Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhönosoituksista taas

Vierailija
11.11.2014 |

Miksi työkkäri tarjoaa täysin sopimattomia työpaikkoja työnhakijalle? Siis eri alalta, paljon kokemusta vaativaa, asiantuntijatyötä? Onko tarkoituksena vain karenssi, kun työnhakijan kyllästyy tekemään täysin turhia hakemuksia? Jollei ole lääkärin koulutusta, ei pitäisi päästä lääkäriksi, esimerkikisi lähihoitajan, mutta hakea pitää kun työkkäri vaatii? Ihmettelee myös miksi työkkäri jakaa rekrytointiyritysten paikkoja työhönosoituksina? Kuinka paljon työhön osoituksia tulee? Itse olen ollut 6 viikkoa työttömänä ja saanut 10kpl työhönosoituksia. Se on minusta paljon, kun kaikki ovat olleet aivan käsittämättömiä, eivätkä omanalan työpaikkoja?

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:09"]

naurattais nää hölmöläisten hommat, "tradenomi sopiva metsäkoneenkuljettaja" jos ei olis niin tärkeästä asiasta kuin työ ja toimeentulo kyse.

Ehkä pitäis yrittää itse te-toimistoon suojatyöpaikkaan kun sinne ei vaatimukset kovin kummoiset tunnu olevan. Tärkeimpänä kai "omien aivojen käyttö kielletty"

[/quote]

Sitten on näitä, joissa on vaatimuksena "ylempi korkeakoulututkinto", mutta ei mitään eroa onko taiteen maisteri, YTM vai hammaslääkäri.

Minä olen hakenut te-toimiston työpaikkaa, johon oli noin 80 hakijaa. Silti se laitettiin uudestaan hakuun, tai siis jatkettiin hakuaikaa ja valittiin yksi saman toimiston työntekijä.

[/quote]

Minä kävin haastattelussa asti ja silti lähti sama työpaikka uudelleen hakuun. Ei pidä ottaa henkilökohtaisesti.

Vierailija
2/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olen saanut näin monta työhönosoitusta? En tiedä. Julkisessa haussa olevia paikkoja ovat, yhteen oli lähes 300 hakijaa.

Kuinka paljon käytön aikaa hakemuksiin? Niiden nettihakemuksien täyttämiseen menee oma aikansa, enkä saa vaikuttaa haluttomalta, mutta en saa myöskään valehdella. Melkoinen yhdiatelmä, eikö? Lisäksi hakemuskirjettä pyydettäessä se täytyy lotenkin yksilöidä, jottei vaikuta haluttomalta. Kielien kanssa menee myös aikaa. Ei minulla ainakaan ole niin sujuvaa englannin ja ruotsinkielentaitoa, että kirjoitan hakemuksen ilman sanakirjaa ja miettimistä. Että kuulostan kiinnostuneelta ja motivoituneelta työnhakijalta.

Itse koen työkkärin ahdistelevan minua toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Ja etsivän syytä antaa karenssia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Työhönosoitus tuli.  En halua menettää korvausta, mutta en todellakaan halua kyseistä paikkaa. Riittääkö. että ilmoitan työkkärille s-postilla hakeneeni paikkaa (vaikka en olisikaan), vaan pitääkö se haku jotenkin todistaa..

Vierailija
4/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:00"]

Hei,

Työhönosoitus tuli.  En halua menettää korvausta, mutta en todellakaan halua kyseistä paikkaa. Riittääkö. että ilmoitan työkkärille s-postilla hakeneeni paikkaa (vaikka en olisikaan), vaan pitääkö se haku jotenkin todistaa..

[/quote]En ole saanut itse yhtäkään työhönosoitusta mutta en lähtisi valehtelemaan. Hae mutta luota siihen että jos se paikka ei ole sinulle tarkoitettu et sitä saa :)

Vierailija
5/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:02"]

Miten työhönosoituksia voi laittaa rekryfirmoihin? Suurin osa niistä on vuokratyöpaikkoja. Mietityttää sekin mitä rekrytoijat ajattelevat kun hakemuksia tulee ei-päteviltä ihmisiltä.

Ei minua tietenkään kutsuta haastatteluun. Vaikka hakemuksiiin ei paljoa panosta, menee niihin aikaa (esim. vieraskieliset CV:t) ja aika on poissa oikealta työnhaulta. Myös motivaatio laskee kun kokoajan odottaa seuraavaa hölmöä työhönosoitusta.

Työvoimavirkailijat (nyk. ASIANTUNTIJAT) ovat laittaneet ne hakuammatit, eikä niiden vaihtaminen ole kovin helppoa.

Työkkäriin pitää ilmoittaa miksi ei tule tullut valituksi tiettyyn päivämäärään mennessä. Työpaikkojen ilmoituksissa te-toimiston sivuilla ei ollut päivämäärää koska edes haku loppuu, mutta työhönosoituksessa oli päivämäärät, koska minun pitää ilmoittaa. Hyötyykö tästä oikeasti joku?

[/quote]

Kun kerran olet tehnyt vieraskielisen cv:n (tarttet sen joka tapauksessa linkediniin) niin eipä siihenkään aikaa enää kulu ainakaan turhan työnhaun tapauksessa. Oikeassa haussa tietenkin sorvaat ja jyrsit hakemuksen ja cv:n vimpan päälle kohdallaan mutta jos työkkäri osoittaa johonkin täysin mahdottomaan hommaan niin hakemukseksi kelvannee se viimeisin versio firman nimet ja päivämäärät vaihdettuna. Ellet sitten itse halua tosissasi yrittää hommaa hakea.

Ihmeellistä narinaa siitä, että työkkäri on aktiivisena. Jos tulee turhia työhönosoituksia niin tietenkin ensin laitatte kaikkiin hakemuset ja sähköpostitse tai verkon kautta kuittaatte homman hoidetuksi. Siihen hommaan ei varttia enempää kulu per turha hakemus eli kaksi hakemusta viikossa veisi aikaanne peräti puoli tuntia. Sitten seuraavalla TE - visiitillä otatte mukaan nipun niitä vääriä osoituksia ja esittelette tilanteen virkailijalle.

Vierailija
6/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:47"]

Toimiston johtaja katsoo kerran viikossa kuka virkailjoista on lähettänyt eniten työpaikka ja kurssiosoituksia. Se joka on lähettänyt eniten on viikkokokouksessa siiten viikon työntekijä. Työllistettynä pätkätyöläisenä tai vuorotteluvapaan sijaisena sitä kummasti alkaa tekeen vaikka minkälaisia osoituksia. Jos on ahkera, pomo tykkää ja voi ehkä joskus saada vakiviran!

[/quote]

Viikkokokous koko porukalle? Teitähän on 4-9 eri toimipisteessä 100 - 400 virkailijaa.

Vierailija
7/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:00"]

Hei,

[/quote]En ole saanut itse yhtäkään työhönosoitusta mutta en lähtisi valehtelemaan. Hae mutta luota siihen että jos se paikka ei ole sinulle tarkoitettu et sitä saa :)

[/quote]

Jos valehtelee niin napsahtaa karenssia sillä tarkistavat nämä. Pitää siis hakea duunia. Jos homma on täysin epätoivoisen paskanakki jota haluat välttää viimeiseen asti niin tee vahingossa kirjoitusvirheitä cv:ssäsi. Kerro hakemuksessasi olevasi"eritäin huolellinen" ja osaavasi "täydellisesti Suomenkieltä". Kun tilanne on mikä on niin duuni menee sitä tarvitsevalle ja karsiudut pois.

Vierailija
8/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä on työhönosoitus? Onko se sama kuin työtarjous vai joku eri juttu?

Vierailija
9/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut 5 kuukauden aikana yksi työtarjous ja sekin oli täysin hakemaani ja koulutustani vastaava työ.

Vierailija
10/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro asuinpaikakuntaani.

Tottakai haen paikkoja, kirjallisesti. 13 ei ole tainnut olla ollut työttömänä, soittoa et pysty todistamaan jälkikäteen. Työtarjouksessa myös lukee mitä pitää tehdä: hakemus ja CV (suomi/englanti/muu kieli) osoitetaan tietylle henkilölle halutulla tavalla.

Kuulostakoot vaikka miltä "puurolta", mutta on totta. Omissa tiedoissani ei todellakaan lue mitään ihmeellisiä, koulutustani & osaamistani vastaamatonta. Menee todella paljon aikaa kun näitä turhia hakemiuksia kirjailee. Uskon vähitellen tuohon "viikon virkailija palkintoon".

Vierailija
11/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:17"]

En kerro asuinpaikakuntaani.

Tottakai haen paikkoja, kirjallisesti. 13 ei ole tainnut olla ollut työttömänä, soittoa et pysty todistamaan jälkikäteen. Työtarjouksessa myös lukee mitä pitää tehdä: hakemus ja CV (suomi/englanti/muu kieli) osoitetaan tietylle henkilölle halutulla tavalla.

Kuulostakoot vaikka miltä "puurolta", mutta on totta. Omissa tiedoissani ei todellakaan lue mitään ihmeellisiä, koulutustani & osaamistani vastaamatonta. Menee todella paljon aikaa kun näitä turhia hakemiuksia kirjailee. Uskon vähitellen tuohon "viikon virkailija palkintoon".

[/quote]

Mutta mitä siellä tiedoissasi lukee siinä että millaista työtä vastaanotat?

Vierailija
12/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoissa lukee ihan koulutusta vastaavat hakuparametrit.

Työtarjoukset ovat olleet paikkoihin, joihin osaamiseni ei selkeästi riitä. Vaaditaan esimerkiksi yli viiden vuoden kokemusta tietyn asian hoitamisesta, josta minulla ei välttämättä ole edes päivän kokemusta.

Vierailija
13/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:40"]

Tiedoissa lukee ihan koulutusta vastaavat hakuparametrit.

Työtarjoukset ovat olleet paikkoihin, joihin osaamiseni ei selkeästi riitä. Vaaditaan esimerkiksi yli viiden vuoden kokemusta tietyn asian hoitamisesta, josta minulla ei välttämättä ole edes päivän kokemusta.

[/quote]Eikö tolle vois tehdä jotain? Saada sovittua te-keskuksen kanssa et selvästi mahdottomat osoitukset jätettäis laittamatta. Sehän on sun kiusaamista ja niiden työpaikkojen (siis rekrystä vastaavien myös) turhaa resurssien kuluttamista hyödyttömyyteen :(

Vierailija
14/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keeroo edes onko se pieni vai suuro se sun asuinpaikkakunta? Itse asun isohkossa kaupungissa eikä täällä ilmeisesti riitä työntekijöillä aikaa tehtailla mulle tuollaisia.

Vierailija
15/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:20"]

Kyseessä oli ESIMERKKI kuinka räikeitä, ei koulutustani vastaavia työtarjoukset ovat olleet.

Työvoimatoimisto välittää KAIKKIA sivuillaan olevia työpaikkoja, ei heillä ole erikseen välitettävät työpaikat tietokantaa. Minulle osoitetut työpaikat ovat olleet todella hyvää kokemusta vaativia töitä, ei mitään ilmaishommia. Tuntuu vain todella naurettavalta hakea töitä, joihin ei ole koulutusta eikä toki kokemustakaan. Olen asiasta maininnut työkkäriin, vastauksena oli, että haet vaan, työnantaja sitten päättää mkkiten käy. Olen myös huomannut työtarjousten suuren määrän. Eräänlaista simputusta?

[/quote]Eihän sua kutsuta edes haastatteluun jos olet täysin epäpätevä. Eli haet vain, ei kannata kauheasti panostaa hakemuksiin kun se on vain tuollainen typerä leikki te-keskuksen mieliksi. Kurjaa kyllä myös niiden työnantajien kannalta et tulee turhia hakemuksia.

[/quote]Ja tolla te-virkailijoiden mentaliteetilla niitä voi tulla satoja samaan työpaikkaan :(

Vierailija
16/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:54"]

Miksi olen saanut näin monta työhönosoitusta? En tiedä. Julkisessa haussa olevia paikkoja ovat, yhteen oli lähes 300 hakijaa.

Kuinka paljon käytön aikaa hakemuksiin? Niiden nettihakemuksien täyttämiseen menee oma aikansa, enkä saa vaikuttaa haluttomalta, mutta en saa myöskään valehdella. Melkoinen yhdiatelmä, eikö? Lisäksi hakemuskirjettä pyydettäessä se täytyy lotenkin yksilöidä, jottei vaikuta haluttomalta. Kielien kanssa menee myös aikaa. Ei minulla ainakaan ole niin sujuvaa englannin ja ruotsinkielentaitoa, että kirjoitan hakemuksen ilman sanakirjaa ja miettimistä. Että kuulostan kiinnostuneelta ja motivoituneelta työnhakijalta.

Itse koen työkkärin ahdistelevan minua toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Ja etsivän syytä antaa karenssia.

[/quote]

Jos olet ilmoittanut äidinkieleksesi suomen ja ruotsinkielen taidoksesi esimerkiksi vain tyydyttävän niin teet hakemukset suomeksi. Yhtään ruotsinkielistä en ole joutunut tekemään tai hakemaan. Työkkäriä ei kauhiasti kiinnosta se sinun hakemuksesi yksilöllisyys eli kunhan haet oikeaa duunia ja firman nimi ynnä päivämäärät on kunnossa niin homma on OK. Luuletko että niillä on aikaa syynätä sinun hakemuksiasi ja vertailla niitä edelliseen hakemukseesi tai antaa arvosanoja yksilöllisyydestä?? Minulla on monissa hakemuksissa ollut aivan samat sanankäänteet. Se cv:hän on käytännössä muuttumaton kaikissa hauissa, ellei itsekin ole tosissaan kyseistä paikkaa hakemassa. Ja siinä tapauksessa on turha valittaa hakuun kuluvasta ajasta kun kuitenkin olisi sen tehnut työkkäristä riippumatta.

Verkkolomakkeet ovat todella syvältä ja usein jonkun sadistin suunnittelemia. Niistä kannattaa aina tehdä ne "2000 sanan kuvaus osaamisestasi" kentät etukäteen omina tiedostoinaan ja tallettaa kansioon. Sitten kun teksti on valmis niin vasta sitten kopsaat lomakkeeseen. Jos kenttien sisältö ei ole tiedostoon talletettu niin kesken haun nettiselain kaatuu tai hakulomake muuten vaan päättää tyhjentää kaikki tiedot. Ja sitten aloitetaan alusta. Kun laatikoiden sisältö on tallessa niin uudelleentäyttäminen sujuu nopeasti.

Kun tämän rulianssin on kymmenen kertaan läpikäynyt niin jokaiseen vastaantulevaan hakuun on jo osaamiset ja muut valmiiksi tiedostoissa kopioimista varten. Kaikki siten, että mahtuvat siihen maagiseen 200 merkin rajaan, jossa usein ääkköset ä ja ö lasketaankin jokainen kahteen kertaan.

Lomakkeen avaaminen aina käyttäen Internet Exploreria. Se tuntuu toimivan varmimmin näissä. Mihinkään muuhun nettiselaamiseen en IE:tä käytä kuin pankkiin, kelaan ja työnhakuun. 

Kun töitä on tarpeeksi monta kertaa jo hakenut niin "turhaan" hakuunkaan ei todellakaan kulu tuntikaupalla aikaa vaan jää tyypillisesti alle puoleen tuntiin. Ja periaate on sama kuin veikkauksessa eli jos et veikkaa niin ihan varmasti jäät ilman voittua.

Se mikä harmittaa nettihakulomakkeissa on työnantajan laiskuus. Ei paljoa maksaisi lähettää kaikille hakeneille tieto siitä että arpaonni ei tällä kertaa osunut. Vaan kun ei tarvitse olla kohtelias edes sen vertaa...

Vierailija
17/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:58"]

Toimiston johtaja katsoo kerran viikossa kuka virkailjoista on lähettänyt eniten työpaikka ja kurssiosoituksia. Se joka on lähettänyt eniten on viikkokokouksessa siiten viikon työntekijä. Työllistettynä pätkätyöläisenä tai vuorotteluvapaan sijaisena sitä kummasti alkaa tekeen vaikka minkälaisia osoituksia. Jos on ahkera, pomo tykkää ja voi ehkä joskus saada vakiviran!

[/quote]

Viikkokokous koko porukalle? Teitähän on 4-9 eri toimipisteessä 100 - 400 virkailijaa.

[/quote]

Kyyyllä, juurikin näin. On vuokrattu joku isompi kokoustila, conferessihalli tms. Kuljetukset omissa tiimeissä tilausbussilla paikalle omalta toimipisteeltä ja takaisi. Ihan normihommaa.

Vierailija
18/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistoissa on juuri kiristetty linjaa noiden työhön"osoitusten" suhteen, siis siinä mielessä että niitä lähetetään aiempaa enemmän huolimatta että vastaako työ koulutusta.

Ymmärtäisin tuon ehkä silloin, jos ne paikat olisivat sellaisia, joihin ei muuten löydy hakijoita, mutta itselle on tullut sellaisia ilmoituksia, joihin on sitten haun päätyttyä ollut se 100 hakijaa, tuskin kaikki työkkärin osoittamina kun paikat ovat olleet ihan ok työpaikkoja. Ei tuollaisella hakijamäärällä yritys enää tarvitse lisähakijoita muun alan työttömistä.

Vierailija
19/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

Kyyyllä, juurikin näin. On vuokrattu joku isompi kokoustila, conferessihalli tms. Kuljetukset omissa tiimeissä tilausbussilla paikalle omalta toimipisteeltä ja takaisi. Ihan normihommaa.

[/quote]Joka viikko? Keskittyisivät mieluummin tarpeelliseen työhön :(

Vierailija
20/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valitat. Ota työ vastaan kun sitä tarjotaan. Se on työnantajan tehtävä päättää kelpaatko töihin vai et. Sinun velvollisuus on hakea sitä työtä.

Mutta taitaa harmittaa kun ei saa sosiaalituella makoilla kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi