Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiina- ja Lotta-kirjat

Vierailija
08.11.2014 |

Oletteko lukeneet? Luin kaikki, Lotat moneen kertaan. Tiina oli jotenkin ärsyttävä, muistan. Ja mietin usein, kun luin Tiinoja että voi kun voisi mennä sinne kertomaan, millaista nykyää (silloin 90-luvun alussa) on. Farkuista ja muista. Lotat olivat lempikirjojani!

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:29"]

Tiinalla oli ihana isä ja mummo.

[/quote]

Mä jotenkin muistelen, että sillä oli myös kyykyttävä ja käskevä äiti?? Vai sekoitankohan johonkin toiseen. Voi olla, että muistan sen äidin ja olen feidannut nuo hyvät perhehahmot, koska elin itse just silloin vaihetta, jolloin otettiin äidin kanssa usein yhteen.  Pitäs tosiaan verestää muistoja :)  T. se joka muisteli sitä ankeaa perhettä.
[/quote] Äiti oli kova huolehtimaan ja toi huolehtimisen tiukalla kurinpidolla esiin. Kuitenkin loppujen lopuksi Tiinakin aina tajusi miksi äiti toimi niin kuin toimi. Kyllä aittwn taas toiaaalta auttoi, esim. Myyjäisiin kutoi loppuun Tiinan vaivalla tekemän köaityön, kun tämä ei saanut valmiikai. Ja oli valmia ottamaan perheeseen ottotytön, vaikka toimeentulo oli niukkaa. Oli myös suuri eläinten ystävä, Möllikissa oli hemmoiteltu killi.
[/quote] anteeksi kaamea kirjoitus.

Vierailija
102/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotat oli huippuja, Tiina-kirjoissa otti päähän aivan sairaasti se sen määräilevä äiti.
Lotta-kirjoissa aina mainittiin että Lotalla oli paashi-kampaus ja kovasti mietin mikä se on. Ei ollut Googlea mistä katsoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertkokaa noista Gunilla-kirjoista. En muista ollenkaan :)

Vierailija
104/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:35"]

Lotta-kirjat perustuivat kirjailija Merri Vikin omaan elämään. Ehkä sen elämästä vaan tuli aikuistuessa tylsää ;)

Tiinan äidin kai oli pakko pitää jöötä kun isä oli joidenkin tulkintojen mukaan viinaanmenevä ja siksi välillä vanhempana "leppoisa". Tiedä sitten. Mutta Juha oli ihana!

[/quote]

Okei kiitos! Mä olin niin nuori, etten muista ihan tarkalleen ja tuosta viinaanmenevästä tulkinnasta en ollut tietoinen.
[/quote] Mistähän tuo on peräisin?

Vierailija
105/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotta-kirjat kolahtivat todella, taisin lukea (lähes) kaikki, monet sain joululahjaksikin tuoreeltaan. Tiina-kirjoihin en oikein päässyt sisälle, miljöö ja kirjoitustyyli eivät vaan kiinnostaneet. Lotassa kieltämättä hiukan ärsytti sen saman miehen perään haikailu, mutta sellaistahan se joillakin on...

Vierailija
106/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiinoissa on loistsva ajankuva.

Vierailija
107/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:35"] Lotta-kirjat perustuivat kirjailija Merri Vikin omaan elämään. Ehkä sen elämästä vaan tuli aikuistuessa tylsää ;) Tiinan äidin kai oli pakko pitää jöötä kun isä oli joidenkin tulkintojen mukaan viinaanmenevä ja siksi välillä vanhempana "leppoisa". Tiedä sitten. Mutta Juha oli ihana! [/quote] Okei kiitos! Mä olin niin nuori, etten muista ihan tarkalleen ja tuosta viinaanmenevästä tulkinnasta en ollut tietoinen. [/quote] Mistähän tuo on peräisin?

[/quote]En minäkään sitä lapsena sieltä huomannut -enkä nyt aikuisena ole niitä lukenut, pitäisi varmaan, jos aukeaisi joitain juttuja mitä ei silloin tajunnut- mutta useammankin olivatkohan kirjallisuudentutkijoita vai mitä alan ihmisiä kuitenkin olen lukenut sanoneen moista. Kai se sit jotenkin tulee esiin, rivien välistä eli ei sitä suoraan sanota ainakaan.

Vierailija
108/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttaja on villiintynyt tässä ketjussa :)

Vierailija
109/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin Tiinan isä oli viinaanmenevä? En ole tuollaista kirjoista havainnut.

Vierailija
110/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]En muista kirjailijaa mutta joku ruotsalainen. Kullaan Gulla (Gunilla) huutolaistyttö tai joku vastaava joka onkin oikeasti paikallisen paronin karanneen tyttären tytär. Kaunis ja hyvä kuin enkeli, kiltti, oikeudenmukainen, kova tekemään työtä, täydellinen ;)

Sarjassa Gulla kasvaa 12-14-vuotiaasta aikuiseksi.

Vierailija
111/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin sittenkin: Martha Sandwall-Bergström on Gulla-kirjailija.

Lumiomena-blogista löytyy kiva juttu noista kirjoista.

Vierailija
112/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:49"]

[/quote]En muista kirjailijaa mutta joku ruotsalainen. Kullaan Gulla (Gunilla) huutolaistyttö tai joku vastaava joka onkin oikeasti paikallisen paronin karanneen tyttären tytär. Kaunis ja hyvä kuin enkeli, kiltti, oikeudenmukainen, kova tekemään työtä, täydellinen ;)

[/quote] Kiitos infosta, täytyy googletella ja käydä väijymässä kirjastossa nuortenosastolla :P

Vierailija
113/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:46"]

Alapeukuttaja on villiintynyt tässä ketjussa :)

[/quote]Yrittää varmaan saada jotakuta kyselemään "miksi alapukku" nimenomaan pukku, siitä oli täällä ketju aiemmin päivällä :)

Vierailija
114/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:49"]

[/quote] Kiitos infosta, täytyy googletella ja käydä väijymässä kirjastossa nuortenosastolla :P
[/quote] Taidan lukea minäkin. Kiitos.

Vierailija
115/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:49"]

[/quote]Korjaan: ei paronin vaan patruunan.

Vierailija
116/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kadehdin suunnattomasti Tiinan perhettä. Johtuen omasta alkkis- isästäni kadehdin erityisesti Tiinan isän raittiutta, itselleni on siis jäänyt kyllä ihan päinvastainen kuva tämän viinaanmenevyydestä? Ja muistan miten Tiinan äiti esim. oli ottanut lukot pois kylppäristä ettei kukaan huku sinne. Kadehdin todella paljon tällaista välittämistä, ilmeisesti se oli sitten joistain muista hirveää päällepäsmäämistä! Tiinan mummoa en muista jostain syystä ollenkaan. Juhaan olin luonnollisesti ihastunut. Lotta - kirjat oli mun mielestä taas todella hauskoja, ei niinkään hirveän realistisia, mutta jotenkin tosi modernejakin huumorinkin osalta ollakseen monta vuosikymmentä sitten kirjoitettuja.

Vierailija
117/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:49"]

[/quote] Taidan lukea minäkin. Kiitos.
[/quote] eikun onko tää sama missä joku rampa kuolee hevosen kanssa

Vierailija
118/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:55"]Mä kadehdin suunnattomasti Tiinan perhettä. Johtuen omasta alkkis- isästäni kadehdin erityisesti Tiinan isän raittiutta, itselleni on siis jäänyt kyllä ihan päinvastainen kuva tämän viinaanmenevyydestä? Ja muistan miten Tiinan äiti esim. oli ottanut lukot pois kylppäristä ettei kukaan huku sinne. Kadehdin todella paljon tällaista välittämistä, ilmeisesti se oli sitten joistain muista hirveää päällepäsmäämistä! Tiinan mummoa en muista jostain syystä ollenkaan. Juhaan olin luonnollisesti ihastunut. Lotta - kirjat oli mun mielestä taas todella hauskoja, ei niinkään hirveän realistisia, mutta jotenkin tosi modernejakin huumorinkin osalta ollakseen monta vuosikymmentä sitten kirjoitettuja.
[/quote] Kaikissa kirjoissa ei mummoa ollutkaan. Minulla on samanlainen mielikuva perheestä.

Vierailija
119/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka v täällä alapeukuttaa kaikkea, todella ärsyttävää!

Vierailija
120/159 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän