Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhönosoituksista taas

Vierailija
11.11.2014 |

Miksi työkkäri tarjoaa täysin sopimattomia työpaikkoja työnhakijalle? Siis eri alalta, paljon kokemusta vaativaa, asiantuntijatyötä? Onko tarkoituksena vain karenssi, kun työnhakijan kyllästyy tekemään täysin turhia hakemuksia? Jollei ole lääkärin koulutusta, ei pitäisi päästä lääkäriksi, esimerkikisi lähihoitajan, mutta hakea pitää kun työkkäri vaatii? Ihmettelee myös miksi työkkäri jakaa rekrytointiyritysten paikkoja työhönosoituksina? Kuinka paljon työhön osoituksia tulee? Itse olen ollut 6 viikkoa työttömänä ja saanut 10kpl työhönosoituksia. Se on minusta paljon, kun kaikki ovat olleet aivan käsittämättömiä, eivätkä omanalan työpaikkoja?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:21"]Vuokrapaikat ovat todellista työntekijöiden oikeuksien polkemista. Eikä paikkaa välttämättä edes oikeasti ole.

Hakuammatteja en ainakaan minä saanut määritellä itse, virkailija valitsi jostain käsittämättömästä listasta 1800-luvun ammattinimikkeitä.

Onko joku oikeasti voinut kieltäytyä hakemasta työtarjouspaikkaan ilman seuraamuksia? Epäilen. Itse erehdyin kerran kysymään mahdollisuutta olla nolaamatta itseäni, koska haettiin konsernikirjanpitäjää, vähintään viiden vuoden kokemuksella (minä olen joskus tehnyt avustavia yleisiä toimistotöitä), mutta ei, paikkaa oli pakko hakea. Työnantaja  kuulemma päättää palkkaako minut, minun tehtävä on vain hakea. No, ei tarvitse edes miettiä vastattiinko työpaikasta minulle mitään. Onko tällaisessa työnhaussa mitään järkeä?
[/quote]

Vuokrafirman on pakko ilmoittaa työkkärille toimeksiantajayritys.

1800-luvun ammattilistaus on kansainvälisen luokituksen mukainen. Monen nykyammatin puuttumisesta pitäisi varmaan valittaa jonnekin Euroopan komissioon.

Vierailija
102/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko sinä tosissasi, että sinut otetaan siihen paikkaan, jonka työkkäri on sinulle osoittanut?  Ei, niihin voi olla jopa satoja hakijoita, paitsi tietenkin erikoisasiantuntemusta vaativiin tehtäviin.Et sinä oikeasti ole saanut vielä työpaikkaa, vaikka olisit yksi niistä noin 30:stä, joka on saanut samaan paikkaan osoituksen ja johon teidän lisäksenne hakee noin 80 sellaista, joka ei ole edes työtön.

Mutta kun niihin ei ole riittävästi hakijoita muissakaan työttömissä, siksi niitä "osoituksia". Katsos kun se on työkkärin palvelua työnANTAJILLE.

Millä ihmeen keinolla sinä niitä osoituksia saat, kun minä olen ollut työttömänä vuosikausia, enkä ole mitään TARJOUSTA saanut edes joka vuosi, saati sitten osoituksia. Onhan se työnhakijoitten aliarviointia, kuin emme muka osaisi itsekin lukea niitä MOL:n sivuilla olevia ilmoituksia. Eri asia, jos ne olisivat sellaisia "tiskinalla"-paikkoja, joista ei tiedoteta julkisesti eikä saada niitä sataa hakijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:17"]

En kerro asuinpaikakuntaani.

Tottakai haen paikkoja, kirjallisesti. 13 ei ole tainnut olla ollut työttömänä, soittoa et pysty todistamaan jälkikäteen. Työtarjouksessa myös lukee mitä pitää tehdä: hakemus ja CV (suomi/englanti/muu kieli) osoitetaan tietylle henkilölle halutulla tavalla.

Kuulostakoot vaikka miltä "puurolta", mutta on totta. Omissa tiedoissani ei todellakaan lue mitään ihmeellisiä, koulutustani & osaamistani vastaamatonta. Menee todella paljon aikaa kun näitä turhia hakemiuksia kirjailee. Uskon vähitellen tuohon "viikon virkailija palkintoon".

