Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhönosoituksista taas

Vierailija
11.11.2014 |

Miksi työkkäri tarjoaa täysin sopimattomia työpaikkoja työnhakijalle? Siis eri alalta, paljon kokemusta vaativaa, asiantuntijatyötä? Onko tarkoituksena vain karenssi, kun työnhakijan kyllästyy tekemään täysin turhia hakemuksia? Jollei ole lääkärin koulutusta, ei pitäisi päästä lääkäriksi, esimerkikisi lähihoitajan, mutta hakea pitää kun työkkäri vaatii? Ihmettelee myös miksi työkkäri jakaa rekrytointiyritysten paikkoja työhönosoituksina? Kuinka paljon työhön osoituksia tulee? Itse olen ollut 6 viikkoa työttömänä ja saanut 10kpl työhönosoituksia. Se on minusta paljon, kun kaikki ovat olleet aivan käsittämättömiä, eivätkä omanalan työpaikkoja?

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kusipäistä jos eivät lopeta vaikka asiasta sanoit.. Työnantajatkin varmaan tykkää kun paikkaa hakee ihmiset jotka on pakotettu hakemaan.

Jos oikein alkaa ärsyttää niin kokeile vaihtaa työntekijää. Tai tietysti parempi jos löydät töitä pian.

Mä tiedän tapauksen jossa henkilö oli ollut eräässä työssä n. 30 vuotta, sanotaan nyt vaikka että autokuskina, ja jäätyään työttömäksi työkkäri tarjosi kuskiHARJOITTELIJAN paikkaa... Ehkä 30 vuodessa jo on oppinut homman.

Vierailija
22/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työhönosoituksia voi laittaa rekryfirmoihin? Suurin osa niistä on vuokratyöpaikkoja. Mietityttää sekin mitä rekrytoijat ajattelevat kun hakemuksia tulee ei-päteviltä ihmisiltä.

Ei minua tietenkään kutsuta haastatteluun. Vaikka hakemuksiiin ei paljoa panosta, menee niihin aikaa (esim. vieraskieliset CV:t) ja aika on poissa oikealta työnhaulta. Myös motivaatio laskee kun kokoajan odottaa seuraavaa hölmöä työhönosoitusta.

Työvoimavirkailijat (nyk. ASIANTUNTIJAT) ovat laittaneet ne hakuammatit, eikä niiden vaihtaminen ole kovin helppoa.

Työkkäriin pitää ilmoittaa miksi ei tule tullut valituksi tiettyyn päivämäärään mennessä. Työpaikkojen ilmoituksissa te-toimiston sivuilla ei ollut päivämäärää koska edes haku loppuu, mutta työhönosoituksessa oli päivämäärät, koska minun pitää ilmoittaa. Hyötyykö tästä oikeasti joku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyödy. Pelkkää byrokratiaa ja työttömän kyykyttämistä. Pseudotyöskentelyä te-toimiston puolelta.

Vierailija
24/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:55"]

Mitä valitat. Ota työ vastaan kun sitä tarjotaan. Se on työnantajan tehtävä päättää kelpaatko töihin vai et. Sinun velvollisuus on hakea sitä työtä.

Mutta taitaa harmittaa kun ei saa sosiaalituella makoilla kotona.

[/quote]Ja sinä tajusit asian ytimen.. Et.

Vierailija
25/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se muutenkin älytöntä toimintaa. Siellä asiakaskäynnillä kun käy niin virkailija katsoo MOL:n sivuilta avoimia työpaikkoja ja lukee niitä minulle ääneen :D

Ihan kuin en itse osaisi ja olisi ne sieltä jo katsonut.

Vierailija
26/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valitat. Ota työ vastaan kun sitä tarjotaan. Se on työnantajan tehtävä päättää kelpaatko töihin vai et. Sinun velvollisuus on hakea sitä työtä.

[/quote]

Et taida olla kovin älykäs? Kysymys ei ollut ettenkö hakisi tai ottaisi työtä vastaan. Vaan siitä kuinka paljon menee resursseja tälläiseen p*****n?

Kuinka nöyryyttävää on hakea työpaikkaa, johon vaaditaan viiden vuoden osaaminen vaikka hitsaamisesta, ja minä en ole hitsannut koskaan? Itse ainakin rekrytoijana miettisin henkilön lukutaitoa ja omien kykyjen ymmärtämistä. Enkä varmasti palkkaisi mihinkään työhön, vaikka myöhemmin tarvittaisiin juuri hänen alan osaajaa.

Vierailija
27/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki nyt niin keskellä sitä omaa kurjuuttaan työttömänä, ettei osaa yhtään ajatella asiaa sen virkailijan kannalta? Kun se nyt vaan on niin että siihen virkailijan työhön kuuluu niitä lähettää ja sittenhän niitä lähetetään. 

Varsinkin jos pomo on kunnianhimoinen ja haluaa että toimistossa on aktivoinnit ja toimenpiteet huipussa ja yhtään yli 300 viikon yhtäjaksoista hakijaa ei hänen aluleeltaan löydy! Kyllä siinä sitten virkailija alkaa tietoja selaamaan.

Samoin kuuluu jokaisen virkailjan hankkia hakijoita kurssille, ja useimmiten ne hommataan laittamalla kurssiosoituksia. 

Ollessani työkkärissä työllistettynä ei minulla ollut mitään sanomista siihen, että enpä nyt laitakaan yhtään osoitusta kun ei ne työttömät siitä tykkää. 

Päinvastoin, mulla oli tosi paljon muitakin töitä ,kova kiire ja usein piti jäädä ylitöihin. Ei siinä ehdi mitään työkokemuksia ja lisäpätevyyksiä esim. jostain tietokoneohelmista (joista en tajua itse höykäsen pöläystä) lukemaan. Niitä asiakkaita ja niiden tietoja on ihan hurjasti, kukaan ei ehdi niitä läpikotaisin kampaamaan.

Ja kyllähän asiakkaalla on itsekin oma vastuunsa. Ensinnäki tiedot pitää olla oikein ja ajankohtaiset. Jotkut valittaa jälkikäteen vuosia vanhoista tiedoista, jotka on "tahalla jätetty väärin tietoihin". Tosin asiakas itse ei ole ilmottanut mistään muutoksista mitään koskaan...

Ja sitten vaan niitä hakemuksia laittamaan jos kerran osoitus tulee. Ei siinä sen kummempaa. Ja rekryt tekee omaa työtään ja niiden kuulu se hoitaa, eli ottaa ne hakemukset vastaan. Sitten vaan valitsemaan. 

Ei tästäkään tarvi tehdä jotain 5 sivun ketjua että voi kamalaa ja voi kun en jaksa laittaa hakemuksia ja voivo kun rekrykin niin stressaantuu hakemuksista. Ei se voi olla niin vaikeaa kenellekään.

Vierailija
28/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:10"]

[/quote]

Et taida olla kovin älykäs? Kysymys ei ollut ettenkö hakisi tai ottaisi työtä vastaan. Vaan siitä kuinka paljon menee resursseja tälläiseen p*****n?

Kuinka nöyryyttävää on hakea työpaikkaa, johon vaaditaan viiden vuoden osaaminen vaikka hitsaamisesta, ja minä en ole hitsannut koskaan? Itse ainakin rekrytoijana miettisin henkilön lukutaitoa ja omien kykyjen ymmärtämistä. Enkä varmasti palkkaisi mihinkään työhön, vaikka myöhemmin tarvittaisiin juuri hänen alan osaajaa.

[/quote]Niinpä! Tuossa voi pahimmassa tapauksessa menettää työpaikan saannin mahdollisuuden.

Vierailija
29/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon työkkäriä ei kiinnosta noita lähetellä.

Vierailija
30/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:26"]

Nyt kyllä kuulosta melko paksulta puurolta tämä aloitusviesti. Olen ollut työttömänä kolme kuukautta, enkä ole saanut yhtä ainoaa työhönosoitusta työkkäristä. Olen akateemisesti koulutettu ja minulla on kymmenen vuoden työkokemus alalta, jolla ei tällä hetkellä ole yhtään avointa paikkaa koko Suomessa. Aika erikoista, että lähäri lähetetään hakemaan lääkärin paikkaa.

[/quote]

Et oikein pysynyt kärryllä nyt.... Ei kukaan ole väittänyt näin, vaan koko ajan on puhuttu ESIMERKEISTÄ. Ja tuo heitettiin ESIMERKIKSI kuinka räikeitä ja hölmöjä työhönosoitukset voivat olla.

Vierailija
31/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:15"]

Onko kaikki nyt niin keskellä sitä omaa kurjuuttaan työttömänä, ettei osaa yhtään ajatella asiaa sen virkailijan kannalta? Kun se nyt vaan on niin että siihen virkailijan työhön kuuluu niitä lähettää ja sittenhän niitä lähetetään. 

Varsinkin jos pomo on kunnianhimoinen ja haluaa että toimistossa on aktivoinnit ja toimenpiteet huipussa ja yhtään yli 300 viikon yhtäjaksoista hakijaa ei hänen aluleeltaan löydy! Kyllä siinä sitten virkailija alkaa tietoja selaamaan.

Samoin kuuluu jokaisen virkailjan hankkia hakijoita kurssille, ja useimmiten ne hommataan laittamalla kurssiosoituksia. 

Ollessani työkkärissä työllistettynä ei minulla ollut mitään sanomista siihen, että enpä nyt laitakaan yhtään osoitusta kun ei ne työttömät siitä tykkää. 

Päinvastoin, mulla oli tosi paljon muitakin töitä ,kova kiire ja usein piti jäädä ylitöihin. Ei siinä ehdi mitään työkokemuksia ja lisäpätevyyksiä esim. jostain tietokoneohelmista (joista en tajua itse höykäsen pöläystä) lukemaan. Niitä asiakkaita ja niiden tietoja on ihan hurjasti, kukaan ei ehdi niitä läpikotaisin kampaamaan.

Ja kyllähän asiakkaalla on itsekin oma vastuunsa. Ensinnäki tiedot pitää olla oikein ja ajankohtaiset. Jotkut valittaa jälkikäteen vuosia vanhoista tiedoista, jotka on "tahalla jätetty väärin tietoihin". Tosin asiakas itse ei ole ilmottanut mistään muutoksista mitään koskaan...

Ja sitten vaan niitä hakemuksia laittamaan jos kerran osoitus tulee. Ei siinä sen kummempaa. Ja rekryt tekee omaa työtään ja niiden kuulu se hoitaa, eli ottaa ne hakemukset vastaan. Sitten vaan valitsemaan. 

Ei tästäkään tarvi tehdä jotain 5 sivun ketjua että voi kamalaa ja voi kun en jaksa laittaa hakemuksia ja voivo kun rekrykin niin stressaantuu hakemuksista. Ei se voi olla niin vaikeaa kenellekään.

[/quote]Kun sen tietää että sitä tiettyä työpaikkaa ei tule saamaan niin voisiko sen jotenkin ilmaista siinä hakemuksessa että on täydellä ymmärryksellä varustettu ihminen mutta olosuhteiden pakosta on pakotettu hakemaan sitä paikkaa? Jos tarpeeksi monen vastaavan jälkeen menisi työnantajienkin puolelta viestiä te-toimistoon heitä turhaan kuormittavasta systeemistä niin jospa se loppuisi?

Vierailija
32/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:15"]

[/quote]Mutta mitä järkeä ja ketä tuollainen toiminta oikeasti hyödyttää? Eikö se turhauta niitä te-toimiston työntekijöitäkin jos pitää idiootiksi heittäytyä?

Vierailija
33/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:17"]

En kerro asuinpaikakuntaani.

Tottakai haen paikkoja, kirjallisesti. 13 ei ole tainnut olla ollut työttömänä, soittoa et pysty todistamaan jälkikäteen. Työtarjouksessa myös lukee mitä pitää tehdä: hakemus ja CV (suomi/englanti/muu kieli) osoitetaan tietylle henkilölle halutulla tavalla.

Kuulostakoot vaikka miltä "puurolta", mutta on totta. Omissa tiedoissani ei todellakaan lue mitään ihmeellisiä, koulutustani & osaamistani vastaamatonta. Menee todella paljon aikaa kun näitä turhia hakemiuksia kirjailee. Uskon vähitellen tuohon "viikon virkailija palkintoon".

[/quote]

Nro 13 on töissä rekrytoinnissa ja tietää, että työhönosoitus ei tarkoita sitä, että pitää hakea paikkaa. Selkeästi siellä sanotaan, että pitää mahdollisimman nopeasti ottaa yhteyttä. Ja yhteydenotosta pitää ilmoittaa TE-toimistoon, ei siitä, saiko paikan vai ei.

Vierailija
35/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

33

Sinäpä sen sanoit. Tekee työtä, josta ei tajua hölkäsen pölkäystä.

Olen sitä mieltä, että se on ollut aina työkkärin ongelma, sitä työtä tekevät ihmiset, jotka eivät osaa sitä. He eivät ole rekrytoijia tai joka alan asiantuntijoita, mutta ovat olevinaan sitä. Siks näitä typeriä työhönosoituksia ja ääneenlukemisia tehdään. He eivät tee sitä työnhakijan takia tai eduksi VAAN työkseen. Siinä on pieni ongelma, jos huomasit.

Mitä ihmettä tehdään työkkärissä ylitöinä? Kun siellä ei ole päivälläkään kenelläkään kiire. On aikaa lukea ääneen asiakkaalle tekstiä tietokoneen ruudulta. Kirjoitella lausuntoja, joista kukaan ei ymmärrä mitään, "kapula kieltä", mikä on vain huonoa suomea.

Ei ole vaikeaa kirjoitella turhaan hakemuksia, mutta vie motivaatiota kaikilta, jotka ovat tekemisissä niiden kanssa. Turhaa ja masentavaa lukea p****a, joka on lähettety sen takia että joku käski.

Oikea ISO ongelma tästä tulee sitten kun yritykset alkavat käyttämään muita väyliä työpaikkojen ilmoittamiseen, kun rekrytoijat kyllästyvät tähän pakkohakemiseen. Työkkärin sivuilla vähenee selkeästi asiantuntijoiden yms  erikoisosaajien, enemmän koulutettujen paikat. Työkkäri kun ei voi jakaa työhönosoituksina muiden väylien työpaikkoja.

EI ole tarkoitus tehdä viiden sivun kirjoitusta hakemuksien kirjoittamisesta, vaan siitä, että työkkäri toiminnallaan todennäköisesti torpedoi useamman henkilön työllistymisen pakkohauillaan.

Vierailija
36/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No te-toimiston asiakkassahan on monenlaista laidasta laitaan. On siellä sellaisiakin, joilla ei ole aikomustakaan koskaan-ikinä milloinkaan hakea mitään työtä. Mutta ovat sitten kuitenkin olleet työkkärin kirjoilla työttömän työn"hakijana" vuosikausia. Nehän ei työkkäriin kuulu ollenkaan, tämä on kaikille paitsi asianomaiselle itselleen täysin selvää.

Näitä työkkärissä itseään asiattomasti makuuttajia saa  juuri näillä työpaikkaosoituksilla pois työkkäristä. Työpaikkaosoitukset ei mihinkään työhön heille kelpaa; syitä on tietysti kymmeniä mutta yksikään ei mene kyllä lain mukaan ns. läpi.

Paluupostissa tulee rangaistustyössäoloehto, jota ne ei tietenkään ikinä pysty täyttämään. Eli sossuun leikatulle toimeentulotuelle. Minne ne siis tukimuotoa hakiessaan siis kuuluukin.

Tosin sossut soittelee ja kyselee, että mitä te sitä nyt tänne laitoitte, ja sehän on niin vaikea ja ei me kyllä tällaisia tänne haluta. Ei voi mitään.

Toivoisin että asioista puhuttaisiin niiden oikeilla nimillä. Esim. todellisesti työttömät jotka haluaa töihin ja pyrkii aktiivisesti pois työttömyydestä ja useimmat onnistuu. Ja sitten pummit jotka vaan pummaa ja valittaa. Ja sitten sairaat, jotka ei jostain ihan perustelemattomasta syystä pääse sairaseläkkeelle, vaikka ovat selvästi täysin työkyvyttömiä. Miksi sitä Taipaleen mallia ei jatkettu ja päästetty turhasta työkkärin asikakkuudesta selviä tapauksia? 

Vierailija
37/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä rekrytoinnissa 13 on töissä?

Vierailija
38/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:26"]

Nyt kyllä kuulosta melko paksulta puurolta tämä aloitusviesti. Olen ollut työttömänä kolme kuukautta, enkä ole saanut yhtä ainoaa työhönosoitusta työkkäristä. Olen akateemisesti koulutettu ja minulla on kymmenen vuoden työkokemus alalta, jolla ei tällä hetkellä ole yhtään avointa paikkaa koko Suomessa. Aika erikoista, että lähäri lähetetään hakemaan lääkärin paikkaa.

[/quote]

Et oikein pysynyt kärryllä nyt.... Ei kukaan ole väittänyt näin, vaan koko ajan on puhuttu ESIMERKEISTÄ. Ja tuo heitettiin ESIMERKIKSI kuinka räikeitä ja hölmöjä työhönosoitukset voivat olla.

[/quote]

No miksi v*tussa te revitte näitä esimerkkejä hatusta ja sitten motkotatte, että "Se oli vaan esimerkki, ei oikeasti tapahtunut työhönosoitus". Laittakaa niitä ihan todellisia esimerkkejä mieluummin. Jos ne on tyyliin, että haetaan kassatyöntekijää, jolla on neljän vuoden kokemus kassapalvelusta, ja potentiaalilla työnhakijalla on vain kahden vuoden kokemus, niin aivan hyvin voi silti hakea paikkaa!

Vierailija
39/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:47"]

Toimiston johtaja katsoo kerran viikossa kuka virkailjoista on lähettänyt eniten työpaikka ja kurssiosoituksia. Se joka on lähettänyt eniten on viikkokokouksessa siiten viikon työntekijä. Työllistettynä pätkätyöläisenä tai vuorotteluvapaan sijaisena sitä kummasti alkaa tekeen vaikka minkälaisia osoituksia. Jos on ahkera, pomo tykkää ja voi ehkä joskus saada vakiviran!

[/quote]

Viikkokokous koko porukalle? Teitähän on 4-9 eri toimipisteessä 100 - 400 virkailijaa.

[/quote]

Kyyyllä, juurikin näin. On vuokrattu joku isompi kokoustila, conferessihalli tms. Kuljetukset omissa tiimeissä tilausbussilla paikalle omalta toimipisteeltä ja takaisi. Ihan normihommaa.
[/quote]

buahhahahaa! Päivän naurut.

Vierailija
40/117 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:02"]

Miten työhönosoituksia voi laittaa rekryfirmoihin? Suurin osa niistä on vuokratyöpaikkoja. Mietityttää sekin mitä rekrytoijat ajattelevat kun hakemuksia tulee ei-päteviltä ihmisiltä.

Ei minua tietenkään kutsuta haastatteluun. Vaikka hakemuksiiin ei paljoa panosta, menee niihin aikaa (esim. vieraskieliset CV:t) ja aika on poissa oikealta työnhaulta. Myös motivaatio laskee kun kokoajan odottaa seuraavaa hölmöä työhönosoitusta.

Työvoimavirkailijat (nyk. ASIANTUNTIJAT) ovat laittaneet ne hakuammatit, eikä niiden vaihtaminen ole kovin helppoa.

Työkkäriin pitää ilmoittaa miksi ei tule tullut valituksi tiettyyn päivämäärään mennessä. Työpaikkojen ilmoituksissa te-toimiston sivuilla ei ollut päivämäärää koska edes haku loppuu, mutta työhönosoituksessa oli päivämäärät, koska minun pitää ilmoittaa. Hyötyykö tästä oikeasti joku?

Mistä te niitä työtarjouksia saatte? Siellä TE-toimiston lähettämässä käsketään ilmoittamaan, että on ottanut yhteyttä! Ainakin tässä kädessäni olevassa perjantaina tulleessa työtarjouksessa sanotaan, että täytyy ottaa heti yhteyttä ja 5 vuorokaudessa.

Ettekö ole lukeneet tätä ohjetta?:

Työnhakija saa työtarjouksen 1 luoka iPostlähetyksenä (ent. eKirje), ja hänen on otettava yhteys työnantajaan viiden arkipäivän kuluessa työtarjouksen päiväyksestä. Jos työtarjouksessa on erikseen ilmoitettu työpaikkaa koskeva hakuaika, hakuaikana tapahtuva yhteydenotto työnantajaan katsotaan riittäväksi. Työtarjouksiin ei vakuutusoikeuden ratkaisukäytännön mukaan sovelleta hallintolain (434/2003) 59 §:n mukaista seitsemän päivän tiedoksisaantiaikaa.Työtarjouksessa työnhakija velvoitetaan ilmoittamaan heti TE-toimistoon yhteydenotostaan työnantajaan. Jos työnhakijan ilmoitusta TE-toimistoon ei ole tullut 14 päivän kuluessa tarjouksen päiväyksestä tai viimeistään hakuajan päättymistä seuraavana päivänä, asiakkaalle lähetetään selvityspyyntö ja etuuden maksajalle ilmoitetaan asian selvittämisestä tiedotteella. TE-toimisto kirjaa asian URA-tietojärjestelmän Yhteydenotot-kortille, jos asia on vielä kesken, tai Henkilölle tehdyt tarjoukset-ikkunalle, jos asia päättyy. Jos työhakija kieltäytyy tarjotusta työstä, ei ota yhteyttä työnantajaan tai muulla tavalla aiheuttaa omalla menettelyllään esimerkiksi työhaastattelussa sen, ettei työsuhdetta synny, työnhakijalta pyydetään selvitystä asiasta ja TE-toimisto ratkaisee, tuleeko työnhakijalle asettaa jokin TTL:ssa säädetty seuraamus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi