Absolutistit: Miksi et joisi alkoholia tässä tilanteessa?
Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:
a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.
b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia
c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.
Mutta:
Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda.
Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?
Kommentit (156)
Ylipäätään en pistä suuhuni mitään mikä maistuu pahalta ja/tai aiheuttaa kropassa negatiivisia tuntemuksia. Alkoholista tulee päänsärky tai ripuli, jo pienestä määrästä. Olen tottunut vain hyväätekeviin ruokiin ja juomiin.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:39"]
Perustele itse mulle ap, MIKSI minun mielestäsi pitäisi ottaa se kuohari ? Eikä vastaukseksi kelpaa, sehän on vaan yksi lasi/sinulla ei ole syytä ottaa ottamatta lasin verran.
[/quote]
En sanonut että pitäisi ottaa. Ja ei mulle oikeissa tilanteissa tarvitse selitellä juomattomuuttaan.
Ajattelin aluksi että "mitä pahaa siinä on, jos ottaa yhden lasillisen", joten aloitin keskustelun, että ymmärtäisin vähän paremmin absolutistien ajatusmaailmaa. Ja kyllä nyt ymmärränkin :)
[/quote]
Tarvitseeko siinä lasillisessa alkoholia olla "jotain pahaa", jotta juomattomuus olisi perusteltua? Jos ei välitä, niin ei välitä.
[/quote]
No ei tarvitse, enkä niin väittänytkään.
AP
Kaikki ei vaan tykkää. Ei kai siinä sen kummempaa. Yhtä hyvin voisin itse ihmetellä, miksi joku juo kuoharia, vaikka pommaciakin olisi tarjolla. En voi sietää kuoharia, joten valitsen ilman muuta pommacin, mutten silti vaadia selityksiä niiltä, jotka valitsevat sen kuoharin, vaikken valinnan perusteita itse ymmärräkään.
Ihme kiukuttelua taas. Miksi ap ei saisi kysyä? Onhan se mielenkiintoista. Kysyminen ei ole sama kuin arvostelu, älkää olko niin hemmetin herkkiä.
-ohis, jonka vastaus on se, että en koe siitä olevan mitään ongelmaa, joten useimmiten otan vaikka en varsinaisesti alkoholia käytäkään. Silloin en ota, jos minulla on jotain tärkeää/ mielenkiintoista tekemistä vielä, väsyn alkoholista kovasti
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:09"]
Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:
a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.
b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia
c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.
Mutta:
Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda.
Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?
[/quote]
Terveyssyyt. Ei pysty ottamaan edes yhtä lasillista.
Ilmeisesti puolet kommentoijista ei lue koko ketjua muuta kuin aloitusviestin ja ymmärtää senkin väärin :D Montakohan kertaa ap joutuu vielä vastaan närkästyneille ettei juomattomuus ole hänelle ongelma vaan hän mielenkiinnosta kysyi selityksiä sille... Urpot.
Ei alkoholin juomisen kuuluisi olla mikään selvyys, eikä juomattomuutta tarvitsisi joutua perustella mitenkään. Itse en juo koska b, mutta en mainosta itseäni absolutistina. En vain juo alkoholia, kuten en juo kahviakaan. No big deal.
Miksi absot alkavat raivota, jos ihan asiallisesti kysyy? On tällä palstalla paljon typerämmillekin asioille kysytty perusteluja. Eikö voi vaan vastata?
Asun maassa, jossa juodaan tyypillisesti ruoan kanssa viiniä, työpaikallakin saatetaan ottaa perjantaisin olutta ja muutenkin pieni määrä alkoholia kuuluu moneen tilaisuuteen. Alkoholitonta alkumaljaa en ole nähnyt koskaan. Ja kyllä sitä kummastellaan jos joku ei juo. Eli ei (taaskaan) ole pelkästään kyse siitä, että Suomessa jotenkin tuputettaisiin kaikille pakkojuomista, mutta vain Suomessa ja Jenkeissä olen tavannut tätä absolutistien ärtymystä.
Esitän ap:lle vastakysymyksen. Miksi kenenkään pitäisi tehdä mitään sellaista mistä ei pidä? Harrastaisitko sellaista lajia mitä inhoat?
Itse en joisi sitä yhtäkään lasillista, koska en vain halua juoda alkoholia eikä minua kiinnosta juoda alkoholia.
21ABSO
En ole tähän ikään (33v) mennessä löytänyt alkoholijuomaa, jota mielelläni joisin. Päihtymistarkoituksessa menee mikä vaan, nopeiten pään saa sekaisin pirtulla. Jos en siis ole hakemassa päätäni sekaisin, en näe syytä juoda alkoholillista onnittelumaljaa, koska se on pahaa, enkä halua pahaa juoda ihan vaan siksi että sitä tarjotaan.
Noh, jos sitten olen päihtymistarkoituksessa liikenteessä, en ole sitä toiselle ihmiselle tärkeissä juhlissa, joissa tarkoitus olisi fiinistellä ja pönöttää. Koska voin taata, että kun minulta mopo lähtee käsistä, se lähtee ja kunnolla, eikä kenelläkään ole sitten kivaa. Virkavaltaakin voidaan tarvita, vähintään ambulanssia jollekulle.
Joten jotta kaikilla olisi mukavaa, juon limppaa.
Hyvin sinä ap kestit. Älä hermostu, ihan hyvä aloitus ja hyvä keskustelu. On vaan aihe joka herättää mielipiteitä. Nyt sinuun vain kaikki purkaa sen väkisin tarjoajiin kohdistuvan angstin. T. Itsekin abso, kommentit jo jossin keskustelun uumenissa
Itseasiassa on todistettu se että ne jotka KOHTUUKÄYTTÄÄ alkoholia elää pidempään kuin absolutistit. Tämä liittyy verenlaatuun ja verenkiertoon ylipäätänsä. :)
En vain ymmärrä sitä, miksi asiaa pitäisi perustella millään lailla. Ja johan ap sai vaikka kuinka monta vastausta, joista suurin osa oli se kielletty "en vain halua". Ensi kerralla vähemmän ärsyttävä aloitus, jos ei halua ärtyneitä vastauksia.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:24"]
Hyvin sinä ap kestit. Älä hermostu, ihan hyvä aloitus ja hyvä keskustelu. On vaan aihe joka herättää mielipiteitä. Nyt sinuun vain kaikki purkaa sen väkisin tarjoajiin kohdistuvan angstin. T. Itsekin abso, kommentit jo jossin keskustelun uumenissa
[/quote]
Pitäis yrittää olla provosoitumatta itse :D No, osasinkin odottaa närkästyneitä vastauksia, onneksi suurin osa on kuitenkin ihan asiallisia ja sainkin hyviä vastauksia. :)
AP
no miks tupakoimaton ei ota edes yhtä henkäystä tupakkaa? -ihan turhia ja terveydelle haitallisia myrkkyjä molemmat.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:32"]
Itseasiassa on todistettu se että ne jotka KOHTUUKÄYTTÄÄ alkoholia elää pidempään kuin absolutistit. Tämä liittyy verenlaatuun ja verenkiertoon ylipäätänsä. :)
[/quote]
Itse asiassa satuin juuri lukemaan tätä koskevan artikkelin Tiede-lehdestä, ja rupesin sit miettimään absolutismia :)
En ole absolutisti. Kaapissani on nytkin uudeksi vuodeksi ostettua shampanjaa: uudeksi vuodeksi 2007 :)
Juomatta on siis vielä.
Samoin juhannukseksi ostetut kaksi sidukkaa odottaa kaapissa, puhumattakaan kalliimmista viinipulloista, jotka ostin ihan omaksi ilokseni viinitilalta noin 4-5 votta sitten. Juomatta ovat.
Suurin syy on se, että ei huvita. Koska nautin alkoholia niin harvoin, niin pienikin määrä tuntuu päässä. Vaikka pidän monien juomien mausta: kunnon kuohuviini, likööri, viini, niin se olotila, joka tulee jo yhdestä tai puolikkaastakin annoksesta ei ole kovin mukava.
Ei ole traumoja, vanhemmat eivätkä muutkaan sukulaiset ole käyttäneet alkoholia humaltumistarkitukseen. Tuttavapiiri ja ystävät eivät myöskään käytä alkoholia mitenkään paljon. Kukaan heistä ei ole tietääkseni absolutisti, mutta silti saattavat juoda vain sen 1-2 annosta vuodessa. Moni ei pidä alkoholin mausta.
Sitten on myös vakavempia syitä, jotka estävisivät nauttimisen, jos minulla ei olisi tuota tunnetta päässä: punaviini saattaa aiheuttaa migreenin, olen monesti autolla liikkeellä, voin syödä antiobiootteja jne.
ja tärkein: pienikinmäärä alkoholia tuohoaa aivosoluja. Pidän omasta persoonastani ja älykkyydestäni, joten miksi tuhoaisin sitä. Samoin pienikin määrä rasittaa maksaa. Tosiasia tietenkin on se, että ne kohtuukäyttäjät ( 3-4 annosta viikossa) elävät pidempään kuin absolutistit, mutta kiistaton tosiasia on kuitenkin se, että absolutistit elävät kiistattomasti pidempään kuin alkoholin suurkäyttäjät.
Syitähän voi olla monia. Tässä ap:n listaamien lisäksi joitain
-raskaus
-tietyt sairaudet mm. epilepsia
-jotkut lääkkeet
-alkoholiallergia (kyllä tunnen henkilön, jolla on tällainen)
-halu pysä ajokunnossa
En kyllä ymmärrä miksi juomattomuutta pitäisi jotenkin perustella.