Ihmisiä ei voi pakottaa töihin tai koulutukseen
Jos ei kiinnosta muu kun maata kotona yhteiskunnan rahoilla niin ainoa funktio mitä aktivointitoimenpiteillä voi olla on lähinnä kiusanteko. Motivaation on tultava ihmisestä itsestä, eikä ketään voi rahojen menettämisen uhalla pakottaa mihinkään.
Kommentit (106)
Mutta esim. sellainen kuin minä joka kärsii vaikeista mt-ongelmista joutuisi tekemään työtä prostituutiolla tai vastaavalla koska ei pysty tekemään "normaalia" työtä. Toisaalta olen jo pitkään ollut toimeentulotuella ja yhä uudestaan ajatus siitä että pitäsikö myydä itseään tulee mieleen...ei haluaisi mutta...tämä on aika kurjaa
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:36"]
Mutta esim. sellainen kuin minä joka kärsii vaikeista mt-ongelmista joutuisi tekemään työtä prostituutiolla tai vastaavalla koska ei pysty tekemään "normaalia" työtä. Toisaalta olen jo pitkään ollut toimeentulotuella ja yhä uudestaan ajatus siitä että pitäsikö myydä itseään tulee mieleen...ei haluaisi mutta...tämä on aika kurjaa
[/quote]
Miten ihmeessä pääsi kestäisi/kestää itsensä myymisen? Jos et kestä normaalia työtä? Ihmettelen syvästi.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:36"]
[/quote]
Miten ihmeessä pääsi kestäisi/kestää itsensä myymisen? Jos et kestä normaalia työtä? Ihmettelen syvästi.
[/quote]
Siksi en ole hommaan ryhtynytkään, koska uskon että en tule normaalina takaisin. Mutta epätoivo yhdistettynä epävakaaseen elämään ja vielä mielialahäiriöihin niin tavallaan sitä toivoisi tekevänsä jotain itsensä hyväksi. Tai elämänlaadun parantamikseksi. Prostituutiossa voi valita työaikansa jaksamisen mukaan, se on "helppoa" ja siitä saa hyvin rahaa. Siksi pohdin...
Jos mielenterveys estää työnteon ollaan saikulla eikä työttömänä. On ihan eri asia olla sairas kuin työhaluton.
Mun mielestä ne, jotka eivät halua aktivoitua, laitettaisiin asumaan asuntoloiksi rakennettuihin entisiin koulutiloihin, josta saisivat yhden lämpimän aterian päivässä.
Mitä muuta laiska tarvitsee paitsi katon pään päälle ja murua rinnan alle? Niin ja kuntosalin pukkareissa pääsisi kerran viikossa suihkuun. Niin ja turvallisuuden takia asuntolaan ei pääsisi tietenkään päihteiden vaikutuksen alaisena. Jos tarvitsee vaatetta, niin myönnetään pienen summan ostohyvityslappu johonkin kirpputorille. Jos ostohyvityksen vaihtaa vaikka alkoholiin, niin saa olla ilman talvikenkiä sinä vuonna.
Rahaa säästyisi kummasti ja kommuunista pois haluavat hakisivat äkkiä töihin, opiskelemaan, kuntouttavaan työtoimintaan. Yrittämisestä palkittaisiin ja osoitettaisiin ihan oma vuokra-asunto, joka voisi alkuun olla tuettu. Näin porkkanoilla saataisiin porukkaa takaisin yhteiskuntaan kiinni.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:54"]Mun mielestä ne, jotka eivät halua aktivoitua, laitettaisiin asumaan asuntoloiksi rakennettuihin entisiin koulutiloihin, josta saisivat yhden lämpimän aterian päivässä.
Mitä muuta laiska tarvitsee paitsi katon pään päälle ja murua rinnan alle? Niin ja kuntosalin pukkareissa pääsisi kerran viikossa suihkuun. Niin ja turvallisuuden takia asuntolaan ei pääsisi tietenkään päihteiden vaikutuksen alaisena. Jos tarvitsee vaatetta, niin myönnetään pienen summan ostohyvityslappu johonkin kirpputorille. Jos ostohyvityksen vaihtaa vaikka alkoholiin, niin saa olla ilman talvikenkiä sinä vuonna.
Rahaa säästyisi kummasti ja kommuunista pois haluavat hakisivat äkkiä töihin, opiskelemaan, kuntouttavaan työtoimintaan. Yrittämisestä palkittaisiin ja osoitettaisiin ihan oma vuokra-asunto, joka voisi alkuun olla tuettu. Näin porkkanoilla saataisiin porukkaa takaisin yhteiskuntaan kiinni.
[/quote]
Hohhoi, vähänpä sä tiedät siitä miten ihminen saadaan yhteiskuntaan kiinni...
Enpä ole tässä valtiossa parempiakaan vaihtoehtoja nähnyt...
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:20"]
Jos ei kiinnosta muu kun maata kotona yhteiskunnan rahoilla niin ainoa funktio mitä aktivointitoimenpiteillä voi olla on lähinnä kiusanteko. Motivaation on tultava ihmisestä itsestä, eikä ketään voi rahojen menettämisen uhalla pakottaa mihinkään.
[/quote]
Minkä rahojen menettämisen uhalla? Yhteiskunnan ei pidä antaa yhtään pennin puolikastakaan ihmiselle jota ei kiinnosta muu kuin kotona makaaminen.
Houh. Yhäkin kukaan ei näemmä ymmärrä mt-ongelmia. Kyse ei ole laiskuudesta, mutta ehkä haluttomuudesta. Miksi haluaisin olla osa yhteiskuntaa joka ei siedä nähdä minua heikkona vaan väkisin haluaa minulta jotain työpanosta, vaikka pään sisällä on traumoja jotka vievät paljon energiaa jokapäväisestä elämisesta. Sanoisitko sinä juuri raiskatulle naiselle että jos et mene töihin saat vain yhden ateria päivässä ja kaikki muut epäinhimillisyydet mitä olet heikoille varannut. Tai sanoisitko häntä laiskaksi koska hän ei ohita raiskausta olan kohautuksella.
Kolmonen on ilmeisesti sairas, joten siihen en ota kantaa. Monenlaisista sairauksista, myös palstalla yleisistä mt-ongelmista voi kuitenkin parantua.
Ihmiselle on hyväksi tehdä työtä ja/ tai opiskella. Työ voi olla myös vapaaehtoistyötä, monenlaista yhteiskunta-aktivismia jne. Se tekee hyvää aivoille ja mielelle. On hyvä tehdä haastavia asioita, olla välillä oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Kun siinä pärjää tai jopa onnistuu, se antaa hienoija onnistumisen kokemuksia.
Suomal. nainen elää kuitenkin n. 80 vuotta. Se on pitkä aika maata kotona.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:20"]
[/quote]
Totta kai voi.
Jos haluaa rahaa yhteiskunnalta niin silloin on tehtävä jotain sen eteen. Aivan sama jos se merkitsee heräämistä ruususen unesta...
Omalla kustannuksella saatte pilata elämänne IHAN vapaasti -ei kiinnosta tippaakaan. Mutta minun kustannuksellani ette sitä tee.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:54"]Mun mielestä ne, jotka eivät halua aktivoitua, laitettaisiin asumaan asuntoloiksi rakennettuihin entisiin koulutiloihin, josta saisivat yhden lämpimän aterian päivässä. Mitä muuta laiska tarvitsee paitsi katon pään päälle ja murua rinnan alle? Niin ja kuntosalin pukkareissa pääsisi kerran viikossa suihkuun. Niin ja turvallisuuden takia asuntolaan ei pääsisi tietenkään päihteiden vaikutuksen alaisena. Jos tarvitsee vaatetta, niin myönnetään pienen summan ostohyvityslappu johonkin kirpputorille. Jos ostohyvityksen vaihtaa vaikka alkoholiin, niin saa olla ilman talvikenkiä sinä vuonna. Rahaa säästyisi kummasti ja kommuunista pois haluavat hakisivat äkkiä töihin, opiskelemaan, kuntouttavaan työtoimintaan. Yrittämisestä palkittaisiin ja osoitettaisiin ihan oma vuokra-asunto, joka voisi alkuun olla tuettu. Näin porkkanoilla saataisiin porukkaa takaisin yhteiskuntaan kiinni. [/quote] Hohhoi, vähänpä sä tiedät siitä miten ihminen saadaan yhteiskuntaan kiinni...
[/quote]
Hohhoi, aivan sama.
Tärkeintä on se että laiskottelu muiden piikkiin loppuu.
Teillä on väärät mielikuvat. Esimerkiksi ennen inttiä on vaikea saada töitä vähäksi aikaa, tosi monet myös tekevät vaikka mitä vapaaehtoistöitä kun palkkatyötä ei löydy. Koulun jälkeen ei heti työllisty kun ei ole asuntoa työpaikkakunnalla jne.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:02"]
Kolmonen on ilmeisesti sairas, joten siihen en ota kantaa. Monenlaisista sairauksista, myös palstalla yleisistä mt-ongelmista voi kuitenkin parantua.
Ihmiselle on hyväksi tehdä työtä ja/ tai opiskella. Työ voi olla myös vapaaehtoistyötä, monenlaista yhteiskunta-aktivismia jne. Se tekee hyvää aivoille ja mielelle. On hyvä tehdä haastavia asioita, olla välillä oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Kun siinä pärjää tai jopa onnistuu, se antaa hienoija onnistumisen kokemuksia.
[/quote]Työelämässä olen, ettei tarvitse ajatella että taas yks sosiaalipummi siellä ruikuttaa, mutta en ymmärrä noita "on hyväksi tehdä töitä". Pitkin hampain siellä olen etten vain rasittaisi kunniallisia veronmaksajia mutta en mitään muuta kuin taloudellista hyötyä siitä löydä. Olen aikoinani tehnyt vapaaehtoistyötä useassakin eri kohteessa mutta se kamala nokkiminen ja hierarkia mikä niissäkin jylläsi, hyi!
Tiedän että olisin onnellisempi työttömänä enkä todellakaan makaisi kotona. En myöskään olisi orjana missään vapaaehtoityössä. On sitä muitakin vaihtoehtoja.
Miksi mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen tekisi minulle hyvää? Tulee vain inhottava olo kun tekee jotain muiden mieliksi vaikka ei yhtäänhaluaisi.
[/quote]
Olen kolmonen ja olen siinä mielessä samaa mieltä että jonkinlainen mielekäs tekeminen ja omilla ehdoilla toteutettu varmasti lisäisi tunnetta elämänhallinnasta. Tällainen on kuitenkin harvemmin mahdollista ja matkustaminen eri paikkoihin vaatii taas sitä rahaa(asun about keskellä ei mitään).
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:54"]
Mun mielestä ne, jotka eivät halua aktivoitua, laitettaisiin asumaan asuntoloiksi rakennettuihin entisiin koulutiloihin, josta saisivat yhden lämpimän aterian päivässä.
[/quote]Vahinko ettet elänyt 30-40-luvulla keskieuroopassa. Sun ideoilla olis ollut menestystä.
[/quote]Mielelläni teen vapaaehtoistyötä jos joku keksii jonkun missä ei tarvitse olla lainkaan ihmisten kanssa tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:12"]
[/quote]Vahinko ettet elänyt 30-40-luvulla keskieuroopassa. Sun ideoilla olis ollut menestystä.
[/quote]
Aivan! Kansallissosialismin ta sotien sijaan olisi rakennettu sosiaaliturvaa ja aktivoitu ihmisiä rauhanomaisiin toimiin.
Sama toimii yhä kiristyvässä taloustilantessa täälläkin 2000-luvulla.
[/quote]
Ja sanottakoot nyt, että sairaat eivät kuulu tähän kategoriaan. Heidät laitetaan parantoloihin parantumaan ongelmistaan. Parantoloissa olisi sitten aktivointia, sillä mitä olen omassa lähipiirissäni nähnyt, niin masentuneetkin paranevat huomattavasti nopeammin aktiviteeteillä kuin sängyn pohjalla makaamalla.
Rahaa ei ole ja pitää säästää. Silloin se tarkoittaa valitettavasti sitä, että porukkaa pitää niputtaa yhteen. Itsenäistymiseen on varaa sitten, kun sen asian eteen voi tehdä jotain ihan itse, mahdollisesti hieman yhteiskunnan avustamana. Mutta kuitenkin ihan itse. Jos ei pysty/halua, sitten kommuuniin jakamaan muidenkin kanssa kokemuksia.
Jos ei annettaisi sitä rahaa, niin motivaatio työn tekoon taitaisi kasvaa hyvinkin tehokkaasti.