Lääkäri painostaa synnyttämään perätilassa olevan lapsen
Olemme mieheni kanssa päättäneet jos vauva ei käänny, synnytän sektion avulla enkä perätila vauvaa. Edellinen lääkäri sanoi että kun olen ensisynnyttäjä minun ei ole pakko synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Tänään toinen lääkäri ei kuitenkaan suostunut edes puhumaan sektiosta vaan painosti alakautta synnyttämään sillä vauva on hyvin siro. Sanoi myöskin että se on yhtä helppoa/turvallista kuin normisynnytys. Lääkäri sai myös ylipuhuttua mieheni että synnytän alakautta perätilavauvan, ja nyt hokee koko ajan kuinka pitää alakautta synnyttää. Ottaa päähän niin paljon..
Eli olisko kellään kokemuksia tästä tilanteesta? Kumman itse valitsisit? Sektion vai alakautta perätilasynnytys?
Mietiyttää myös miksei lääkäri suostunut keskustelemaan sektiosta ollenkaan.
nyt rv 36 ja vauva painoi 2400g
Kommentit (122)
Meillä ei saa valita yhtään mitään. On kiinni ihan synnytyslääkäristä. Sektiota ei todellakaan saa itkemälläkään, vaikka lapsi olisi esim. iso.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:04"]
Mä valitsin sektion. Onneksi. Mun pieni ja siro (arvio 2600) olikin sit 3800. Pidä puoles, sä oot se joka tekee sen duunin ja kärsii seuraukset.
[/quote]
kiitos. Millä perusteilla valitsit sektion vaikka arvioi olevan pieni? Mitä lääkäri oli mieltä?
ap
Mulla vauva oli perätilassa vielä tuossa vaiheessa, mutta oli sitten kääntynyt rv 38 mennessä. Toivottavasti sinullakin kävisi niin.
Mutta olin päättänyt, että sektioon menee jos on edelleen perätilassa loppuvaiheessa. Vaikka kyseessä oli kolmas lapsi (kaksi ekaa tulivat alateitse), niin en olisi lähtenyt pakertamaan perätilassa olevaa vauvaa. Ekan lapsen synnytys oli jo ihan riittävä kokemus (4,1 kg, aikaa meni n. vuorokausi) ja vasta parin viikon jälkeen pystyin kävelemään kunnolla (istumaan noin 1 kk kuluttua), etten todellakaan olisi lähtenyt perätilavauvaa alateitse puskemaan.
MIehellä ei ole asiaan MITÄÄN sananvaltaa!!! Sen perse ei mene ruville tässä touhussa. Eikä mene lääkärilläkään... Sinä (SINÄ!!!) päätät asiasta, ei lääkäri eikä ainakaan mies.
Ei ole kokemusta, mutta olen ajatellut tätä. Jos kävisi niin, että vauvani olisi perätilassa, en luultavasti suostuisi alakautta synnyttämään. Syynä se, että suvussamme on syntynyt todella suurikokoisia vauvoja, joita kaikkia ei edes ole tiedetty suurikokoisiksi etukäteen. Pelkäisin, että vauva jää jumiin synnytyskanavaan.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:07"]
Ei ole kokemusta, mutta olen ajatellut tätä. Jos kävisi niin, että vauvani olisi perätilassa, en luultavasti suostuisi alakautta synnyttämään. Syynä se, että suvussamme on syntynyt todella suurikokoisia vauvoja, joita kaikkia ei edes ole tiedetty suurikokoisiksi etukäteen. Pelkäisin, että vauva jää jumiin synnytyskanavaan.
Siinä on huono alkaa jankuttamaan vastaan, jos obstetrikko käskee synnyttää. Ei sitä sektiota saa vain jalkaa polkemalla.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:04"]
Mä valitsin sektion. Onneksi. Mun pieni ja siro (arvio 2600) olikin sit 3800. Pidä puoles, sä oot se joka tekee sen duunin ja kärsii seuraukset.
[/quote]
Ihan samoin mulla. Kaksi lasta on ollut perätilassa ja kumpikin arvioitiin hyvin pieniksi, toinen 2,8-kiloiseksi, toinen 2,9-kiloiseksi. Lapset painoivat syntyessään 3620 g ja 3740 g. Minuakin yksi lääkäri yritti painostaa synnyttämään, mutta muut lääkärit eivät antaneet lupaa edes yrittää lantion ahtauden takia.
Osaako kukaan sanoa millälailla perätilassa olevaa vauvaa on vaikeampi saada ulos? Kun lääkäri väitti että ihan samallainen kokemus kun pää edellä.. Ap
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:07"]
Siinä on huono alkaa jankuttamaan vastaan, jos obstetrikko käskee synnyttää. Ei sitä sektiota saa vain jalkaa polkemalla.
[/quote]
[/quote]
Kyllä kai sen pelkopolin kautta ainakin saa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:04"]
[/quote]
kiitos. Millä perusteilla valitsit sektion vaikka arvioi olevan pieni? Mitä lääkäri oli mieltä?
ap
[/quote]
Mä googletin faktoja. :D mä halusin tietää kokemuksia ensisynnyttäjä + pt vauva. Paljon on onnistuneita, mutta mua pelotti se et vauva jää jumiin ja kärsii hapenpuutteesta ku pää ei tuukkaan ekana. Valitsin näin kun ensisynnyttäjänä oli mahdollisuus.
Mä olen synnyttänyt esikoiseni ja kuopuksen perätilassa. Itse luulin ensin, että perätila tarkoittaa automaattisesti sektiota. Olin vähän hämilläni alkuun mutta olin päättänyt luottaa ammattilaisiin, kuulemma jokainen perätila arvioidaan tarkkaan. Lantio kuvattiin ja mitattiin, vaikka olenkin pieni niin lantion aukot ovat tilavat.
Synnytyksen aikana seurattiin koko ajan tarkkaan ja kaikki meni tosi hyvin. Loppuvaihe oli kaikkein rauhallisin, avautumisvaihe oli kamalaa kaikkien kanssa. Synnytyksessä oli mukana lääkäri vaikka yleensä siinä on pelkkä kätilö. Episiotomia leikattiin mutta en tuntenut mitään ja se parani hyvin. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä kuva koko touhusta ja sain kaikilta tosi hyvää kannustusta. Perätilavauvan alatiesynnytys on ihan mahdollista ja meillä on pelkästään hyviä kokemuksia. Myönnetään, että itselle tuli esikoisen jälkeen supersynnyttäjäolo, saattoi olla hormonimyrskyäkin.
Jos kyseessä on esikoinen, niin ehdottomasti sektio. Usko pois: ainoa tapa, jolla haluat sen lapsen ulos sieltä, jos on vielä loppuun asti peppu alaspäin. Joskus kääntyvät vielä viime metreillä.
Terv. kätilö
JOs on perätilassa eikä synnytys meinaa edetä, niin on vaikeampi auttaa (pihdeillä/imukupilla). Tästä syystä riski hapenpuutteeseen on suurempi ja joutuminen sektioon suurempi. Mutta riski on edelleen hyvin pieni.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:11"]Osaako kukaan sanoa millälailla perätilassa olevaa vauvaa on vaikeampi saada ulos? Kun lääkäri väitti että ihan samallainen kokemus kun pää edellä.. Ap
[/quote]
Pää ja hartiat voi jäädä jumiin synnytyskanavaan ja tulee hapenpuutetta. Lääkärin pitäisi kertoa kylmät faktat eikä kaunistella asioita.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:10"]
Sektio. Ja miksi miehesi ei tue sinua asiassa?!
[/quote]
jos vauva on pää alhaalla, haluan tottakai synnyttää alakautta ja mies oli samaa mieltä. Nyt lääkäri sanoi hänelle että se on sama asia vaikka olisi perätilassa!! Eli ihmettelee varmaankin miksi haluan "turhaa" leikkausta. Kun ensimmäisen kerran kuuli toiselta lääkäriltä että ensisynnyttäjänä voin valita sektion oli hyvinkin tukena..
Itse synnytin vauvan avosuisena (syntyi siis naama edeltä), ponnistusvaihe oli hyvin pitkä ja rankka ja riskit olivat isot - lääkäri ei huomannut virheasentoa, vasta kätilö totesi sen kun aloin ponnistaa. Vauva syntyi laskettuna päivänä painaen 2,7 kiloa ja kaikki meni hyvin, mutta itse toivuin synnytyksestä todella kauan (vuoden) ja riskit hapenpuutteeseen vauvalla olivat isot. En ikinä synnyttäisi siroakaan vauvaa perätilassa - toki sektiokaan ei ole riskitön ja ongelmaton, mutta jos äidillä ei ole luottoa ja halua väärässä asennossa olevan vauvan alatiesynnytykseen, ei siihen kannata lähteä.
Itse en lähtisi alakautta synnyttämään, siinähän on lapsellakin vaara että joku paikka murtuu ym. Ja entä sitten jos onkin "iso" ja jää jumiin? Kohta oletkin hätäsektiossa..
Ja en halua millään tapaa pelotella, itse en synnyttäisi perätilassa olevaa vaikka ei esikoisesta kyse olisikaan.
Ja olethan tietoinen, että jos synnytys nyt käynnistyy syystä tai toisesta, täytyy sinun mennä lanssilla sairaalaan ettei napanuora pääse luiskahtamaan? Siinä tilanteessa siis jos vedet menee.
Mun vauva oli perätilassa loppuun saakka. Sairaalassa otettiin asia vakavasti ja kävin useamman kerran äitiyspolilla, jossa mm. otettiin tarkat mitat lantiostani (olivat oikein OK alatiesynnytykseen) ja seurattiin vauvan painoa. Sirolta vauva näytti ultrakuvissa ja sellainen meille tulikin, syntymäpaino 2800g.
Mä päädyin synnyttämään alakautta, sillä mielestäni riskit selvitettiin etukäteen huolella. Synnytyksessä oli myös lääkäri mukana kuten aina alatiesynnytyksissä. Myös yksi kokenut kätilö äitiyspolilla sanoi meille etukäteen, että hänen kokemuksensa mukaan alatiesynnytykset ovat nopeampia ja helpompia kuin normisynnytykset - luonto hoitaa asian niin. Ja näin asia meidän kohdalla olikin: Synnytys oli helppo ja nopea, kokonaiskesto noin kuusi tuntia, josta sairaalassa ei ehditty olla kuin tunnin verran. Vauva syntyi parin työnnön jälkeen.
Mä olin synnytyksen jälkeen heti tosi hyvässä kunnossa. Rehellisesti sanottuna olisin voinut lähteä melkein saman tien vauvan kanssa vaunutellen kotiin, mutta ihanaahan se oli sitten edes pari yötä olla osastolla passattavana. Itse olin tyytyväinen, että valitsin alatiesynnytyksen perätilasta huolimatta. Painostaa ei tietenkään ketään saa, eikä loppuraskaus saa mennä murehtimiseksi tämän asian takia, mutta näitä hyviäkin kokemuksia perätilasynnytyksistä on olemassa :)
Olen synnyttänyt lapseni (tyttö 51 cm, 4150 gr) perätilassa alakautta ja kaikki meni oikein hyvin. Eihän se perätila avautumisvaiheeseen vaikuta, ja itselläni avautumisvaihe on se kaikkein kivuliain. Ponnistusvaiheessa ja vauvan ulostullessa en olisi tiennyt miten päin se vauva sieltä ulos tuli. Sekä minä että tyttö oltiin synnytyksen jälkeen hyvässä kunnossa, ja lähdin kotiinkin jo seuraavana päivänä.
Eli jos arvioidaan, että perätilasynnytys olisi mahdollinen, valitsisin kyllä sen. Jokainen perätila tosiaan arvioidaan tarkkaan, samoin synnytystä seurataan tarkkaan.