Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Absolutistit: Miksi et joisi alkoholia tässä tilanteessa?

Vierailija
11.11.2014 |

Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:

a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.

b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia

c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.

Mutta:

Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda. 

Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:19"]

Minä olin 21-vuotias mennessäni ensimmäisen kerran naimisiin ja olin silloin vielä absolutisti. Olin vähän huono hääjärjestelijä ilman kokemusta ja kun tarjoilija tuli tuomaan alkumaljoja minulle ja miehelle, jouduin kysymään onko niissä alkoholia ja niin kääntyi tarjoilija kannoillaan ja lähti hakemaan alkoholitonta kuohuvaa. Ei siitä sen kummempaa numeroa tehty. 

Minulle se oli silloin nimenomaan periaate, ja olin siitä ylpeäkin. Myöhemmin minusta tuli kohtuukäyttäjä, 23-vuotiaana olin ensimmäistä kertaa päihtynyt. Vieläkin olen ylpeä siitä, ettei minulla ole koskaan ollut krapulaa enkä ole koskaan alkoholin vuoksi oksentanut. 

Absolutismi on myös keino tehdä eroa tavalliseen rahvaaseen, joka on viinan pauloissa eikä osaa olla ilman. Ja tekevät vielä ongelman siitä, että joku ei käytä alkoholia.

[/quote]

Absolutismi on minustakin ihan hyvä periaate. Itsekin juon vain kohtuudella, enkä varsinkaan halua olla missään kaatokännissä. Tosin täytin vasta puoli vuotta sitten 18, enkä ole ehtinyt juoda kuin pari kertaa, mutta luulen että pysyn tällä linjalla tulevaisuudessakin.

"Ja tekevät vielä ongelman siitä, että joku ei käytä alkoholia."

Jos viittasit tällä minuun, niin en kyllä mielestäni tehnyt siitä mitään ongelmaa? Sanoin aloitusviestissäkin, että on ihan ok olla juomatta alkoholia.

AP

Vierailija
42/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto B. Suvussa on/ollut niin paljon alkoholismia etten halua samoja seurauksia missään nimessä itselleni. En pidä alkoholin mausta ja täysi tipattomuus on myös oma ehdoton periaatteeni. En ole ikinä juonut, teininä kerran tai kaksi suullisen maistamista enempää. Juhlissa pyydän alkoholittomaa versiota tai limpparia.

Surullista absolutistina olemisessa on se, että se tuntuu olevan enemmän ongelma muille kuin itselleni. Aina saa olla selittelemässä, mikä on vähän sääli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin alkoholinkäytön ihan vittuillakseni. Kun huomasin, kuinka viina on suurimmalle osalle niin tärkeää ja kuinka ahdistutaan, jos joku ei ota :)

Joten päätin heittäytyä ihan vittuilleksani vastarannan kiiskenä absolutistiksi. Juomattomuuteni on ollut 20 vuotta muille ongelma, ei minulle. Tuhansin eri tavoin on yritetty tyrkyttää ja jopa kätkeä limsaan alkoholia, että olisin normaali yms. :) Voin kuvitella, miltä kasvissyöjistä tuntuu, kun kutsujen emäntä on yrittänyt piilottaa kasvismuhennokseen jauhelihaa :)

Vierailija
44/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lasillinen pitäisi ottaa? Olenko jotenkin eepäkohtelias muita kohtaan jos en kaada alkoholia elimistööni? Pitäisikö tarjottu savukekin sitten polttaa samalla periaatteella?

En juo koska en tykkää alkoholin mausta.

Se on myös haitallista terveydelle, joten miksi sitä käyttäisin kun ei ole mitään tarvetta.

Minulle tulee myös aika helposti huono olo.

En halua ajatella voinko varmasti lähteä turvallisesti auton rattiin.

Olen kerran 17 tai 18-vuotiaana ollut humalassa. Se riitti, en tarvitse sitä, vaikkei tapahtumaan mitään draamaa liitykään. Lievä krapula kyllä osaltaan kertoi juomisen haitallisuudesta keholleni.

Vierailija
45/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole abso, mutta kuohari on niin hapanta, että mulle tulee siitä mahanväänteitä -> en siis juo sitä.....

Vierailija
46/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole absolutisti, mutta ärsyttää ap:n kaltaiset, joille ei riitä alkoholin juomattomuuteen perusteeksi ihan vain se, ETTEI HALUA JUODA. Mua ei haittaa ollenkaan, jos vieressä oleva ei juo; jääpähän enemmän mulle :D

Vierailija
47/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:21"]

Alan murjottaa ja äyskin kaikille jos juon tuon yhden lasillisen. Kaikilla on paljon mukavampaa kun olen selvinpäin. Lisäksi yleensä olen kuskina ja olen menettänyt erittäin rakkaan ihmisen rattijuopolle joten minulla on tiukka linja että edes kielen päällä ei käy alkoholia jos olen menossa ratin taakse. Joten, tyydy siihen "en vain halua" vastaukseen, muuten saatat pilata toisen juhlamielen ja mahdollisesti muidenkin kaivamalla kipeitä muistoja pintaan.

[/quote]

No hyvä, kuskin täytyykin ehdottomasti olla juomatta alkoholia. Ikävä kuulla läheisesi kohtalosta :(

Ja tietenkin tyytyisin juhlissa ym. vastaukseen "en halua",  vaikka en kyllä kyselisikään mitään. Tähän keskusteluun halusin vähän monipuolisempia vastauksia, niin ei tarvitse olla niin kapeakatseinen, kuin ne, joiden mielestä absolutistit ovat tylsiä ja outoja tms.

AP

Vierailija
48/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alkoholin juojat usein luulevat, että absolutisteilla täytyy olla traumoja alkoholinkäytöstä tai aiempaa ongelmaa oman käytön suhteen? Ihan huuhaata. Misi ihminen tarvitsisi alkoholia yhtään mihinkään? Oikeasti tutkimusten mukaan maailman vaarallisin päihde. Itse en juo, koska maistuu niin pahalle että meinaa oksennus tulla. Pilaa terveyden, lihottaa, vie rahat, aiheuttaa riippuvuutta. Pidän alkoholia usein käyttäviä jokseenkin tyhminä, anteeksi vain. Etenkin sellaisia, joilla lapsia. Muutaman kerran vuodessa juhlajuomana ymmärrän.

Vierailija
49/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on vuosien saatossa sanottu, että on LOUKKAAVAA jos en juo tarjottua kuohuviiniä, kun se kerran on ostettu. Takaisin olen yleensä sanonut, että aion loukkaantua, jos tarjoan kokaiinia etkä sitä käytä. Yleensä olen saanut vastaukseksi vaivaantuneen hörähdyksen....

Vierailija
50/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap sinuannoin hermostuttaa ja ahdistaa muiden juomattomuus. Etkö kehtaa vetää kännejä jos joku on selvinpäin

Vierailija
51/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle tarjotaan yksi tupakka, ja et normaalisti polta, mikset vaan voi ottaa sitä yhtä tupakkaa ? Täysin sama asia. Ei keneltäkään tupakoimattomaltakaan kysellä miksei hän polta, miksi alkoholittomuutta pitäisi perustella ?

Vierailija
52/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vaan tykkaa juoda, jokaisen oma asia ottaako vai ei.

Vierailija
53/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuohari on pahaa, jos on tarjolla alkoholiton vaihtoehto esim. pommacki otan sitä, mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole, niin nostan kyllä maljan ja siemaisen muutaman tipan. Alkoholi on aina pahaa, paitsi makeat liköörit joihin on laitettu tarpeeksi limsaa sekaan, niin että alkoholi ei maistu. Alkoholista ei tule mulle mitään hyvää oloa, alkaa väsyttää. Mulla on aina hauskempaa selvinpäin, siitäkin huolimatta että isäni on alkoholisti.

Vierailija
54/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:39"]

Perustele itse mulle ap, MIKSI minun mielestäsi pitäisi ottaa se kuohari ? Eikä vastaukseksi kelpaa, sehän on vaan yksi lasi/sinulla ei ole syytä ottaa ottamatta lasin verran.

[/quote]

En sanonut että pitäisi ottaa. Ja ei mulle oikeissa tilanteissa tarvitse selitellä juomattomuuttaan.

Ajattelin aluksi että "mitä pahaa siinä on, jos ottaa yhden lasillisen", joten aloitin keskustelun, että ymmärtäisin vähän paremmin absolutistien ajatusmaailmaa. Ja kyllä nyt ymmärränkin :)

Vierailija
55/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:41"]

Miksi ap sinuannoin hermostuttaa ja ahdistaa muiden juomattomuus. Etkö kehtaa vetää kännejä jos joku on selvinpäin

[/quote]

En ole ap, mutta kyllä, on inhottavaa nollata päänsä ja vetää kunnon sössöoksennusavautumisperskännit, jos joku on seurassa selvinpäin. Olen itsekin monet kerrat ollut se porukan selväpää ja ei sitä menoa jaksa katsella, saati kuunnella. Humalainen ihminen on kovaääninen, tunkee fyysisesti liian lähelle, tilittää kiusallisia asioita suureen ääneen ja ei piittaa yhtään siitä, miltä näyttää ja haisee kun on kebabit, oksennukset ja kebaboksennukset kengillä ja pitkin rinnuksia. Vitsit on huonoja ja aggressiivisuus arvaamattomissa mitoissa.

En todellakaan halua olla itse selvinpäin tuota menoa todistamassa, enkä halua ketään selväpäistä omaa häpeällistä rappiotilaani todistamaan. Pari kertaa vuoteen tulee kuitenkin se fiilis, että on kiva olla niin kännissä että oksentaa.

Vierailija
56/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:39"]

Perustele itse mulle ap, MIKSI minun mielestäsi pitäisi ottaa se kuohari ? Eikä vastaukseksi kelpaa, sehän on vaan yksi lasi/sinulla ei ole syytä ottaa ottamatta lasin verran.

[/quote]

En sanonut että pitäisi ottaa. Ja ei mulle oikeissa tilanteissa tarvitse selitellä juomattomuuttaan.

Ajattelin aluksi että "mitä pahaa siinä on, jos ottaa yhden lasillisen", joten aloitin keskustelun, että ymmärtäisin vähän paremmin absolutistien ajatusmaailmaa. Ja kyllä nyt ymmärränkin :)

[/quote]

Tarvitseeko siinä lasillisessa alkoholia olla "jotain pahaa", jotta juomattomuus olisi perusteltua? Jos ei välitä, niin ei välitä.

Vierailija
57/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:15"]

Mitä se kellekään kuuluu juonko siitä lasista vai en? ap? tarkkailetko mitä maljaa nostavat tekee, kuka nielee ja paljonko? Miten voi olla noin kiinnostavaa????

[/quote]

No eihän se kuulukaan, eikä minua sinänsä edes kiinnosta mitä kukakin juo. Kysyinpähän vaan onko muilla mitään järkeviä perusteluja, kun en itse sellaisia keksinyt. Ja kyllähän niitä sieltä tuli, en vaan itse osannut miettiä niin pitkälle.

[/quote]

Miksi juomattomuuteen pitäisi joku järkevä peruste olla? Mikä on sinun järkevä perustelu sille, ettet ole vaikka vegaani? Ja "en halua" ei ole nyt riittävä perustelu.

[/quote]

En sano, että siihen PITÄISI olla perustelu, mutta halusin tietää, miten sitä voisi perustella. 

En kyllä pahemmin keksi syitä olla olematta vegaani. Ehkä siitäkin saisi keskustelun aikaan :D

Itse voisin kyllä perustella sitä sillä, että olen tosi monelle ruoka-aineelle allerginen. Siksi en viitsi jättää enää enempää asioita pois ruokavaliostani. Se vain hankaloittaisi elämää liikaa.

AP

Vierailija
58/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo alkoholia, ikinä. Se on samanlainen valinta kun että en polta tupakkaa. 

Syitä:

alkoholi on täysin tarpeetonta

alkoholi on epäterveellistä

alkoholi on kallista

alkoholi on pahaa

alkoholilla selitetään täysin käsittämätöntä käytöstä

alkoholin vaikutuksen alaisena oleva ihminen ei ole aito oma itsensä

En poistu paikalta jos pöydässä on viiniä mutten myöskään jää loppuillasta katselemaan örvellystä. 

Vierailija
59/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:35"]

En ole absolutisti, mutta ärsyttää ap:n kaltaiset, joille ei riitä alkoholin juomattomuuteen perusteeksi ihan vain se, ETTEI HALUA JUODA. Mua ei haittaa ollenkaan, jos vieressä oleva ei juo; jääpähän enemmän mulle :D

[/quote]

Kyllä mulle se mulle riittää perusteeksi. Halusin vain näkökulmia asiaan, tylsä keskusteluhan tämä olisi, jos kaikki sanoisivat vaan "en halua, mitä se sulle kuuluu". Tottakai alkoholista saa kieltäytyä ja tietenkin tarjoaisin juhlissa myös alkoholittomia vaihtoehtoja, eihän siitä mitään vaivaakaan ole. 

Itseäni ärsyttää ihmiset, jotka kuvittelevat aloitusviestin perusteella että olisin joku alkoholin suurkuluttaja, jolla on jotain sitä vastaan ettei joku muu halua juoda. Tai että vaadin aina selityksen, jos joku kieltäytyy alkoholista. Halusin vain ymmärtää ihmisiä paremmin.

AP

Vierailija
60/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:41"]

[/quote]

Miksi vedät perusteettomia johtopäätöksiä ihmisistä, joita et tunne? 

Jos olisit lukenut aloitusviestin kokonaan, olisit huomannut, ettei muiden juomattomuus ole minulle mikään ongelma.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi