Onko sosionomi(AMK) tutkinto ihan huuhaata?
Olen miettinyt alan vaihtoa, mutta olen kuullut kyseistä hokemaa eri suunnilta...
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:11"]Itse olen kyllä äitinä ihmetellyt, että miksi sosionomit esiintyvät lastentarhanopeina, joka kuitenkin on eri koulutus, yliopistotasoinen kuitenkin? [/quote] Suoritin sosionomi koulutuksessa tarvittavat opinnot jolla sai pätevyyden lto:n opettajan hommiin. Se pykälä on ihan tutkintotodistuksessa niillä jotka ovat suorittaneet.
[/quote]
No, teillä on sitten jatkossa varmaan helpompaa, kun asennevammautuneet mammat vaativat lapsilleen hoitajaksi yliopistotaustaisen lastentarhanopettajan.
Mikäs siinä, jos sinulla olisi esim. 5 muksua hoidettavana, ja yliopistopohjaisella työkaverilla 30 muksua. Win-win, vai miten se oli.
Toi just onkin tossa sosionomikoulutuksessa, et on vähän opintoja sieltä täältä, mut ei mistään kunnolla, halutaan vaan olla parempia kuin lähihoitajat, vaikka opinnot oikeesti lähes samat.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:45"]
Toi just onkin tossa sosionomikoulutuksessa, et on vähän opintoja sieltä täältä, mut ei mistään kunnolla, halutaan vaan olla parempia kuin lähihoitajat, vaikka opinnot oikeesti lähes samat.
[/quote]
Ja perustat tämän väitteen minkälaiseen faktaan?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:45"]Huuhaatutkinto tradenomin ohella. Karua faktaa.
[/quote]
Niin no jos tradenomi ja merkonomi laitetaan samalle viivalle, niin eiköhän se tradenomi sen paikan saa. Sosiaalikasvattajia ei kouluteta enää, tilalle sosionomit. Niin se maailma muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 14:28"]Olen lastensuojelussa töissä. Täällä sosionomi tutkintoani ei pidetä huuhaana, enkä edes tee sosiaalityöntekijän sijaisuutta.
[/quote]
Etkä voisikaan toimia sos.tt:n hommissa, sillä lasussa sosionomilla ei ole lain mukaan päätöksentekovaltaa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:45"]
[/quote]
Onko muuten lähihoitajilla yhteen tenttiin luettavaa 400 sivua esim. kehityspsykologiasta?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:16"]Miksi AMK opiskelijat luulevat olevansa akateemisia. Vain yliopistossa opiskelevat ovat akateemisia. Ammattikorkeakoulu ei ole verrattavissa yliopistoon. Yliopisto on nimensä veroisesti ylivertainen. Olen taidehistorian maisteri ja työtön, mutta niin perkeleen akateeminen
[/quote]
Miten niin luulevat? En mä luule.
olipahan yllätys että lastentarhaopettajan pätevyyden voi saada myös amk:sta! en kyllä usko että vanhemmille tutkinnot merkitsevät vaan ihan muut jutut. itsehän kannatan perhepäivähoitoa. en minkään ammattinimikkeen takia vaan siksi, että johan nimikin kertoo, ettei lastenTARHA voi olla mikään optimaalinen ympäristö alle kouluikäisille viettää suurinta osaa valveillaoloajastaan. ei mulla muuta...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:34"]Pätevyys voi olla lain mukaan joo, mut ei silti voi olla oikea lastentarhanopettajan, koska se koulutus on vain yliopistossa. Miksi ei voida olla ylpeitä omasta koulutuksesta? Harmittaako, et ei ole päässyt yliopistoon? Yliopistosta valmistuu akateemisia, amiksesta ei..
[/quote]
Höpö höpö. Se nyt vaan kaivelee näitä lastentarhanopeja kun itse ovat suorittaneet neljän vuoden opiskelun yliopistossa sata vuotta sitten. Neljä vuotta yliopistossa ja ollaan niin erinomaisia:D Sata kertaa enemmän arvostan esimerkiksi kätilön koulutusta, joka kestää 4,5 vuotta. Kukaan tuntemistani kätilöistä ei ole vaipunut masennukseen akateemisen uran puuttuessa.
Eihän se yliopisto huutaa lto- tutkinto takaa minkäänlaista ammattitaitoa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:27"]Mulle ainakin tää ihan uus juttu, voiko siis kysyä lapsen hoitajalta, et ootko amis tai yliopistolainen?
[/quote]
Ammattikorkeakoulun käynyt EI ole amis.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:10"]Paljonko on se palkanlisä, jos siis oikea ope vs. sosionomi?
[/quote]
Ihan sama palkka.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:27"]Mulle ainakin tää ihan uus juttu, voiko siis kysyä lapsen hoitajalta, et ootko amis tai yliopistolainen?
[/quote]
Tietenkin voit ja vastaukseksi saat että meillä on yksi lto ja minäkin olen lähihoitaja.
Koulutus on monipuolinen ja antoisa, Sosionomin arvostus ei. Itse asun pienellä paikkakunnalla, ja olen ollut työttömänä tosi kauan. Kukaan ei oikein tiedä mikä sosionomi on ja missä se voi työskennellä. Aina pitää selitellä! Olen hakenut lukemattomia työpaikkoja, mutta koska minulla ei ole alalta vielä työkokemusta niin en ole päässyt mihinkään. Sitten ovat palkanneet mieluummin esim. vanhoja lähihoitajia ja lastenhoitajia, joilla on työkokemusta...aargh! Harmittaa niin kovasti, jos nyt saisin päättää niin opiskelisin sairaanhoitajaksi tai ihan vain lähihoitajaksi sillä niillä tuntuu olevan töitä.
Varmaan av-mammoja ärsyttää, et ei oo mitään koulusta, ees sosionomi, tai työtä... Kai nytlapsii voi hoitaa kotihoidontuella niin ei tarvii muuta kuin maata kotona?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:45"]
En tajua miksei sosionomeja voida jatkokoulutttaa nopeassa tahdissa sosiaalityöntekijöiksi nyt kun on huutava pula pätevistä. Olen meinaan tehnyt nyt (epäpätevänä) sosiaalityöntekijän töitä viimeiset 5 vuotta sosionomin papereilla ja oma koulutukseni antoi ihan hyvät valmiudet hommaan.
[/quote]
Kyllähän heitä voi. Pääsisivät vaan ensin yliopiston pääsykokeesta läpi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:54"]Olen itse sosionomi (amk) ja olen tietysti hiukan jäävi sanomaan, mutta ei tämä ole huuhaata. Kyllä meille on ihan selkeä tilaus työmarkkinoilla, juuri ohjaavissa töissä. Sosiaali- ja terveysalalla on paljon töitä, joihin lähihoitajakoulutus ei ole ihan riittävä. [/quote] Työnantajille lisää valistusta koulutuksesta. Varsinkin vanhuspuolelle palkkavat mielellään lähihoitajien hommia tekemään. Toki isommalla palkalla.
[/quote]
Sosionomi, joka ei opinnoissaan ole erikoistunut vanhusten parissa työskentelyyn, ei siellä vanhainkodissa kyllä mitään tee kun ole vanhusten kanssa työskentelyn tietotaitoa oikeastaan ollenkaan.
Jännä, miten näissä keskusteluissa eniten väitteitä esittävät ne, joilla ei ole ko. koulutuksesta mitään tietoa.
[/quote]
Kyllä vaan on! Itse olen sosionomi ja halusin alunperin työskennellä vanhusten parissa. Kävin parikin yksityis laitosta läpi ja molemmissa sama homma. Yllättäen tarvittiin päivittäin hoitajaa kun joku oli poissa. Lopulta olisivat laittaneet pelkkiä hoitajien vuoroja mutta siinä vaiheessa poistuin rivistä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:54"]Olen itse sosionomi (amk) ja olen tietysti hiukan jäävi sanomaan, mutta ei tämä ole huuhaata. Kyllä meille on ihan selkeä tilaus työmarkkinoilla, juuri ohjaavissa töissä. Sosiaali- ja terveysalalla on paljon töitä, joihin lähihoitajakoulutus ei ole ihan riittävä. [/quote] Työnantajille lisää valistusta koulutuksesta. Varsinkin vanhuspuolelle palkkavat mielellään lähihoitajien hommia tekemään. Toki isommalla palkalla.
[/quote]
Sosionomi, joka ei opinnoissaan ole erikoistunut vanhusten parissa työskentelyyn, ei siellä vanhainkodissa kyllä mitään tee kun ole vanhusten kanssa työskentelyn tietotaitoa oikeastaan ollenkaan.
Jännä, miten näissä keskusteluissa eniten väitteitä esittävät ne, joilla ei ole ko. koulutuksesta mitään tietoa.
[/quote]
Geronomi on vanhutyön amk-tutkinto. Jännä että tässä keskustelussa et edes sitä tiedä.
Sosionomi ei erikoistu mihinkään, korkeintaan suuntautuu.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:45"]
[/quote]
Ja perustat tämän väitteen minkälaiseen faktaan?
[/quote]
No silloin kun opiskelin aikuispuolella sosionomiksi, minulla oli lähes puolet opiskelutovereistani lähihoitajia. He sanoivat, että miten naurettava koulutus se oli vaatimustaan.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:35"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:54"]Olen itse sosionomi (amk) ja olen tietysti hiukan jäävi sanomaan, mutta ei tämä ole huuhaata. Kyllä meille on ihan selkeä tilaus työmarkkinoilla, juuri ohjaavissa töissä. Sosiaali- ja terveysalalla on paljon töitä, joihin lähihoitajakoulutus ei ole ihan riittävä. [/quote] Työnantajille lisää valistusta koulutuksesta. Varsinkin vanhuspuolelle palkkavat mielellään lähihoitajien hommia tekemään. Toki isommalla palkalla. [/quote] Sosionomi, joka ei opinnoissaan ole erikoistunut vanhusten parissa työskentelyyn, ei siellä vanhainkodissa kyllä mitään tee kun ole vanhusten kanssa työskentelyn tietotaitoa oikeastaan ollenkaan. Jännä, miten näissä keskusteluissa eniten väitteitä esittävät ne, joilla ei ole ko. koulutuksesta mitään tietoa. [/quote] Geronomi on vanhutyön amk-tutkinto. Jännä että tässä keskustelussa et edes sitä tiedä. Sosionomi ei erikoistu mihinkään, korkeintaan suuntautuu.
[/quote]
No voi anteeksi Teidän Pyhä Korkeutenne, kun jäi ihan virallinen nimike pois !!
Toivottavasti saat unta yöllä, vaikka jouduitkin kokemaan näin traumaattisen tapauksen.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:31"]Mä luulin, että sosionomit ovat päiväkodintätejä.
[/quote]
On ne niitäkin.