Lääkäri painostaa synnyttämään perätilassa olevan lapsen
Olemme mieheni kanssa päättäneet jos vauva ei käänny, synnytän sektion avulla enkä perätila vauvaa. Edellinen lääkäri sanoi että kun olen ensisynnyttäjä minun ei ole pakko synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Tänään toinen lääkäri ei kuitenkaan suostunut edes puhumaan sektiosta vaan painosti alakautta synnyttämään sillä vauva on hyvin siro. Sanoi myöskin että se on yhtä helppoa/turvallista kuin normisynnytys. Lääkäri sai myös ylipuhuttua mieheni että synnytän alakautta perätilavauvan, ja nyt hokee koko ajan kuinka pitää alakautta synnyttää. Ottaa päähän niin paljon..
Eli olisko kellään kokemuksia tästä tilanteesta? Kumman itse valitsisit? Sektion vai alakautta perätilasynnytys?
Mietiyttää myös miksei lääkäri suostunut keskustelemaan sektiosta ollenkaan.
nyt rv 36 ja vauva painoi 2400g
Kommentit (122)
Kiitos kaikille vastanneille.
Kiinnostaisi myös kuulla miksi perätilasynnytys on vaikeampi? Kun lääkärin mielestä ei ole.
ja onko kellään kokemuksia sektiosta? Kuulema vaarallinen leikkaus?
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:21"]
Mitä tuossa googlettelin, niin jos vauva on perätilassa, sektion SAA halutessaan.
[/quote]
lääkäri sanoi että huomiseen asti pitää miettiä perätilasynnytystä ja soittaa hänelle huomenna
ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:10"]
Sektio. Ja miksi miehesi ei tue sinua asiassa?!
[/quote]
jos vauva on pää alhaalla, haluan tottakai synnyttää alakautta ja mies oli samaa mieltä. Nyt lääkäri sanoi hänelle että se on sama asia vaikka olisi perätilassa!! Eli ihmettelee varmaankin miksi haluan "turhaa" leikkausta. Kun ensimmäisen kerran kuuli toiselta lääkäriltä että ensisynnyttäjänä voin valita sektion oli hyvinkin tukena..
[/quote]
Aivan. Ehkä miehenkin olisi syytä nyt tutustua noihin perätilasynnytyksen kulkuun ja mahdollisiin riskeihin eikä uskoa nyt pelkästään lääkäriä. Ei se perätilasynnytys ole sama asia kun normaali alatie, ei siihen muuten saisi sektiota halutessaan.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:14"]
Jos kyseessä on esikoinen, niin ehdottomasti sektio. Usko pois: ainoa tapa, jolla haluat sen lapsen ulos sieltä, jos on vielä loppuun asti peppu alaspäin. Joskus kääntyvät vielä viime metreillä.
Terv. kätilö
[/quote]
Tässä on asiantuntijan neuvo. Näin ulkopuolisena hirvittää, että lääkärit patistavat naisia alatiesynnytykseen, vaikka varmasti siinä on paljon riskejä tällaisessa tapauksessa. Jos itse synnyttäisin, lapsen terveys olisi se ykkösjuttu ja uskon, että sektiolla turvallinen synnytys on kuitenkin varmempaa.
Mun sektio meni hyvin. Illalla nousin ylös hoitajien avustuksella ja katedri otettiin pois. Vessassa kävin avustettuna ja suihkussa. Haava parani hyvin, arpi on huomaamaton. Seuraavana päivänä jakoin jo touhuta pienesti, vauva nostettiin mulle. Sitä seuraavana päivänä noatin vauvaa jo itse ja olin mahd paljon liikkeellä, edesauttaa paranemista. :)
T. Nro 2
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:29"]
Jos kyseessä on esikoinen, niin ehdottomasti sektio. Usko pois: ainoa tapa, jolla haluat sen lapsen ulos sieltä, jos on vielä loppuun asti peppu alaspäin. Joskus kääntyvät vielä viime metreillä.
Terv. kätilö
[/quote]
Tässä on asiantuntijan neuvo. Näin ulkopuolisena hirvittää, että lääkärit patistavat naisia alatiesynnytykseen, vaikka varmasti siinä on paljon riskejä tällaisessa tapauksessa. Jos itse synnyttäisin, lapsen terveys olisi se ykkösjuttu ja uskon, että sektiolla turvallinen synnytys on kuitenkin varmempaa.
[/quote]
Luota mielummin niihin kätilöihin, jotka synnärillä tapaat kuin näihin vauvapalstan nimettömiin kommentoijiin. Onhan meitä lääkäreitä täällä tunnetusti pilvin pimein neuvomassa. Lääkärit ja kätilöt joutuvat perustelemaan suosituksensa ja hoitoratkaisunsa ennen kuin voivat niitä antaa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:23"]Kiitos kaikille vastanneille.
Kiinnostaisi myös kuulla miksi perätilasynnytys on vaikeampi? Kun lääkärin mielestä ei ole.
ja onko kellään kokemuksia sektiosta? Kuulema vaarallinen leikkaus?
Ap
[/quote]
Nyt taitaa olla lääkärin omat ihanteet kyseessä. Joo, sektiossa on riskinsä, googleta suunniteltu sektio. Suunniteltuna se on varsin turvallinen ja nopea, hätäsektioissa on enemmän riskejä.
Miksi sektiota kartetaan niin paljon? Naistuttuni on synnyttänyt kaikki kolme lastaan sektiolla. Ensimmäinen ulkomailla. Terveitä lapsia kaikki ja äitikin voi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:29"]
Terv. kätilö
[/quote]
[/quote]
Luota mielummin niihin kätilöihin, jotka synnärillä tapaat kuin näihin vauvapalstan nimettömiin kommentoijiin. Onhan meitä lääkäreitä täällä tunnetusti pilvin pimein neuvomassa. Lääkärit ja kätilöt joutuvat perustelemaan suosituksensa ja hoitoratkaisunsa ennen kuin voivat niitä antaa.
[/quote]
perusteina oli se että vauva oli siro ja hyvässä asennossa joten alakautta pystyn synnyttymään. Ei kertonut vaaratilanteista vaan korosti että sama asia kuin normisynnytys. Sektiosta kun kysyn ei halunnut kertoa muuta kun vaaroja. Olin niin surullinen ja itkin pahaa oloani, joten yritti kääntää mieheni päätä kuinka minun pitää alakautta synnyttää.
ap
Terv. kätilö
[/quote]
Olin doulana ysävälleni, kenellä esikoinen perätilassa. Ja hänen synnytykseksenä oli kyllä paljon helpompi kuin minun ihan normaalisynnytys. Joten epäilen sinun olevan näitä aaveeakateemikkokätilöitä
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:35"]
Mikä yllätys - sektio kun on julkiselle sektorille kalliimpi...
[/quote]
minä mietin just samaa, että yrittikö rahan takia muuttaa mielipidettäni? Monet tutut ovat ihmetelleet että ensisynnyttäjälle edes ehdotetaan alakautta perätila vauvan synnytystä.
ap
Sanoin myös lääkärille että olen netistä lukenut pt synnytyksestä, johon totes että huono paikka löytää tietoa. Kun tultiin kotiin mieheni sanoi että älä vaan mene sinne nettiin lueskelemaan!!! Ap
Sisko synnytti esikoisensa perätilassa ja synnytys meni hyvin. Häntä ei painostettu vaan hän teki itse päätöksensä kun hänelle oli kerrottu sekä perätilasynnytyksen (hänen tilanteessaan) ja sektion hyvät ja huonot puolet.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:44"]
Sisko synnytti esikoisensa perätilassa ja synnytys meni hyvin. Häntä ei painostettu vaan hän teki itse päätöksensä kun hänelle oli kerrottu sekä perätilasynnytyksen (hänen tilanteessaan) ja sektion hyvät ja huonot puolet.
[/quote]
Lisäys: vauva oli 50 cm 3500 g.
Tärkeintä, on että teet päätöksen itse, ei miehesi, eikä tämä kyseinen lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:43"]
Sanoin myös lääkärille että olen netistä lukenut pt synnytyksestä, johon totes että huono paikka löytää tietoa. Kun tultiin kotiin mieheni sanoi että älä vaan mene sinne nettiin lueskelemaan!!! Ap
[/quote]
Sinähän synnytät, ei miehesi. Tuntuu siltä, että miehesi luottaa sokeasti lääkäreihin. Jokainen tietää, että he voivat erehtyä. Mielestäni pitäisi valita vaihtoehto, jossa riskit ovat pienemmät.
Siis mitä riskejä sektiossa voi olla?
Eihän sun sitä ole mikään pakko synnyttää alakautta. Perätilan takia saa sektion itse valita. Jos ei alatiesynnytys tunnu hyvältä ratkaisulta niin sitä ei tarvitse yrittää. Sanot lääkärille jos sektion haluat, pidä pääsi jos lääkäri yrittää puhua ympäri.
Mitä tuossa googlettelin, niin jos vauva on perätilassa, sektion SAA halutessaan.