Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Absolutistit: Miksi et joisi alkoholia tässä tilanteessa?

Vierailija
11.11.2014 |

Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:

a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.

b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia

c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.

Mutta:

Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda. 

Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:15"]

Mitä se kellekään kuuluu juonko siitä lasista vai en? ap? tarkkailetko mitä maljaa nostavat tekee, kuka nielee ja paljonko? Miten voi olla noin kiinnostavaa????

[/quote]

No eihän se kuulukaan, eikä minua sinänsä edes kiinnosta mitä kukakin juo. Kysyinpähän vaan onko muilla mitään järkeviä perusteluja, kun en itse sellaisia keksinyt. Ja kyllähän niitä sieltä tuli, en vaan itse osannut miettiä niin pitkälle.

Vierailija
22/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea sampanja on ihan jees, mutta perusskumpat (joita nuo alkumaljat lähes poikkeuksetta ovat) on vaan ihan järkyttävän makuista. Siksi otan mieluummin limua tai olen vaikka ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:46"]

Mitä se kellekään kuuluu juonko siitä lasista vai en? ap? tarkkailetko mitä maljaa nostavat tekee, kuka nielee ja paljonko? Miten voi olla noin kiinnostavaa????

[/quote]

No eihän se kuulukaan, eikä minua sinänsä edes kiinnosta mitä kukakin juo. Kysyinpähän vaan onko muilla mitään järkeviä perusteluja, kun en itse sellaisia keksinyt. Ja kyllähän niitä sieltä tuli, en vaan itse osannut miettiä niin pitkälle.

[/quote]

Miksi juomattomuuteen pitäisi joku järkevä peruste olla? Mikä on sinun järkevä perustelu sille, ettet ole vaikka vegaani? Ja "en halua" ei ole nyt riittävä perustelu.

Vierailija
24/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole absolutisti sanan varsinaisessa mielessä, mutta miksi alkoholi ei kelpaa: Siinä on liikaa kaloreita, enkä pidä alkoholin mausta. Viiniä voisin juoda ruuan kanssa, mutta siitäkin saan päänsärkyä, jo lasillisesta. Minä en muuten tykkää limsastakaan tai mistään makeasta juomasta, lukuunottamatta kotitekoista kotikaljaa ja simaa, joissa kai on vähän alkoholia. Kaupan sima ja kalja sekä olut on hirveää. 

Vierailija
25/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. No en mä sikariakaan polttais vaikka muut haluaisi siten juhlistaa jotain.
En ole absolutisti, mutta en ymmärrä miksi se alkoholilitku olisi pakko juoda. Itse jättäisin juomatta koska en pidä mausta, voisin toki ottaa alkoholittoman version jollei juhlien pitäjä olisi niin juntti, että olisi varautunut vain alkoholipitoisilla...

Vierailija
26/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

AP tässä siis :)

Vierailija
27/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuohari maistuu NIIIIN pahalle, samoin kuin kaikki mihin on työnnetty alkoholia. Kotikaljakin maistuu lähinnä pilaantuneelle simalle, hyh. Vähän aikaa sitten mietin, että pystyisiköhän oikeaa kaljaa juomaa, jos söisi samalla lenkkimakkaraa. Peittäisikö makkaran rasvaisuus kaljan oksettavan maun? Vähän samalla tavalla kun sinhomejuustoakin pystyy nielemään joulupiparin kanssa, vaikka yksikseen on oksettavan makuista.

Ja toki pystyn kyllä väkisin nielemään sen kuoharin. Nuoruudessa tuli testattua, että kyllähän sitä juo vaikka raakaa pontikkaa, kun pitää nenästä kii ja juo vaan nopeesti. Mutta miksi juoda pahanmakuista kuoharia, kun lasillisen jälkeen on jo kännissä? Viinapää on siis huonontunut radikaalisti teiniajoista ja on tosi noloa olla jossain juhlissa semmosessa jumitilassa, kun pitäisi osata fiksusti ja korrektisti käyttäytyä.

Vierailija
28/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:09"]

Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:

a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.

b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia

c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.

Mutta:

Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda. 

Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?

[/quote]

Minusta on ollut aina jotenkin junttia, jos tarjolla ei ole alkoholitonta. Esim. flagylkuuri toimii kuten antabus, joten se kuohuviinilasillinenkin on liikaa.

Mutta suomalaiset ovat niin alkkiksia, ettei ymmärretä käytöstapoja ja monessakaan paikassa ei ole alkoholitonta vaihtoehtoa. No kukkapurkit ovat saaneet monesti annoksen kuohuviiniä ja muuta viiniä, mitä on tarjottu.

Vierailija
29/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

oLET FIKSU, KUN KYSYIT. nYT TIEDÄT. sORRY TEKSTI.

Vierailija
30/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvattomuudentunne lapsena ja nuoruuden havainnot siitä, minkälaisia miehiä on olemassa. Vanhempieni alkoholinkäyttö oli lapsuudessani tavanomaista tai vähäisempääkin, mutta henkisesti tunsin olevani hiukan heitteillä, lisäksi jonkin verran väkivaltainen äiti ja lapsen kova kohtelu hyvin pienestä pitäen. Ajatus, että kulkisin kaupungilla tilassa, jossa en kykene puolustamaan itseäni, on täydellisen käsittämätön, jopa muiden ihmisten seurassa.

Alkoholi edustaa minulle turvattomuutta tuota kautta. Voihan toki olla joku lapsuudenkokemuskin vanhenpien humalatilasta, jota en muista. Mutta en miellä sen tulevan sitä kautta.

Vierailija
32/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun luokkaan B. En ole koskaan maistanut alkoholia. Pidän jopa siideriä alkoholina, samoin olutta. Minun ei tarvitse perustella kenellekään sitä, että en käytä alkoholia. Jokaisessa sivistyneessä juhlassa on tarjolla alkoholiton vaihtoehto. Jos sellaista ei ole, otan lasin käteeni ja nostan sitä maljan kohotuksessa, mutta en todellakaan juo siitä. Koen suurena loukkauksena, jos joku ei ymmärrä sitä, että ihmisillä on oikeus tehdä erilaisia valintoja ja aikuisten ja sivistyneitten ihmisten pitää pystyä kunnioittamaan niitä.

Vierailija
33/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan halua juoda, halpa, lämmin skumppa on kammottavaa (shampanjaa varmaan joisin), tulee migreeni tai muuten huono olo.

Vierailija
35/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:16"]

Perustelisin oman syyni olevan se, että periaatteesta en tahdo ottaa tippaakaan. En ole ollut alkoholisti, vaikka olen joskus käyttänytkin alkoa rajustikin. Se, että mielestäni pitää myös osata olla ottamatta lainkaan. En ymmärrä tätä juomiskulttuuria, missä juominen esittää niin suurta osaa. Se, että ottaisi lasillisen...niin, en oikein ymmärrä sitäkään..juhlimisen vuoksiko? Miksei ota vaikka mehua?tai limua?Nehän maistuvatkin paremmilta.

En oikein saa kiinni siitä, että miksi pitäisi ottaa se yksi lasillinen, jos ei vaan tykkää/ei näe sitä vaikka sitten niin tärkeänä, että ikäänkuin rikkoisi monen vuoden absolutismin vain siihen, että olisi otettava.

Miksi olisi otettava jos ei vain halua?

Miksi olisi juhlistettava esimerkiksi sikarilla, jos ei vain halua sitä yhtäkään?

Miksi olisi laitettava juhlien kunniaksi rosolliin silliä, kun ei vaan tykkää?

Miksi ei voi olla omanlaisensa jokaikinen, vaikka olisi kuinka juhlat?

Tässä hieman sinulle sekavasti kirjoitettuna ajatuksiani mitä sain revittyä itsestäni:)

[/quote]

Siis ei tietenkään tarvitse ottaa jos ei halua! Ja olen samaa mieltä siitä, että ne mehut ym. on usein parempia, kuin skumpat (poikkeuksena pommac, siitä en tykkää). 

Halusin vain tietää, löytyykö sille perustellumpia syitä kuin se, että ei halua. Mutta ei kukaan tietenkään ole velvollinen selittelemään juomattomuuttaan, olisi itseasiassa aika epäkohteliasta vaatia selitystä silloin kun joku haluaa alkoholittomia.

Mutta hyviä vastauksia on tullut, esim. tuo viesti jossa verrataan absolutismia kasvissyöntiin. Sai kyllä mun kysymyksen kuulostamaan vähän tyhmältä, koska en ehkä kysyisi kasvissyöjältäkään, miksei hän voisi "tämän kerran" syödä vähän lihaa. :D

AP

Vierailija
36/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen kaikkia keskushermostoon vaikuttavia aineita, koska ne ovat mielestäni pelottavia. Aivoni ovat minulle tärkeät, enkä halua elimistööni ehdon tahdoin mitään, mikä on niille pahaksi.

Vierailija
37/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:09"]

Mutta:

[/quote]

Minusta on ollut aina jotenkin junttia, jos tarjolla ei ole alkoholitonta. Esim. flagylkuuri toimii kuten antabus, joten se kuohuviinilasillinenkin on liikaa.

Mutta suomalaiset ovat niin alkkiksia, ettei ymmärretä käytöstapoja ja monessakaan paikassa ei ole alkoholitonta vaihtoehtoa. No kukkapurkit ovat saaneet monesti annoksen kuohuviiniä ja muuta viiniä, mitä on tarjottu.

[/quote]

Suomessa junttiemännät alkavat heti kysellä ja kiekua, että MIKSI EI NYT MUKA ALKOHOLI KELPAA, OLETKO RASKAANA, VAI MIKÄ. Ja sitä jatketaan niin kauan, että saat kertoa koko juhlayleisön kuullen, että "hei kaikki, minulla on epäspesifinen emätintulehdus ja siksi syön siihen antibiottia, joka alkoholin kanssa aiheuttaa antabusreaktion". Sitä ennen ei suomalainen junttiemäntä ole tyytyväinen. Silti tyrkyttää, että no ei kai se yksi lasillinen haittaa, ettei mun tarvi vaivautua keittiöön sun takia limsapulloa aukaisemaan, kun loppu menee hukkaan, kun eihän kukaan muu limsaa juo.

Vierailija
38/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pienikin alkoholimäärä saa aikaan väsyneen olon ja kasvoja kuumottaa ja punottaa. Ja alan helposti voimaan pahoin ja tulee kipeä olo. Pelkään että niin käy. Tuskin yhdestä pienestä lasillisesta kävisi niin, mutta en mielelläni juo ollenkaan. Se ei tunnu luontevalta. Mulla ei ole jotain alkoholia pilkkovaa entsyymiä maksassa siinä määrin kuin ihmisillä normaalisti ja siksi näin.
Ja koska alkoholi maistuu pahalle.
Mutta! Jos maljan nostaminen olisi juhlien sankarille tai pitäjälle tosi tärkeä juttu, voisin kyllä juoda lasillisen. Tämän kaltaisissa tilanteissa yritän pohtia, painaako mun perusteet kieltäytymiselle enemmän kuin sen asian merkitys toiselle. Jos asiasta ei koidu mulle hirveästi vaivaa ja toiselle se merkitsee paljon, niin voin kyllä tehdä poikkeuksen.

Vierailija
40/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:39"]Perustele itse mulle ap, MIKSI minun mielestäsi pitäisi ottaa se kuohari ? Eikä vastaukseksi kelpaa, sehän on vaan yksi lasi/sinulla ei ole syytä ottaa ottamatta lasin verran.
[/quote]

Tätä olisin itsekin aloittajalta kysynyt, mutta ehdit ensin :)
En tosiaan ymmärrä minäkään, miksi juomattomuus on epänormaalia ja sitä pitää selittää. Tällä hetkellä vielä imetän lastani, joten kukaan ei tuputakaan, mutta tilanne varmasti taas muuttuu, kun imetys loppuu.
Anoppini on hyvä esimerkki siitä, miten juominen on normi ja jos ei itse juo eikä pidä siitäkään, että puoliso on joka viikonloppu änkyrässä (kohtuukäytön kanssa mulla ei ole ongelmia), niin sitten salassa puhutaan alkoholista ja pelätään, että toinen suuttuu, kun vaan mainitaankin viina. Että siis juomattomuus on jotain niin ihmeellistä, että näitä alkoholista kieltäytyjiä pitää varoa, kun ovat niin arvaamattomia.
Huoh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme