Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri painostaa synnyttämään perätilassa olevan lapsen

Vierailija
10.11.2014 |

Olemme mieheni kanssa päättäneet jos vauva ei käänny, synnytän sektion avulla enkä perätila vauvaa. Edellinen lääkäri sanoi että kun olen ensisynnyttäjä minun ei ole pakko synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Tänään toinen lääkäri ei kuitenkaan suostunut edes puhumaan sektiosta vaan painosti alakautta synnyttämään sillä vauva on hyvin siro. Sanoi myöskin että se on yhtä helppoa/turvallista kuin normisynnytys. Lääkäri sai myös ylipuhuttua mieheni että synnytän alakautta perätilavauvan, ja nyt hokee koko ajan kuinka pitää alakautta synnyttää. Ottaa päähän niin paljon.. 

Eli olisko kellään kokemuksia tästä tilanteesta? Kumman itse valitsisit? Sektion vai alakautta perätilasynnytys? 

Mietiyttää myös miksei lääkäri suostunut keskustelemaan sektiosta ollenkaan.

nyt rv 36 ja vauva painoi 2400g

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:35"]

Lapselle turvallisempi sektio, joka tehdään suunnitellusti. Jos joudut ponnistusvaiheessa kun voimat loppuvat ja imukuppia ei voi käyttää, hätäsektioon, tulee rumaa jälkeä sekä äidille että lapselle. Näin minulle perusteli kokenut synnytyslääkäri hki:stä. Oli lääkäri opastanut myös oman tyttärensä sektioon samassa tilanteessa. Tästä voipi vetää päätelmät...

[/quote] 

Lääkärisukulaiseni mukaan suunniteltu sektio on vauvalle turvallisempi (ero kuitenkin pieni), mutta äidille riskialttiimpi. Sektion tapauksessa on riskinä juuri saada vakava henkeä uhkaava infektio ja kohtu voi revetä seuraavassa raskaudessa pahasti leikkauskohdasta. Myöskin se pimpsan löystyminen voi johtua myös ihan hormonaalisista tekijöistä (muuttavat limakalvoja), eikä alatiesynnytyksestä. Monella se pimpsa palautuu ihan ennalleen, joten sen perusteella en synnytystapaa valitsisi. Itse en lähtisi synnyttämään perätilassa olevaa vauvaa alakautta. Riskinä kuitenkin synnytyksen pitkittyminen ja pahimmassa tapauksessa vauvan vauvan kuolema tai vammautuminen. Siihen hätäsektioon voidaan joutua siis kuitenkin, joten miksi ei heti valitsisi suunniteltua sektiota, kun se on turvallisempi?

Vierailija
62/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:33"]

Onko sektio oikeesti niin vaarallinen kun sanotaan?

[/quote]

Onhan siinä omat riskinsä. Ja vaikuttaa seuraavaan raskauteen. Kuten alatiesynnytyksessä on omat riskinsä.

Itse synnytin kolmannen lapsen sektiolla perätilan takia. Koin myös painostusta alatiesynnytykseen koska olin uudelleen synnyttäjä. Pidin pääni ja sektion sain.

Neljännessä raskaudessa sitten olin tiuhemmin seurannassa edellisen sektion takia. Istukka kun oli siihen arven päälle osittain mennyt ja repeytymisvaara tietenkin sitten suurempi.

Kaikki kuitenkin meni hyvin eikä kohtu kärsinyt rajuistakaan supistuksista neljännen kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:32"]

Sano miehellesi, että sektiosynnytys ei pilaa alapäätä, vaan pipari pysyy yhtä tiukkana. Kun miehet sen kuulee, he kallistuvat heti sektion kanssalle.

t. tiukka sektiomutsi

[/quote]

Voi hööhöö :D

Älä ap tätä usko. Sun pitää treenata alapään lihaksia oli se synnytystapa mikä tahansa :)

Vierailija
64/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:43"]

Siis missä ihmeen paikassa ei myönnetä ensisynnyttäjälle perätilasektiota??? Voi juma...

[/quote]

Sairaalaa ja lääkärin nimeä kehiin vaan. Johan tuosta voi kysellä hänen esimieheltään mielipidettä tai pistää muualle ylemmälle taholle viestiä. Ja lopeta itkeminen. Se sektio valitettavasti pitää tapella. En kyllä uskonut että perätilatapauksissakin ollaan tähän menty...

Vierailija
65/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:29"]

Kumpaa mieltä olette kumpi on turvallisempi vaihto ehto lapselle? Mietin että jos kovapäänä otan sektion ja lapselle tai minulle tapahtuu jotain ikävää niin mietinkin että olisi vaan pitänyt kuunnella lääkäriä... Tähän mennessä en ole vielä kuullut sektiosta paljoakaan.. Ap

[/quote]

Itse valitsin sektion, koska on vauvalle turvallisempi ratkaisu. Vauva syntyi alle 10 minuutissa ja oli heti virkeä. Sektiossa on isommat riskit äidille, mutta on vauvalle parempi ratkaisu. Jos synnytät alateitse, voidaan sektioon päätyä joka tapauksessa. Voin elää sen kanssa että itselleni sattuu jotain, mutta en voi elää sen kanssa että vauvalle käy jotain. Näin perustelin sen itselleni. Tsemppiä! t. elokuussa synnyttänyt

Vierailija
66/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:40"]

Kiitos kaikille. Miten voisin perustella miehelleni sektion ja pt synnytyksen eroa? Tai siis miten selittäisin ettei se ole ihan "turha" leikkaus. Hän elää nyt jossain pumpulimaailmassa ja luulee et toi perätila on sama asia kun synnyttäs "normaalisti". Ap

[/quote]

Vetoat tärkeimpään eli lapsen turvallisuuteen. Hapenpuutteesta aiheutunut kehitysvammaisuus ei varmasti naurata. Vaikka riski olisi pieni, on se kuitenkin suurempi kuin normaalissa asennossa olevan vauvan kanssa. Suunniteltu sektio on äärimmäisen turvallinen. Kiireellinen- saati sitten hätäsektio ovat aivan toinen asia. Onko sinulle aiemmin tehty leikkauksia? Onko mitään syytä epäillä että reagoisit jotenkin poikkuksellisesti nukutukseen tms?

Vierailija
67/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda nyt ap hetkeksi se miehesi ja mieti asiaa vauvan ja sinun itsesi kannalta. Eihän se mies mitään synnytä vaan hänen tehtävänsä on olla henkisenä tukena mitä sinä ap ikinä päätätkään.

Eihän se ukon perse siinä repeä vaan sinun....

Itse olen normaalisti synnyttänyt alakautta pienen alle 3kg vauvelin ja todellakin oli kovaa hommaa ja repesrin aika pahasti ja jos olisi ollut perätilassa niin ei olisi kyllä tullut mitään koko hommasta.

Vierailija
68/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:51"]

Unohda nyt ap hetkeksi se miehesi ja mieti asiaa vauvan ja sinun itsesi kannalta. Eihän se mies mitään synnytä vaan hänen tehtävänsä on olla henkisenä tukena mitä sinä ap ikinä päätätkään.

Eihän se ukon perse siinä repeä vaan sinun....

Itse olen normaalisti synnyttänyt alakautta pienen alle 3kg vauvelin ja todellakin oli kovaa hommaa ja repesrin aika pahasti ja jos olisi ollut perätilassa niin ei olisi kyllä tullut mitään koko hommasta.

[/quote]

ei tietenkään mies päätä miten synnytän. Olen saanut häneltä paljon tukea mutta tämän päivänen lääkäri "käänsi hänen pään" joten ajattelin että pystyisin perustella hänelle järkevästi asiat ettei ajattele "miksi menen turhiin leikkauksiin".. Ääh vaikea selittää.ap

Vierailija
69/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:47"]

Kiitos kaikille. Miten voisin perustella miehelleni sektion ja pt synnytyksen eroa? Tai siis miten selittäisin ettei se ole ihan "turha" leikkaus. Hän elää nyt jossain pumpulimaailmassa ja luulee et toi perätila on sama asia kun synnyttäs "normaalisti". Ap

[/quote]

Vetoat tärkeimpään eli lapsen turvallisuuteen. Hapenpuutteesta aiheutunut kehitysvammaisuus ei varmasti naurata. Vaikka riski olisi pieni, on se kuitenkin suurempi kuin normaalissa asennossa olevan vauvan kanssa. Suunniteltu sektio on äärimmäisen turvallinen. Kiireellinen- saati sitten hätäsektio ovat aivan toinen asia. Onko sinulle aiemmin tehty leikkauksia? Onko mitään syytä epäillä että reagoisit jotenkin poikkuksellisesti nukutukseen tms?

[/quote]

en ole koskaan ollut leikkauksessa joten en ainakaan suhtaudu siihen "pelolla". Ap

Vierailija
70/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen arvostettu perinatologian erikoislääkäri suositteli minulle esikoisen perätilan kohdalla sektiota. Hän kertoi, että tilanne on niin synnyttäjälle kuin lääkärillekin aina hieman jännittävämpi, kuin ns. normaali alitiesynnytys. Useimmiten lääkärit perustelevat, että sektiokin on aina riski. Mutta itse ajattelon niin, että sektio on pienempi riski.

Vierailija
71/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perätilasynnytys voi mennä tosi helposti ja hyvin ensisynnyttäjälläkin ja silloin vältät sektion riskit (haavatulehdukset, kivuliaat kiinnikkeet, haavatyrän, muutamia mainitakseni) ja lapsesi altistuu bakteerifloorallesi, joka suojaa tulehduksilta ja allergioilta jatkossa.
Perätilaa synnyttäessä sinun kannaltasi isoimmat erot ovat, että synnytyksen alku voi olla hitaampi, koska jalat eivät paina samalla tavalla kohdunsuuta ja että et saa ponnistaa (vaikka haluaisit) ennenkuin vauvan pää on ulkona.
Perätilassa on riskejä, mutta ne ovat todella pieniä. Ehkä jos synnyttäisin pienessä sairaalassa, jossa gynekologi, lastenlääkäri ja leikkaussali porukka on kotona, valitsisin vauvaa ajatellen sektion. Mutta isossa sairaalassa kiireellinen ja hätäsektio onnistuvat tarvittaessa niin pian, ettei vauvalle ehdi tulla hätää, synnyttäisin perätilan.

Perätilavauvan synnyttäminen voi olla työläämpää ja joudut kuuntelemaan käilöiden ohjeita, eli ellet ole yhtään reipas ja epäilet panikoituvasi tai et pysty kipeänä yhtään kuuntelemaan, silloin en suosittele perätilan synnytystä.

Sinulla on oikeus valita sektio. Lääkäri ajattelee vain parastasi ja siksi yrittää ylipuhua sinut. Toivotaan, että vauvasi kääntyy itsestään(niinkuin yleensä tapahtuu) tai.ulkokäännöksellä

Vierailija
72/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni perätilasynnytykseen ei kannata lähteä jos se pelottaa. Siinä on olennaista että äiti on rohkeasti mukana hommassa. Itselläni oli esikoinen perätilassa ja lääkäreiden kehoituksesta+huolellisten tutkimusten perusteella päätin synnyttää alateitse. Hommasta ei kuitenkaan tullut mitään, ei edennyt ja päätyi lopulta kiireelliseen sektioon. Itse luotin kokoajan asiantuntijoihin ja kun sanottiin että alateitse niin tyydyin siihen enkä kauheasti murehtinut. Lähipiiri miestä lukuunottamatta oli etukäteen aika huolissaan. Lopulta kaikki meni hyvin. Oli sellainen olo että kokoajan oltiin tilanteen tasalla ja toimittiin parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta tuossa tilanteessa saa kyllä sektion jos tahtoo! Jos toinen lapseni oisi ollut perätilassa en olisi sitä lähtenyt alateitse yrittämään. Sektio oli ihan yhtä hieno synnytys ja toipuminen ym. meni hienosti.

Vierailija
73/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko muka sektioon edes päätyä jos on jo lähtenyt syntymään perätilassa? Siis voidaanko muka vetää syntynyt osa takaisin ja mahan kautta ulos? Kun itse olen ymmärtänyt että jos osa on jo syntynyt niin sektio ei ole enää pt-synnytyksessä mahdollinen jos vaikka jää hartioista jumiin, vaan sitten on vaan synnytettävä keinolla millä hyvänsä alateitse?

Vierailija
74/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lapsi on syntynyt perätilassa alateitse ja kärsi hapenpuutteesta ja sai cp-vamman .kyseinen nuori mies istuu pyörätuolissa koska jalat ei toimi ,mutta onneksi pää toimii..kuitenkin käskisin miehesi miettimään onko hän valmis jos lapsi vaurioituu...koska elämä on sen jälkeen erilaista..kun toinen tarvii saman avun 25v kuin naapurin lapsi 3v...hatun nosto samalla kaikille liikuntarajoitteisten äideille ja iseille..onko miehesi valmis rakentamaan luiskaa lääkärin avustuksella kun toiset vie jäkisharjotuksiin lapsiaan.sinä tiedät mikä on paras ratkaisu. .

Vierailija
75/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 oli siis kätilö.
Ja sama jatkaa. Jos sektiosta tulee ongelmia, ne ovat varsin ikäviä. Lisäksi sektion jälkeen alakautta synnyttäminen on riskialttiimpaa sekä äidille että lapselle. Toki monille tehdään useita sektioita ongelmitta. Mutta kohturepeämä seuraavan raskauden yhteydessä voi viedä äidin ja lapsen hengen.

Se on kyllä totta, että suunniteltu sektio on sillä hetkellä syntyvälle lapselle turvallisin tapa syntyä.

Vierailija
76/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tartteeko sun sille mitään perustella? Sanot vaan, että SINÄ päätät, koska sinä ne seuraukset joudut myös kärsimään jos jokin menee vikaan.

Mies ei voi tässä tilanteessa asettua täysin naisen asemaan, joten sen takia sananvalta synnytystavan valintaan on oikeastaan nollaluokkaa.

Vierailija
77/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:00"]

Perätilasynnytys voi mennä tosi helposti ja hyvin ensisynnyttäjälläkin ja silloin vältät sektion riskit (haavatulehdukset, kivuliaat kiinnikkeet, haavatyrän, muutamia mainitakseni) ja lapsesi altistuu bakteerifloorallesi, joka suojaa tulehduksilta ja allergioilta jatkossa. Perätilaa synnyttäessä sinun kannaltasi isoimmat erot ovat, että synnytyksen alku voi olla hitaampi, koska jalat eivät paina samalla tavalla kohdunsuuta ja että et saa ponnistaa (vaikka haluaisit) ennenkuin vauvan pää on ulkona. Perätilassa on riskejä, mutta ne ovat todella pieniä. Ehkä jos synnyttäisin pienessä sairaalassa, jossa gynekologi, lastenlääkäri ja leikkaussali porukka on kotona, valitsisin vauvaa ajatellen sektion. Mutta isossa sairaalassa kiireellinen ja hätäsektio onnistuvat tarvittaessa niin pian, ettei vauvalle ehdi tulla hätää, synnyttäisin perätilan. Perätilavauvan synnyttäminen voi olla työläämpää ja joudut kuuntelemaan käilöiden ohjeita, eli ellet ole yhtään reipas ja epäilet panikoituvasi tai et pysty kipeänä yhtään kuuntelemaan, silloin en suosittele perätilan synnytystä. Sinulla on oikeus valita sektio. Lääkäri ajattelee vain parastasi ja siksi yrittää ylipuhua sinut. Toivotaan, että vauvasi kääntyy itsestään(niinkuin yleensä tapahtuu) tai.ulkokäännöksellä

[/quote]

Perätilasynnytys voi myös mennä aivan puihin. Sikiön kokoarviot eivät ole edes nykyään kovin luotettavia, itsellänikin heitti kilolla alakanttiin viime vuonna... Ja jos sattuu, ettei lantio annakaan periksi, ja sikiö ei mahdu syntymään harteistaan ja päästään, on jälki vauvalle ja äidille aivan hirveää. Hapenpuute aiheuttaa mm. kuolemaa, kehityshäiriötä jne. Siksi sektiota suositellaan monesti perätilassa. 

Jos bakteerifloora olisi lapselle niin välttämätöntä, kun alatiesynnytyksen yhteydessä mainitaan, niin luuletko tosiaan, ettei nykyaikana olisi keinoa altistaa sektiolapsiakin sille?

Sektio on karkeasti sanottuna hieman vaarallisempi äidille ja voi aiheuttaa komplikaatioita seuraavissa raskauksissa ja perätilasektiossa on hieman suurempi riski viiltää sikiöön, kuin sektiossa jossa sikiö on paremmassa asennossa. Riskit äidille ovat hieman suurempia kuin alatiesynnytyksissä: tulehdukset, laskimotukokset, verenvuoto ja kiinnikkeet. Syntyvälle lapselle sektio on varsinkin perätilassa huomattavasti turvallisempi vaihtoehto ja suunniteltu sektio ei ole äidille kovin vaarallinen. 

Päätös on sinun, ei miehesi eikä lääkärin. 

Vierailija
78/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:07"]

Ei ole kokemusta, mutta olen ajatellut tätä. Jos kävisi niin, että vauvani olisi perätilassa, en luultavasti suostuisi alakautta synnyttämään. Syynä se, että suvussamme on syntynyt todella suurikokoisia vauvoja, joita kaikkia ei edes ole tiedetty suurikokoisiksi etukäteen. Pelkäisin, että vauva jää jumiin synnytyskanavaan.

[/quote]

Kyllä ne on kaikki sieltä ulos saatu, vai oletko nähnyt naisen joka kävelee vauva perseessä koko elämänsä?

Vierailija
79/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
80/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on turvallisempi vauvalle kun äidille. Sinuna valitsisin sektion. Vaikka vauva olisi pieni ja siro niin painoarviot voi heittää aika paljonkin. Sitäpaitsi, sulla on vielä neljä viikkoa laskettuun aikaan joten vauva myös kasvaa vielä tuostakin painoarviosta. Itse en ottaisi riskiä ja lähtisi synnyttämään perätilasta.
Sektiossa on myös omat riskinsä. En tiedä onko sektion komplikaatioita mitenkään tilastoitu, mutta riskit on samat kuin missä tahansa leikkauksessa.
Minulle on tehty sektio, eikä se ollut kamala kokemus. Ei tietysti mikään mukavakaan, mutta en ollut kipeä eikä tullut mitään komplikaatioitakaan. Noin viikko sektion jälkeen oli lähinnä epämukavaa.