Onko sosionomi(AMK) tutkinto ihan huuhaata?
Olen miettinyt alan vaihtoa, mutta olen kuullut kyseistä hokemaa eri suunnilta...
Kommentit (127)
Kaikki tutkinnot mitkä eivät liity matematiikkaan, fysiikkaan, teknologiaan tai insinööriyteen ovat turhaa liibalaabaa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:10"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:45"] Toi just onkin tossa sosionomikoulutuksessa, et on vähän opintoja sieltä täältä, mut ei mistään kunnolla, halutaan vaan olla parempia kuin lähihoitajat, vaikka opinnot oikeesti lähes samat. [/quote] Ja perustat tämän väitteen minkälaiseen faktaan? [/quote] No silloin kun opiskelin aikuispuolella sosionomiksi, minulla oli lähes puolet opiskelutovereistani lähihoitajia. He sanoivat, että miten naurettava koulutus se oli vaatimustaan. [/quote] Niin, siis tuohan on vain mututuntumaa. Osaat varmaan kaivaa jostain sanojesi tueksi lähihoitajan ja sosionomin opintojaksojen kuvaukset, niin voidaan sitten kaikki yhdessä vertailla. [/quote] Katsopa ihan minkä tahansa amk:n sivuilta tutkintovaatimukset ja vertaa niitä ammattiopistojen lähärikoulutukseen. Sen verran sun pitää itse nähdä vaivaa.
[/quote]
Se, joka väitteen esittää, on todisteluvelvollinen. Eli hopihopi, alapa latomaan faktaa tänne.
[/quote]
http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/sosiaaliala/
tai
http://www.ammattikoulut.fi/search/lahihoitaja
[/quote]
Niin, siinä on parilla sanalla kuvattu, mitä se on. Mutta opintokokonaisuus, jossa on kurssit kuvailuineen, niitä kiitos.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:45"]Huuhaatutkinto tradenomin ohella. Karua faktaa. [/quote] Niin no jos tradenomi ja merkonomi laitetaan samalle viivalle, niin eiköhän se tradenomi sen paikan saa. Sosiaalikasvattajia ei kouluteta enää, tilalle sosionomit. Niin se maailma muuttuu.
[/quote]
No se just on pointti, kun ei saa. Tradenomit on merkonomien kanssa samalla linjalla työnhaussa ja halajaa samoja tehtäviä. Moni mernknomi asenteellaan etenee tradenomia nopeamminkin. Itse etenin merkonomina heti päällikkötasolle, mitä ei ole yhtään poikkeavaa. Sos- ja terv- alalla papareita katsotaan enemmän, mutta ei sosionomi paljoa lähihoitajasta eroa, kuin tunnetasolla. Amikset on amiksia.
[/quote]
Voithan sinä itsellesi niin uskotella.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:10"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:45"] Toi just onkin tossa sosionomikoulutuksessa, et on vähän opintoja sieltä täältä, mut ei mistään kunnolla, halutaan vaan olla parempia kuin lähihoitajat, vaikka opinnot oikeesti lähes samat. [/quote] Ja perustat tämän väitteen minkälaiseen faktaan? [/quote] No silloin kun opiskelin aikuispuolella sosionomiksi, minulla oli lähes puolet opiskelutovereistani lähihoitajia. He sanoivat, että miten naurettava koulutus se oli vaatimustaan. [/quote] Niin, siis tuohan on vain mututuntumaa. Osaat varmaan kaivaa jostain sanojesi tueksi lähihoitajan ja sosionomin opintojaksojen kuvaukset, niin voidaan sitten kaikki yhdessä vertailla. [/quote] Katsopa ihan minkä tahansa amk:n sivuilta tutkintovaatimukset ja vertaa niitä ammattiopistojen lähärikoulutukseen. Sen verran sun pitää itse nähdä vaivaa.
[/quote]
Se, joka väitteen esittää, on todisteluvelvollinen. Eli hopihopi, alapa latomaan faktaa tänne.
[/quote]
http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/sosiaaliala/
tai
[/quote]
Niin, siinä on parilla sanalla kuvattu, mitä se on. Mutta opintokokonaisuus, jossa on kurssit kuvailuineen, niitä kiitos.
[/quote]
Hyvää yötä sulle lähäri :D
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:54"]
[/quote]
[/quote]
tai
[/quote]
[/quote]
Hyvää yötä sulle lähäri :D
[/quote]
Hyvä yötä vain :) Voit sitten aamulla jatkaa jankkaamistasi.
En tosin ole lähihoitaja.
No esimerkiksi Tampereella iso osa kotihoidon esimiehistä ja asiakasohjaajista on sosionomeja (toki myös esim. terveydenhoitajia on ko. hommissa). Lähihoitajan paperilla ei ole mitään asiaa ko. tehtäviin!
Sosionomi tutkinto on muuten nyt myös virallinen pätevyysvaatimus koulukuraattorin tehtäviin.
Olen opiskellut ensin lähihoitajaksi ja siitä jatkanut sosionomiksi, ja kyllä sosionomiksi opiskeleminen oli paljon vaativampaa (kirjatentit, esseet, tutkimusmenetelmäopinnot, kieliopinnot ym.)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:03"]Olen opiskellut ensin lähihoitajaksi ja siitä jatkanut sosionomiksi, ja kyllä sosionomiksi opiskeleminen oli paljon vaativampaa (kirjatentit, esseet, tutkimusmenetelmäopinnot, kieliopinnot ym.)
[/quote]
Tätähän tälle yhdelle jankkaajalle on yritetty selittää, mutta ei mene perille ei.
Luulee tietävänsä paremmin kuin ne, jotka tutkintovaatimukset ovat laatineet.
Hölmö mikä hölmö.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:35"]
Paljastus: kaikki AMK-tutkinnot on huuhaata!
t. ex-AMKilainen
[/quote]
Suomeksi sanottuna et siis pärjännyt ammattikorkeassa.
Tunnen yhden joka pesee dementikkojen takapuolia. Voisi tehdä sitä lyhyemmälläkin koulutuksella.
On se vähän. Mieluummin sitten sosiaalityöntekijäksi, joista on kova pula. Sosionomeja alkaa olla aika paljon ja veikkaan että kohta niin reilusti yli tarpeen että joutuvat tekemään lähihoitajien hommia.
Itse lastensuojelun arviointiyksikössä teen mielenkiintoista duunia, lähihoitajia meillä ei ole eikä oteta...
Tutulla ainakin hyvä työpaikka toiminnanjohtajana.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:00"]Tunnen yhden joka pesee dementikkojen takapuolia. Voisi tehdä sitä lyhyemmälläkin koulutuksella.
[/quote]
Minäkin tunnen aika monta. Saavat sosionomin palkan kuitenkin...
Todellakin on. Näitä oppeja ja tietoja en saannua perustutkinnossa. Sosionomi antaa valmiudet toimia mm. lastentahanopettajana, sosiaaliohjaajana kouluissa, koulukuraattorina. erilaissa ohjaustehtävissä lastensuojelun sekä vanhustenpuolella. Jossain amk kouluissa on myös mielenterveyspuoli, jonka voi valita. Päiväkodin johtajana. Tiedän sosionomeja jotka laskevat toimeentulotukia. Osa ohjaa työttömiä erilaisiin kuntouttaviin palveluihin. Ovat työkkärissä, kelassa jatkanko vielä.
Ainoa mitä olen ihmetellyt, että lastentahanopettaja tekee jossainmäärin mysökin samaa työtä kuin lähihoitajat.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:32"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:53"]Olen valmistumisestani asti ollut vakiduunissa lastentarhanopettajana. T.sosionomi
[/quote]
Mutta et voi työskennellä esiopetuksessa. Eli jos lto on tavoite, kannattaa mennä yliopistoon.
[/quote]
Ei kaikki lastentarhanopettajat halua työskennellä esiopetusryhmässä.
[/quote]
No ei aina, mutta työuralla vaihtelu virkistää. Lisäksi tuo kelpoisuus on näppärä keino karsia hakijoita... Ja suurin syy: jos haluaa lastentarhanopettajaksi kannattaa opiskella lastentarhanopettajaksi ja hankkia asiantuntemus siltä alalta. Arvostan sosionomikoulutusta, mutta lastentarhanopettajaksi sillä ei pitäisi valmistua.
[/quote]
[/quote]
tai