Onko sosionomi(AMK) tutkinto ihan huuhaata?
Olen miettinyt alan vaihtoa, mutta olen kuullut kyseistä hokemaa eri suunnilta...
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 14:28"]Olen lastensuojelussa töissä. Täällä sosionomi tutkintoani ei pidetä huuhaana, enkä edes tee sosiaalityöntekijän sijaisuutta. [/quote] Etkä voisikaan toimia sos.tt:n hommissa, sillä lasussa sosionomilla ei ole lain mukaan päätöksentekovaltaa.
[/quote]
Sijaistuksia (oliko max vuosi) saa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 17:20"]
Koulutus on monipuolinen ja antoisa, Sosionomin arvostus ei. Itse asun pienellä paikkakunnalla, ja olen ollut työttömänä tosi kauan. Kukaan ei oikein tiedä mikä sosionomi on ja missä se voi työskennellä. Aina pitää selitellä! Olen hakenut lukemattomia työpaikkoja, mutta koska minulla ei ole alalta vielä työkokemusta niin en ole päässyt mihinkään. Sitten ovat palkanneet mieluummin esim. vanhoja lähihoitajia ja lastenhoitajia, joilla on työkokemusta...aargh! Harmittaa niin kovasti, jos nyt saisin päättää niin opiskelisin sairaanhoitajaksi tai ihan vain lähihoitajaksi sillä niillä tuntuu olevan töitä.
[/quote]
No muuta muualle. Niin joutuu kuule moni muukin nykypäivänä tekemään, sosionomin palkkakin kun voi alueittain vaihdella satoja euroja.
Minä opiskelen tällä hetkellä sosionomiksi. Viime opintojakson tenttiin piti lukea kolme kirjaa eli yhteensä noin 900 sivua ja tunnilla käsitellyt asiat. Samaan aikaan oli käynnissä myös toinen opintojakso johon myös tentti ja hanketyöskentely. Molemmissa opintojaksoissa piti tehdä erinäisiä luentotehtäviä lähteitä käyttäen. Molempiin kuului myös ryhmätyöt joissa kirjoitetaan suhteellisen laaja raportti. Kaikki tämä alle kahdessa kuukaudessa. Hanketyöskentelyä eli ns.vapaaehtoisena toimimista oli 35 tuntia.
No on se ehkä siinä mielessä huuhaata, että en mä koe pätevöityneeeni mihinkään sillä koulutuksella. En siis koe, että mulla olisi mitään erityistä osaamista tuon tutkinnon johdosta. On se ehkä ajattelutapoihin vaikuttanut ja siihen, millaisiin asioihin yhteiskunnassa kiinnitän huomiota.
Kyllähän sosionomeille jo kysyntää kuitenkin on, vielä sanotaanko 5 vuotta sitten oli paljon tuntemattomampi tutkinto.
t. juuri valmistunut
Sosionomien tilanne on se, että heille aukeaa koko ajan uusia työpaikkoja esimerkiksi uusimpana muutoksena nykyisin sosionomi on pätevä koulukuraattorin hommiin. Sosiaalityöntekijöistä on kova pula, jonka vuoksi aletaan pätevöittämään yhä enemmän sosionomeja uusiin ammattinimikkeisiin. Työllisyys näkymät ovat tällä hetkellä sosionomella todella hyvät.
No itse työskentelen palveluohjaajana vanhuspalveluissa ja todella pidän työstäni. Työ vaatii laajaa asiantuntemusta palvelujärjestelmästä sekä tietenkin hyviä vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja. Olen työskennellyt myös sos.alan projektissa projektivastaavana parin vuoden ajan.
Päätös opiskella sosionomiksi (amk) oli minulle oikea, mutta ala ei sovi kaikille.
Mulla sosionomin tutkinto. Vähän on huuhaata, sillä meillä on töissä lähihoitajiakin, ja tehdään ihan samaa hommaa.
Jotenkin nolottaa nostaa korkeampaa palkkaa kun samaa työtä kuitenkin tehdään.
En tajua miksei sosionomeja voida jatkokoulutttaa nopeassa tahdissa sosiaalityöntekijöiksi nyt kun on huutava pula pätevistä. Olen meinaan tehnyt nyt (epäpätevänä) sosiaalityöntekijän töitä viimeiset 5 vuotta sosionomin papereilla ja oma koulutukseni antoi ihan hyvät valmiudet hommaan.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:45"]En tajua miksei sosionomeja voida jatkokoulutttaa nopeassa tahdissa sosiaalityöntekijöiksi nyt kun on huutava pula pätevistä. Olen meinaan tehnyt nyt (epäpätevänä) sosiaalityöntekijän töitä viimeiset 5 vuotta sosionomin papereilla ja oma koulutukseni antoi ihan hyvät valmiudet hommaan.
[/quote]
Vahinko alapeukku.
Olen itse sosionomi (amk) ja olen tietysti hiukan jäävi sanomaan, mutta ei tämä ole huuhaata. Kyllä meille on ihan selkeä tilaus työmarkkinoilla, juuri ohjaavissa töissä. Sosiaali- ja terveysalalla on paljon töitä, joihin lähihoitajakoulutus ei ole ihan riittävä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:45"]
En tajua miksei sosionomeja voida jatkokoulutttaa nopeassa tahdissa sosiaalityöntekijöiksi nyt kun on huutava pula pätevistä. Olen meinaan tehnyt nyt (epäpätevänä) sosiaalityöntekijän töitä viimeiset 5 vuotta sosionomin papereilla ja oma koulutukseni antoi ihan hyvät valmiudet hommaan.
[/quote]
Varmaan siksi, että vain murto-osa sosionomeista haluaa sosiaalityöntekijöiksi. Ei tuollainen jatkokoulutusväylä olisi kannattava.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:45"]
[/quote]
Varmaan siksi, että vain murto-osa sosionomeista haluaa sosiaalityöntekijöiksi. Ei tuollainen jatkokoulutusväylä olisi kannattava.
[/quote]
No ei nyt tietenkään kaikkia sosionomeja, vaan jatkokoulutukseen olisi ihan normaali hakumenettely ja tyyliin vuoden mittainen lisäopiskelu.
Eikös sosionoi voi jatkokouluttautua juuri YAMK:ssa tai yliopistossa. Näin olen käsittänyt.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:45"] En tajua miksei sosionomeja voida jatkokoulutttaa nopeassa tahdissa sosiaalityöntekijöiksi nyt kun on huutava pula pätevistä. Olen meinaan tehnyt nyt (epäpätevänä) sosiaalityöntekijän töitä viimeiset 5 vuotta sosionomin papereilla ja oma koulutukseni antoi ihan hyvät valmiudet hommaan. [/quote] Varmaan siksi, että vain murto-osa sosionomeista haluaa sosiaalityöntekijöiksi. Ei tuollainen jatkokoulutusväylä olisi kannattava. [/quote] No ei nyt tietenkään kaikkia sosionomeja, vaan jatkokoulutukseen olisi ihan normaali hakumenettely ja tyyliin vuoden mittainen lisäopiskelu.
[/quote]
Kuten sanoin, tuo tuskin olisi kannattavaa, sillä sille olisi todella vähän kysyntää.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:07"]Eikös sosionoi voi jatkokouluttautua juuri YAMK:ssa tai yliopistossa. Näin olen käsittänyt.
[/quote]
Voi. Mutta yamk ei anna pätevyyttä sosiaalityöntekijäksi ja yliopiston kautta kestää liian monta vuotta ollakseen järkevää työssäkäyvälle, jolla jo on se yksi korkeakoulututkinto.
No hohhoijaa. Mistä tahoilta tämmöistä olet kuullut? Lähihoitajilta?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:07"]Eikös sosionoi voi jatkokouluttautua juuri YAMK:ssa tai yliopistossa. Näin olen käsittänyt. [/quote] Voi. Mutta yamk ei anna pätevyyttä sosiaalityöntekijäksi ja yliopiston kautta kestää liian monta vuotta ollakseen järkevää työssäkäyvälle, jolla jo on se yksi korkeakoulututkinto.
[/quote]
Sosionomin tutkinto on kuitenkin eri asia, kuin sosiaalityöntekijän tutkinto. Eihän lääkäriksi haluavilla sairaanhoitajillakaan ole mitään reittiä lääkäriksi vuoden lisäkoulutuksella, vaikka heillä on jo yksi korkeakoulututkinto terveydenhoitoalalta.
Paljastus: kaikki AMK-tutkinnot on huuhaata!
t. ex-AMKilainen