Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihasmassan hankkiminen ilman kuntosalia

Vierailija
22.09.2021 |

Rehellisesti sanottuna v i h a a n, siis oikeasti v i h a a n kuntosalilla käymistä. En kaipaa sinne yhtään. Mietin vaihtoehtoisia lajeja joilla ylläpitää/kasvattaa lihasta. Ajattelin aloittaa tankotanssimisen uudelleen noin 2 kertaa viikossa. Siihen päälle kerta kiipeilyä tai boulderointia. Kerran viikossa sitten kahvakuulalla alakropan lihakset läpi. Riittääkö tämä? Voiko esimerkiksi kiipeilyllä oikeasti kasvattaa lihaksia? Olen normaalipainoinen mutta toiveissa laihtuminen/kiinteytyminen ja olen hyvin tietoinen että moni saa tiristettyä ne viimeiset kilot vasta siellä kuntosalilla johon en siis itse halua mennä.

Kertokaa muut laihduttajat miten olette toimineet. Toisaalta mietin jos tekisi kerran viikossa hiit treenin, sillähän on moni saanut keskivartalorasvaa pois? Eli jos viikossa olisi kerran hiit, kerran tankoilua, kerran kiipeilyä, kerran kahvakuulailua ja muut päivät kevyttä liikuntaa/arkiliikuntaa?

Kommentit (258)

Vierailija
81/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenhan pitää varoa ettei tuu liikaa lihaksia...

Vierailija
82/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku suositella, minkä painoisilla tavallisilla käsipainoilla, ei siis kahvakuula, olisi hyvä aloittaa? En ole koskaan ostanut yksiäkään mutta ajattelin hankkia pari kpl. Jos on kaksi kolmekiloista, onko liian painavat alkuun? suosituksia please.

10 kilon säädettävällä käsipainolla pääsee alkuun. Nuo parin kilon painot on lelu-/lämmittelyosastoa

Olen +50v. nainen, pyrin ylläpitämään lihaskuntoa, en tekemään itsestäni kehonrakentajaa.

Riski päätyä kehonrakentajaksi/näköiseksi on kohdallasi kohtuullisen pieni. Jos oikeasti voimaa ja lihaskuntoa haluat, täytyy liikkeissä olla vastusta. Alkuvaiheessa 15-20 sarjat ok, mutta siinä vaiheessa kun sidekudos, jänteet ja nivelet tottuneet rasitukseen ( 2-3 kk) niin vastustaso sellaiseksi, että pystyy 3 8-10 toiston sarjaa tekemään lopussa jo pinnistystä vaatien parin minuutin tauoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku suositella, minkä painoisilla tavallisilla käsipainoilla, ei siis kahvakuula, olisi hyvä aloittaa? En ole koskaan ostanut yksiäkään mutta ajattelin hankkia pari kpl. Jos on kaksi kolmekiloista, onko liian painavat alkuun? suosituksia please.

10 kilon säädettävällä käsipainolla pääsee alkuun. Nuo parin kilon painot on lelu-/lämmittelyosastoa

Olen +50v. nainen, pyrin ylläpitämään lihaskuntoa, en tekemään itsestäni kehonrakentajaa.

Tuon ikäisestä naisesta ei saa kehonrakentajaa edes steroideilla älä pelkää.

WTF? t.  Tiina

Vierailija
84/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt näin epäkannustavasti, lihaksen kasvattaminen on äärimmäisen kovan työn takana.

Nuorilla miehilla saattaa joillakin olla testoa sen verran että saa lihasta lisättyä kovalla punttireenillä ja erittän runsaalla syömisellä, etenkin valkuais proteiinia on syötävä paljon, ja yleensä määrät tavoitteellisessa lihaksen kasvatuksessa on luokkaa 3-5 rammaa painokiloa kohden vuorokaudessa.

Naisilla ei lihas kasva senkään vertaa. Keski-iän ylittäneillä ei ilman kemiaa saa merkittävää näkyvää lihas kasvua aikaiseksi kovallakaan harjoittelulla.

