Absolutistit: Miksi et joisi alkoholia tässä tilanteessa?
Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:
a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.
b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia
c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.
Mutta:
Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda.
Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?
Kommentit (156)
Hetero, miksi et homostelisi tässä tilanteessa...
Onko se niin kamalaa jos ei juo sitä tervetuliaismaljaa?!? Jos vain kilistelee ja skoolaa, mutta ei edes maista? Mistä siitä, miten se voisi olla epäkohteliasta ja miten joku voisi loukkaantua siitä?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 09:49"]
Alkumaljan jälkeen alkaisin tinttaamaan kaksin käsin kunnes olisin perskännissä, aloittaisin järkyttävän riidan poikaystäväni kanssa ja aukoisin päätäni kaikille vastaantulijoille nolaten itseni totaalisesti. Lopulta alkaisin itkemään, oksentaisin ja laahustaisin kotiin ilman kenkiä. Alkoholi ei ole mulla ongelma niin kauan kun en ota lasillistakaan, mutta jos aloitan, en pysty lopettamaan. Siksi.
[/quote]
Kohtuukäyttö, oletko koskaan kuullut? Kannattaisi opetella sellainenkin taito, sitä voi joskus tarvita. En ole koskaan ymmärtänyt örvelökännääjiä joille ei riitä yksi tai kaksi annosta.
[/quote]
Ihmisen elimistön ei tarvitse pisaraakaan alkoholia, joten ei ole millään tavalla haitaksi vaikka ei ikinä joisi yhtään.
Ja voin sanoa että minulle maistuu, mutta ymmärrän niitä jotka ei ota. Voisin ehkä itsekkin ryhtyä absolutistiksi.
Itselläni on krooninen maksasairaus, enkä käytä alkoholia sen vuoksi. En tosin koe tarvetta perustella juomattomuuttani millään tavalla. Juhlissa voin sen skumppalasin käpäliini ottaa, kilistää ja pikkuruisen siemauksen siitä teatterin vuoksi lipaista. Ei alkoholista kieltäytymisestä kannata numeroa tehdä!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:08"]
[/quote]
Ei se yksi kerta tapa tai ole pahaksi. Ihan minun mieliksi antaisit tämän yhden kerran. Kohteliastakin se olisi.
Mielestäni on omituista että Suomessa on tapana, että vieraiden pitää nöyristellä ja kumarrella emäntää tai isäntää. Aivan kuin kotiinsa pyytäminen olisi lahja jumalalta ja suuri kunnia. Ja ei, en tarkoita, että vieraat saisivat olla käyttäytymättä, vaan sitä, että esim. tällä palstalla paistaa asenne, että muita ei tarvitse huomioida.
Olen asunut myös mystisillä "ulkomailla", mm. Briteissä, Espanjassa ja Ranskassa, ja missään noista maista ei kukaan nostanut äläkkää toisen ihmisen juomattomuudesta. Se, katsokaas, kuuluu sivistykseen, että muiden ihmisten erilaisuudet hyväksytään. Ranskassakin vain kysyttiin että saako olla jotain muuta, jos ei alkoholia ottanut, eikä kukaan, ikinä, kysellyt syytä miksi et juo. Se syyn uteleminen katsotaan huonoksi käytökseksi, joten sitä ei tehty. Jopa Venäjällä, sai olla aivan rauhassa juomatta alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:11"]
Mitä tulee noihin alkumaljoihin ja teihin, jotka narisette, että kyllä sen yhden nyt voi juoda tai muuten olet juntti, niin kuuluu myös hyviin käytöstapoihin että vieraille on olemassa myös alkoholiton vaihtoehto alkumaljoissa ja juomissa muutenkin. On olemassa muitakin syitä kuin absolutismi, raskaus tai lääkekuuri, miksi alkoholia ei voi ottaa. Hyvä emäntä/isäntä huomioi vieraansa ja heidän erityisruokavaliot, tai juomattomuuden. Sitäpaitsi ne vieraat, jotka eivät juo alkoholia, tulevat halvemmiksi.
Ja miksi syynä ei saisi olla, ettei vain pidä siitä alkoholista? miksi se olisi huonompi syy kuin periaate olla juomatta?
[/quote]
Absolutistit ovat yhtä rasittavia, kuin jotkut kasvissyöjät tai glutenittomat. Nyrpistellään juomalle ja vaikka emäntä on nähnyt ison työn kantaessaan kuoharit kotiin ja valitessaan hyvät viinit aterialle, närpitään sitä ja kitistään, ettei mulle nyt maistu, eiks sulla ois jotain alkoholitonta. Sitten mielenosoituksellisesti juodaan vain vettä aterialla tai alkujuomana. Se on loukkaus emäntää kohtaan, joka on nähnyt ison työn ostamalla hyvät juomat ja valitsemalla ne juuri aterian mukaan. Kuten nämä ruokavammaisetkin. Ei voi muka nyt syödät, kun mulla on semmonen periaate tai mulla muka on semmonen kluteenidietti, enkä voi muka syödä pastaa ja saaristolaisleipää. Voi voi, kun elämän saa vaikeaksi olemalla epäkohtelias.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:19"]
[/quote]
Ei se yksi kerta tapa tai ole pahaksi. Ihan minun mieliksi antaisit tämän yhden kerran. Kohteliastakin se olisi.
[/quote]
Ja tietenkin sivistynyttä. Ihan juntteja ovat ne, jotka eivät kerran edes kokeile.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:22"]
Mitä tulee noihin alkumaljoihin ja teihin, jotka narisette, että kyllä sen yhden nyt voi juoda tai muuten olet juntti, niin kuuluu myös hyviin käytöstapoihin että vieraille on olemassa myös alkoholiton vaihtoehto alkumaljoissa ja juomissa muutenkin. On olemassa muitakin syitä kuin absolutismi, raskaus tai lääkekuuri, miksi alkoholia ei voi ottaa. Hyvä emäntä/isäntä huomioi vieraansa ja heidän erityisruokavaliot, tai juomattomuuden. Sitäpaitsi ne vieraat, jotka eivät juo alkoholia, tulevat halvemmiksi.
Ja miksi syynä ei saisi olla, ettei vain pidä siitä alkoholista? miksi se olisi huonompi syy kuin periaate olla juomatta?
[/quote]
Absolutistit ovat yhtä rasittavia, kuin jotkut kasvissyöjät tai glutenittomat. Nyrpistellään juomalle ja vaikka emäntä on nähnyt ison työn kantaessaan kuoharit kotiin ja valitessaan hyvät viinit aterialle, närpitään sitä ja kitistään, ettei mulle nyt maistu, eiks sulla ois jotain alkoholitonta. Sitten mielenosoituksellisesti juodaan vain vettä aterialla tai alkujuomana. Se on loukkaus emäntää kohtaan, joka on nähnyt ison työn ostamalla hyvät juomat ja valitsemalla ne juuri aterian mukaan. Kuten nämä ruokavammaisetkin. Ei voi muka nyt syödät, kun mulla on semmonen periaate tai mulla muka on semmonen kluteenidietti, enkä voi muka syödä pastaa ja saaristolaisleipää. Voi voi, kun elämän saa vaikeaksi olemalla epäkohtelias.
[/quote]
Mitä jos asian ilmoittaa aivan kohteliaasti jo kutsuttaessa? Tai jos emäntä tietää jo etukäteen että joku on absolutisti? Jos tuolloin ei hanki mitään alkoholitonta tarjottavaa, on emäntä itse epäkohtelias.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:19"]
[/quote]
[/quote]
Ja tietenkin sivistynyttä. Ihan juntteja ovat ne, jotka eivät kerran edes kokeile.
[/quote]
Vai pelkäätkö, että jos kerran pääset pipariasi hinkkaamaan piparia vasten, et pysty enää lopettamaan, vaan jätä heti miehesi ja hommat vaimon itsellesi.
[/quote]
[/quote]
Minusta tuntuu että tämä vastaaja vetäisee herneet nenäänsä, vaikka se abso ei tekisikään asiasta numeroa, nyrpistelisi juomalle tai olisi muutoinkaan vaikea. Jestas mikä asennevamma!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:36"]
[/quote]
[/quote]
Minusta tuntuu että tämä vastaaja vetäisee herneet nenäänsä, vaikka se abso ei tekisikään asiasta numeroa, nyrpistelisi juomalle tai olisi muutoinkaan vaikea. Jestas mikä asennevamma!
[/quote]
Miten niin. Harvalla on oikeasti lääkärintodistusta jostain ruokavammasta. Mutta on muka erikoista olla joku rajoitteinen. Kun huolella valitsee punaviinit liha-aterialle, koen sen loukkauksena,jos joku hakee hanasta vettä nokka rullalla, kun ei ole alkoholitonta viiniä hänelle. Minusta alkoholiton viini on kuraa ja ruoka menee pilalle, jos joutuu sellaista juomaan. Hiukan kunnioitusta emännän vaivannäköä kohtaan
Vittu miten typerä ihminen, kun jaksaa vääntää noin pitkän aloituksen tällaisesta aiheesta.
En ole absolutisti enkä känniörveltäjä vaan yleensä kohtuukäyttäjä. Aina en kuitenkaan ota alkoholia tarjottaessakaan vaan pyydän alkoholitonta vaihtoehtoa. Minulta ei ole kuitenkaan KOSKAAN tivattu syytä tai ihmetelty asiaa. Miten absolutisteja voi siis ärsyttää sellainen tivaaminen jota ei tosielämässä koskaan kuitenkaan taspahdu? Tuntuu jopa olematon asia ärsyttää niinkin paljon että jos asiasta yrittää rauhallisesti ja anonyyminä keskustella niin viha kiehahtaa ja ap:tä ja muitakin kohtuukäyttäjiä syytetään hillittömiksi känniörveltäjiksi ja alkoholiriippuvaisiksi.
En pidä alkoholin mausta.
Ei kukaan maitoa vihaava juo sitä, vaikka kaikki muut joisivatkin. Sama pätee alkoholiin, tyhmää juoda vaikka ei siitä nauti. Tuskin kukaan loukkaantuu jos jättää juomatta, voi juoda jotain muuta alkoholin sijasta juhlissa.
Raskaus, lääkitys, huipputerveyteen keskittyvä elämänasenne, krapula eilisestä, lähipäivinä odotettavissa oleva rankka urheilusuoritus, joku jumalahahmo kieltää uhaten ikuisella helvetintulella...kyllähän niitä syitä löytyy.
Riippuu tilanteesta ja olosta. Jos on kuumottava fiilis juhlissa jo muutenkin, en halua alkoholia pahentamaan oloa. Pienestäkin määrästä voi tulla vain lisää tukaluutta ja kuumuutta, punoitusta ja hikoilua. Siksi otan mieluummin jotakin alkoholitonta. Rennommissa juhlissa voisin tehdä erilaisenkin valinnan, mutta päädyn silti yleensä alkoholittomaan, koska en ole alkoholin makuun tottunut, eikä se siksi ole hyvää.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:06"]
Juomattomuus on normaalia vain islaminuskoisila sekä joidenkin kristillisten lahkojen keskuudessa Pohjois- Skandinaviassa ja Pohjois-Amerikassa.
Normaali aikuinen kristitty tai ylipänsä eurooppalainen ei kieltäydy juomasta alkoholia jos sitä tarjoillaan juhlissa. Ainoastaan terveyssyyt, eli tulee siitä kipeäksi tai sitten alkoholismi on sallittu syy kieltäytyä. Ja autollahan ei kukaan tule aikuisten juhliin.
[/quote]
Sun normaali on sun normaali. Mun normaali on eri. Käyttäytyä pitää osata. Sekin on käyttäytymistä, että ymmärtää säännöistä poikkeamista eikä tee siitä numeroa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:32"]
[/quote]
[/quote]
Mitä jos asian ilmoittaa aivan kohteliaasti jo kutsuttaessa? Tai jos emäntä tietää jo etukäteen että joku on absolutisti? Jos tuolloin ei hanki mitään alkoholitonta tarjottavaa, on emäntä itse epäkohtelias.
[/quote]
Äh, joku yrittää vain provoilla. Sehän nyt on täysin normaalia että osa vierasita ei halua koskea alkoholijuomiin ja yleensä siksi että on liikkeillä autolla, tai on raskaan tms. joskus siksi että ei vaan käytä lainkaan alkoholia. Se on ihan emännän oma häpeä jos kuvuttelee että ihan kaikki suomalsiset on persoja alkoholijuomille.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:42"]
Onko olemassa muuta maata tai kulttuuria, jossa joutuu selittelemään juomattomuuttaan? Miksi kukaan ei koskaan kysy, että miksi sinä juot saunakaljan tai kuoharilasin tai otat kerran vuodessa reippaammin? Miksi se on normaalia mut juomattomuus ei?
Miksi on ylevämpää juoda viiniä ruoan kanssa kuin vodkaa raakana?
[/quote]
Juomattomuus on normaalia vain islaminuskoisila sekä joidenkin kristillisten lahkojen keskuudessa Pohjois- Skandinaviassa ja Pohjois-Amerikassa.
Normaali aikuinen kristitty tai ylipänsä eurooppalainen ei kieltäydy juomasta alkoholia jos sitä tarjoillaan juhlissa. Ainoastaan terveyssyyt, eli tulee siitä kipeäksi tai sitten alkoholismi on sallittu syy kieltäytyä. Ja autollahan ei kukaan tule aikuisten juhliin.