Jehovan todistajien joulunajasta. ov
Olen aina ajatellut että Jehovan todistajat ei vietä joulua (niin kuin eivät virallisesti vietäkään). Että he vain elävät joulun aikana normaalia arkielämää, syövät makaronilaatikkoa ja siivoavat jos huvittavaa. Tai miten nyt itse kukainenkin arkeaan viettää. Nyt mulle tulikin uutena tietona että he voivat syödä perinteisiä suomalaisia jouluruokia, rauhoittuvat joulun aikana, polttelevat jouluvaloja (joita tosin nimittävät tunnelmavaloiksi tms). Olin aika hämmästynyt mutta koska ei ollut läheinen ystävä joka tuosta kertoi (on itse jehovan todistaja) en viitsinyt alkaa tarkemmin utelemaan. Voisiko joku valaista tyhmää?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:45"]
Voiko tehdä lasun jehovien lapsesta? On niin surullista nähdä lapsen oikeasti kärsivän muiden juhliessa joulua. Tämä vaihe kestää nykypäivänä jo kuukauden. Aina joutuu käytävään tms itkemään.
[/quote]
No ainahan voit tehdä ilmoituksen, mutta ei sillä mitään merkitystä ole. Kenenkään uskonnon perusteella ei ryhdytä mihinkään lastensuojelutoimenpiteisiin.
Täällä luopiot valehtelee minkä kerkiää... Joulu on inhottava ja väärä oppinen juhla johon ei haluta ottaa osaa... Joulu ruokien syöminen on omantunnon asia... Siihen ei tarvi kenenkään puuttua!!!!
Lomat kelpaavat kyllä ja aika moni tekee kai jouluruokiakin kutsumatta niitä jouluruuiksi. Eipä ole liiemmin eroa normaaliin suomalaisen joulun viettämiseen. Eli melko tekopyhäähän se jt-touhu on.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:14"]
Täällä luopiot valehtelee minkä kerkiää... Joulu on inhottava ja väärä oppinen juhla johon ei haluta ottaa osaa... Joulu ruokien syöminen on omantunnon asia... Siihen ei tarvi kenenkään puuttua!!!!
[/quote]
Kerropa lisää, miksi joulu on inhottava ja vääräoppinen juhla? Ettekö tunnusta Kristusta Jumalan pojaksi?
Itselläni ei ainakaan haitannut yhtään toisten joulunvietto, vaikken itse ole koskaan viettänytkään. Lapsena ei haitannut vaikka muut puhuikin joululahjoista ym, koska sain itsekin leluja ja tavaroita ihan ympäri vuoden.. Koulussa kun laulettiin joululauluja, niin yleensä tein sillä aikaa jotain muuta, eikä se mua häirinnyt. Ei tarvinnut osallistua uskontotunnille tai mennä kirkkoon, joten olin tyytyväinen. :)
Mitä jouluruokiin tulee, syön esim. tähtitorttuja sillon kun huvittaa.. Niitä kyllä yleensä saa tarjouksesta joulunaikaan, joten saattaa tulla ostettua.. en yhdistä sitä joulunviettoon.
Mulla on myös ''jouluvaloja'' sisällä pitkin seiniä, ihan myös ympäri vuoden. Ne on tommosia ruusu/kukka aiheisia, joten en tietty mitään joulupukki valoja laittaisi. :D Kynttilöitäkin sytyttelen kun illat alkaa syksyllä pimetä.
Ja mitä tulee työssä käymiseen, oon töissä aattona jos on mun vuoro, ja olisin töissä vaikka joulupäivänä jos työpaikkani olis silloin auki. :D Mutta koska se ei ole, niin turha on sinne yrittää mennä. En myöskään loukkaannu, jos mulle toivotetaan hyvää joulua tai annetaan kortteja ym. Mutta en voi sille mitään jos toinen osapuoli loukkaantuu, jos sanon vaan että ''Hyvää talvea'' :/
Kunnioitan kaikkien tapaa viettää elämäänsä niinkuin he tahtoo, koska haluan myös että mun tapaa viettää elämääni kunnioitetaan. Jos ei, niin sille en voi mitään..
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:10"]
Miksi Jehovan todistajat eivät vietä Äiteinpäivää? Onko JT-väellä omia juhliaan?
Elämä ei saisi olla vain tasapaksua arkea.
[/quote]
Mulla on sellainen käsitys, että mitään vuoden kiertoon liittyviä juhlia, uskonnollisia juhlia tai lasten syntymäpäiviä ja valmistujaisia ei juhlita. Heidän elämänsä siis todellakin on arkista työntekoa ja uskonnonmukaisiin kenttäpalveluksiin ja kokouksiin osallistumista. En sitten tiedä, mitä ne hetket ovat, jolloin JT-perheet antavat lahjoja lapsilleen.
Olen kuullut, että häitä juhlitaan. En tiedä, miten juhlitaan, mutta siinä on varmaan kysymys siitä, että häissä ei nosteta framille yhtä ihmistä, vaan juhlitaan kahden ihmisen rakkautta / avioliittoa. Ja sitä kauttahan odotetaan myös syntyväksi lapsia eli vanhempien uskonnollisen vakaumuksen jatkajia.
Kyllähän sen tietää mikä tai kuka taustalla on näiden exien kirjotuksissa eikä heitä voi kutsua sen takia puhdassydämisiksi... Sen takia exät ovat luopioita, koska ovat lähteneet pahuuden tielle täysin tietoisesti rakkaudellisesta seurakunnasta, jossa he ovat olleet rakastettuja ja arvostettuja. Tämä on aivan hirveän surullista... Sen takia varmasti ymmärrätte että me emme halua olla riivattujen kanssa tekemisissä että rakkaus säilytettäisiin seurakunnassa ystävien välillä... Suru on kova!!!
Lukekaa jworg sivulta totuudesta lisää älkää uskoko näitä luopioiden valheita! Valheet totuudesta kertovat meidän olevan totuuden äärellä lopun aikoina!!!
Mieluummin lapsi yksin viereisessä huoneessa päiväkodin joulu hömpötysten aikana kuin mielen saastuttaminen panettelijan glitteriin ja korosteisiin kuorrutetuilla houkuttimilla!!!!
Toi Jehovan todistajien touhuhan on pahempaa ku lestadiolaisten :o !
Ymmärrän sen, että jt-vanhemmat uskovat tekevänsä oikein. He elävät siinä omassa uskonnollisessa yhteisössään, jonka opit uskovat ainoiksi oikeiksi. Kyllähän jokainen äiti ja isä tekee varmasti parhaan ymmärryksensä mukaan. Uskonnollisella fundamentalismilla voi kuitenkin tehdä lapselle tarkoittamattaan paljon pahaa. Pahimmillaan se voi johtaa psyykkiseen sairastumiseen, psyyken vääristymiseen ja äärimmäisen haavoitettuun kuvaan omasta itsestä. Mihin tahansa fundametalistiseen uskonkäsitykseen juurruttaminen on lapselle todella kova, tekisi mieli sanoa väkivaltainen, aivopesu. Mutta kyllähän jokainen vanhempi pyrkii kasvattamaan lapsensa siihen maailmankatsomukseen, jonka itse uskoo oikeaksi.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:10"]
Miksi Jehovan todistajat eivät vietä Äiteinpäivää? Onko JT-väellä omia juhliaan?
Elämä ei saisi olla vain tasapaksua arkea.
[/quote]
Mulla on sellainen käsitys, että mitään vuoden kiertoon liittyviä juhlia, uskonnollisia juhlia tai lasten syntymäpäiviä ja valmistujaisia ei juhlita. Heidän elämänsä siis todellakin on arkista työntekoa ja uskonnonmukaisiin kenttäpalveluksiin ja kokouksiin osallistumista. En sitten tiedä, mitä ne hetket ovat, jolloin JT-perheet antavat lahjoja lapsilleen.
Olen kuullut, että häitä juhlitaan. En tiedä, miten juhlitaan, mutta siinä on varmaan kysymys siitä, että häissä ei nosteta framille yhtä ihmistä, vaan juhlitaan kahden ihmisen rakkautta / avioliittoa. Ja sitä kauttahan odotetaan myös syntyväksi lapsia eli vanhempien uskonnollisen vakaumuksen jatkajia.
[/quote]
Valmistujaisia voi kyllä juhlia (sillä edellytyksellä että joku nyt ylipäänsä mistään valmistuu - kouluttautumiseen ei kannusteta. Tosin nykylään kannustetaan hankkimana koulutus jolla just just pysty elättämään itsensä, eli käytännössä "kunnolliset" käy ammattikoulun. Lukio+korkeakouluputkea pidetään hiljaisesti vähän pahana/turhana - tulee liikaa vaikutteita maailmasta (joo kannustaa ja opettaa itsenäiseen ajatteluun), ja vie aikaa kenttätyöltä.)
Lapsille voidaan antaa lahjoja "milloin vain", mutta ei se minusta ole sama kuin se että niitä olisi saanut just jouluna/synttärinä, kuten muutkin.
Meillä saatiin jotain lahjoja vanhempien hääpäivänä, joissain muissa perheissä ehkä myös tällainen tapa. Mutta tämä ei siis ole mikään jt-uskonnon tapa, kai se nyt vaan on ainoita niitä päivä joita voi juhlia ilman että sitä on erikseen kielletty.
Sinänsä jt-uskonto ei samalla tavoin kannusta koko ajan lisääntymään kuten esim. VL, vaan päinvastoin kehotetaan miettimään kannattaako hankkia lapsia lopun aikana, jotta jäisi enemmän aikaa kenttätyölle (=saarnaamiselle). Ehkäisykin on sallittu (paitsi tavat jotka perustuu siihen että jo hedelmöittynyt munasolu "abortoituu" eli ei pääse kiinnittymään, eli tavallinen kierukka ja minipillerit vissiin ainakin).
38
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:15"]
Kyllähän sen tietää mikä tai kuka taustalla on näiden exien kirjotuksissa eikä heitä voi kutsua sen takia puhdassydämisiksi... Sen takia exät ovat luopioita, koska ovat lähteneet pahuuden tielle täysin tietoisesti rakkaudellisesta seurakunnasta, jossa he ovat olleet rakastettuja ja arvostettuja. Tämä on aivan hirveän surullista... Sen takia varmasti ymmärrätte että me emme halua olla riivattujen kanssa tekemisissä että rakkaus säilytettäisiin seurakunnassa ystävien välillä... Suru on kova!!! Lukekaa jworg sivulta totuudesta lisää älkää uskoko näitä luopioiden valheita! Valheet totuudesta kertovat meidän olevan totuuden äärellä lopun aikoina!!!
[/quote]
Voi kuule kun et usko miten kova suru MEILLÄ on siitä, että jotkut mukavat nuoret ihmiset, vanhat hyvät kaverit ja sukulaiset ja sisarukset, sokeina antavat elämänsä tuollaiseen touhuun, vaikka heistä olisi voinut tulla vaikka mitä. (Muutakin kuin reippaita saarnaajia.)
Miten se on sinun mielestäsi saatanasta, jos joku täällä kertoo millaisia tunteita hänellä on lapsena ollut?? Kyllähän sitä paitsi välillä seurakunnassa sisäisesti kerrottavissa kokemuksissa jt-lapsetkin voivat jopa ilmasita, että "aina ei tunnu niin mukavalta koulussa kun pitää puolustaa uskoaan", mutta sitten sitä ja tätä... ajattelee miten tärkeä asia on tms. ...
---En ole kuullut että kukaan muu tai mikään ihmisryhmä käyttäisi sanaa "luopio", kun jehovat käyttävät. Eikös sekin jo kerro erittäin suuresta halveksunnasta lahkosta eronneita kohtaan?
Ja veli veikko leinonen valehtelee silmät päästään, että "ei me karteta".
Kyllä vaan lahkosta eronneita kartetaan kuin ebolaa, ja joka helvetin kokouksessa aivopestään ihmisiä kuinka pahoja "luopiot" ovat.
Mun mielestä lasu -ilmoitus on tehtävä, kun jehovalapsi työntää vartiotornia käteesi. Ei varmasti ole vapaasta tahdostaan tätä työtä tekemässä. Sen verran siihen liittyy häpeää, pelkoa ja ahdistusta.
Taustalla vauvasta alkaen peloittelu demoneilla, jehovalla ja "harmageedonilla" ja perheen hylkäämisestä.
"HERÄTKÄÄ!" Jos on olemassa jumala ja paholainen, tälläinen lahko kuin Jehovan Todistajat, on varmasti SAATANASTA!! Pahuus verhottuna hymyyn ja kravattikaulaisiin leinosiin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 15:45"]
Olen aina ajatellut että Jehovan todistajat ei vietä joulua (niin kuin eivät virallisesti vietäkään). Että he vain elävät joulun aikana normaalia arkielämää, syövät makaronilaatikkoa ja siivoavat jos huvittavaa. Tai miten nyt itse kukainenkin arkeaan viettää. Nyt mulle tulikin uutena tietona että he voivat syödä perinteisiä suomalaisia jouluruokia, rauhoittuvat joulun aikana, polttelevat jouluvaloja (joita tosin nimittävät tunnelmavaloiksi tms). Olin aika hämmästynyt mutta koska ei ollut läheinen ystävä joka tuosta kertoi (on itse jehovan todistaja) en viitsinyt alkaa tarkemmin utelemaan. Voisiko joku valaista tyhmää?
[/quote]
Tämä voi olla vähän vaihtelevaakin, miten tiukasti kukakin asian "omassa tunnossaan" tulkitsee. Esim. meidän perhessä oltiin ihan kunnolla "mukana" (kuten he sanovat), mutta silti leivoimme luumutorttuja (huom.ei joulutorttuja-nimellä), ja ehkä jotain muita ns. jouluruokia. Peruste oli että eihän ruoassa itsessään mitään pahaa ole, mutta niitä saa kaupasta yleensä vain jouluaikaan. Ja ei niitä syöty just ehdoin tahdoin joulupäivinä, vaan pitkin joulukuuta. Eikä nimetty jouluruoiksi.
Pariin lasten joululauluun oli äiti vähän muunnellut sanat, niin että niissä ei puhuttukaan enää joulusta / tontuista,niin sitten niitä sai joskus laulaa (ei tieten tahtoen jouluaikaan).
JOuluvaloja meillä ei ikinä ollut, mutta kai jotkut niitä laittaa nykyään koska nehän on tosiaan muutenkin ihan "talvi"Valot eli pidetään läpi talven.
En tiedä tuosta rauhoittumisesta, kai se tulee jo siitä että kun on vapaata ja kaupat kiinni jne.
Mutta tosiaan tämäntyyppisissä asioissa varmastikin vaihtelee perheen / henkilön tulkinanna mukana.
ex-jt joka oli lapsuutensa, nuoruutensa, nuoruuden aikuisuutensa sen touhun piirissä
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 15:49"]
Mua kiinnostaisi se miten lasten koulu- ja päivähoito joulunaikaan, kun joulu kuitenkin on voimakkaasti osallisena. Saduissa on joulua, lapset keskustelee lahjoista, lauletaan joululauluja ja soitetaan. Kuinka ahdistavaa se lapselle on, kokeeko ristiriitaa oikeaksi ja vääräksi kokemansa kanssa.
[/quote]
Oli se mulle oikeasti ahdistavaa, vaikka piti esittää ihan muuta. ETtä ei muka olisi halunnutkaan viettää joulua, ja että sai lahjoja muulloin. Ja tosi noloa oli kun ei saanut laulaa joululauluja, ja jos oli jotkut harjoitukset tms. niin piti jäädä yksin johonkin luokkaan odottamaan tms.
Eskarista aikanaan olin poissa koko joulun ajan, kun äitini oli kotona, kun ei siellä kuulemma olisi kuitenkaan tehty muuta kuin joulujuttuja.
Mutta hyvin vakuuttavasti lapset opetettu vastailemaan joulun pakanallisesta alkuperästä ja etteivät halua sellaista viettää jne. ... siinä sitten omat todelliset ajatukset opitaan vaikenemaan häveten...
ex-jt 38
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:06"]
Siiis minkä ohjeen mukaan ihmisen on kuuluttava ev.lut kirkkoon saadakseen syödä lanttulaatikkoa? Ja kai nyt jokainen saa joulub vapaina rauhoittua lepäämään, vaikkei joulua viettäisikään?!? Vai?
[/quote]
No lanttulaatikkohan on Suomessa perinteinen JOULUruoka. Vai monenko tiedät syövän sitä mihin tahansa aikaan vuodesta? Saa myös rauhoittua tottakai. Mutta tämä tuttava kertoi "heidän perheen viettävän joulua rauhoittumalla kotiin". Sanat siis hänen omasta suustaan. Ymmärsin hänen puheistaan että he siis viettävät joulua mutta eivät anna lahjoja eikä ole joulukuusta.
[/quote]
Tuotakin lausujaa alitajuisesti HÄVETTI asia että totaalisti joulua ei vietetä, piste. Ja yritti sen kiertää noin pehmeästi, että heille se merkitsee rauhoittumista. Ei hän joulua oikeasti "vietä"... sanat vaan meni epätarkasti.
ex-jt 38
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:42"]
---Lapsena tunsin suurta vihaa varsinkin joulun aikana. Hirveä työ selittää miksi ei laula joululauluja. Miksi ei tee joulukortteja. Kuten muinakin juhlapyhinä, pääsiäisenä, äitienpäivänä jne... Kasvoin tuota vihaa niellen. Kuitenkin menin hymyssä suin ihmisten oville kertomaan "hyvää uutista" vaikka siitä minulla ei ollut hajuakaan...Kokouksissa juoksemista ja puvun päälle pukemista vihasin toden teolla.
Jouluna kuitekin äidillä oli tapana kutsua lähisukua syömään, olihan sitä kinkkua ja looraa ja selleriä tarjolla. Kun kerran oli vapaapäiviäkin.
Pahinta oli siis tuo ljoulunaika alakouluikäisenä. Häpesin ja vihasin sitä "poikkeavuutta", opettajatkin varmaan sen takia ottivat minut silmätikuksi. Kun en laulanut muiden mukana ja tein hankaluuksia, piti järjestää joulujuhlien ja muiden ajaksi muuta tekemistä ihan minua varten. Kerran opettaja houkutteli minut itsenäisyysjuhlaan liikuntasaliin. Kansallislaulun aikana en sitten noussut seisomaan...kun kaikki muut ympärillä nousivat...Olin varmaan jotain kahdeksanvuotias.
Teininä minä aloinkin runsaan alkoholinkäytön. Erosin jehovista parikymppisenä. "Emme karta erotettuja", sanoo jehovien päälikkö Leinonen. Vaan ihan viime vuonnakin naapuri tuli tillittämään että "en sitten voi sinua tervehtiä, kun olet erotettu...jne". Eipä tarvi tervehtiä... erosin ihan itse omasta tahdostani. Mutta miksi jehovat valehtelee tästäkin asiasta?
[/quote]
JUST niin samoja fiiliksiä lapsuudesta...!!!!
Ja ne jotak on vielä järjestössä mukana ja muuta väittää, ovat vaan työntäneet ne fiilikset niin syvälle etteivät niitä itsekään myönnä.
38 (ex-jt)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:44"]
Yksi pikkuoppilaani söi kerran aikoinaan vahingossa veriruokaa. Tulikohan siitä hänelle vaikeuksia.
[/quote]
Varmaan kauheat omantunnontuskat jne. ETtä luulee että nyt kuolee Harmagedonissa, ja itse hiljaa rukoilee ja pyytää anteeksi...
Itsekin söin ekalla vahingossa verta sisältävää saaristolaisleipää, kun en ollut tiennyt että sellaista leipää voisi olla olemassakaan jossa on verta. (Veriletuista oli varoitettu ja makkaroihinkin piti suhtautua epäillen ja niistä äiti oli varmistellut että minkälaisia makkaroita koulussa käytetään. Kerran oli kauhea episodi kun koulussa olli jotain makkarakeittoa ja keittäjä pyysi minut erikseen ulkopuolelle ja kysyi saanko syödä sitä, ja kysyin onko siinä verta, ja hän ei kai oikein tiennyt kun vastasi "ei siinä varmaan kovin paljoa ole", nini sitten sanoin että en voi syödä. Siis olin ekalla tai tokalla!! Liikaa vastuuta pienelle lapselle (kun ei allergiasta kyse)... en muista mitä sain sitten silloin syötäväksi vai sainko.)
NO, siis kun äiti yhtäkkiä kerran keksi siitä leivästä kysyä, että onkos teillä ollut joskus koulussa sellaista tosi tummaa leipää, ja muistelin että on, hän ihan kauhistui että et kai sä ole syönyt sitä?! Ja tunsin olevani tosi paha, ja siitä tuli kauhea juttu kun hän kirjoitteli kouluun etten saa syödä sellaista leipää.
Ja siis siihen aikaan joskus 80-luvulla ei ollut edes kovin yleistä että on jotain "ruokarajoitteita", oli vähän friikki-olo, siitäKIN...
38 (ex-jt)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:14"]
[/quote]
Tää on NIIN vanha kortti että "luopiot valehtelee".... Niinhän teille lavalta sanotaan..
ENsinnä kauheaa haukkumista tuo sana "luopiot". Luopioitahan on alunperin ne jotka aktiivisesti levittävät jotain valhetta.
No, mites sitten ne sadata ja tuhannet, jotka on lähteneet / jääneet pois vaan koska ovat tajunneet, että se ei ole ns. "totuus", mutta jatkaavat elämäänsä suvaitsevina, ihan hyvinä kunnollisina ihmisinä... MIksi heitäkin pitää haukkua "luopioiksi", vaikkeivät mitenkään aktiivisesti hyökkää jt:eitä vastaan vaan suvaitsevina antavaat kaikkien uskoa tavallaan.
Ja se että jotkut kertoo omista kokemuksistaan lapsuudessa tai muuten - miksi he KEKSISIVÄT sellaisia juttuja??
No, mutta tuo on vaan niin tuot atyypillistä negaatiota, asian kieltämistä, hoetaan mantraa "luopiot valehtelevat", joka aina esiintyy lehdissään ja heidän kokoustensa puheissa :(.
38 (ex-jt)
---Jos musta olis tehty lasu silloin kaheksanluvulla, en olisi pystynyt sosiaaliviranomaisille kertomaan miten koville kokoukset, ihmisten ovella ravaaminen, häpeä, koulussa muista poikkeaminen ottivat...olisin varmaan kertonut ja vastaillut kysymyksiin niin että teen sitä onnelisesti omasta tahdostani.
Kuten jehovalapset kertovat nykyäänkin. Se on kuulkaa aika kova aivopesu, kun imetyksestä asti opetetaan pelkäämään taivaan jehovaa ja maan päällä vaeltavia demoneja. Lapsella ei ole muuta näkökulmaa. Opettajat ja sosiaalityöntekijät ovat jehovatermeillä ilmaistuna "maailmallisia", eli siis valehtelijoita, juoppoja, huorintekijöitä ja harhaanjohtajia...
Pahimillaan pelotellaan siten, että "kumman puolen valitset, kun harmakedon tulee"... "sinun perheesi jää tälle puolelle, missä on paratiisi ja pahat ihmiset tuhotaan ikuiseen kadotukseen...valitsetko oman perheesi puolen vai jäätkö pahojen ihmisten puolelle"...