Läski kannattaa aina sulatta pois niin erottuu ne vähäisemmätkin lihat paremmin.

Liikunta on aina hyväksi mutta ei sillä valitettavasti lihas kasva, tämän olen 30 vuoden kokemuksella havainnut valmentaessani voimailua ja kehon rakennusta.

Vierailija
85/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että esim 8kg ja 12kg kahvakuulalla pääsee jo hyvin alkuun. Ei kokemusta noista säädettävistä, kai nekin asiansa ajavat.

Vierailija
86/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin inhosin salitreeniä vuosikymmenen ja rakastan aerobista urheilua.

Lähdin kuitenkin mieheni seuraksi taas salille muutama kk sitten ja tein starting strength -ohjelmaa kuukauden pari ja jäin totaalisen koukkuun kyykkäämiseen, mavettamiseen ja penkkiin :D syke on korkealla koko tunnin treenin ajan ja olo on paljon parempi kuin aerobista hinkattuaan.

Vaihdoin nyt alkugainsien jälkeen hypertrofiapainotteiseen ohjelmaan ja käyn salilla 4-5 kertaa viikossa aamuisin ennen töitä. Katselen tällä ohjelmalla ja ruokavaliolla nyt 2-3kk ainakin ja sitten ehkä vaihdan takaisin voimapainotteiseen.

Suosittelen! Mulla nyt ongelmana se, kun vyötärö on kokoa S ja tissit ja perse kokoa L. Vaatteet meinaan kiristää.

Mistä näitä ihmisiä, joille muutaman kuukauden salilla käymisen jälkeen kasvaa valtavat lihakset, oikein tulee? Oikeassa elämässä en koskaan ole törmännyt vastaavaan. 

Olen urheillut yli 10v putkeen, aloitin sarjapainoilla 60kg ja mave 70kg. Siten. Lisäksi kerään kaiken läskin pehvaan ja tisseihin.

Vierailija
87/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdin kuitenkin mieheni seuraksi taas salille muutama kk sitten ja tein starting strength -ohjelmaa kuukauden pari ja jäin totaalisen koukkuun kyykkäämiseen, mavettamiseen ja penkkiin :D syke on korkealla koko tunnin treenin ajan ja olo on paljon parempi kuin aerobista hinkattuaan.

Vaihdoin nyt alkugainsien jälkeen hypertrofiapainotteiseen ohjelmaan ja käyn salilla 4-5 kertaa viikossa aamuisin ennen töitä. Katselen tällä ohjelmalla ja ruokavaliolla nyt 2-3kk ainakin ja sitten ehkä vaihdan takaisin voimapainotteiseen.

Suosittelen! Mulla nyt ongelmana se, kun vyötärö on kokoa S ja tissit ja perse kokoa L. Vaatteet meinaan kiristää.

Mistä näitä ihmisiä, joille muutaman kuukauden salilla käymisen jälkeen kasvaa valtavat lihakset, oikein tulee? Oikeassa elämässä en koskaan ole törmännyt vastaavaan. 

Treenattu lihaksia jo aikaisemmin, mutta nyt vasta innostuttu salilla käymisestä..?

Vierailija
88/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hakkaa pöllejä klapeiks ja painin isännän kanssa pari kertaa viikossa.

Vierailija
89/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia masentavia ajatuksia lihasten kasvusta. Minä olen nelikymppinen toimistotanttara ja todellakin parin kuukauden treenin jälkeen saan näkyviä muutoksia lihaksiin. Pakarat ja hauikset pyöristyy selvästi, samoin yläselässä näkyy muutoksia. Tietysti jos on todella suuri rasvaprosentti niin sittenhän ne jää piiloon mutta kyllä normaalipainoisella näkyy ihan selvästi lihasten kasvu. Kolmesti viikossa teen lyhyitä sarjoja isoilla painoilla.

Vierailija
90/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomupatti kirjoitti:

Sanotaan nyt näin epäkannustavasti, lihaksen kasvattaminen on äärimmäisen kovan työn takana.

Nuorilla miehilla saattaa joillakin olla testoa sen verran että saa lihasta lisättyä kovalla punttireenillä ja erittän runsaalla syömisellä, etenkin valkuais proteiinia on syötävä paljon, ja yleensä määrät tavoitteellisessa lihaksen kasvatuksessa on luokkaa 3-5 rammaa painokiloa kohden vuorokaudessa.

Naisilla ei lihas kasva senkään vertaa. Keski-iän ylittäneillä ei ilman kemiaa saa merkittävää näkyvää lihas kasvua aikaiseksi kovallakaan harjoittelulla.

Läski kannattaa aina sulatta pois niin erottuu ne vähäisemmätkin lihat paremmin.

Liikunta on aina hyväksi mutta ei sillä valitettavasti lihas kasva, tämän olen 30 vuoden kokemuksella havainnut valmentaessani voimailua ja kehon rakennusta.

Allekirjoitan hieman alle 40v naisena, että se lihaksen kasvattiminen on valtavan kovan työn takana. Ei siis tarvitse pelätä, että tulisi liian lihaksikkaan tai miehekkään näköiseksi. Ei sellaista tapahdu. Alussa lihaspaine ja turvotus saattaa pelästyttää, että kasvanko näin nopeasti, mutta se on ohimenevää tai ainakin kasvu loppuu. Alun jälkeen jokainen milli on kovan, suunnitelmallisen työn takana. Naisella rasva vielä kerrostuu tasaisesti kehon päälle, ja vaikka itselläni esimerkiksi vatsalihakset näkyvät, silti on niin paljon rasvaa, että käsistä ja jaloista on vaikea erottaa lihaksia. Nuorena olisi ehkä ollut toisin. 

Vierailija
91/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen urheillut yli 10v putkeen, aloitin sarjapainoilla 60kg ja mave 70kg. Siten. Lisäksi kerään kaiken läskin pehvaan ja tisseihin.

Mitä tarkoitat sarjapainoilla? Tai mitä tarkoitat mavella eli onko se ykkösmaksimi vai teetkö 3x10 70kg mavessa? Ketjuissa puhuimme lihasmassan kasvusta, ja koska mainitsit treenin yhteydessä, että vaatteet ovat alkaneet puristaa, oletin sinun tarkoittavan lihaskasvua enkä rasvamäärän. 

Vierailija
92/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia masentavia ajatuksia lihasten kasvusta. Minä olen nelikymppinen toimistotanttara ja todellakin parin kuukauden treenin jälkeen saan näkyviä muutoksia lihaksiin. Pakarat ja hauikset pyöristyy selvästi, samoin yläselässä näkyy muutoksia. Tietysti jos on todella suuri rasvaprosentti niin sittenhän ne jää piiloon mutta kyllä normaalipainoisella näkyy ihan selvästi lihasten kasvu. Kolmesti viikossa teen lyhyitä sarjoja isoilla painoilla.

Luultavasti olet vain kiinteytynyt, eli rasvaa on sulanut vähän pois lihasten päältä. Siksi lihakset erottuvat paremmin kuin aikaisemmin. Parissa kuukaudessa ei lihasta noin vain kasvateta. Etenkin keski-ikäisillä naisille vaikeaa, sori että negailen.

Vierailija
93/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastan uimista, vesijuoksua, rullahiihtoa, hiihtoa, juoksua, kävelyä ja sauvakävelyä. Vaihtelevasti. 

Liikuntakertoja tulee viikossa 5-6, ja kerralla harrastan liikuntaa noin tunnin.

Lihaksiin ei tule kokoa ainakaan mulle. Pysyn sellaisena urheilullisen hoikkana ja timminä. Ja siihen olen ihan tyytyväinen.  

Vierailija
94/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saanut ainoastaan lihakset kansanomaisesti ilmaistuna "Pumppiin" eli verta lihas soluihin, joka ilman säännöllistä reeniä palautuu viikossa parissa alkutilanteeseen, näin on asia kohdallasi.

Toki puntti reeni kannattaa aina, hermotuksen kehittyessä voimatasot kasvaa ja luonnollisesti kuolevan lihas solukon uusiutuminen tehostuu.

Naisilla, kuten miehilläkin punttireeni tekee gutaa lukuisten eri hormoonien toiminnalle,  tämä jos mikä on jokaiselle eduksi mm.  kammarin puolella.

Vierailija
95/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä palstaulit niin kovin vastustaa noita naistensaleja... Kyllä moni nainen menee mielummin niille kyykkäämään, eipähän kukaan kyttää vieressä ja saa treenata rauhassa. 

Vierailija
96/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin yksi tapa kasvattaa lihaksia on metsätyöt ja halonhakkuu. Ilman helpottavia työkaluja, paitsi ehkä moottorisaha.

Samalla syntyy läjittäin polttopuita, jotka voi vaikka myydä eteenpäin. Ei tosin välttämättä tämäkään ole aina mukavaa.

Tämä olisi pääkaupunkiseudun ulkopuolella rahaa tuottava harrastus. Aina löytyy metsänomistaja, joka suostuu siihen, että joku tekee harvennusta vain sillä, että vie polttopuut itselleen. Omakotiasukkaalle helpompi, kun voi viedä puut omaan pihaan jatkokäsittelyyn.

Epäilen ettei helposti, koska tuossa ominaisuudessa metsänomistaja on työnantaja työnantajan velvoitteineen ja polttopuun kerääjä on saamastaan korvauksesta verovelvollinen.

Ai ei helposti? Missä todellisuudessa elät. Itse hän teen jo näin. Mökillä kaatelen naapurin metsästä leppiä ja pajuja. On lupa, kun tuttuja ollaan.

Varmaan jos vahinko sattuisi, niin olisin siellä omin lupineni.

Vierailija
97/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä palstaulit niin kovin vastustaa noita naistensaleja... Kyllä moni nainen menee mielummin niille kyykkäämään, eipähän kukaan kyttää vieressä ja saa treenata rauhassa. 

Naisten salit ovat mukava paikka aloittaa salilla käyminen. Siellä käy usein ihan tavallisia ihmisiä, eläkeläisiä ja laihduttajia. Puuttuu ne bodarit, jotka saa aloittelijan olon ehkä vähän vaivautuneeksi. 

Vierailija
98/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosalle kuntosali naisista tuo ei näyttäis olevan jostain syystä ongelma. Usko huviksesi.

mies53v

99/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lihasta haluaa kasvattaa, niin kyllä kuntosalilla raskailla painoilla treenaamisessa on aika hyvä hyötysuhde verrattuna esim kiipeilyyn. 

Vierailija
100/258 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakset kasvavat tiettyyn rajaan asti millä tahansa tavalla mikä kuormittaa niitä riittävästi. Lihaksen koko on siis siitä kiinni mitä siltä vaaditaan ja mihin se ajan kanssa totutetaan. Jos ajatellaan vaikka tankotanssia niin luultavasti aluksi lihakset voimistuvat ja kasvavatkin niihin liikkeisiin ja kuormituksen määrään sopiviksi mitä niiltä vaaditaankin. Tietyn rajan jälkeen ne eivät enää kasva.

Lihaksen poikkipinta-ala kasvaa jopa polkupyöräilyllä (reidet,pakarat) jos liikuntaa harrastamaton alkaa pyöräilemään, mutta lihaskasvu on melko maltillista ja se myös pysähtyy melko nopeasti alun jälkeen kun suoritukseen tarvittava lihasmassa on saavutettu.

Ulkonäkö ja se miltä keho ja lihakset näyttävät on täysin kiinni kehon rasvan ja lihasten määrästä, kehon mallista, mittasuhteista ja lihasten mallista sekä luuston mallista. Pelkkä lihasten koko ei siis ole ulkonäön kannalta ratkaiseva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan