Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri painostaa synnyttämään perätilassa olevan lapsen

Vierailija
10.11.2014 |

Olemme mieheni kanssa päättäneet jos vauva ei käänny, synnytän sektion avulla enkä perätila vauvaa. Edellinen lääkäri sanoi että kun olen ensisynnyttäjä minun ei ole pakko synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Tänään toinen lääkäri ei kuitenkaan suostunut edes puhumaan sektiosta vaan painosti alakautta synnyttämään sillä vauva on hyvin siro. Sanoi myöskin että se on yhtä helppoa/turvallista kuin normisynnytys. Lääkäri sai myös ylipuhuttua mieheni että synnytän alakautta perätilavauvan, ja nyt hokee koko ajan kuinka pitää alakautta synnyttää. Ottaa päähän niin paljon.. 

Eli olisko kellään kokemuksia tästä tilanteesta? Kumman itse valitsisit? Sektion vai alakautta perätilasynnytys? 

Mietiyttää myös miksei lääkäri suostunut keskustelemaan sektiosta ollenkaan.

nyt rv 36 ja vauva painoi 2400g

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:29"]

Kumpaa mieltä olette kumpi on turvallisempi vaihto ehto lapselle? Mietin että jos kovapäänä otan sektion ja lapselle tai minulle tapahtuu jotain ikävää niin mietinkin että olisi vaan pitänyt kuunnella lääkäriä... Tähän mennessä en ole vielä kuullut sektiosta paljoakaan.. Ap

[/quote]

Sektio on turvallisempi lapselle, alatie sinulle. Suunniteltu sektio on oikeasti hyvä ja turvallinen tapa synnyttää. 

T:äiti, 3xalatie ja 2xpelkosektio

Vierailija
82/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti alakautta synnyttäisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltalehti.fi/terveys/2014111018824144_tr.shtml

Vaihda lääkäriä, jos ei suostu toiveisiisi.

Vierailija
84/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:07"]

Ei ole kokemusta, mutta olen ajatellut tätä. Jos kävisi niin, että vauvani olisi perätilassa, en luultavasti suostuisi alakautta synnyttämään. Syynä se, että suvussamme on syntynyt todella suurikokoisia vauvoja, joita kaikkia ei edes ole tiedetty suurikokoisiksi etukäteen. Pelkäisin, että vauva jää jumiin synnytyskanavaan.

Siinä on huono alkaa jankuttamaan vastaan, jos obstetrikko käskee synnyttää. Ei sitä sektiota saa vain jalkaa polkemalla.

[/quote]

[/quote]

Kyllä kai sen pelkopolin kautta ainakin saa.

[/quote]

ei aina saa, kokemusta on.

Vierailija
85/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:07"]

Ei ole kokemusta, mutta olen ajatellut tätä. Jos kävisi niin, että vauvani olisi perätilassa, en luultavasti suostuisi alakautta synnyttämään. Syynä se, että suvussamme on syntynyt todella suurikokoisia vauvoja, joita kaikkia ei edes ole tiedetty suurikokoisiksi etukäteen. Pelkäisin, että vauva jää jumiin synnytyskanavaan.

[/quote]

Kyllä ne on kaikki sieltä ulos saatu, vai oletko nähnyt naisen joka kävelee vauva perseessä koko elämänsä?

[/quote]

Eiköhän ne harvat komplikaatiot, kuolemat ja vammautumiset Suomessa ole usein tällaisten tilanteiden ja varsinkin joustamattoman hoitohenkilökunnan seurausta. Ei aina, mutta usein.

Vierailija
86/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:13"]Mä olen synnyttänyt esikoiseni ja kuopuksen perätilassa. Itse luulin ensin, että perätila tarkoittaa automaattisesti sektiota. Olin vähän hämilläni alkuun mutta olin päättänyt luottaa ammattilaisiin, kuulemma jokainen perätila arvioidaan tarkkaan. Lantio kuvattiin ja mitattiin, vaikka olenkin pieni niin lantion aukot ovat tilavat. 

Synnytyksen aikana seurattiin koko ajan tarkkaan ja kaikki meni tosi hyvin. Loppuvaihe oli kaikkein rauhallisin, avautumisvaihe oli kamalaa kaikkien kanssa. Synnytyksessä oli mukana lääkäri vaikka yleensä siinä on pelkkä kätilö. Episiotomia leikattiin mutta en tuntenut mitään ja se parani hyvin. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä kuva koko touhusta ja sain kaikilta tosi hyvää kannustusta. Perätilavauvan alatiesynnytys on ihan mahdollista ja meillä on pelkästään hyviä kokemuksia. Myönnetään, että itselle tuli esikoisen jälkeen supersynnyttäjäolo, saattoi olla hormonimyrskyäkin. 
[/quote]

Todellinen superäiti, vaarantaa oman lapsen hengen ja terveyden.

Vierailija
87/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hirveetä synnyttää peräsuolen kautta!

Vierailija
88/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kääntyi tasan 37+0 ja iso oli, joten älä vielä murehdi.

Vierailija
89/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:00"]

Perätilasynnytys voi mennä tosi helposti ja hyvin ensisynnyttäjälläkin ja silloin vältät sektion riskit (haavatulehdukset, kivuliaat kiinnikkeet, haavatyrän, muutamia mainitakseni) ja lapsesi altistuu bakteerifloorallesi, joka suojaa tulehduksilta ja allergioilta jatkossa. Perätilaa synnyttäessä sinun kannaltasi isoimmat erot ovat, että synnytyksen alku voi olla hitaampi, koska jalat eivät paina samalla tavalla kohdunsuuta ja että et saa ponnistaa (vaikka haluaisit) ennenkuin vauvan pää on ulkona. Perätilassa on riskejä, mutta ne ovat todella pieniä. Ehkä jos synnyttäisin pienessä sairaalassa, jossa gynekologi, lastenlääkäri ja leikkaussali porukka on kotona, valitsisin vauvaa ajatellen sektion. Mutta isossa sairaalassa kiireellinen ja hätäsektio onnistuvat tarvittaessa niin pian, ettei vauvalle ehdi tulla hätää, synnyttäisin perätilan. Perätilavauvan synnyttäminen voi olla työläämpää ja joudut kuuntelemaan käilöiden ohjeita, eli ellet ole yhtään reipas ja epäilet panikoituvasi tai et pysty kipeänä yhtään kuuntelemaan, silloin en suosittele perätilan synnytystä. Sinulla on oikeus valita sektio. Lääkäri ajattelee vain parastasi ja siksi yrittää ylipuhua sinut. Toivotaan, että vauvasi kääntyy itsestään(niinkuin yleensä tapahtuu) tai.ulkokäännöksellä

[/quote]

Perätilasynnytys voi myös mennä aivan puihin. Sikiön kokoarviot eivät ole edes nykyään kovin luotettavia, itsellänikin heitti kilolla alakanttiin viime vuonna... Ja jos sattuu, ettei lantio annakaan periksi, ja sikiö ei mahdu syntymään harteistaan ja päästään, on jälki vauvalle ja äidille aivan hirveää. Hapenpuute aiheuttaa mm. kuolemaa, kehityshäiriötä jne. Siksi sektiota suositellaan monesti perätilassa. 

Jos bakteerifloora olisi lapselle niin välttämätöntä, kun alatiesynnytyksen yhteydessä mainitaan, niin luuletko tosiaan, ettei nykyaikana olisi keinoa altistaa sektiolapsiakin sille?

Sektio on karkeasti sanottuna hieman vaarallisempi äidille ja voi aiheuttaa komplikaatioita seuraavissa raskauksissa ja perätilasektiossa on hieman suurempi riski viiltää sikiöön, kuin sektiossa jossa sikiö on paremmassa asennossa. Riskit äidille ovat hieman suurempia kuin alatiesynnytyksissä: tulehdukset, laskimotukokset, verenvuoto ja kiinnikkeet. Syntyvälle lapselle sektio on varsinkin perätilassa huomattavasti turvallisempi vaihtoehto ja suunniteltu sektio ei ole äidille kovin vaarallinen. 

Päätös on sinun, ei miehesi eikä lääkärin. 

[/quote]

Toi bakteeriflooralla uhkailun on muuten ihan käsittämätöntä vielä nykyaikana. Jos se olisi loppujen lopuksi niin kovin tärkeetä, niin miksei äidin tuherosta laapata tavaraa sektiomuksujen suuhun/naamalle?? Se muutaman hetken altistus ei voi olla maailman tärkein asia, varsinkin sen rinnalla, että hyvässä lykyssä se muksu on imenyt äidistään yhtä jos toista eka 9 kk ja sen jälkeen toivottavasti rintamaidon yhteydessä vielä kuukausitolkulla.

Vierailija
90/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, sektion vastustajat jotka taas täällä vauhdissa levittelette kuolemakauhupuheita. Pitäkää päänne jo kiinni kun teidän mielipiteitä ei kysytty. Kokemattoman on aivan turha jauhaa ja pelotella aloittajaa tai muitakaan. Vauvan riski kuolla tai vammautua pysyvästi perätilasynnytyksessä on suuri ja siitä löytyy tuoreitakin lehtijuttuja. Sektioon kuolleista harvemmin ja yleensä kuolleet vauvat ovat olleet ilman happea liian kauan mistä syystä eivät pelastu enää edes hätäsektiolla, ovat elinkelpoisia vain hetken syntymän jälkeen mikä olisi ollut toisin jos olisi päädytty heti sektioon. Sektio on turvallinen synnytystapa.

Vierailija
91/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole Kättärillä saanut ko. painoarviota? Suhtautuisin todella varauksella, tuntuu menevän useammin väärin kuin oikein. Yhtä lukuunottamatta KAIKILLA tuntemillani arvion saaneilla mennyt pieleen, pahimmillaan 1,5 kg!

itselläni esikoinen 0,5kg alakanttiin ja nyt pari viikkoa sitten kolmannesta 0,7kg alakanttiin. Kakkosesta ei tarvinnut tehdä.

seurataankohan näiden toteutumista millään tavalla?

Ja vaikka olisikin pieni vauva, olet täysin oikeutettu sektioon, pysy vaan tiukkana!

Vierailija
92/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio pt takia. Ei yritetty kääntää ensisynnyttäjänä ja istukka keskellä. Tarjontaa väitettiin oikeaksi loppumetreille, sitten viimeisimmän käynnin yhteydessä polille ja lääkäri varasi ajan sektioon huolestuneena. Vauva edelleen ja koko raskausajan perätilassa.

Myöhemmin tätä sektion tarvetta on vähätellyt sypen kätilö joka oli ekassa minut ottamassa synnärille kun ei uskonut lapsivesien menneen kotona. Sitä tavaraa tuli huljahduksella maitopurkillinen joten ei ollut pissaa kuten väitti.

Nyt seuraava vauva on poikittain ja aion vaatia sektion. Koko ajan väitetään taas samaa, että kyllä se kääntyy. No ei kääntynyt eka ja niin on tämäkin vauva tuntuvasti poikittain ollut jokaisessa ultrassa (seurattu tiiviisti) aiheuttaen suuresti kipuja ja ongelmia joten toimintakykyni on aika olematonta. Liitoskivut on aivan hirveitä enkä aio stressata vielä sitä miten se vauva tuolta tulisi poikittain ulos. Tunnen vauvan pepun olevan oikeassa kyljessä ja pään vasemmalla eli raajat alaspäin paitsi kun alkaa venuttaa itseään suoraksi tulee itku ja olo kuin halkeaisin :(. Olen monta itkuista ja unetonta yötä pelännyt, joten alatie ei ole minua varten oleva synnytystapa.

Stressaantunut, pelokas äiti ei ole mikään optimaalinen synnyttäjä kun stressihormonit hidastaa synnytystä. Monta käyntiä on siltikin edessä keskusteluun mutta minulle vauvan turvallisuus on ykkösprioriteetti eikä kiinnosta tilastot muiden alatiesynnytyksistä. Omalla valinnalla voin vaikuttaa vauvan syntymiseen ja sektio minimoi riskit joita on jo nyt liikaa alatiesynn.

Minua painostetaan sypellä alatiehen piittaamatta ekasta perätilasta, toisen keskenmenosta ja kolmannen poikittaisasennosta jo ihan vitutukseen saakka. Kroppa ja synnytys on kuitenkin minun omani ja teen itse valintani joten muutkin, jos vahva fiilis miten asioiden haluatte menevän niin sitten pidätte siitä kiinni.

Vierailija
93/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nyt ohi aiheen... Miksi synnytyksen aikana vauvalle tulee hapenpuute, eikö sitä happea tule napanuoraa pitkin?

Vierailija
94/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 suunniteltua sektiota perätilan vuoksi. Eivät kääntyneet vaikka päältäkin yritettiin kääntää molempia. Riskejä on oltava alatiesynnytyksessä, eihän sektio muuten olisi vaihtoehto. Itse olin molempien jälkeen kipeä, lapset terveitä. Minulle kerrottiin sairaalassa, että perätilassa ei voi valita synnytysaentoa, vaan se on selällään jalat hyvin levällään. Vaikea sanoa, kun ei ole sitä kristallipalloa :(

Vierailija
95/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse ja vaadi sektio, se ei ole lääkäri joka voi menettää lapsensa, jos perätilassa olevan lapsen synnytyksessä normaaliteitse tulee komplikaatioita, kuten vauvan hapenpuute pitkittyneessä synnytyksessä.
Sektio on lapselle riskittömämpi ja Suomessa yleisenpi tapa synnyttää kuin perätilasynnytys.

Vierailija
96/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:01"]

Olemme mieheni kanssa päättäneet jos vauva ei käänny, synnytän sektion avulla enkä perätila vauvaa. Edellinen lääkäri sanoi että kun olen ensisynnyttäjä minun ei ole pakko synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Tänään toinen lääkäri ei kuitenkaan suostunut edes puhumaan sektiosta vaan painosti alakautta synnyttämään sillä vauva on hyvin siro. Sanoi myöskin että se on yhtä helppoa/turvallista kuin normisynnytys. Lääkäri sai myös ylipuhuttua mieheni että synnytän alakautta perätilavauvan, ja nyt hokee koko ajan kuinka pitää alakautta synnyttää. Ottaa päähän niin paljon.. 

Eli olisko kellään kokemuksia tästä tilanteesta? Kumman itse valitsisit? Sektion vai alakautta perätilasynnytys? 

Mietiyttää myös miksei lääkäri suostunut keskustelemaan sektiosta ollenkaan.

nyt rv 36 ja vauva painoi 2400g

[/quote] tottakai sektion, muklle tehtiin kiireellinen sektio, ei ollut perätila. paikathan siinä repeytyy kun pylly edellä vauvva syntyy

[/quote]

Vauvan pää on tosin isompi ja kovempi kuin pylly.

Vierailija
97/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lääkäreitä edes tarvitaan, kun on aavee?

Vierailija
98/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:13"]Mä olen synnyttänyt esikoiseni ja kuopuksen perätilassa. Itse luulin ensin, että perätila tarkoittaa automaattisesti sektiota. Olin vähän hämilläni alkuun mutta olin päättänyt luottaa ammattilaisiin, kuulemma jokainen perätila arvioidaan tarkkaan. Lantio kuvattiin ja mitattiin, vaikka olenkin pieni niin lantion aukot ovat tilavat.  Synnytyksen aikana seurattiin koko ajan tarkkaan ja kaikki meni tosi hyvin. Loppuvaihe oli kaikkein rauhallisin, avautumisvaihe oli kamalaa kaikkien kanssa. Synnytyksessä oli mukana lääkäri vaikka yleensä siinä on pelkkä kätilö. Episiotomia leikattiin mutta en tuntenut mitään ja se parani hyvin. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä kuva koko touhusta ja sain kaikilta tosi hyvää kannustusta. Perätilavauvan alatiesynnytys on ihan mahdollista ja meillä on pelkästään hyviä kokemuksia. Myönnetään, että itselle tuli esikoisen jälkeen supersynnyttäjäolo, saattoi olla hormonimyrskyäkin.  [/quote] Todellinen superäiti, vaarantaa oman lapsen hengen ja terveyden.

[/quote]

Ihan oikeasti nyt ihmiset. Millä perusteella tässä on lapsen henki ja terveys vaarannettu? Synnyttämällä sairaalassa lääketieteen ja synnytyksen ammattilaisten valvonnassa ja ohjauksessa? Miten sektio olisi tässä tapauksessa olisi ollut parempi?

Vierailija
99/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni vastaajista on ollut mukana useammssa perätilasynnytyksessä? Kuinka moni mielipide perustuu tietoon, miten synnytyksiä nykyään hoidetaan ja seurataan? 

Ap, onko mahdollista saada toinen keskusteluaika sinulle ja miehellesi synnytyssairaalaan, jottei tarvitse täältä hakea perusteluita omille ratkaisulle. 

Vierailija
100/122 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se asia alapeukuilla muuksi muutu. Perätilasynnytyksessä ensin tulee ulos pehmeä pylly, jonka ponnistamiseen tarvitaan ehkä voimaa, mutta joka ei tosiaankaan erityisemmin "revi paikkoja". Perätilasynnytyksessä kylläkin tehdään usein episiotomia, koska hartiat ja pää on saatava lopuksi nopeasti ulos, ettei äidin ja lapsen välissä puristuksessa oleva napanuora aiheuttaisi hapenpuutetta.