Miten hoitaa hampaita mahd. hyvin? Vinkkejä, neuvoja?
Olen päättänyt panostaa hampaiden ja suun terveyteen. Mitä tuotteita suosittelet, mitä suosittelisit jos "hinnalla ei olisi väliä"? Tai mitä tapoja, vinkkejä ja neuvoja sinulla olisi antaa?
Tähän saa vastata ihan pikkuvinkeillä, perusohjeilla ja myös tuotesuositteluilla. Olen mm. pohtinut hammasvälisuihkun ostamista, mutta en tiedä mikä olisi paras. Ja mikä hammastahna olisi paras..
En ole kiinnostunut hampaiden valkaisusta omin neuvoin tai tahnoilla tms., koska haluan suojella hampaiden kiillettä. Muut neuvot käyvät.
Kommentit (276)
Mulla on ongelmana hammaskivi, reikiä ei ole ollut moneen vuoteen. Puhdistan hampaat todella tarkasti sekä tavallisella harjalla että ongelmakohdat sähköharjalla. Hammasväleihin käytän tepesin harjoja ja gumin silikonitikkuja.
Hammaskiveä tulee silti muutamassa viikossa kaikesta puhdistamisesta huolimatta niin, että nyt alkaa olla motivaatio puhdistamisen suhteen kateissa. Hammashoitaja-suuhygienistin käsittelyssä joudun käymään neljä kertaa vuodessa.
Kummallista että vihloville hampaille on keksitty jos vaikka minkälaisia tahnoja ja suuvesiä, mutta hammaskiveä vastaan ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Peset hampaat kunnolla 2 krt päivässä. Pesun jälkeen et syö etkä juo mitään puoleen tuntiin, jotta fluori saa vaikuttaa hampaaseen. Hammasvälit langataan. Siinä se.
Nykyinen ohjehan on että sylet mitä sylet ja tahna jätetään suuhun pesun jälkeen eikä huudella fluoreja ulos?
Siis jätetään kaikki irti saatu pa.. ka sinne?
Ennen kehoitettiin huuhtelemaan jopa hyvin mutta nythän se kiellettiin viime vuonna.
Siis apuvaaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne suuhygienistille tai hammaslääkärille pääsee esim. kerran vuodessa ( jos ei ole varaa yksityiseen)? Täällä pääsee kahden vuoden välein tarkistukseen.
Et tarvitse mitään hygienistiä, jos syöt oikein ja peset hampaat.
Hammaskivi johtuu huonosta ravinnosta.
No ei kyllä johdu mistään ravinnosta hammaskivi!
Kyllä johtuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne suuhygienistille tai hammaslääkärille pääsee esim. kerran vuodessa ( jos ei ole varaa yksityiseen)? Täällä pääsee kahden vuoden välein tarkistukseen.
Et tarvitse mitään hygienistiä, jos syöt oikein ja peset hampaat.
Hammaskivi johtuu huonosta ravinnosta.
Varsinainen urpo!!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ongelmana hammaskivi, reikiä ei ole ollut moneen vuoteen. Puhdistan hampaat todella tarkasti sekä tavallisella harjalla että ongelmakohdat sähköharjalla. Hammasväleihin käytän tepesin harjoja ja gumin silikonitikkuja.
Hammaskiveä tulee silti muutamassa viikossa kaikesta puhdistamisesta huolimatta niin, että nyt alkaa olla motivaatio puhdistamisen suhteen kateissa. Hammashoitaja-suuhygienistin käsittelyssä joudun käymään neljä kertaa vuodessa.
Kummallista että vihloville hampaille on keksitty jos vaikka minkälaisia tahnoja ja suuvesiä, mutta hammaskiveä vastaan ei mitään.
Muuta syömisiäsi paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.
Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.
Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.
Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.
Mistä tiedät sen, ellet käy vuosittain tarkastuksessa? Kaikkia reikiä ei edes itse huomaa. Lisäksi siellä saattaa muhia vaikka mikä tulehduspesäke, joka ei oireile.
Minulla ei ole karies-bakteeria eikä ole koskaan ollut yhtään reikää, hammasluu on luonnollisen valkoinen ja hammaskiveä ei ole, kiitos geenien. Kolmikymppisenä menin työterveyshuoltoon, kun luulin, että minulla on reikä. Minut naurettiin ulos intaktin suuni kanssa.
Miksi juoksisin kerran vuodessa hammaslääkärillä, kun ei ole sinne mitään asiaa? Sehän olisi todellista terveyspalveluiden väärinkäyttöä.
No, jos et koskaan aio suudella vieraita ihmisiä niin mikäs siinä. Karies-bakteerinhan saa yleensä pusujen kautta.
Äiskä antaa sen useimmiten het lapselleen. Suvussa 2 lasta joilla ei vaan reikiä tuu. Tasan ei käy onnenlahjat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri osaa sanoa, onko lisäfluorista sinulle hyötyä. Kaikille ei ole, jolloin kaikki purskuttelut ja imeskelyt pillereillä ovat ihan turhia.
Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuosittain tarkastuksessa, vaikka ei olisi ongelmia.
Suuvesistä ei ole hyötyä ellei ole jokin tietty vaiva, päinvastoin niistä on ikäviäkin tutkimustuloksia. Usein ne ärsyttävät suun, nielun ja kurkun soluja. Siinä määrin, että joillekin voi tulla jopa syöpää. Tästä syystä itse lopetin niiden käytön kokonaan.
Miksi hammaslääkäriin ilman oireita? Olen 50 v ja en ole 20 vuoteen käynyt hammaslääkärissä. Minulla on täysin ehjä, puhdas suu.
Mistä tiedät sen, ellet käy vuosittain tarkastuksessa? Kaikkia reikiä ei edes itse huomaa. Lisäksi siellä saattaa muhia vaikka mikä tulehduspesäke, joka ei oireile.
Minulla ei ole karies-bakteeria eikä ole koskaan ollut yhtään reikää, hammasluu on luonnollisen valkoinen ja hammaskiveä ei ole, kiitos geenien. Kolmikymppisenä menin työterveyshuoltoon, kun luulin, että minulla on reikä. Minut naurettiin ulos intaktin suuni kanssa.
Miksi juoksisin kerran vuodessa hammaslääkärillä, kun ei ole sinne mitään asiaa? Sehän olisi todellista terveyspalveluiden väärinkäyttöä.
No, jos et koskaan aio suudella vieraita ihmisiä niin mikäs siinä. Karies-bakteerinhan saa yleensä pusujen kautta.
Ja jos hyvin käy niin saat vielä Herbes-viruksen kaupanpäälle.
Onko teillä hyviä vinkkejä hampaiden vihlontaan?
Olen ostellut eri hammastahnoja, joilla luvataan vihlonnan vähenevän, mutta radikaalia muutosta ei ole tapahtunut. Vihlontaa on lähes kaikissa hampaissa. Kerroin asiasta hammaslääkärillekin jossakin vaiheessa. Hän tutki hampaita ja sanoi, ettei niissä ainakaan reikiä ole, eikä osannut sanoa asiaan mitään ohjetta.
On sellainen hassu tunne kuin hampaat olisivat liian ohuet. Kohta valmistan itse kuoret niiden päälle. :D
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaa, ennen kaiken maailman saippuoita, kodin yleispesuaine oli natriumbikarbonaatti, todella hyvä kaiken pesuun, katosta lattiaan ja päästä varpaisiin, täysin myrkytön. On myös äärimmäisen tehokas palkin ja hammaskiven poistaja jos purskuttelee 5-10min kerran viikossa. Ainoa haittapuoli hampaiden pesussa natriumbikarbonaatilla on että saattaa vahingoittaa kiillettä päivittäisessä käytössä.
On vielä tänä päivänä äärimmäisen edullinen pesuaine. Kilon saa alle 3 eurolla ja siitä saa lantrattua jopa 100 litraa täysin myrkytöntä ja hajutonta "yleispesuainetta" En ole yli 15 vuoteen ostanut enää mitään saippuaan verrattavaa, alle 3€ purkilla pärjää pari vuotta.
Innostuin vuosia sitten "no poo" -metodista ja pesin hiuksia vedellä ja sitten soodasekoituksella. Lopputuloksena herkkä päänahka oli melkein riekaleina ja pitkät luonnonkiharat hiukset 2/3 ohuemmat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos hyvin käy niin saat vielä Herbes-viruksen kaupanpäälle.
Garies ja Herbes, kamalat kaverit.
Lopeta fluorin käyttö, fluori on myrkkyä, joka kalkkeuttaa käpyrauhasen ja estää sinua olemasta selvänäköinen.
Mun vinkki on hankkia sähköhammasharja, joka antaa ääni/värinämerkin tietyin aikavälein. Omani värisee 30 sekunnin välein ja 2 minuutin jälkeen vähän pidempään. Jaan suun neljään osaan, 30 sek jokaiselle ja näin tulee se minimi 2 minuuttia.
Lisäksi lankaan ahtaat hammasvälit ennen pesua, vähintään pari kertaa viikossa ja aina tiettyjen ruokien jälkeen (popcorn, liha - erityisesti jälkimmäinen alkaa haista erittäin pahalle jos sitä jää hammasväleihin. Ihmiset ei tajua, että se on pilaantuvan lihan hajua..).
Onko kellään kokemusta sellaisista hammasvälisuihkuista?
Kaipaisin itsekin vinkkejä hampaiden vihlontaan.
Kannattaa käyttää sls vapaita hammastahnoja. Ne aiheuttivat itselle suun limakalvojen kirvelyä ja leukoplakiaa. SLS=sodium lauryl sulfaatti.
Vierailija kirjoitti:
Elmex Sensitive -hammastahna. Saa ainakin suuremmista marketeista. Plussaa on sekin, ettei vaahtoa kovin paljon, eli mukavampaa käyttää sähköhammasharjan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat varmaan kertoa, miten?
T. eri, mutta hammaskiveä kertyy minullakin.
Etkö ikinä käy suuhyginistin luona ja hammaslääkärissä ? Sieltä varmasti osaavat antaa oikeat neuvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat varmaan kertoa, miten?
T. eri, mutta hammaskiveä kertyy minullakin.
Hammaskivi syntyy huonon ravinnon seuraksesta. Suositusruoka on juurikin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elmex Sensitive -hammastahna. Saa ainakin suuremmista marketeista. Plussaa on sekin, ettei vaahtoa kovin paljon, eli mukavampaa käyttää sähköhammasharjan kanssa.
Itse kokeilin Elmexiäkin, mutta ei ollut apua.
Siksi itse ihmettelen tuota vihlomista, että en esim. käytä happamia juomiakaan. Olen kyllä miettinyt, johtuisiko se siitä, että minulla on pahanlainen närästys, jota parhaillaan ollaan hoitamassa. Nousisiko ne hapot hampaiden pinnalle ja kuluttaisivat niitä.