Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jehovan todistajien joulunajasta. ov

Vierailija
08.11.2014 |

Olen aina ajatellut että Jehovan todistajat ei vietä joulua (niin kuin eivät virallisesti vietäkään). Että he vain elävät joulun aikana normaalia arkielämää, syövät makaronilaatikkoa ja siivoavat jos huvittavaa. Tai miten nyt itse kukainenkin arkeaan viettää. Nyt mulle tulikin uutena tietona että he voivat syödä perinteisiä suomalaisia jouluruokia, rauhoittuvat joulun aikana, polttelevat jouluvaloja (joita tosin nimittävät tunnelmavaloiksi tms). Olin aika hämmästynyt mutta koska ei ollut läheinen ystävä joka tuosta kertoi (on itse jehovan todistaja) en viitsinyt alkaa tarkemmin utelemaan. Voisiko joku valaista tyhmää?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 13:n perustelu on niin tuttu kouluelämästä. Kirkasotsaiset lapset selittivät juuri noilla sanoilla, miten heitä ei sitten haittaa yhtään, vaikka eivät vietäkään noita yleisesti vietettäviä juhlia ja että he saavat lahjoja usein muutenkin. Jo silloin mietin, ovatko lapset todella tuota mieltä, vain onko indoktrinaatio purrut jo noin syvälle lapsen sieluun. Kuitenkin monia kiinnosti esim. joulu ja joululahjat. Säälitti monesti, kun näki että lapset lopottivat vain ulkoa perusteita juhliin osallistumattomuudelleen. Eivät he niitä ohjeita oikeasti ymmärtäneet.

Vierailija
42/78 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä kyllä kelpasi vapaapäiviksi joulunpyhät, vaikkei sitä kuulemma vietä... Olen siivoojana ja töitä on siis vuoden jokaisena päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikö ole muuten jännä että ne perustelut / vakuuttelut miksi ei haittaa ja mitävoi silti tehdä, on aina kovin samanlaiset kaikilla.... itselleen ulkoa iskostettuja vastauksia... osin salilla lavalta kerrottuja ajatuksia, ja "ystäviltä" kuultuja...

38

Vierailija
44/78 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä tiukkaa linjaa, ettei lapset vaan vahingossakaan saa vaikutteita muista ryhmistä. Minä en yritä aivopestä lastani, mutta jos uskoisin vakaasti, että jokin tie on ainoa pelastuskeino tästä maailmasta, yrittäisin saada lapseni tajuamaan se ihan itse vertailemalla ja havaitsemalla maailman muita uskomuksia. Toki voisin pyytää päiväkodissa, että lapseni ei askartelisi joulupukkia tai enkeliä tai joulukuusta vaan ehkäpä lumiukon. Joulukorttejakin saisi askarrella, kunhan siinä olisi talvimaisema ja hyvän joulun sijaan vaikkapa hauskaa lomaa. Joululauloja saisi laulaa, kotona sitten kerrattaisiin, miksi niitä ei lauleta kotona ja joulujuhlaan saisi osasllistua katselijana, ei kuitenkaan esiintyjänä. Miten se lapsi voisi oikeasti kokea jonkin uskonnon omakseen, jos hän ei saa olla itse päättämässä, että tässä on järkeä?

Olen tavannut kolmenlaisia Jehovan todistaja -lapsia. Ensimmäinen ryhmä on tämä ns. hiljainen ja ahdistunut ryhmä, lapsia, jotka ovat hymyttömiä, pelokkaita, sulkeutuneita. Tuntuu kuin elämänilo olisi heiltä viety ja kaikki ympärillä on ylivoimaisen pelottavaa ja ahdistavaa. Toinen ryhmä on ns. kapinoiva ryhmä. Nämä tappelevat kaikin keinoin kaikkia auktoriteetteja vastaan ja vanhemmatkin ovat täysin hukassa näiden kanssa. Monilla on vakavia mielenterveysongelmia, ja aika usein lapset huostaanotetaan täysin holtittoman käytöksen takia. Kolmas ryhmä on harvinainen mutta näitä olen tavannut eli onnellisia, iloisia ja reippaita lapsia (tyttöjä), joista ei huomaa päällepäin lainkaan, että ovat Jehovan todistajia. Voi, miten toivoisinkaan että useampi lapsi voisi kuulua tähän kolmanteen ryhmään. Heillä on oikeasti hyvä olla, he ovat sinut uskomustensa kanssa ja heillä on selvästi välittävä perhetausta. Heitä ei ole peloteltuu hiljaisiksi ja he selvästi saavat irti jotain uskonnostaan.

Luulen, että viimeisessä ryhmässä ei olla saatu kohtausta, jos lapsi onkin osallistunut joulujuhlaan tai luritellut Maamme-laulun muiden mukana. Näille lapsille on nätisti selitetty, miksi ei noita asioita pidetä kovin suotavana ja laplset ovat päässeet itse päättämään, ovatko mukana näissä jutuissa vai ei . Heitä ei ole peloteltu tai uhkailtu tottelevaisiksi.

Vierailija
45/78 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä JW.ORG -sivuilta voi käydä katsomassa syyn miksi JT eivät vietä epäraamatullista Joulua. Ei tarvitse näiden entisten keskenään kirjoittelevien jorinoita uskoa:))

Vierailija
46/78 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 11:46"]

Täältä JW.ORG -sivuilta voi käydä katsomassa syyn miksi JT eivät vietä epäraamatullista Joulua. Ei tarvitse näiden entisten keskenään kirjoittelevien jorinoita uskoa:))

[/quote]

Niin kyllähän sen SYYN voi lukea sieltä, pakanallinen alkuperä jne. jne.

Mutta tässä kai oli kyse enemmän siitä miltä se lapsista TUNTUI, ja myös siitä hämmenyksestä että kuitenkin "hiljennytään, syödään jouluruokia ja poltetaan valoja".

38

Vierailija
47/78 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajana voin sanoa, että kun ryhmässä on JT-perheen lapsi, se vaikuttaa ainakin tässä tapauksessa siten, että vanhemmat eivät halua lapsensa osallistuvan joululauluihin, -askarteluihin, -kirkkoon, -kalenteriin tai myöskään pääsiäiseen liittyviin vastaaviin juttuihin. Myöskään JT-lapsen synttäreitä ei ryhmässä vietetä, vaikka muiden lasten synttäreitä vietetään. JT-perheet ovat usein myös melko, sanoisinko fundamentaalisia, verrattuna esim. muslimiperheisiin, joiden lapsia meillä myös ryhmässä on. Osa muslimeista on toki todella tiukkoja ihan samaan tapaan kuin JT:t, mutta osa antaa lapsen askarrella tonttuja ja osallistua lauluihin ja joulukalentereihin.

Monet muslimiperheet ovat tilanteessa, jossa äiti kotona pienen vauvan kanssa / työttömänä, ja siksi tiukimmat muslimiperheet saattavat pitää lapsen kotihoidossa jopa koko joulukuun eli eivät tuo lasta päiväkotiin, jos siellä lauletaan joululauluja ja pihalla vierailee joulupukki. JT-perheiden vanhemmat ovat useimmiten koulutettuja, työssä käyviä ihmisiä, jotka tuovat lapsen päiväkotiin myös joulun aikaan, koska ei mitään vaihtoehtoa ole. Sitten tämän JT-perheen vanhempien kanssa käydään välillä aika tiukkojakin keskusteluita, voiko lapsen laittaa joulukalenterin ja tonttulaulun ajaksi yksin viereiseen huoneeseen vain istumaan tuolille. Äiti on sitä mieltä, että "totta kai voi, niin minäkin lapsena yksin istuin". Ja lto:na mietin, miten se vaikuttaa sen lapsen minäkuvaan ja asemaan ryhmässä. 20 lapsen ryhmästä ei kuitenkaan voi irrottaa yhtä aikuista vain yhtä lasta varten esim. lautapeliä pelaamaan. Päiväkotihoito on ryhmähoitoa.

Meillä on ryhmässä käytäntö, että JT-lapsen ja vanhempien / muslimiperheiden kuullen voidaan toivottaa muille lapsille ja vanhemmille hyvää joulua ja hyvää pääsiäistä. JT- ja muslimiperheille toivotetaan sitten vain hyvää lomaa, hyviä vapaita tms. JT-perheen isä huikkasi viime keväänä kiirastorstaina, että "hyvää pidennettyä viikonloppua!" Joulujuhliin JT-perhe ei osallistu, ei myöskään joulukuun alussa vietettävään itsenäisyyspäivän juhlintaan, jossa lauletaan Maamme-laulua ja kiskotaan lippua salkoon.

Vierailija
48/78 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jehovan todistajat eivät vietä Äiteinpäivää? Onko JT-väellä omia juhliaan?

Elämä ei saisi olla vain tasapaksua arkea.

Vierailija
49/78 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se paljolti menee kuten Ruotsin kokemus kertoo. Olen siis jt-perheestä. Meitäkin on monenlaisia perheitä. Osa ottaa ohjeet tarkemmin kuin toiset ja jossain perheissä ollaan ihan hulluja. Heille vähän naureskellaan joskus rennompien kesken, mutta silti pidetään yhtä, joka on hienoa tässä totuudessa, kuten me sitä kutsutaan. Oma perhe oli ns. normaali. Ei vietetty joulua, eikä syntymäpäivä, mutta kerrottiin aina kavereiden vanhemmille miksi. Itselle siirtää ei tullut ongelmaa ja minulla oli aina kavereita eikä minua ja veljeäni koskaan kiusattu. Reppanoita kiusataan aina, mikä toki on ikävää. Reppanoita on jt:saakin :)

Lapsia ei kastetta jt:siksi vaan se on perheessä kasvaneillekin oma valinta. Erottaminen myös. Se välimatkan pitäminen heihin on kova juttu, mutta idea on siinä, ettei ns. huono toiminta tule hyväksytyksi. Jos joku pettää aviopuolisoaan esim. eikä kadu, niin kenkää tulee ja sen tuntee nahoissaan. Jos sitten osoittaa katumusta, tuntee syyllisyyttä, pääsee takaisin. Jokainen, joka liittyy, kastetaan todistajaksi, tietää minkä vastuun ottaa. Se kerrotaan jokaiselle moneen kertaan. Elämä on valintoja.

Vierailija
50/78 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:21"]

Näinhän se paljolti menee kuten Ruotsin kokemus kertoo. Olen siis jt-perheestä. Meitäkin on monenlaisia perheitä. Osa ottaa ohjeet tarkemmin kuin toiset ja jossain perheissä ollaan ihan hulluja. Heille vähän naureskellaan joskus rennompien kesken, mutta silti pidetään yhtä, joka on hienoa tässä totuudessa, kuten me sitä kutsutaan. Oma perhe oli ns. normaali. Ei vietetty joulua, eikä syntymäpäivä, mutta kerrottiin aina kavereiden vanhemmille miksi. Itselle siirtää ei tullut ongelmaa ja minulla oli aina kavereita eikä minua ja veljeäni koskaan kiusattu. Reppanoita kiusataan aina, mikä toki on ikävää. Reppanoita on jt:saakin :) Lapsia ei kastetta jt:siksi vaan se on perheessä kasvaneillekin oma valinta. Erottaminen myös. Se välimatkan pitäminen heihin on kova juttu, mutta idea on siinä, ettei ns. huono toiminta tule hyväksytyksi. Jos joku pettää aviopuolisoaan esim. eikä kadu, niin kenkää tulee ja sen tuntee nahoissaan. Jos sitten osoittaa katumusta, tuntee syyllisyyttä, pääsee takaisin. Jokainen, joka liittyy, kastetaan todistajaksi, tietää minkä vastuun ottaa. Se kerrotaan jokaiselle moneen kertaan. Elämä on valintoja.

[/quote]

Siinä kyllä mielestäni rikotaan keskeisintä Raamatun oppisisältöä vastaan, eli lähimmäisenrakkauden periaatetta.

Mutta Jumala armahtaa toki heitäkin.

Vierailija
51/78 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kammottavaa !!:/

Vierailija
52/78 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kertokaa jehovat,miksi te ette kunnioita isänmaata,nouse seisomaan kansallislaulun aikana ja kunnioita lippua.Joulua väitätte pakanalliseksi,vaikka jokainen ihminen itse päättää kuinka hengellisesti ja pakanallisesti juhlii.Lahjat esim.juontavat itämaan tietäjien lahjoista Jeesukselle.Mutta miksi oma maa ei ole arvokas ja miksi äitiä ja isää ei voi juhlia.Miksi te kiellätte oikeasti kaiken.Mun mielestäni te ette usko Jeesuksen sovituskuolemaankaan vaikka väitätte uskovanne raamattuun.Ette hyväksy armeijaa,ei urheilua kilpailumielessä(tästä en ole ihan varma,olenko väärässä,lestadiolaiset ei ainakaan hyväksy).Tämä ei ole kettuilua,tahtoisin oikeasti tietää perusteluja,ihmiset saa kuolla kun verensiirto on synti jne.

Vierailija
53/78 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loputtoman pitkä lista mitä ei saa tehdä. Jokaiseen asiaan löytyy joku sääntö.

Lakihenkinen uskonto. Uskonto on jatkuvaa suorittamista ja mikään määrä suorittamista ei riitä. Itsetunto on ihan paska joka tuon myllytyksen on mennyt läpi lapsuudessaan.

Vierailija
54/78 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt lähinnä vahvan itsetunnon omaaviin todistajiin, koska ovat joutuneet ottamaan kantaa asioihin ja usein perustelemaan mielipiteensä.

Miksi emme vietä monta juhlia? Syynä on niiden pakanallinen tausta. Lähinnä, kun Rooma ensimmäisenä valtiona hyväksyi kristinuskon, monia aiemmin Rooman jumaluuksien juhlia siirrettiin kristillisyyteen. Esim. äitienpäivän tausta on hedelmällisyyden jumalattaren palvonnasta.

Vierailija
55/78 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 15:53"]

Tämäkin minua kiinnostaa. Ja miten niissä perheissä joissa toinen on JT ja toinen ei. Kumman elämänkatsomuksen mukaan mennään? Ja entä jos mennään sen mukaan joka viettää joka viettää joulua niin missä se JT on esim. silloin  kun lahjoja jaetaan?

ap

[/quote]

Jos ollaan eri uskontoa, niin molemmilla vanhemmilla on oikeus opettaa omaansa. 

Lapset sitten päättävät itse tuossa n.s rippikouluiässä, tai sen jälkeen. 

Jokainen perhe päättää itse tuon missä joulunsa viettävät. Suomessa ei muuten ole varsinaisesti jouluruokia, niitähän syödään häissä yms. pidoissa.

Vierailija
56/78 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:13"]

Kiitos vastauksesta 5. Oletko eronnut uskonnosta? Ja jos olet, menetitkö samalla myös ihmissuhteita?

[/quote]

Olen eronnut ja menetin ihmissuhteita. Kaikki lapsuuden- ja nuoruudenaikaiset suhteet katkesi, onneksi osa jt-sukulaisista ei hylännyt.

semi-kartettu

Vierailija
57/78 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:13"]

Kiitos vastauksesta 5. Oletko eronnut uskonnosta? Ja jos olet, menetitkö samalla myös ihmissuhteita?

[/quote]

Olen eronnut ja menetin ihmissuhteita. Kaikki lapsuuden- ja nuoruudenaikaiset suhteet katkesi, onneksi osa jt-sukulaisista ei hylännyt.

semi-kartettu
[/quote] Kiitos. Katsoin jokin aika sitten (ehkä tanskalaisen) elokuvan, jossa näin kävi eronneelle, ja mietin onko se todellisuutta jt-piireistä lähteneelle.

Vierailija
58/78 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin koulun uskontotunnit wc-tiloissa piilotellen ja häpeillen. Aamuhartauksiin en mennyt vasta sen jälkeen kouluun. Olin kiusattu ja syrjitty jt-uskonnon vuoksi. Koskaan en päässyt mihinkään esityksiin, opettaja varmaan oletti etten voi kevätjuhlassakaan esiintyä.

Suvivirttä en laulanut, kevätjuhlaan sain osallistua muuten.

Itsenäisyysjuhlaan en voinut osallistua enkä joulujuhlaan. Olin silmätikku, erotuin joukosta. Kaverisuhteita erittäin vähän. Emme saaneet viettää aikaa maailmallisten ihmisten kanssa koulun ulkopuolella.

Elimme tosi suljetussa yhteisössä. Meihin istutettiin ajatus että olemme ainoita jotka voivat pelastua ja muut joutuu kadotukseen ja heidät tuhotaan Harmagedonin taistelussa. Valitse puolesi.

Tätä aivopesua syötettiin vauvasta saakka, on vain yksi totuus ja se on meillä. 

Surullisinta on ettei lapsilla ole vaihtoehtoa.

Vierailija
59/78 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jehovan todistajien lapsille ei kehity normaaleja kaveruussuhteita kun maailmalliset kaverit on kielletty. Saattaa olla ettei seurakunnassa ole muita samanikäisiä lapsia tai nuoria. Vastakkaisen sukupuolen kanssa ei voi olla kaveri ainakaan teini-iässä, heti epäiltäisiin että ollaan tekemässä huorin.

Lisäksi seksuaalisuuteen kasvaa kierouma. 

Vierailija
60/78 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:29"]

Jehovan todistajien lapsille ei kehity normaaleja kaveruussuhteita kun maailmalliset kaverit on kielletty. Saattaa olla ettei seurakunnassa ole muita samanikäisiä lapsia tai nuoria. Vastakkaisen sukupuolen kanssa ei voi olla kaveri ainakaan teini-iässä, heti epäiltäisiin että ollaan tekemässä huorin.

Lisäksi seksuaalisuuteen kasvaa kierouma. 

[/quote]

Kyllä koulussa saa olla kaveri, mutta se on kieroutunut kaverussuhde, koska monet jt-lapset oikeasti pelkäävät sitä, kun ne kaverit kuolevat harmageddonissa.

Muihin tarinoihin lisään, että itselleni kerrottiin joulutähtien olevan riivattuja ja pelkäsin aina, kun näin sellaisen jossain ikkunassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi