Jehovan todistajien joulunajasta. ov
Olen aina ajatellut että Jehovan todistajat ei vietä joulua (niin kuin eivät virallisesti vietäkään). Että he vain elävät joulun aikana normaalia arkielämää, syövät makaronilaatikkoa ja siivoavat jos huvittavaa. Tai miten nyt itse kukainenkin arkeaan viettää. Nyt mulle tulikin uutena tietona että he voivat syödä perinteisiä suomalaisia jouluruokia, rauhoittuvat joulun aikana, polttelevat jouluvaloja (joita tosin nimittävät tunnelmavaloiksi tms). Olin aika hämmästynyt mutta koska ei ollut läheinen ystävä joka tuosta kertoi (on itse jehovan todistaja) en viitsinyt alkaa tarkemmin utelemaan. Voisiko joku valaista tyhmää?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:47"]
En ole Vl, mutta olen uskossa. En kuulu mihinkään seurakuntaan mutta luen itse paljon raamattua ja uskon asiat ovat tärkeitä.
Sen perusteella mitä itse olen saanut raamatusta irti, olen täysin samaa mieltä, joulu on täysin pakana juhla. En usko että tämä länsimainen joulunviettotapa tekee missään mielessä kunniaa Jumalalle. Joulu on täysin materialistinen ja kaupallinen juhlapäivä. Hengellinen sanoma sen kaiken hösäämisen keskellä on olematon.
[/quote]
No, se teidän uskontokin on epäjumalan palvontaa, te palvotte oikeasti aavikkodemonia niin kuin kaikki seemiläiset uskonnot.
Ihan hyvä vain ettei joululla ole sen kummempaa hengellistä sanomaa, en itse ainakaan halua joululla palvoa jotain aavikkodemonia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:47"]
En ole Vl, mutta olen uskossa. En kuulu mihinkään seurakuntaan mutta luen itse paljon raamattua ja uskon asiat ovat tärkeitä.
Sen perusteella mitä itse olen saanut raamatusta irti, olen täysin samaa mieltä, joulu on täysin pakana juhla. En usko että tämä länsimainen joulunviettotapa tekee missään mielessä kunniaa Jumalalle. Joulu on täysin materialistinen ja kaupallinen juhlapäivä. Hengellinen sanoma sen kaiken hösäämisen keskellä on olematon.
[/quote]
No, se teidän uskontokin on epäjumalan palvontaa, te palvotte oikeasti aavikkodemonia niin kuin kaikki seemiläiset uskonnot.
Ihan hyvä vain ettei joululla ole sen kummempaa hengellistä sanomaa, en itse ainakaan halua joululla palvoa jotain aavikkodemonia.
[/quote]
Aavikkodemonia?
Epäilen että et tunne minun Jumalaani.
Meillä toinen vanhempi oli jt ja toinen hyväksyi kaiken sen mukanaan tuoman muutoksen vaikkei itse asiaan uskonutkaan, joten meillä ei siten vietetty mitään juhlia koskaan. En saanut koulussa osallistua mihinkään, vaan istuin yksin ja odotin kun muut harjottelivat.
Sain lahjoja muina aikoina, mutta eihän se samalta tuntunut kuin se että olisi vietetty joulua tai syntymäpäiviä. Nykyään otankin sitten kaiken irti, lapsille laitan viimeisen päälle juhlat, tehdään koristeita ja askarrellaan joulu yms. koristeita olan takaa.
Heti kun olin tarpeeksi vanha ilmoitin etten tule yhteenkään kokoukseen tai muuhun enää koskaan. Välit ovat säilyneet, mutta en koskaan ollut kastettu.Kunnioituksesta vanhempaani kohtaan en ole arvostellut uskontoaan tai kertonut miten kärsin tästä lapsena. Vaihtoehtoisesti hänkään ei puhu uskostaan, eikä myöskään lapsilleni, tietää että yhteys poikkaistaisiin heti. Lapsille olemme sanoneet että toiset uskovat erilailla ja ei osallistu juhlien viettoon, toistaiseksi näistä tilanteista on selvitty ilman suurempaa draamaa.
Lapsuuteni oli hyvä lukuunottamatta kokouksiin ja kentälle pakottamista ja harmagedonin ja kavereiden/sukulaisten kuoleman pelkoa. Onneksi olen aika omapäinen ja jo pienestä ollut kova lukemaan ja ottamaan asioista selvää, olin myös onnistunut saamaan kavereita "maailmasta", joten minun oli helppo irtaantua.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:06"]
Siiis minkä ohjeen mukaan ihmisen on kuuluttava ev.lut kirkkoon saadakseen syödä lanttulaatikkoa? Ja kai nyt jokainen saa joulub vapaina rauhoittua lepäämään, vaikkei joulua viettäisikään?!? Vai?
[/quote]
No lanttulaatikkohan on Suomessa perinteinen JOULUruoka. Vai monenko tiedät syövän sitä mihin tahansa aikaan vuodesta? Saa myös rauhoittua tottakai. Mutta tämä tuttava kertoi "heidän perheen viettävän joulua rauhoittumalla kotiin". Sanat siis hänen omasta suustaan. Ymmärsin hänen puheistaan että he siis viettävät joulua mutta eivät anna lahjoja eikä ole joulukuusta.
[/quote]
Kyllä sitä lanttulaatikkoa varmaan jotkut syövät muulloinkin, kuin jouluna, koska einesmuodossa sitä kaupoista löytyy. Pitkin vuotta. Toki joulunaikaan isommalla volyymilla ja joka kaupasta.
Miksi syntymäpäivääkään ei saa viettää? Mitä pahaa siinä on? Joulun jotenkin ymmärrän...
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:10"]
Miksi Jehovan todistajat eivät vietä Äiteinpäivää? Onko JT-väellä omia juhliaan?
Elämä ei saisi olla vain tasapaksua arkea.
[/quote]
Mulla on sellainen käsitys, että mitään vuoden kiertoon liittyviä juhlia, uskonnollisia juhlia tai lasten syntymäpäiviä ja valmistujaisia ei juhlita. Heidän elämänsä siis todellakin on arkista työntekoa ja uskonnonmukaisiin kenttäpalveluksiin ja kokouksiin osallistumista. En sitten tiedä, mitä ne hetket ovat, jolloin JT-perheet antavat lahjoja lapsilleen.
Olen kuullut, että häitä juhlitaan. En tiedä, miten juhlitaan, mutta siinä on varmaan kysymys siitä, että häissä ei nosteta framille yhtä ihmistä, vaan juhlitaan kahden ihmisen rakkautta / avioliittoa. Ja sitä kauttahan odotetaan myös syntyväksi lapsia eli vanhempien uskonnollisen vakaumuksen jatkajia.
[/quote]
Olen ollut jt-pariskunnan häissä, eivät poikenneet mitenkään "tavallisista" suomalaisista häistä. Paitsi, että vihkiminen valtakunnansalilla ja vihkipuheenpitäjä otti aika vahvasti kantaa siihen, että mies on perheen pää ja vaimon pitää olla miehelleen kuuliainen jne. Alkoholiakin oli tarjolla, mutta kukaan ei tainnut kännejä vetää sentään.
Jehovantodistajat viettävät pääsiäisen aikaan muistelujuhlaa, se taitaa olla heidän suurin vuosittainen juhlansa.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:03"]
Miksi syntymäpäivääkään ei saa viettää? Mitä pahaa siinä on? Joulun jotenkin ymmärrän...
[/quote]
Jouluhan on jeesuksen syntymäpäivä, eli sama logiikka sen ja muiden syntymäpäivien suhteen. Joku raamatusta löytyvä peruste heillä asialle on.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 15:53"]Tämäkin minua kiinnostaa. Ja miten niissä perheissä joissa toinen on JT ja toinen ei. Kumman elämänkatsomuksen mukaan mennään? Ja entä jos mennään sen mukaan joka viettää joka viettää joulua niin missä se JT on esim. silloin kun lahjoja jaetaan?
ap
[/quote]
Olen kasvanut perheessä, jossa isä ei ollut jt ja äiti oli. Itse olen jt ja naimisissa toisen jt:n kanssa. Meillä oli kotona joulu, koska isä haluski perinteisiä juttuja jouluna, kuten kuusen, perinteinen jouluruoka jne. Lahjojakin tuli. Olihan tunne joskus hieman kiusaantunut, kun pukki, kuusi, laulut oli vastoin omaa uskoa, mutta tällaisissa perheissä seurakunta jankuttaa ottamaan huomioon ns. ei uskovan toiveet ja tunteet. Sinällään jouluruoissa ei ole mitään pahaa ja jt:t perhekeskeisinä tykkää olla perheen kanssa. Joten nykyäänkin kokoonnutaan perheen kanssa yhteen joulun aikaan, kun on pitkät vapaat ja kaikki paikat kiinni. Nautitaan yhteistä ajasta suvun kesken ilman lahjoja tai joululauluja jne. Eihän se hirveästi eroa muiden ihmisten joulun ajasta.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:03"]---Jos musta olis tehty lasu silloin kaheksanluvulla, en olisi pystynyt sosiaaliviranomaisille kertomaan miten koville kokoukset, ihmisten ovella ravaaminen, häpeä, koulussa muista poikkeaminen ottivat...olisin varmaan kertonut ja vastaillut kysymyksiin niin että teen sitä onnelisesti omasta tahdostani.
Kuten jehovalapset kertovat nykyäänkin. Se on kuulkaa aika kova aivopesu, kun imetyksestä asti opetetaan pelkäämään taivaan jehovaa ja maan päällä vaeltavia demoneja. Lapsella ei ole muuta näkökulmaa. Opettajat ja sosiaalityöntekijät ovat jehovatermeillä ilmaistuna "maailmallisia", eli siis valehtelijoita, juoppoja, huorintekijöitä ja harhaanjohtajia...
Pahimillaan pelotellaan siten, että "kumman puolen valitset, kun harmakedon tulee"... "sinun perheesi jää tälle puolelle, missä on paratiisi ja pahat ihmiset tuhotaan ikuiseen kadotukseen...valitsetko oman perheesi puolen vai jäätkö pahojen ihmisten puolelle"...
[/quote]
Tässä tulee kyllä nyt niin paksua tuubaa taas. Olen saman polun kulkenut kuin yllä kirjoittanut, mutta palasin jt:ksi 30 vuotiaana. Tottakai joskus tympäisi olla erilainen, teininä. Mutta ei kukaan Todistaja pidä muita ihmisiä pahoina tms. Opettajia piti kunnioittaa, mutta omista periaatteista tuli pitkä kiinni. Olisi varmasti hyvä opetus jokaiselle olla myymättä itseään yleisen mielipiteen vuoksi. Joulun viettämättömyydessä tai eri tavalla uskomisessahan ei pitäisi nykyaikaisessa, suvaitsevassa yhteiskunnassa olla mitään tuomittavaa?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:29"]Jehovan todistajien lapsille ei kehity normaaleja kaveruussuhteita kun maailmalliset kaverit on kielletty. Saattaa olla ettei seurakunnassa ole muita samanikäisiä lapsia tai nuoria. Vastakkaisen sukupuolen kanssa ei voi olla kaveri ainakaan teini-iässä, heti epäiltäisiin että ollaan tekemässä huorin.
Lisäksi seksuaalisuuteen kasvaa kierouma.
[/quote]
Kyllä meillä on kavereita muualtakin kuin seurakunnasta. Minulla Esim. lapsuuden parhaat kaverit olivat ei-todistajia. Hyvin tultiin toimeen vaikka välillä kysyin huvittaisko lukea herätkäätä, jos annan mukaan? :) Edelleen ollaan yhteydessä... Ja olen Todistaja edelleen. Täällä nyt maalataan vähän piruja seinille, mutta toki tuo erotettujen kohtelu on kova pala sekä erotetulle että niille, jotka jäävät uskoon. Mutta raamatun ohjeiden mukaan mennään.
Jokaisella on omat kokemuksensa todistajana olosta ja jt-lapsuudesta ja niitä ei saa kukaan kyseenalaistaa ja mitätöidä. Meidän perhe oli todella tiukka ja lakihenkinen, isä oli seurakunnanvalvoja (tuolloin ei puhuttu vanhimmista).
Olisin mielelläni ottanut lahjoja vastaan jouluna ja syntymäpäivinä kuten muutkin lapset. Aina joutui olemaan erilainen. Olin koulukiusattu jehovan todistajuuden takia ja se on haavoittanut minua pysyvästi.
Jättäydyin pois seurakunnasta noin 20-vuotiaana. Vuosikausiin en kertonut kenellekään opiskelukavereille ja myöhemmin työyhteisössä taustastani - häpesin sitä niin kovasti.
Vasta yli 30-vuotiaana olen kertonut jt-lapsuudestani. Kukaan joka ei ole elänyt jt-elämää ja irtaantunut siitä ei voi tietää minkä helvetin on joutunut käymään läpi.
Karttaminen on totta vaikka kuinka Veikko Leinonen muuta väittäisi. Todistajat opetetaan olemaan viekkaita ja kavalia kuin käärmeet Sanan takia. He tekevät mitä tahnsa puolustaakseen uskontoaan ja toimintaansa - se on heille sisäänrakennettu ja ohjelmoitu vosikymmenien koulutuksella.
Todistajat käyvät viikottain kokouksissa jossa he saavat esiintymiskokemuksia, pitävät puheita ja opettelevat vastaamaan ovenavaajien vastaväitteisiin. Kaikki tämä opiskellaan teokraattisessa palveluskoulussa ja kokouksessa.
Jos sillä tuntimäärällä ei aivopesu onnistu minkä prässin jokainen todistajalapsi (robotti) käy läpi lapsuudessaan ei ole mikään ihme että vastaavat kuten vastaavat opettajille koulussa tai jopa päiväkoti-ikäisenä.
Lapsihan luottaa ja uskoo vanhempaansa. Jt-lapsi ei saa mitään muuta tietoa kuin Vartiotorniseuran jakamaa "ainoaa oikeaa Totuutta". Lapset opetetaan kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi.
Itsekin kuuluin niihin jotka todisti kirkkain silmin opettajalle tulevasta Harmagedonista ja koulutusta ei tarvita.
Jotkut lapset alkaa kyseenalaistamaan oppeja murrosiän paikkeilla kun oma ajattelu on kehittynyt ja peruskoulu on tehnyt jotain hyvää (muutakin tietoa kuin Seuralta tullutta) näille lapsipoloille.
Moni todistajalapsi olisi tarvinnut koulutuksen ja ehtinyt tehdä työuran ja ehtiä jo sen jälkeen eläkkeelle. Meidät johdettiin harhaan. Harmagedon ei tullut 1975 vaikka niin meille kerrottiin.
Tämä ei ole luopion panettelua vain totta joka sana.
Mun tuntema jehovantodistaja sanoi, että heillä kun ei näitä perinteisiä juhlia järjestetä, niin juhlivat sitten kaikkea mahdollista muuta. Näin pakanana ihmetytti, että mitä eroa sillä sitten on, viettääkö vaikka synttäreitä tai nimppareita vai juhliiko vaikka kevään ensimmäistä pääskystä? Miksi jumala hyväksyy toiset juhlat ja toisia ei?
Tällä tuttavallani on 5-vuotias lapsi, ja hän on ainakin päällepäin tosi ihana tyttö. Tosi reipas ja iloinen ja hänellä on myös ei-jt-kavereita. En tiedä, miten hän sitten isona kokee erilaisuutensa yhteisössä.
Minun jt-lapsuudessa ei tullut lahjapaketteja.
Tavallisia ostoksia arjen välttämättömyyksiin. En koskaan muista avanneeni lahjapaperiin kiedottua tavaraa.
Onneksi aikuisena olen saanut joululahjoja ja synttärilahjojakin. Lapsilleni olen järjestänyt joulun lahjoineen sekä synttärit.
Kuusi on nytkin juhlavalaistuksessaan.
ex-jt
Jt-lapsuuden eläneenä säälin jokaista jt-perheen lasta. Ulkoisesti he voivat näyttää hyvinvoivilta mutta sisällä myllertää. Opitaan pitämään tunteet kurissa ja näyttämään ulospäin hyviltä onnellisine hymyineen.
Kärsin lapsena
- pakko-oireista (jotka salasin)
- pelkotiloista (jotka salasin) Harmagedon, Jumalan viha, tuho, Jumala vihaa minua ja tappaa minut, jumalattomat hävitetään, kuolemanpelko, säikyin ukkosta ja luulin että Harmagedon alkaa
Pelko oli koko ajan läsnä. Minut nujerrettiin henkisesti toistuvati. Sain ruumiillista kuritusta kovalla kädellä.
Elämäni olisi kovin toisenlaista jos se tietty todistajakaksikko ei olisi tullut koskaan vanhempiemme kotiovellemme.
Opettajan työssä olen kohdannut jt-lapsia. Menin kesken vuotta ensin äitiyslomasijaiseksi eikä kukaan valistanut minua näistä oppilaista. Tuli sitten pääsiäinen ja äitienpäivä ja muutaman kiltin ja menestyvän oppilaan käytös muuttui kokonaan. Häiriköintiä, metelöintiä jne. Ihmettelin asiaa kollegoille ja vasta silloin kuulin, mihin uskontokuntaan lapset kuuluivat. Sen jälkeen ongelmia ei ollut, vaan kun muut tekivät joulu-, pääsiäis- tai äitienpäiväjuttuja, saivat nämä valita jonkin muun askertelutehtävän. En painostanut tai leimannut heitä mitenkään ja ehkä siitä syystä meillä oli ihan hyvät välit. Isommat oppilaat sitten hieman valaisivatkin, mistä tarkemmin oli kysymys.
Tämä kokemus on naapurimaasta Ruotsista, missä joillakin pienillä paikkakunnilla oli suhteellisen paljon todistajia. Monet maahanmuuttajat, kielitaidottomat, kaipasivat yhteisöllisyyttä ja löysivät sen sitten suomalaisten todistajien joukosta. Osa heistä vietti vielä uskoontulon "kuherruskuukautta" ja olivat varsin fundamentaalisia ja noudattivat kaikkia kieltoja ja käskyjä sanatarkasti, niin aikuiset kuin lapsetkin. Jo pitkään liikkeessä mukana olleet olivat paljon rennompia ja suvaitsevaisempia. He olivat kai niin varmoja uskossaan, että heillä oli varaa suvaita jopa toisin ajattelevia.
Eihän jehovantodistajat voi mennä naimisiin muuta kuin toisen jehovantodistajan kanssa...muuten erotetaan seurakunnasta... samoin jos otat eron siipastasi niin sinut erotetaan... tai jos alat seurustelemaan jehovantodistajana jonkun "maailmallisen" tai toisen seurakunnan edustajan kanssa niin sinut erotetaan. Lisäksi koko perhe alkaa hylkimään.