Absolutistit: Miksi et joisi alkoholia tässä tilanteessa?
Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:
a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.
b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia
c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.
Mutta:
Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda.
Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?
Kommentit (156)
Itse en ole absolutisti, mutta käytän alkoholia max. 2 krt vuodessa. En ota aina aloitusmaljaa, koska juhlia mahtuu vuoteen aika paljon. a) en pidä alkoholin mausta b) alkoholi nousee todella pienestä määrästä päähän eikä se ole soveliasta hieman hienommissa juhlissa c) saan alkoholista kamalasti närästystä ja vatsakipuja.
Alkoholi on pahaa, mutta joisin kyllä sen lasillisen kohteliaisuudesta. Ymmärrän kyllä jotain, joka ei tykkää yhtään siitä mausta ja joku himolaihduttaja ei välttämättä myöskään halua, koska niissä on kaloreita.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:41"]
Miksi ap sinuannoin hermostuttaa ja ahdistaa muiden juomattomuus. Etkö kehtaa vetää kännejä jos joku on selvinpäin
[/quote]
Miksi vedät perusteettomia johtopäätöksiä ihmisistä, joita et tunne?
Jos olisit lukenut aloitusviestin kokonaan, olisit huomannut, ettei muiden juomattomuus ole minulle mikään ongelma.
AP
[/quote]
Vedäthän sinäkin johtopäätöksiä ihmisistä, joita et tunne. Miten se aloitus menikään
Absolutismiin on kolme syytä jne....
Tunnut sellaiselta jankkaajalta, että juhlissasi ihan tahallani jättäisin alkujuoman juomatta, koska se näkyy sinua niin ahdistavan
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:17"]
Esitän ap:lle vastakysymyksen. Miksi kenenkään pitäisi tehdä mitään sellaista mistä ei pidä? Harrastaisitko sellaista lajia mitä inhoat?
Itse en joisi sitä yhtäkään lasillista, koska en vain halua juoda alkoholia eikä minua kiinnosta juoda alkoholia.
21ABSO
[/quote]
Ja aikuisena ihmisenä on oppinut sen, että minun ei tarvitse tehdä asioita, joita en halua ja ei tarvitse ap.n kaltaisille sössöttäjille edes perustella, miksi ei halua.
Jos ap.lle ei kelpaa syyksi, että ei kiinnosta, ongelma on kyllä ihan vain hänen omansa.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka tuputtavat tyyliin, ota nyt yksi paukku tai polta yksi tupakka, ei se haittaa. Syö nyt yksi kinkunsiivu, ei se haittaa.
Ihmisellä on oikeus omiin valintoihin perustelematta ennakkoluuloisille ihmisille, kuten ap, miksi.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:32"]
Itseasiassa on todistettu se että ne jotka KOHTUUKÄYTTÄÄ alkoholia elää pidempään kuin absolutistit. Tämä liittyy verenlaatuun ja verenkiertoon ylipäätänsä. :)
[/quote]
Miksi pitäisi jatkaa elämää juomalla alkoholia? En näe elämän pituutta terveyskeskuksen vuodeosastolla minään itsetarkoituksena. Mieluummin teen, mitä haluan ja elän lyhyempään.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 23:17"]
Miksi absot alkavat raivota, jos ihan asiallisesti kysyy? On tällä palstalla paljon typerämmillekin asioille kysytty perusteluja. Eikö voi vaan vastata?
Asun maassa, jossa juodaan tyypillisesti ruoan kanssa viiniä, työpaikallakin saatetaan ottaa perjantaisin olutta ja muutenkin pieni määrä alkoholia kuuluu moneen tilaisuuteen. Alkoholitonta alkumaljaa en ole nähnyt koskaan. Ja kyllä sitä kummastellaan jos joku ei juo. Eli ei (taaskaan) ole pelkästään kyse siitä, että Suomessa jotenkin tuputettaisiin kaikille pakkojuomista, mutta vain Suomessa ja Jenkeissä olen tavannut tätä absolutistien ärtymystä.
[/quote]
Suomi on taas ainoa maa, missä olen nähnyt absolutismista ärtymistä. Muualla maailmalla on päivänselvää, että esim. uskonnollisista syistä ei juoda ja kukaan ei jankuta, että miksi et juo.
En nyt lukenut kaikkia vastauksia jotentässä tulee varmaan toistoa. Mutta siis varmaan osa niistä absolutisteista on ollut koko ikänsä juomatta eikä siis ole tottunut alkoholin makuun ja sen takia se vain maistuu yksinkertaisesti niin pahalta että ei vaan saa sitä alas, ei edes sitä skumppalasillista.
Itse en ole absolutisti todellakaan mutta en voi sietää esim. viskiä tai konjakkia. Mulle tulee ihan pienestäkin siemauksesta oksennus kurkkuun. Silti sitä on joissain juhlissa tarjottu niin ettei ole edes kysytty haluanko, vaan kaikille on kaadettu annos ja tultu tarjoilemaan.olen sitten joutunut salaa juottaa ne miehelle kun en enää siinä vaiheessa ole kehdannut kieltäytyä.
Luulisin siis että monille absolutisteille se skumppa saattaa maistua yhtä pahalle kuin viski minulle ja ymmärrän hyvin jos ei pysty sitä juomaan.
Itse en ole juonut mitään 13vuoteen. Olen nyt 27 vuotias ja silloinkin vain maistoin. Jäi sellainen lukko kun Nuorena sen aikainen tyttöystävä kertoi pettäneensä alkoholin takia. Niin enpä itse ole mitään ottanut sen jälkeen. Vaimolla on taas ollut alkoholismia isällä niin olemme kaksi iloista absoa.
Se,miksi Suomessa ei tajuta tarjota alkoholitonta, on se syy, että Suomi on metsäläisten kansaa. Muutama maahanmuuttaja ei ole tehnyt maastamme vielä kansainvälistä. Tämän vuoksi olen nähnyt jopa firman juhlissa intialaisille tarjottavan naudanlihaa ja alkoholia, vaikka vakaumuksensa ja uskontonsa vuoksi he eivät niitä syö ja juo. Tilanne on aika häkellyttävä ja nolo suomalaisille isännille.
Meillä on vielä pitkä tie kansainvälistymiseen. Elämme vasta siinä vaiheessa, että olemme vapautuneet alkoholin säännöstelystä ja se on vielä lapsellisen hienoa suomalaisille ja eräänlainen itsenäisyyden ja aikuisuuden osoitus. Hei, me saadaan ottaa alkoholia alkujuomana, huomaattehan, kuinka kansainvälisiä me olemme ja sivistyneitä.
Miksi ei voisi kieltäytyä? Ei alkoholi ole mikään välttämättömyys ihmiselle. Asiallista on tarjota alkoholiton vaihtoehto kaikille niille, ketkä eivät alkoholia halua.
Tuttuni on muuten absolutisti, mutta ottaa lasin oikeaa samppanjaa jos jossain tarjotaan.
Tunnen aika monta ihmistä jotka eivät juo. Vähemmistönä näissä on toipuneet alkoholistit. Raittius ei hillitsd eikä hallitse heidän sosiaalista elämäänsä.
Suurin osa raittiista ystävistäni eivät juo koska eivät juo, niin yksinkertaista se on. He eivät pidä alkoholin mausta (jos ovat maistaneet) tai eivät pidä itsestään humalassa (jos siitä on kokemusta). Ellei jossakin juhlissa olisi alkoholitonta maljaa, he varmaan nostaisivat sen skumpan, maistaisivat (vaikka sekään ei ole pakollista) ja laittaisivat lasin sitten siististi sivuun.
Juhlat ja illanvietot eivät ole "kärsineet" raittiista ystävistä.
En pidä alkoholin mausta. Se on hyvä syy.
Mun mielestä on säälittävää ja surullista ettei joku voi kieltäytyä lasillisesta alkoholia ilman meteliä. Normaalit ihmiset nostaessaan maljoja laittavat tarjolle myös alkoholitonta.
Itse juon alkoholia, mutta jos olen autolla liikenteessä, en ota ainuttakaan lasillista. Ikinä kukaan ihmetellyt sen kummemmin sitä.
Kaikki eivät myöskään pidä alkoholin mausta ja se juomattomuus voi olla ihan vaan periaate samoin kuin kasvissyönti.
Helpompi olla kokonaan ilman kun selitellä kavereille miksi juhlissa otti lasin skumppaa mutta baarissa ei halua ottaa paria siideriä. Sitä paitsi yleensä juhlissa on myös alkoholiton vaihtoehto, joten miksi ottaisin jotain halpis skumppaa kun pommac on paremman makuistakin :D
Syy juomattomuuteeni on se, etten yksinkertaisesti pidä alkoholista. Mulle tulee huono olo jos juon edes pikkuisen. Skumppalasikin menee väkisin alas-ennemmin joisin pommacia.
Mitä se kellekään kuuluu juonko siitä lasista vai en? ap? tarkkailetko mitä maljaa nostavat tekee, kuka nielee ja paljonko? Miten voi olla noin kiinnostavaa????
En ole absolutisti, mutta juon hyvin vähän. Pari lasia viiniä voi mennä kerran, kaksi kuukaudessa. Kerran vuodessa voin ottaa jossain juhlissa reippaammin. En siis mitenkään laske, mutta noin suurinpiirtein.
Ottaisin tarjotun lasin, mutta korkeintan maistaisin huulia siinä jos ei maistuisi. Jos tarjolla olisi pommacia, ottaisin sitä. Fiksu isäntä varaa alkoholittoman vaihtoehdon, eikä edellyttäisi selityksiä. Fiskusti ohi vain ja pommac käteen.
Mun ei tarvitse. Se on pahaa ja oon aivan yhtä seurallinen ja iloinen ilman. Lasi skumppaa/ viiniä = turhia kaloreita ja päivän treenit vessasta alas. En halua edes ajatella puhaltavani muuta kuin tasan nollat kotimatkalla. + säälin salaa ihmisiä jotka ottavat "ihan vaan vähän" tai sit ihan vähän enemmänkin. Mutä ne pakenee ja mitä ne siitä saa..