Lääkäri painostaa synnyttämään perätilassa olevan lapsen
Olemme mieheni kanssa päättäneet jos vauva ei käänny, synnytän sektion avulla enkä perätila vauvaa. Edellinen lääkäri sanoi että kun olen ensisynnyttäjä minun ei ole pakko synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Tänään toinen lääkäri ei kuitenkaan suostunut edes puhumaan sektiosta vaan painosti alakautta synnyttämään sillä vauva on hyvin siro. Sanoi myöskin että se on yhtä helppoa/turvallista kuin normisynnytys. Lääkäri sai myös ylipuhuttua mieheni että synnytän alakautta perätilavauvan, ja nyt hokee koko ajan kuinka pitää alakautta synnyttää. Ottaa päähän niin paljon..
Eli olisko kellään kokemuksia tästä tilanteesta? Kumman itse valitsisit? Sektion vai alakautta perätilasynnytys?
Mietiyttää myös miksei lääkäri suostunut keskustelemaan sektiosta ollenkaan.
nyt rv 36 ja vauva painoi 2400g
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:16"]Itse synnytin vauvan avosuisena (syntyi siis naama edeltä), ponnistusvaihe oli hyvin pitkä ja rankka ja riskit olivat isot - lääkäri ei huomannut virheasentoa, vasta kätilö totesi sen kun aloin ponnistaa. Vauva syntyi laskettuna päivänä painaen 2,7 kiloa ja kaikki meni hyvin, mutta itse toivuin synnytyksestä todella kauan (vuoden) ja riskit hapenpuutteeseen vauvalla olivat isot. En ikinä synnyttäisi siroakaan vauvaa perätilassa - toki sektiokaan ei ole riskitön ja ongelmaton, mutta jos äidillä ei ole luottoa ja halua väärässä asennossa olevan vauvan alatiesynnytykseen, ei siihen kannata lähteä.
[/quote]
Mulla myös avosuinen tarjonta lapsella, huh oli kyllä kokemus ponnistusvaihe. Tässä raskaudessa kun kätilö huomais väärän tarjonnan vaatisin kyllä sektiota samointei. Alapää oli jauhelihana ( omepelemaan tulleen lääkärin sanoin) mutta onneksi parani suht normaaliksi takas vaikka kestikin kauan parantuminen..
Kiitos paljon kaikklle vielä! Olen päättänyt että synnytän sektion avulla jos vauva ei käänny. Luin myös teidän kommentteja miehelleni ja on hyvin ymmärtänyt asiat. :) ap
Itse synnytin toisen lapseni alakautta peppu edellä. En halunnut sektiota. Synnytys oli tosi helppo eikä jäänyt mitään traumoja. Ensimmäisen lapsen kohdalla kyllä olisin itsekin ehkä päätynyt sektioon ja sinulla on oikeus valita synnytystapa perätilan takia! Joten jos et halua synnyttää alakautta niin sano se suoraan. Perätilasynnytyksistä kirjoitetaan paljon kauheuksia, mutta nykyään se on turvallinen tapa synnyttää kunhan lantiot on kuvattu, painoarviot tehty yms.
Mulla kaksi raivotarjonnassa normisti syntynyttä lasta ja omalle kohdalle ottaisin ehdottomasti sektion. Mulla ponnistusvaihe ollut molemmilla kerroilla hankala, koska mulla on heikot ja harvat supistukset. Esikon kohdalla varsinkin meinasi olla paniikki. Tällaistahan ei kukaan näe ennalta.
Vaadi sektio. Ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen, mutta tiukkana joudut olemaan.
ÄLÄ SUOSTU!! Itse synnytin sektiolla perätilavauvan elokuussa ja olen todella tyytyväinen päätökseen. Kävin myös läpi tämän lääkärien painostuksen: "Kyllä se mahtuu hyvin ulos alakautta, siro vauva, parempi vauvalle jne..." Kun kysyin lääkäriltä perätilasynnytyksen riskeistä, niin mitään vastausta en saanut! Vauva voi jäädä kiinni hartioista ja päästä kun muu kroppa on ensin tullut ulos. Sitten onkin jo kiire tehdä sektio. Puhumattakaan kaikista vammoista mitä lapsi voi alatiesynnytyksessä saada. Vauvani oli painoltaan siro, reilu 3 kg, mutta ei kyllä kooltaan yhtään pienemmän oloinen kun muutkaan vastasyntyneet osastolla. Itse en lähtisi riskeeraamaan vauvan henkeä.
Ehkä miehesi haluaa itse synnyttää sen perätilassa olevan vauvan? Nyt järki käteen, vauvakin siinä voi kärsiä, jos synnytys pitkittyy ja kärsii hapenpuutteesta. Suunniteltu sektio on vauvalle hyvin turvallinen, äidille riskit esim. infektion osalta vähän suuremmat. Jos oikeasti ahdistaa perätilasynnytys, vaadi sektiota nyt! Suomessa ketään ei voi pakottaa synnyttämään alakautta, vaikka vauva sijaitsisi ihan optimaalisessakin asennossa.
Kumpaa mieltä olette kumpi on turvallisempi vaihto ehto lapselle? Mietin että jos kovapäänä otan sektion ja lapselle tai minulle tapahtuu jotain ikävää niin mietinkin että olisi vaan pitänyt kuunnella lääkäriä... Tähän mennessä en ole vielä kuullut sektiosta paljoakaan.. Ap
Juuri näin. Perätilasektio takana. En ikinä olisi valinnut ensisynnyttäjänä perätilasynnytystä. Noin 1200 perätilaa vuodessa Suomessa, noin 300 alatieitse syntyy, loput leikkaamalla. Noista 300 suurin osa ei ole ensisynnyttäjiä. Ihan millaisen riskin haluaa ottaa...
Sano miehellesi, että sektiosynnytys ei pilaa alapäätä, vaan pipari pysyy yhtä tiukkana. Kun miehet sen kuulee, he kallistuvat heti sektion kanssalle.
t. tiukka sektiomutsi
Onko sektio oikeesti niin vaarallinen kun sanotaan?
Lapselle turvallisempi sektio, joka tehdään suunnitellusti. Jos joudut ponnistusvaiheessa kun voimat loppuvat ja imukuppia ei voi käyttää, hätäsektioon, tulee rumaa jälkeä sekä äidille että lapselle. Näin minulle perusteli kokenut synnytyslääkäri hki:stä. Oli lääkäri opastanut myös oman tyttärensä sektioon samassa tilanteessa. Tästä voipi vetää päätelmät...
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:01"]
Olemme mieheni kanssa päättäneet jos vauva ei käänny, synnytän sektion avulla enkä perätila vauvaa. Edellinen lääkäri sanoi että kun olen ensisynnyttäjä minun ei ole pakko synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Tänään toinen lääkäri ei kuitenkaan suostunut edes puhumaan sektiosta vaan painosti alakautta synnyttämään sillä vauva on hyvin siro. Sanoi myöskin että se on yhtä helppoa/turvallista kuin normisynnytys. Lääkäri sai myös ylipuhuttua mieheni että synnytän alakautta perätilavauvan, ja nyt hokee koko ajan kuinka pitää alakautta synnyttää. Ottaa päähän niin paljon..
Eli olisko kellään kokemuksia tästä tilanteesta? Kumman itse valitsisit? Sektion vai alakautta perätilasynnytys?
[/quote] tottakai sektion, muklle tehtiin kiireellinen sektio, ei ollut perätila. paikathan siinä repeytyy kun pylly edellä vauvva syntyy
Kiitos kaikille. Miten voisin perustella miehelleni sektion ja pt synnytyksen eroa? Tai siis miten selittäisin ettei se ole ihan "turha" leikkaus. Hän elää nyt jossain pumpulimaailmassa ja luulee et toi perätila on sama asia kun synnyttäs "normaalisti". Ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:35"]
Lapselle turvallisempi sektio, joka tehdään suunnitellusti. Jos joudut ponnistusvaiheessa kun voimat loppuvat ja imukuppia ei voi käyttää, hätäsektioon, tulee rumaa jälkeä sekä äidille että lapselle. Näin minulle perusteli kokenut synnytyslääkäri hki:stä. Oli lääkäri opastanut myös oman tyttärensä sektioon samassa tilanteessa. Tästä voipi vetää päätelmät...
[/quote] kiireellinen sektio, ei tullut rumaa jälkeä, terve ja kaunis vauva tuli,
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:01"]
[/quote] tottakai sektion, muklle tehtiin kiireellinen sektio, ei ollut perätila. paikathan siinä repeytyy kun pylly edellä vauvva syntyy
[/quote]
tätä yritin myös sanoa lääkärille, mutta sanoi että repeää muutenkin.. Siis voi vitt... Ottaa niin päähän se lääkäri ja en saanut sanottua mitään kun itkin vaan.. Hohhoijjaa
ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:06"]
Meillä ei saa valita yhtään mitään. On kiinni ihan synnytyslääkäristä. Sektiota ei todellakaan saa itkemälläkään, vaikka lapsi olisi esim. iso.
[/quote]
Hahhshahahahahaaar. Kyllä saa.
Siis missä ihmeen paikassa ei myönnetä ensisynnyttäjälle perätilasektiota??? Voi juma...
Luin netistä että suomessa on vuosittain noin 1900 pt vauvaa ja noin 300 synnyttää ne alakautta.