Tiina- ja Lotta-kirjat
Oletteko lukeneet? Luin kaikki, Lotat moneen kertaan. Tiina oli jotenkin ärsyttävä, muistan. Ja mietin usein, kun luin Tiinoja että voi kun voisi mennä sinne kertomaan, millaista nykyää (silloin 90-luvun alussa) on. Farkuista ja muista. Lotat olivat lempikirjojani!
Kommentit (159)
Tiina oli ihan paras! :) Muistatteko Tinttamarin, sen sijoituslapsen? Entä pihan leuhkat, rikkaat tytöt (toinen ainakin oli ruotsinsuomalainen Nina ja olikohan toinen Leila...) jotka myös havittelivat Juhaa - mutta turhaan, koska Tiina aina reiluudellaan voitti pojan puolelleen?
Mä en lapsena tykännyt koskaan Tiinasta ja Lotasta. Lotta on näin aikuisiällä testattuna ollut ihan OK. Kumpiakaan en siis ole lukenut kuin vähän vaan.
Tykkäsin Lotta-lentoemännästä ja Gullasta. Sit Montgomery ja muut vastaavat klassiset oli mun makuun. Noita sairaanhoitaja-kirjoja muistan lukeneeni kanssa, lukemani taisi olla Helena eikä Ursula, mutten ole ihan varma.
Luin, kaikki Lotat läpi ja monta Tiinaakin. Tiina-sarjaa katsoin myös.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:01"]Lotta-kirjat ja Tiina-kirjat on tullut luettua, vaikka eivät minun ikäisteni (24v) lapsuuteen/nuoruuteen varsinaisesti enää kuuluneetkaan.
Samoin Ursulat ja Helenat olen lukenut, ihania! Gulla -kirjatkin luin lapsena läpi, se Regina ärsytti suunnattomasti kun oli niin epäreilu aina, etenkin kiusasi Johannes-parkaa.
[/quote] Regina se rampa oli jota mietin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 20:30"]
Gunilloita en ole lukenut. Tuli mieleen myös vanhempia, Vihervaaran Anna ja joku suomalainen (muistaakseni), jossa oli päähenkilön kaverina Hertta-niminen tyttö (tai Hella?). Ja Pikku Naisia koko sarjan luin joskus. Voisikin trillerien sijaan seuraavalla kerralla kirjastossa suunnata nuorten puolelle :) entäs Maria Gripe, onko tuttu? Muistelen, että outo sarja mutta hyvä. ap
[/quote] Mä luin tuon vieras aikojen takaa ja sen luin ihan liian nuorena. Oli jotenkin pelottava. Muistan sen kannen edelleen hyvin, jossa joku tyttö menee portista ja sillä on päivänvarjo tms. aika synkkä kuva. Ne kirjassa kuvaillut askeleet muistan hyvin ja pelkäsinkin niitä.
[/quote]
Sama juttu. En muista mitään kirjasta, paitsi että se oli nii pelottava etten halunnut lukea uudestaan.
Täytyy kyllä lukea joku Tiina-kirjoista uudelleen. Olen ne tosi nuorena lukenut moneen kertaan siitä huolimatta, että se köyhyys ja ankeus niissä häiritsi. Silloin ala-asteikäisenä niitä lukiessa en ole tietenkään tajunnut sitä ajankuvaa ja että miten sodasta on ollut vain vähän aikaa. Nyt kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea niistä huomaisikaan. Tuo pointti Tiinan isän sotatraumoista pitää aivan varmasti paikkaansa, kiitos sinulle, joka tämän mainitsit. Muistan myös sen, että jostain sydänsairaudesta luulin olevan kyse, mutta aivan varmasti Anni Polva on vihjannut muuhun kuin fyysiseen sairauteen. Ja nimenomaan sanoisin, että vihjannut, koska tästä asiasta ei todellakaan ole ollut sopivaa puhua tuolloin kirjallisuudessakaan varmaan? Polva on siinä mielessä ollut aika rohkea, jos nyt tämä tulkinta pitää paikkaansa.
Anni Polvan aikuisten kirjat puolestaan ovat iloisempia mun mielestä. Olen niitä aikuisenakin lukenut etenkin kesälukemisena. Niissä on sellaista ihanaa vanhanaikaista romantiikkaa. Kaupunkilainen konttoristityttö tapaa kesälomallaan maaseudullaan maalaismiehen, joka yllätys yllätys osoittautuukin kaupunkiin palatessa konttorin uudeksi johtajaksi tms, hihii.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 15:01"]
Lotta-kirjat ja Tiina-kirjat on tullut luettua, vaikka eivät minun ikäisteni (24v) lapsuuteen/nuoruuteen varsinaisesti enää kuuluneetkaan.
Samoin Ursulat ja Helenat olen lukenut, ihania! Gulla -kirjatkin luin lapsena läpi, se Regina ärsytti suunnattomasti kun oli niin epäreilu aina, etenkin kiusasi Johannes-parkaa.
Joku pohdiskeli, että mikä oli kirjasarja jossa päähenkilön ystävä oli Hertta. Kyseessä on Eeva -sarja, jossa siis Eeva, Marja ja Hertta touhusivat luokkansa kanssa kaikenlaista :)
Mites Seljan tytöt? Sara ja Sarri?
[/quote]
Kaikki luettu. Tuskinpa kukaan keksisi tähän mitään viime vuosituhannella julkaistua nuorten sarjaa, jota en olisi lukenut:) Seljan tytöt menivat pilalle poliittisen jatko-osan takia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:49"]
Minä en pitänyt Tiina-kirjoista. Luin tuon Tinttamari-kirjan ja ehkä jonkun toisenkin, mutta kuvaus oli sellaista yltiörealistista minun makuuni, äiti ja Juha molemmat olivat sellaisia tiuskijoita ja kaikki kuvattiin jotennkin negatiivisella tavalla. Ja puhuttiin kammarista, vaikka se ei ollut kenenkään makuuhuone...
Lotta-kirjoja rakastin, erityisesti juuri niitä kahvilakäyntejä ja leivoksia, joita kuvailtiin ja sellaista vähän romanttista tunnelmaa (leivottiin, sytyteltiin kynttilöitä jne).
[/quote]
Anni Polva oli tamperelainen ja sinne kirjat sijoittuvat. Tampereella sanottiin olohuonetta kammariksi. :) Nykyisin nuo vanhat murresanat on häviämässä, kun kaupunki täyttyy junantuomista.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 14:36"]Tiinat olen minäkin lukenut moneen kertaan pienenä ja kertaalleen näin vanhempanakin. Olivat mun lempikirjoja ala-asteella. Mä tykkäsin siitä menneen ajan kuvauksesta ja Tiinan reippaudesta ja reiluudesta. Mielenkiintoista Tiinassa on, että vaikka se tappeleekin verissä päin (useimmiten hyvän asian tai heikompien puolesta) ja on muutenkin poikatyttö, niin Tiina tykkää myös perinteisistä tyttöjen jutuista, käy katselemassa näyteikkunoita, saa jonkun ihanan hiuslaitteen lahjaksi apteekkarilta ja yrittää kähertää hiuksia.
Joku siitä mainitsikin jo, että kirjoissa on uudistusmielisiä naisia, niin uudistukset ovat kyllä lapsenkengissään. Eikös Tiinakin haaveillut, että Juhasta tulee johtaja ja hänestä sitten sihteeri.
[/quote]
Juhasta johtaja ja Tiinasta sihteeri :D Muistan tämän!!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:10"]
Luin lapsena paljon Tiina-kirjoja, vähemmän Lotta-kirjoja, nyt aikuisena olen ihastunut Lotta-kirjoihin. Polva kirjoitti naisille viihderomaaneja, ja vaikka ne ovat hauskoja, niissä on jotenkin sellainen synkkä pohjavire joskus, mikä näkyi myös Tiinoissa. Siis naiset tappelivat miehistä kutakuinkin verissäpäin (sotien jäljiltä vähän miehiä) ja olivat susia toisilleen. Samaten jotkut alennusmyyntikuvaukset eivät minusta olleet niinkään huvittavia vaan ahdistavia, kun ihmiset tappelivat tavaroista. Sama ankeus näkyi Tiinoissa, vaikka realismissakin on puolensa. En tiedä, onko siinä sitten jotain suomalaisuuden ja ruotsalaisuuden eroa, mutta Lotta-kirjoissa nuorilla voi olla oikeasti hauskaa, ja vaikka niissäkin oli joku luokkakaveri, joka ei ollut niin kiva, niin ei hänenkään kanssaan herranen aika tarvinnut tapella. Elämä ei ollut ankaraa taistelua vaan arki saattoi olla täynnä hauskoja sattumuksia ja hyvää ystävyyttä.
[/quote]
Polvan aikuistenkirjat olivat 60-lukua, joten niissä ei seikkaillut sodankäynyt sukupolvi vaan nuoremmat, lähinnä kai suuret ikäluokat. Miehiä oli siis yhtä paljon kuin naisiakin. Kilpaileminen miehistä johtui siitä, että avioliitto oli edelleen naisen elanto ja elämän päämäärä. :P
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:23"]
Tiinan talossa Heidän osakkeessaan oli vain keittiö ja kamari. Ei kammari vaan kamari. Tiina asui kuvitteellisesti Tampereen Tammelassa eräässä oikeasti olevassa talossa. Tiinan talo oli siis pienehkö puukerrostalo. Rappukäytävä oli varmaankin lämmittämätön.
[/quote]
Jo pienenä osasin ihmetellä sitä, että sellaisessa vaatimattomassa talossa asui Tiinan perheen lisäksi esim. vakavarainen insinööri perheineen (Juha) ja johtajan perhe (Nina). Ei kuulostanut kovin uskottavalta. Miksi heidät piti änkeä samaan taloon, olisi ollut vaikka naapurustossa mielummin varsinkin tuo Nina. Ei noin eri luokkaan kuuluvat asuneet samassa talossa, tuskin edes samalla kadulla.
Nykymaailman meno on aika hektistä ja jollain lailla henkisestikin kovaa. Vaikka olen jo aikuinen, niin välillä kaivan nuorena lukemiani kirjoja esiin ja uppoudun niiden ihanteelliseen maailmankuvaan. Tällä hetkellä luen Merri Vikin Lotta-sarjaa. Jotenkin elvyttäviä kirjoja!
Olin ala-asteella himolukija. Tiinat, Lotat, Helena-kirjat, Viisikot, Anni Swanin tuotanto, Vihervaaran Anna, Neiti Etsivät ja paljon muuta on tullut luettua. Lotta ja Anna oli suosikkeja. Ne olen lukenut aikuisenakin.
Ihana löytää toisia nuortenkirjafaneja!
samat lempparit minullakin, kaikki muut edellä mainitut, paitsi Taijoja en muista.
Gullat ja Annat olivat minun lemppareitani.
Muistatteko sellaisia kirjoja joissa päähenkilöinä olivat Katy ja Clover -nimiset siskokset? Jäänyt mielikuva, että ne sijoittuivat jonnekin sisäoppilaitokseen tai vastaavaan...muistan vain sellaisen paperilapuille tehtävän kysymysleikin, jonka parin parhaan tyttökaverin kanssa bongasimme niistä kirjoista, se oli tosi kiva, ja leikimme sitä usein yhdessä vaiheessa. :)
Tiinoja luin paljon. :) En muista koskaan lukeneeni Lottaa.
Muistan tykänneeni hirveästi niistä aikaisimmista Lotta-kirjoista, mutta en jaksanut lukea niitä joissa se oli aikuinen. Jotenkin vähemmän tuntui olevan hauskuutta niissä.
Tiina-kirjat luin kaikki. Tykkäsin enimmäkseen niistä joissa oltiin kaupungissa ja huomio keskittyi oman talon ihmisiin, Tiinan seikkailut ties missä metsässä uusien kavereiden kanssa ja itseään etsimässä eivät kiinnostaneet ollenkaan (mummolakirjoista osa oli kuitenkin ok).
Mä luin sekä Lotat ja Tiinat.Tiina kirjoissa ärsytti välillä se helkkarinmoinen omantunnon soimaus ihan pikku asioissakin ja se Leila.Tällä en tarkoita sitä että en arvosta rehellisyyttä,mutta kirjoissa se oli jotenkin ylikorostunutta.
Oliko noi Lotta-kirjatniitä lentoemäntäkirjoja? Sellaisia muistan lukeneeni.