[/quote]

Miten niin menee paljon aikaa??

Kun on laatinut edes yhden hakemuksen niin "turhan" hakemuksen laatimiseen työkkärin pitämiseksi tyytyväisenä kuluu varmaan noin 10 minuuttia. Kymmenen turhaa hakemusta tarkoittaisi siis parin tunnin työtä. Työttömän työ on kuitenkin työn hakeminen joten siihen joutuu varaamaan aikaa joka tapauksessa. Montako tuntia teet työnhakuun liittyvää valmistelua päivässä?

Itselleni on tullut kolmen vuoden aikana peräti kaksi käskyä hakea duunia ja molemmat olivat oman alani hommia, joita olisin muutenkin hakenut. Väärän alan hakemusta voi pitää haasteena ja katsoa, kuinka myyväksi sen hakemusen saa vaikka oma kokemus cv:ssä ei ole edes sinnepäinkään. Joskus röyhkeys palkitaan kunhan ei erehdy valehtelemaan...

Vierailija
104/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:09"]

naurattais nää hölmöläisten hommat, "tradenomi sopiva metsäkoneenkuljettaja" jos ei olis niin tärkeästä asiasta kuin työ ja toimeentulo kyse.

Ehkä pitäis yrittää itse te-toimistoon suojatyöpaikkaan kun sinne ei vaatimukset kovin kummoiset tunnu olevan. Tärkeimpänä kai "omien aivojen käyttö kielletty"

[/quote]

Sitten on näitä, joissa on vaatimuksena "ylempi korkeakoulututkinto", mutta ei mitään eroa onko taiteen maisteri, YTM vai hammaslääkäri.

Minä olen hakenut te-toimiston työpaikkaa, johon oli noin 80 hakijaa. Silti se laitettiin uudestaan hakuun, tai siis jatkettiin hakuaikaa ja valittiin yksi saman toimiston työntekijä.

Vierailija
105/117 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
106/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa saanut paljon, ja vielä koulutustasi ja kokemustasi vastaamattomia. Oudolta tuntuu että olet saanut työhönosoituksia jopa lääkärin paikkaan, en tiennyt että te-keskus niitä edes välittää :D

Vierailija
107/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se riippuu paljon siitä, mitä on itse ilmoittanut osaamiseksi ja kiinnostusten kohteiksi.

Vierailija
108/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli ESIMERKKI kuinka räikeitä, ei koulutustani vastaavia työtarjoukset ovat olleet.

Työvoimatoimisto välittää KAIKKIA sivuillaan olevia työpaikkoja, ei heillä ole erikseen välitettävät työpaikat tietokantaa. Minulle osoitetut työpaikat ovat olleet todella hyvää kokemusta vaativia töitä, ei mitään ilmaishommia. Tuntuu vain todella naurettavalta hakea töitä, joihin ei ole koulutusta eikä toki kokemustakaan. Olen asiasta maininnut työkkäriin, vastauksena oli, että haet vaan, työnantaja sitten päättää mkkiten käy. Olen myös huomannut työtarjousten suuren määrän. Eräänlaista simputusta?

Vierailija
109/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:20"]

Kyseessä oli ESIMERKKI kuinka räikeitä, ei koulutustani vastaavia työtarjoukset ovat olleet.

Työvoimatoimisto välittää KAIKKIA sivuillaan olevia työpaikkoja, ei heillä ole erikseen välitettävät työpaikat tietokantaa. Minulle osoitetut työpaikat ovat olleet todella hyvää kokemusta vaativia töitä, ei mitään ilmaishommia. Tuntuu vain todella naurettavalta hakea töitä, joihin ei ole koulutusta eikä toki kokemustakaan. Olen asiasta maininnut työkkäriin, vastauksena oli, että haet vaan, työnantaja sitten päättää mkkiten käy. Olen myös huomannut työtarjousten suuren määrän. Eräänlaista simputusta?

[/quote]Eihän sua kutsuta edes haastatteluun jos olet täysin epäpätevä. Eli haet vain, ei kannata kauheasti panostaa hakemuksiin kun se on vain tuollainen typerä leikki te-keskuksen mieliksi. Kurjaa kyllä myös niiden työnantajien kannalta et tulee turhia hakemuksia.

Vierailija
110/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä kuulosta melko paksulta puurolta tämä aloitusviesti. Olen ollut työttömänä kolme kuukautta, enkä ole saanut yhtä ainoaa työhönosoitusta työkkäristä. Olen akateemisesti koulutettu ja minulla on kymmenen vuoden työkokemus alalta, jolla ei tällä hetkellä ole yhtään avointa paikkaa koko Suomessa. Aika erikoista, että lähäri lähetetään hakemaan lääkärin paikkaa.

Vierailija
111/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa pisti silmään nuo luvut. Siskoni on ollut yli vuoden työttömänä eikä te-keskus ole ottanut mitään yhteyttä, ihan itsenäisesti on paikkoja hakenut.

Vierailija
112/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi saada karenssia, jos hakee mutta ei tule valituksi? Ainahan voi työhönosoituksia tehdä, mutta se on sitten eri asia kuka sinne valitaan.

Vierailija
113/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin AP asuu?

Vierailija
114/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta sitten muutaman kuukauden työttömänä ja kyllä minäkin sain useita työtarjouksia työkkäristä, osa oli ihan naurettavia, osa ihan asiallisia, mutta turhia, koska hain niitä paikkoja sitten muutenkin kuin kirjeiden vuoksi.

Sain nykyisen työpaikkani työkkärin kautta, paikka ei ehtiny mol:n sivuille.

Vierailija
115/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ammattisuoja ole edelleen 3kk? Eli ei tarvitse edes hakea muuta kuin sitä pääammattia, jonka on itse kirjottanut työkkärin järjestelmään hakuammattiksi??

Katsoppa ap ekana sun omat tiedot mol:n sivuilta? Mitä olet sinne hakuammateiksisi ja koulutukseksi ilmottanut? 

Ihan sama sikäli, että vaikka sulle tulisi osoitus lentkoneen pilotin työpaikasta, niin sitä on haettava jos se kerran sulle osoituksen on tullut. Se on työnantajan asia päättää että ketä valitsee ja ketä ei. Sun pitää vaan hakea. Ei pitäisi olla vaikeaa eikä kestä kauaa laittaa joku hakemus menemään.

Vierailija
116/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiston johtaja katsoo kerran viikossa kuka virkailjoista on lähettänyt eniten työpaikka ja kurssiosoituksia. Se joka on lähettänyt eniten on viikkokokouksessa siiten viikon työntekijä. Työllistettynä pätkätyöläisenä tai vuorotteluvapaan sijaisena sitä kummasti alkaa tekeen vaikka minkälaisia osoituksia. Jos on ahkera, pomo tykkää ja voi ehkä joskus saada vakiviran!

Vierailija
117/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä nimenomaan suomalainen nainen ei hae kuin niitä työpaikkoja, joihin on ylikoulutettu. Jos halutaan "hyvät taulukkolaskentataidot" niin nainen katsoo, että on täysin epäpätevä ja soveltumaton, koska ei osaa kuin excelin. Eikä hae vaan katsoo, että työkkäri on nolo moista esittäessään. Tosiasiassa työtehtävässä täytyy osata tehdä muutamia kaavoja ja kopiointeja, ei sen enempää.

Miksi muuten ette koskaan lue sitä työtarjousta? Siinä sanotaan, että täytyy ottaa yhteyttä. Hakemisesta ei ole mitään mainintaa. Toki hakeminenkin on yhteydenotto, mutta helpommalla selviää, kun soittaa ko. työpaikkaan, kysyy pari jonninjoutavaa kysymystä ja ilmoittaa työkkäriin, että yhteyttä on otettu.

Niissä henkilövuokrafirmojen paikoissa on pakko olla taustalla joku tietty ilmoitettu yritys, joka paikkaa hakee. Sen saa tietää, kun soittaa henkilövuokrayritykseen ja jos ne ei kerro, tietoa työkkäriin, että paikka ei ole laillinen, siihen ei tarvitse hakea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän