Saako puolisolle kertoa ystävän henkilökohtaisia asioita?
Olin kertonut ystävälleni eräästä kurjasta tilanteesta elämässäni (kyse ei ollut mistään todella vakavasta asiasta, tyyliin jonkun kuolema/sairastuminen, mutta ikävä ihmissuhdeasia kuitenkin). En ollut erikseen sanonut, että tästä ei sitten saa puhua kenenkään kanssa ja jotenkin automaattisesti oletin, että ei ystäväni tästä kenellekään puhuisi. Muutamaa päivää myöhemmin törmäsin yllättävässä tilanteessa ystäväni puolisoon ja ystäväni puoliso tuli kyselemään tuosta kurjasta tilanteesta elämässäni. Yritin vain sopertaa jotain ympäripyöreää ja vaihtaa nopeasti aihetta. Minulle tuli tuosta tosi paha olo. Tuntui, kuin olisin ollut toisen edessä henkisesti aivan alasti ja häpesin ihan valtavasti, että toinen ihminen tuli kyselemään tilanteestani (en edes tiennyt, että hän tiesi elämäntilanteestani). Jäin myös miettimään, oliko ystäväni puoliso kertonut tilanteestani vielä eteenpäin ja spekuloinut sitä mahdollisesti omien ystäviensä kanssa. En tunne ystäväni puolisoa erityisen hyvin, olemme tavanneet hänen kanssaan muutamia kertoja eli emme ole mitenkään läheisiä. Minulle jäi kurja olo ja koen, että ystävä petti luottamukseni kertomalla tuon henkilökohtaisen asiani puolisolleen. Onko ihmisillä yleensä tapana kertoa puolisoilleen ystäviensä henk. koht. asiat? Kertovatko vain naiset ystäviensä asioita puolisoilleen vai tekevätkö miehetkin niin? Onko mielestäsi ok jakaa ystävän elämässä tapahtuvia asioita puolisolle?
ap
Kommentit (675)
omasta kokemuksesta voin sanoa että varmaan kaikki tuntemani naiset tekevät tuota. harva sitä ääneen myöntää, mutta kyllä mies saa kuulla muiden elämästä ne mehukkaat tai oudot jutut.
Uskon, että suurin osa kertoo puolisolleen. Jos vaikka Anna ja Laura tapaavat ja Anna kertoo muuttaneensa miehensä kanssa erilleen ja olevansa nyt asumuserossa, niin eiköhän Laura siitä kotona puolisolle sanoisi. Ei ehkä ajattele, että asiassa on mitään pahaa?
No meillä ei ainakaan ole salaisuuksia keskenämme.
Ei missään nimessä saisi mutta ainakin itse kerron kaiken miehelleni. Luulisin että kaikki ystäväni tekevät myös näin ja pystyn elämään asian kanssa. Sinkkuystävät varmasti repisivät pelihousunsa mutta en ikinä kertoisi heille että oikeasti jaamme mieheni kanssa kaiken.
Mulla kävi kerran samoin mut tilanne paljastui vähän nololla tavalla kaikkien kannalta. Olin tehnyt tänne vauvapalstalle aloituksen eräästä erikoisesta riidasta, joka mulla oli ollut mieheni kanssa. Olin myös tuosta aiheesta avautunut keskustelussa miespuoliselle kaverilleni, mutten kertonut että olin palstaillut anonyymisti täällä aiheesta.
Eiköhän tuo mies laittanut mulle kopion tuosta vauvapalstan keskustelusta ja kysynyt, onks tää sun. Ei tasan mies itse hengaile täällä palstalla, vaan oli kertonut keskustelustamme vaimolleen ja vaimo oli sitten bongannut keskustelun täältä ja kertonut palstailustani miehelleen. :D En tiedä, kenelle meistä tuo oli nolointa!
Kyllä ne kertoo, myös terveyteen liittyvät asiat, ja miehet kertovat eteenpäin. Olen tämän karvaasti kokenut muutamaankin kertaan enkä enää oikein uskalla luottaa kehenkään. Myös entiset sinkkukaverit kertovat kaikki vanhat jutut uusille kumppaneilleen.
Minä tein näin valitettavasti ennen. Jaoin parhaan ystäväni kanssa suunnilleen kaiken. Kävi kuitenkin niin ikävästi, että erosivat miehensä kanssa ja tämä mies sitten alkoi juoruta minun miehelleni arkoja asioita menneisyydestäni, joita mieheni ei olisi tarvinnut kuulla. Esimerkiksi seksikumppaneiden määrä, millaista seksiä ollut, exän pettäminen ja paljon muuta kamalaa. Tuntui että meni itseltä kokonaan luottamus ihmisiin.
Itsekin olin kertonut joitain ystäväni asioita puolisolleni mutten läheskään mitään niin tuhoisaa kuten tämä ystäväni. Nyt ymmärrän sentään itse pitää kaiken itselläni jos kaveri/ystävä minuun luottaa ja kertoo arkoja asioita.
Ei saa kertoa jos ystävän toive on ettei kerrota, tämän pitäisi olla itsestäänselvyys.
Joo, kyllä mä kerron kaiken miehelleni, en nyt välttämättä jotain yksityiskohtia mutta pääpiirteittäin. Mutta hän ei ikinä olisi noin tollo että lähestyisi ko.tavalla jotain ystävääni.
mä asennoidun ystävilleni kertomiini asioihin niin, että ystävät kertovat nämä samat asiat kotona miehilleen. rehellisesti sanottuna vaikuttaa siten, että jätän joitakin asioita kertomatta, koska en halua ystävien miesten kuulevan noita asioita. ystäville voisin nuo asiat jakaakin, mutta miehilleen en halua noita asioita kertoa.
Pääsääntöisesti en juoruilisi ystävän asioista miehelleni. Riippuu kyllä vähän siitä kuinka henkilökohtainen asia on kyseessä ja siitäkin, kuinka hyvä ystävä on kyseessä. Jos ei olla kovin hyviä kavereita, kerron enemmän.
Mä olen varmaan nyt AV:n mittapuulla outo, kun mun mielestä ei ilman lupaa saisi ystävän asioita kertoa edes omalle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä saisi mutta ainakin itse kerron kaiken miehelleni. Luulisin että kaikki ystäväni tekevät myös näin ja pystyn elämään asian kanssa. Sinkkuystävät varmasti repisivät pelihousunsa mutta en ikinä kertoisi heille että oikeasti jaamme mieheni kanssa kaiken.
Tämän takia minä, sinkku, olen irtaantunut näistä ns. luottamuksellisista ystävyyssuhteista.
Ei saisi kertoa. Harvalla kuitenkaan on selkärankaa tarpeeksi tähän. Menevät tekopyhästi tuon "meillä ei ole salaisuuksia"- jutun taakse piiloon ihan kuin ystävän henk.koht asioista juoruamatta jättäminen liittyisi siihen mitenkään.
En kerro ystäville mitään salaista, koska kaikki juiruaa...
Tuskinpa tuota kertomista kukaan pitää hyvänä käytöksenä, mutta kaikkihan sitä tekee vaikkei sitä ääneen myöntäisi. Osa toki jakaa vaan ylimalkaisesti asioita, tyyliin "Lohdutin Saria, kun juteltiin sen erosta. Sari on tosi surullinen tällä hetkellä." Toiset sitten mehustelevat senkin edestä "Arvaa mitä? Sari on eronnut Jarin kanssa, kun selvisi, että Jari oli jäänyt kiinni sängystä Karin kanssa..."
Ei saa kertoa ja mun parisuhteessa kumpikin kunnioittaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia minä, sinkku, olen irtaantunut näistä ns. luottamuksellisista ystävyyssuhteista.
Niinpä! Mieti miten iso riski jos olet avautunut ystävälle jostain todella arasta aiheesta ja yhtäkkiä ruman riidan päätteeksi eroavat puolison kanssa ja tämä puoliso päättää kostaa juoruamalla ympäriinsä myös sun asioita
Meillä se menee niin päin, että minä en voi kertoa puolisolleni mitään henkilökohtaisia asioita, koska hän kertoo ne sukulaisilleen ja ystävilleen. Tämän takia ero tulossa.
Mutta oma kantani on selvä: ei saa. Ei puolisolle ystävän asioita eikä ystävälle puolison asioita. Jos on niin herkkä ja ahdistunut, että "en minä voi kantaa tuollaista tietoa yksin", niin silloin pitää ilmaista, ettei halua kuulla mitään ahdistavaa. Tai avautua niistä terapeutille, jos kerran on pakko avautua.
Saa kertoa mutta puolison pitäisi tajuta olla paljastamatta että tietää ;)