Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako puolisolle kertoa ystävän henkilökohtaisia asioita?

Vierailija
23.09.2021 |

Olin kertonut ystävälleni eräästä kurjasta tilanteesta elämässäni (kyse ei ollut mistään todella vakavasta asiasta, tyyliin jonkun kuolema/sairastuminen, mutta ikävä ihmissuhdeasia kuitenkin). En ollut erikseen sanonut, että tästä ei sitten saa puhua kenenkään kanssa ja jotenkin automaattisesti oletin, että ei ystäväni tästä kenellekään puhuisi. Muutamaa päivää myöhemmin törmäsin yllättävässä tilanteessa ystäväni puolisoon ja ystäväni puoliso tuli kyselemään tuosta kurjasta tilanteesta elämässäni. Yritin vain sopertaa jotain ympäripyöreää ja vaihtaa nopeasti aihetta. Minulle tuli tuosta tosi paha olo. Tuntui, kuin olisin ollut toisen edessä henkisesti aivan alasti ja häpesin ihan valtavasti, että toinen ihminen tuli kyselemään tilanteestani (en edes tiennyt, että hän tiesi elämäntilanteestani). Jäin myös miettimään, oliko ystäväni puoliso kertonut tilanteestani vielä eteenpäin ja spekuloinut sitä mahdollisesti omien ystäviensä kanssa. En tunne ystäväni puolisoa erityisen hyvin, olemme tavanneet hänen kanssaan muutamia kertoja eli emme ole mitenkään läheisiä. Minulle jäi kurja olo ja koen, että ystävä petti luottamukseni kertomalla tuon henkilökohtaisen asiani puolisolleen. Onko ihmisillä yleensä tapana kertoa puolisoilleen ystäviensä henk. koht. asiat? Kertovatko vain naiset ystäviensä asioita puolisoilleen vai tekevätkö miehetkin niin? Onko mielestäsi ok jakaa ystävän elämässä tapahtuvia asioita puolisolle?

ap

Kommentit (675)

Vierailija
381/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoa ei kannata asioita lörppä huulien olla läsnä.Tietoa levittävät ja suurentelevat tottakai omaan pussiin yrittävät kerätä tiedotkaikin keinoin.Valitettavasti Suomi luonne jo syntymästä asti vinoutunut.Aamen.

Vierailija
382/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävän mies ihastui muhun, kun mun ystävä juorusi ”ongelmistani” hänelle. Sitä saa, mitä tilaa.

Kuinka ajattelevainen mies! Minäkin törmäsin tällaiseen. Työkaverini mies huomioi minua, ja alkoi piirittää toden teolla. En aluksi huomioinut häntä, mutta annoin lopulta periksi. Tätä mukavuutta on jatkunut jo kolme vuotta.

Ja tiedän että työkaverini (olimme aiemmin jollain tasolla myös kavereita) on kertonut asioistani miehelleen.

Oletan jo nykyään, että parisuhteessa olevalle ystävälle kertomani asiat menevät myös miesten korviin, joten asiat pitää kertoa se silmällä pitäen. Usein on käynyt niin, että ystävä vain ilmoittaa, että kerroin Kallelle ja Kalle oli sitä mieltä ja niin edelleen. Myös toisille läheisille kavereille on saatettu vastaavalla tavalla kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävän mies ihastui muhun, kun mun ystävä juorusi ”ongelmistani” hänelle. Sitä saa, mitä tilaa.

Sama täällä. Kerroin ystävälle kärsiväni puutteesta. Ystävän mies kiinnostui minusta välittömästi ja ratkaisi ongelmani.

Tämä näyttää olevan melkoisen yleistä. Mulle on käynyt niin, että kaveri on kertonut miehelleen muhun kohdistuneesta huonosta kohtelusta parisuhteessa, josta erosin. Ja tää kaverin mies on kaikessa empaattisuudessaan halunnut alkaa paikata tätä ja kohdella mua paremmin ja olla mulle ihana.

Vierailija
384/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sellainen, jolla ei ole puolisoa kertoa salaisuudet parhaalle ystävälle, läheiselle omaiselle, uskolliselle naapurille?

Vierailija
385/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kiinnostaisi minuakin. Ei tietenkään saa kertoa kenellekään, mutta näin reiluuden nimissä pitäisi olla ihan ok.

Vierailija
386/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan.

Mitä yhteiset ystävämme kertovat minulle luottamuksella, en ikinä kerro puolisolle.

Aivan oikein. Mitä ystävä kertoo luottamuksella ne pidettävä omana tietonaan. Ne asiat eivät kuulu edes puolisolle. Mitähän ystävä ajattelee kun kuulisi näitä asioita sitten tältä puolisolta jolle ei ole kertonut näitä asioita. Ei varmaan enää jatkossa mitään tärkeämpiä asioita tälle kerro. Tämä olisi hänelle ”kielikello”.

Vierailija
387/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa oltiin sitä mieltä, että ystävien eksiä saa vapaasti tapailla. Se oliskin hauskaa sitten kuulla tältä eksältä mitä kaikkea se entinen kumppani on kertonut tälle eksälle omasta ystävästään. :D

Vierailija
388/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerron kyllä kaikki puolisolleni, mutta ollaan jo pitkän tien kulkijoita. Toisaalta mä sanon aina kaikille, että mulle ei kannata kertoa mitään, koska en muista  mitä saa kertoa eteenpäin ja mitä ei.

Vierailija
389/675 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa oltiin sitä mieltä, että ystävien eksiä saa vapaasti tapailla. Se oliskin hauskaa sitten kuulla tältä eksältä mitä kaikkea se entinen kumppani on kertonut tälle eksälle omasta ystävästään. :D

Jep! Melko kuuma peruna, kun miehiä tuntuu kiinnostavan jossain määrin kuitenkin puolison kaverit ja ystävät. 

Vierailija
390/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se menee niin päin, että minä en voi kertoa puolisolleni mitään henkilökohtaisia asioita, koska hän kertoo ne sukulaisilleen ja ystävilleen. Tämän takia ero tulossa.

Mutta oma kantani on selvä: ei saa. Ei puolisolle ystävän asioita eikä ystävälle puolison asioita. Jos on niin herkkä ja ahdistunut, että "en minä voi kantaa tuollaista tietoa yksin", niin silloin pitää ilmaista, ettei halua kuulla mitään ahdistavaa. Tai avautua niistä terapeutille, jos kerran on pakko avautua.

Meillä oli taannoin samanlainen tilanne. Olin masentunut ja ahdistunut ja avauduin puolisolleni. Hän sitten kertoi asioitani ystävälleen, joka kertoi taas ystävälleen ja sain sitten kuulla eräältä ystävältäni, että hän kuuli tuolta, joka oli kuullut tuolta, joka oli kuullut tältä. Ei varmaan puolisoni osannut arvata, että ystävänsä on samanlainen juorukello kuin hän itse. Suutuin ja loukkaannuin kun kuulin asioideni levittämisestä, mutta jatkoimme silti yhdessä, koska lupasi, että ei puhu enää. Kuluu vuosia ja nyt puolisoni itse kertoo minulle, mitä joku hänen ystävänsä on sanonut kommenttina minun tilanteeseeni. Siis sellaisiin asioihin, joita luulin luottamuksella kertovani puolisolleni. Nämä kommentoidut asiat ovat minulle suuria ja ahdistavia, mutta nähtävästi puolisoni ei ole joko älynnyt, että kuinka henkilökohtaisista asioista puhutaan tai sitten ei välitä. 

Ero tulossa nyt vihdoin.

Vierailija
391/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni luottaa liian paljon puolisoon etenkin tuoreessa suhteessa. Pohdin joskus ex-miesystävälle, mitähän yhden yhteisen muttei mitenkään kovin läheisen tutun elämässä on meneillään, kun tämä oli yhtäkkiä kovasti lihonut ja muitakin outoja merkkejä oli ilmassa. Tuntui että kuolen häpeästä, kun mies yhtenä päivänä sitten kertoi kertoneensa tälle tutulle pohtimistani vaihtoehdoista ja kysyneensä, mikä tällä on. :D

Exä oli muutenkin ihmeellinen totuuden torvi, joka ei käsittänyt, ettei kaikkea kerrota eteenpäin.

Vierailija
392/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan kertoisi toisen henkilökohtaisia asioista puolisolle. Ystävä saa ihan itse kertoa, jos haluaa. 

Vierailija
393/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa juoruta. Juoruaminenhan on hyväksynnän ostamista, nöyristelyä ja mielistelyä. Ei ole tarvetta moiseen. Ne, joita arvostan, arvostavat minua osin juuri siksi että olen luotettava.

Vierailija
394/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni luottaa liian paljon puolisoon etenkin tuoreessa suhteessa. Pohdin joskus ex-miesystävälle, mitähän yhden yhteisen muttei mitenkään kovin läheisen tutun elämässä on meneillään, kun tämä oli yhtäkkiä kovasti lihonut ja muitakin outoja merkkejä oli ilmassa. Tuntui että kuolen häpeästä, kun mies yhtenä päivänä sitten kertoi kertoneensa tälle tutulle pohtimistani vaihtoehdoista ja kysyneensä, mikä tällä on. :D

Exä oli muutenkin ihmeellinen totuuden torvi, joka ei käsittänyt, ettei kaikkea kerrota eteenpäin.

Oli siis samanlainen kuin sinä. Et itsekään tajua, ettei kaikkea mölistä julki

Vierailija
395/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sellainen, jolla ei ole puolisoa kertoa salaisuudet parhaalle ystävälle, läheiselle omaiselle, uskolliselle naapurille?

...tai Kääk-juoruihin. Miettikääpä sitä. Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen löytyy rikoslaista.

Vierailija
396/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni on, että  naisille mikään ei ole pyhää.  Mitä "pahemman" asian saa luottamuksellisesti tietää sitä herkemmin sitä levitellään ja tarina vielä paisuu matkan varrella. 

Miehillä sitä vastoin on vahva itsesensuuri joka toimii.  Miehet osaavat ihan itse päätellä mikä on säilytettävä asia ja mitä voi kertoa eteenpäin.

Tässä ketjussa on aika monta esimerkkiä kuinka nimenomaan miehet on laulaneet niitä henkilökohtaisia asioita ympäri kyliä.

Vierailija
397/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoruakat sukupuoleen katsomatta ovat kuin toisen koiran peräreikää nuolevat piskit.

Vierailija
398/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerrotaan toisillemme "kaikki". Emme kuitenkaan missään tilanteessa levitä tätä eteenpäin ja ystäväni eivät saa koskaan tietää, että olen kertonut miehelleni. Kukaan ei kärsi, eikä "menetä kasvojaan".

Näin toimii varmasti suurin osa, mutta aina on niitä urpoja puolisoita jotka menevät möläyttämään näitä keskusteluja eteenpäin.

eikö teillä ole muuta keskusteltavaa ku kavereiden juorut, hankkikaa oma elämä

Vierailija
399/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit sanonut ihan hyvin menee nyt, miten se sun syylä peniksessä (tmv) mistä tiina kertoi?

Vierailija
400/675 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisit sanonut ihan hyvin menee nyt, miten se sun syylä peniksessä (tmv) mistä tiina kertoi?

”Niin tulikos sulle lopulta niitä oireita ollenkaan vai toimiko se antibiootti?”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi