Voi minua yksinkertaista.
Kertokaahan te viisaammat minulle asia jota en ymmärrä. Miksi joku suostuu menemään vapaehtoisesti amikseen ja sen vuoksi tekemään raskaampaa työtä, pienemmällä palkalla, huonommilla ehdoilla ja työajoilla? Kun siihen paremman koulutuksen hankkimiseen menisi vain muutama vuosi. Työura on kuitenkin kymmeniä vuosia. Toki on aloja joissa amis tienaa hyvin mutta ne ovat äärimmäisen harvinaisia, näidenkin alojen työajat ja olosuhteet eivät ole kadehdittavia.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:40"]
Mulla oli ysillä keskiarvo ysin pintaan ja olisin päässyt heittämällä lukioon mutta en halunnut (ja siitä väännettiin äitini kanssa useasti). Sen sijaan pääsin amikseen ja kouluttauduin ravintolakokiksi, joka on ollut lapsesta lähtien haaveammattini.
Palkka ei päätä huimaa mutta tykkään työstäni. Palkka riittää elämiseen ja säästöönkin jää ihan kivasti.
[/quote]
Tää on tätä seliseli meininkiä. Jokaisen pikkupojan haave on olla rekkakuski tai jotain mutta kuka sitä sitten aikuisten oikeasti haluaa tehdä? Kotonasi voit harrastaa ruuan laittoa kyllätymiseen saakka ja helpottaa elämääsi opiskelemalla hyvä ja arvostettu ammatti, ai rahkeet eivät riittäneetkään... SORI. Oli pakko kun kaltaisiasi selittäjiä riittää, mä en luule vaan tiedän että kun olet lähempänä eläke ikää niin olet moneen kertaan katunut sitä ettet mennyt lukioon...
[/quote]
:D Täällä on selkeästi joku haukkumassa muita jonka elämän ainoa saavutus on ollut käydä lukio, muuten ei kellään olisi niin pakkomiellettä lukiosta varsinkin jos olisi kouluttautunut korkealle. Jotakuta haittaa että toiset tekevät työtä josta tykkäävät, kateus on ikävää kun se katkeroittaa. Jokaisen joka haukkuu toisia ammatteja, ei kannata sitten syödä sen ravintolakokin valmistamaa ruokaa, lukea postinjakajan tuomaa lehtejä jnejne. :)
Suurin osa ihmisistä ei keskity omaan menestykseen vaan toisten mollaamiseen, mikä on hyvin surullista.
Kyllä se vaan niin on että jokainen takoo oman onnensa, ei siitä mihinkään pääse. Joku voi olla jumalattoman onnelinen siivoojana ja se hänelle suotakoon.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:21"]
Ap se on sulle kerrottu jo moneen kertaa mutta kun ei uppoa kaaliin..
[/quote]
Huvittavaa tosiaan että joku on niin yksinkertainen aloituksen mukaan, ettei oikeasti ymmärrä noin yksinkertaista asiaa. Mistä noin simppeleitä ihmisiä löytää, jos ei tuollaista asiaa ymmärrä niin tuskin voi suorittaa edes peruskouluakaan. :)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:40"]
Mulla oli ysillä keskiarvo ysin pintaan ja olisin päässyt heittämällä lukioon mutta en halunnut (ja siitä väännettiin äitini kanssa useasti). Sen sijaan pääsin amikseen ja kouluttauduin ravintolakokiksi, joka on ollut lapsesta lähtien haaveammattini.
Palkka ei päätä huimaa mutta tykkään työstäni. Palkka riittää elämiseen ja säästöönkin jää ihan kivasti.
[/quote]
Tää on tätä seliseli meininkiä. Jokaisen pikkupojan haave on olla rekkakuski tai jotain mutta kuka sitä sitten aikuisten oikeasti haluaa tehdä? Kotonasi voit harrastaa ruuan laittoa kyllätymiseen saakka ja helpottaa elämääsi opiskelemalla hyvä ja arvostettu ammatti, ai rahkeet eivät riittäneetkään... SORI. Oli pakko kun kaltaisiasi selittäjiä riittää, mä en luule vaan tiedän että kun olet lähempänä eläke ikää niin olet moneen kertaan katunut sitä ettet mennyt lukioon...
[/quote]
Sen lukion voi käydä aikuisenakin jos huvittaa. Ihan kuule netissäkin nykyään.
Kerro nyt, mitä se lukio olisi minulle antanut? Miten se olisi minua hyödyttänyt kokin ammatissa? Kokiksi olisin itseni lukenut joka tapauksessa. Luulenpa, että menestys lukiossa olisi ollut melko heikkoa jos ei kerran ollut mielenkiintoa. Ei niillä huonoilla lukion papereilla mitään tee. Tai no, voihan kait sitten kehuskella netissä että kyllä, olen lukion käynyt ja siten paljon parempi ihminen. Vai?
Luultavasti eläkeläisenä katuisin enemmän sitä, etten koskaan toteuttanut haaveitani kuin sitä, etten istunut kolmea lisävuotta koulussa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:26"]
Ylipainoinen naismaisteri ilmoittautuu. Ja olen alallani hyvin arvostettu. "Läskiys" on suoraa seurausta masennuksesta. Inhottaa Ap:n ja nro 58:n kaltaiset sivistyksen kaapuun verhoutuneet juntukat. Avatkaa silmät pojat niin kyllä se teidänkin maailmankatsomuksenne avartuu.
[/quote]
Harvinainen olet allalsi, tervetuloa huomenna Raflaan syömään ja katsomaan minkänäköistä porukkaa opiskelee kauppakorkeassa. T:Kauppatieteiden ylioppilas
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:41"]
Suurin osa ihmisistä ei keskity omaan menestykseen vaan toisten mollaamiseen, mikä on hyvin surullista.
Kyllä se vaan niin on että jokainen takoo oman onnensa, ei siitä mihinkään pääse. Joku voi olla jumalattoman onnelinen siivoojana ja se hänelle suotakoon.
[/quote]
Takooko kaikki tosiaan oman onnensa? Ei sillä, moni on tyytyväinen työhönsä on se sitten mikä vain. Entäs joku lapsena hyväksikäytetty, vanhempien hylätyksi tullut, koulukiusattuna ollut, mielenterveysongelmiin sairastunut? On turhan yksinkertaistavaa yrittää sepittää että kaikki takovat oman onnensa, kun elämässä se ei niin mene kaikilla. Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia, vaikka ns. paperilla olisikin. Kaikki ihmiset eivät pysty samaan kuin toiset, se on fakta. Olisiko oikein että arvostettua olisi vain joku pikajuoksijan ja oopperalaulajan ammatti, sitten voisi haukkua kaikki muut maan rakoon jotka eivät noissa lajeissa pärjää ja pääse oopperalaulu/pikajuoksu-kouluihin, näin yksinkertaistettuna kun se kerran suosittua on...
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:21"]
Ap se on sulle kerrottu jo moneen kertaa mutta kun ei uppoa kaaliin..
[/quote]
Huvittavaa tosiaan että joku on niin yksinkertainen aloituksen mukaan, ettei oikeasti ymmärrä noin yksinkertaista asiaa. Mistä noin simppeleitä ihmisiä löytää, jos ei tuollaista asiaa ymmärrä niin tuskin voi suorittaa edes peruskouluakaan. :)
[/quote]
Minua kanssa kiinnostaa otsikon mukainen asia mutta kiinnostaa minua myös se että miksi joku on läski vaikka tiedossa on että ylipainolla on hyvin negatiivinen vaikutus terveyteen... ja sekin kiinnostaa että miksi joku polttaa tupakkaa vaikka se tuhoaa terveiden kiistattomasti.
Aika harvoin nämä huonoja valintoja tekevät ihmiset pystyvät toimintaansa selittämään ainakaan järkevästi...
Täällä homma mennyt lähinnä haukkumiseksi vaikka ap pyysi selitystä...
Selittäkää minulle sitten vaikka se että miksi joku on läski eikä tee asialle mitään vaikka se ennemmin tai myöhemmin tuhoaa terveyden.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:41"]
[/quote]
Takooko kaikki tosiaan oman onnensa? Ei sillä, moni on tyytyväinen työhönsä on se sitten mikä vain. Entäs joku lapsena hyväksikäytetty, vanhempien hylätyksi tullut, koulukiusattuna ollut, mielenterveysongelmiin sairastunut? On turhan yksinkertaistavaa yrittää sepittää että kaikki takovat oman onnensa, kun elämässä se ei niin mene kaikilla. Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia, vaikka ns. paperilla olisikin. Kaikki ihmiset eivät pysty samaan kuin toiset, se on fakta. Olisiko oikein että arvostettua olisi vain joku pikajuoksijan ja oopperalaulajan ammatti, sitten voisi haukkua kaikki muut maan rakoon jotka eivät noissa lajeissa pärjää ja pääse oopperalaulu/pikajuoksu-kouluihin, näin yksinkertaistettuna kun se kerran suosittua on...
[/quote]
Pakko puuttua keskusteluun, pureskeelkaa seuraavat asiat ja kommentoikaa vasta sitten:
a) Kirjoitat itse oman tarinasi. Älä anna muiden kirjoittaa sitä.
b) Se mitä joku teki sinulle menneisyydessä, ei enää vaikuta nykyhetkessä, ellet itse anna sen vaikuttaa.
Suomessa jokainen on loppujen lopuksi oman onnensa vartija. Pohjois-Korea on asia erikseen.
Samaa olen töissä ihmetellyt mitä ap täällä. Minkä ihmeen takia perushoitajat tai hoitajat yleensä vinkuvat palkasta ja työtehtävistä, ovat kateellisia lääkäreille vaikka heillä on sama mahdollisuus opiskella lääkäriksi muutamassa vuodessa... Voin olla kuinka yksinkertainen tahansa mutta selittäkäähän sivistyneesti niin että sen voi oikeasti ihminen ymmärtää.
Mutta kun ne amikset vaan ovat niin tyhmiä että ne eivät raukat osaa parantaa omaa asemaansa. Parkua ne kyllä osaa kun aina joku muu saa enemmän.
Entä jos haluaa tehdä juuri sitä työtä mihin voi valmistua amiksesta? Katsos kun kaikki eivät ole valettu samasta muotista ja halua samoja asioita.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:57"]Oletko tyhmä vai provo?
[/quote]
Tää on tämä sama amishullu mikä provoili jo eilen täällä.
Vastaan sinulle, jos kerrot miksi joku viitsii jatkuvalla syötöllä amis-avauksia?
Kato kun alle 25-vuotiaalla pitää olla joku amatti, että saa sitä työttömyyspäivärahaa. Valitettavasti se paremminkin koulutettu valmistuu työttömäksi vaikkakin myöhemmin. Amisjätkä on saanut nauttia korvauksia senkin ajan kun joku viitseliäs on vuosia opiskellut työttömäksi
Oho, ompas toisilla ollut hapanta aamukahvia. Samaa olen ihmetellyt kuin ap ajallisesti lukio ja amis ottavat saman ajan mutta sitten voi kumman tahansa jälkeen suorttaa sen ammattisurkeen ja se ottaa 3-4 vuotta niin saa lopunelämää tehdä kivampaa duunia paremmalla palkalla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:57"]
Oletko tyhmä vai provo?
[/quote]
Ei kysyvä tieltä eksy, haluaisin aidosti ymmärtää toisia.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:56"]
Entä jos haluaa tehdä juuri sitä työtä mihin voi valmistua amiksesta? Katsos kun kaikki eivät ole valettu samasta muotista ja halua samoja asioita.
[/quote]
ja se on?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:18"]
Oletko ap noin yksinkertainen, todella?
Kun kaikki eivät pääse haluamiinsa korkeakouluihin/yliopistoihini, koska rahkeet eivät riitä! Esim. itselläni kielten opiskelu on tosi tuskaa, en vain muista niitä sanoja, enkä ymmärrä kielioppia. Lisäksi minulla huono matikkapää, en ymmärrä fysiikkaa ja kemiaa myöskään. Lukion olen suorittanut silti, vaikkakin kielet ovat a- ja b tasoa... Lyhyt matikka 5, fysiikka 5 ja kemia 6. Lisäksi joudun tekemään paljon töitä, että saan kiitettäviä reaaliaineissa.
Yksinkertaisesti, minulla ei ole tarvittavaa älykkyyttä ja muistia pärjätäkseni ja saadakseni koulutuspaikan yliopistossa tai korkeakoulussa. En pääsisi läpi kielten kursseista, enkä myöskään kursseista missä on vierakielisiä oppikirjoja.
Kaikki eivät ole yhtä älykkäitä tai lahjakkaita. Toiset taas ovat kiinnostuneita aloista, joita haluavat opiskella ja ottavat riskin siinä, että eivät ehkä työllisty valmistumisen jälkeen, mutta haluavat pelkästä mielenkiinnosta opiskella alaa, mikä kiinnostaa.
Ja tämän asian minä, vähemmän älykäs, pitää sinulle AP kertoa! Joten ei se älykkyys kaikkea kompensoi.
[/quote]
On selvää että aina osa porukasta on heikompaa ainesta ja ne siis tekevät nämä ns. raskaat työt mutta se ei ollut alkuperäinen kysymys. Kysymys oli että miksi joku menee vapaehtoisesti, voi lukea myös että miksi ihminen ei mene lukioon vaikka pääsisi sinne? tai miksi fiksu ihminen antaa periksi eikä taistele oman menestyksen eteen? Kannattaa lukea noi aloitukset ennen kuin kommentoi...
[/quote]
Aha, eli minä siis olen heikompaa ainesta? En mennyt lukioon (jonne olisi päässyt huonommalla keskiarvolla) vaan menin kauppaoppilaitokseen. Olen silti taistellut menestykseni eteen, että ei ehkä kannattaisi yleistää. Koulutus ei ole tae hyviin tuloihin tai hyvään työpaikkaan, mieluisiin työtehtäviin. Yrittäjyys usein on;) Mitä minä lukiolla tekisin, ei se ole periksi antamista.