Olen töissä nolla tunti sopparilla eräässä kaupassa jossa teen verkko kauppa keräilyä
Kiitos koronan töitä on todellakin riittänyt, joskus jopa enemmän kuin mitä itse asiassa edes jaksaisi tehdä, kyse on kumminkin fyysisestä työstä jossa kertyy käveltyjä kilo metrejä ja painojakin tulee siinä sivussa nosteltua koska esim. kassillinen maitoa painaa aika helvetisti. Nyt tosin on hiukan hiljentynyt kun korona tilanne parempi. Luulisi siis että olen onnellinen kun kerran saan työtä tehdä koko ajan vai mitä?
No siis, periaatteessa joo. On kiva kun on työ ja meillä vielä tehdään työ listat pari viikkoa eteenpäin joista voi sitten katsoa että minä päivinä on duunia ja koska ei. Mutta.
1. Nämä sovitut päivät voi koska vain muuttua, esim tällä viikolla piti olla töitä kolmena päivänä, onkin kuutena, toisella viikolla piti olla viisi päivää mutta olikin sitten vain kaksi jne. Eli ikinä ei voi suunnitella mitään menoja kun todennäköisesti kumminkin sitten saa kutsun töihin.
2. Henkilöstö on vedetty minimiin, ennen tätä samaa hommaa teki 10+ henkilöä, nyt meitä on kiireisimpinä päivinä 5 paikalla, 6 jos tilaukset ovat oikein super isoja ja joku ylimääräinen on saatu hälytettyä paikalle. Eli teen 2-3 ihmisen duuniin mutta saan palkan vain yhden ihmisen mukaan.
3. Vaikka työ päiviä saattaa olla jopa kuusi viikossa ne harvoin ovat kokonaisia, esim. Tänään tulin aamulla kuuteen ja lähdin kotiin jo ennen kymmentä koska kaikki työt oli jo tehty, eikä ole mitenkään harvinainen tilanne. Tosi kiva maksaa bussi matkat ees taas (vähän päälle 5€ yhteensä) ja eväät (myös noin 5€) eli kun tunti palkkani on 11€ niin yhden tunnin paikkaa menee melkein kokonaan siihen että kuljen töihin ja syön jotain tauolla etten pyörry siellä. Sitten käteen jää se 33€ päivästä niin ei paljon töissä huvittaisi saati kannattaisi käydä. Toki ajoittain on pidempiäkin päiviä jolloin töissä käynti on kannattavaa, mutta usein lähtiessä miettii vaan että tämän takiako vaivauduin paikalle?
Olisi kiva kun olisi vakituinen työ, vakituiset tunnit ja yli päätään varmuus mistään. Mutta näillä mennään nyt ainakin toistaiseksi, luulenpa että kenkää tulee pian kuitenkin kun pahin korona paniikki alkaa olla kaikin puolin ohitse.
Kommentit (47)
olisipa hyvä, jos kaupat kehittäisivät sillä lailla tätä systeemiä, että ostostenkeräilijät voisivat tehdä muita töitä niitä aikoina, kun ei olekaan ostoksia keräiltävänä. Näin saisi vakituisemmat työolot ja sitä kautta paremman tulotason.
Tilaan itse ruokani netistä ja jos jotain ns. perusduunia arvostan, niin ihmisiä, jotka jaksavat kerätä ostokseni.
Asiakkaana olen monesti harmitellut, että ruoan toimitusaikoja ei voi varata kovinkaan montaa päivää etukäteen, jos voisi, niin sittenhän kauppakin voisi paremmin nähdä milloin tarvitaan vähemmän ja milloin enemmän työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lukihäiriöstä saa pilkata, mutta muista sairauksista/vammoista/ominaisuuksista ei saa?
Lukihäiriöinenkin voi oikolukea tekstinsä.
Minulla on lukihäiriö, jonka seurauksena panostan kirjoittamiseen (ja lukemiseen) todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin "normaali". Minun on pakko. Ei lukihäiriö ole mikään vapaakortti, jonka avulla voi unohtaa kielioppisäännöt, vaan tarkoittaa vain huomattavasti enemmän työtä.
Ap:n teksti oli sen verran sekava, etten päässyt ensimmäistä lausetta pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
olisipa hyvä, jos kaupat kehittäisivät sillä lailla tätä systeemiä, että ostostenkeräilijät voisivat tehdä muita töitä niitä aikoina, kun ei olekaan ostoksia keräiltävänä. Näin saisi vakituisemmat työolot ja sitä kautta paremman tulotason.
Tilaan itse ruokani netistä ja jos jotain ns. perusduunia arvostan, niin ihmisiä, jotka jaksavat kerätä ostokseni.
Asiakkaana olen monesti harmitellut, että ruoan toimitusaikoja ei voi varata kovinkaan montaa päivää etukäteen, jos voisi, niin sittenhän kauppakin voisi paremmin nähdä milloin tarvitaan vähemmän ja milloin enemmän työntekijöitä.
Ei keräilijät ole mikään erityinen ryhmä, joka suorittaa pelkkää keräilyä :D
Keräily on yksi työ muiden joukossa. Tämän lisäksi on hyllyttystä, kassaa, eri osastoja (käyttötavara, hevi, maito, liha) ja työntekijät tekevät hyvin sekalaisesti kaikkea.
Toki tämä ei koske vuokratyötä. Vuokratyö on käytössä, kun oma kapasiteetti ei riitä suorittamaan kaikkea ja tällöin heille annetaan tiettyjä vuoroja sieltä, missä on pulaa tekijästä.
0-tuntiset sopimukset tehdään vuokrafirman kautta, joten ap:n ongelma ei liity sinänsä itse kauppaan vaan hänen työnantajaansa.
T: ison ketjun työntekijä
ei ne keräilijät niitä tavaroita kanna,älä puhu paskaa! Niillä on kärryt joissa niitä lootia työnnetään!
En kyl tajuu miten sä tarviit neljän päivän työvuoroon 5 euron edestä eväitä. Tee eväsleipä kotona mukaan.
Nollatuntisopparilla sovittuja vuoroja ei voi perua. Tai voivat perua, mutta palkka niistä täytyy maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lukihäiriöstä saa pilkata, mutta muista sairauksista/vammoista/ominaisuuksista ei saa?
Minulla on lukihäiriö, jonka seurauksena panostan kirjoittamiseen (ja lukemiseen) todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin "normaali". Minun on pakko. Ei lukihäiriö ole mikään vapaakortti, jonka avulla voi unohtaa kielioppisäännöt, vaan tarkoittaa vain huomattavasti enemmän työtä.
Ap:n teksti oli sen verran sekava, etten päässyt ensimmäistä lausetta pidemmälle.
Minulla ei ole lukihäiriötä ja ymmärsin koko aloituksen tekstin. Ehkä ajattelet että lukihäiriösi on vapaalippu olla ymmärtämättä tekstiä?
Nolla tunti sopimus
Yli määräinen
Esi merkiksi
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työmäärä voi vähentyä? Onko normaali pari vuoroa viikossa ja sitten jos joku suostuu, määrä voi vähentyä viidestä alaspäin? Muuten ymmärrän, että työvuoroja voi tulla lisää. Kurjaa, jos muut eivät pääse tai peruvat töihin tuloa.
Voitko pyytää, ettei vuoroja peruta?
Tietysti työmäärä voi vähentyä tai lisääntyä sen mukaan paljonko asiakkaat tekevät tilauksia.
Ei ap
Mutta työpäivät ei voi vähentyä (jos ei itse halua) jos työvuorolistaan on merkattu työpäiviksi ma ke ja pe niin palkka tulee näiltä päiviltä edellyttäen että kulutat aikasi siellä työpaikalla vaikka töitä ei ole.
Sen sijaan 2-3 henkilön töitä ap ei tee. Hän tekee vain oman työnsä ja saa siitä palkan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ymmärsin mitä Ap tarkoitti tekstillään.
Sisältö lienee se tärkein. Eikä ne yhdyssanat. Jätetään pilkunviilaus.
Pitäähän näiden pilkunnussijoiden jotenkin saada elämässään päteä. Muuta ne ei osaakaan. Minulla ennakoiva tekstinsyöttö ei monesti tajua yhdyssanoja, heittää ne erikseen.
Meillä kyllä keräilijöiden duuni on pelkästään sitä keräilyä. Joskus myyjät voivat avustaa siinä (kiireiset keräilyajat, viimetipassa tehdyt pikatilaukset ja toimitukset jne). Toisinaan keärilijät myös kuljettavat ostoksia, joten myös kantavat niitä.
Onko tää joku äidinkielen koe? Bongaa virheet ja korjaa? Eikai kukaan noin huonosti kirjoita oikeasti
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lyhin työvuoro on oltava 4 tuntia 0-sopparilaisella eli tarvittaessa töihin kutsuttavalla. Jos listassa on sulle 3 vuoroa, pitää sulta kysyä, otatko vielä vuoron lisää/teetkö pidemmän päivän kun mitä oli listaan suunniteltu. Voit sanoa ettet tee. Jos vuoroja tulee lisää, tai vuoro pitenee , ja haluat ne tehdä, toki saat palkan kaikista tehdyistä tunneista.
Kannattaa liittyä pikimmiten esim YTK jäseneksi, niin saat soviteltua päivärahaa, jos yhtäkkiä vuorot/tunnit vaikka vähenee. Tämä kyllä edellyttää sitä, että ilmottaudut työkkikseen työttömäksi työnhakijaksi. Vaikka sulla nyt onkin osa-aika työ.
-been there, done that-
Jätäpäs sinäkin tollo nuo anglismit pois, niiden käyttö paljastaa, että olet ääliö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sullakaan hyvin mene. Itse sain ihan hyvin selvää ap:n tekstistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ymmärsin mitä Ap tarkoitti tekstillään.
Sisältö lienee se tärkein. Eikä ne yhdyssanat. Jätetään pilkunviilaus.
Pitäähän näiden pilkunnussijoiden jotenkin saada elämässään päteä. Muuta ne ei osaakaan. Minulla ennakoiva tekstinsyöttö ei monesti tajua yhdyssanoja, heittää ne erikseen.
Mulla ihan sama. Känny muuttaa sanoja miksi sattuu ja aina ei ole aikaa tarkistaa. Myös yhdyssanat saa usein korjata ja siltikin tekstinsyöttö ne erottelee. Ja yksi hankala on joku sana missä -kin pääte. Siitä tulee ihan mitä sattuu välillä.
Menipäs ohi aiheen. Mutta olen joskus miettinyt, että keräilijän töitä olisi kiva tehdä, mutta ei ehkä sittenkään.
Niin ja sain ihan hyvin selvää ap:n tekstistä. Onneksi osaan kuitenkin lukea.
Vierailija kirjoitti:
En kyl tajuu miten sä tarviit neljän päivän työvuoroon 5 euron edestä eväitä. Tee eväsleipä kotona mukaan.
Yhellä leivällä voi olla aika ankeeta yrittää pärjätä neljä päivää
Tee työtä hitaammin niin saat enemmän tunteja.
Käsittääkseni lyhin työvuoro on oltava 4 tuntia 0-sopparilaisella eli tarvittaessa töihin kutsuttavalla. Jos listassa on sulle 3 vuoroa, pitää sulta kysyä, otatko vielä vuoron lisää/teetkö pidemmän päivän kun mitä oli listaan suunniteltu. Voit sanoa ettet tee. Jos vuoroja tulee lisää, tai vuoro pitenee , ja haluat ne tehdä, toki saat palkan kaikista tehdyistä tunneista.
Kannattaa liittyä pikimmiten esim YTK jäseneksi, niin saat soviteltua päivärahaa, jos yhtäkkiä vuorot/tunnit vaikka vähenee. Tämä kyllä edellyttää sitä, että ilmottaudut työkkikseen työttömäksi työnhakijaksi. Vaikka sulla nyt onkin osa-aika työ.
-been there, done that-