Voi minua yksinkertaista.
Kertokaahan te viisaammat minulle asia jota en ymmärrä. Miksi joku suostuu menemään vapaehtoisesti amikseen ja sen vuoksi tekemään raskaampaa työtä, pienemmällä palkalla, huonommilla ehdoilla ja työajoilla? Kun siihen paremman koulutuksen hankkimiseen menisi vain muutama vuosi. Työura on kuitenkin kymmeniä vuosia. Toki on aloja joissa amis tienaa hyvin mutta ne ovat äärimmäisen harvinaisia, näidenkin alojen työajat ja olosuhteet eivät ole kadehdittavia.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:57"]
Oletko tyhmä vai provo?
[/quote]
Ei kysyvä tieltä eksy, haluaisin aidosti ymmärtää toisia.
ap
[/quote]
Valitettavasti vain tämän päivän Suomessa on työtilanne se, että koulutuksesta huolimatta moni valmistuu työttömäksi
Amiksessa ja korkeakoulussa, tärkein asia on se että käydään koulu loppuun ja VALMISTUTAAN, se jos mikä on oikeasti hieno asia.
Mikäköhän ap:n mielestä on hyvä työaika?
Itse olin yhden kesän töissä 12-20 työajalla ja se oli perseestä. Aamulla ei saanut mitään aikaan ja illalla ei jaksanut.
Jos jo peruskoulu on ottanut koville niin onko parempi käydä amis ja mennä töihin vai maata kotona sosun rahoilla?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:26"]
Mikäköhän ap:n mielestä on hyvä työaika? Itse olin yhden kesän töissä 12-20 työajalla ja se oli perseestä. Aamulla ei saanut mitään aikaan ja illalla ei jaksanut.
[/quote]
Kukkuu kesätyö vs vakityö? kenellä on noi työajat jos on vakkari?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:26"]
Mikäköhän ap:n mielestä on hyvä työaika? Itse olin yhden kesän töissä 12-20 työajalla ja se oli perseestä. Aamulla ei saanut mitään aikaan ja illalla ei jaksanut.
[/quote]
Kukkuu kesätyö vs vakityö? kenellä on noi työajat jos on vakkari?
[/quote]
no esim ravintola-alalla. Tai sitten soiton opettajalla, kuten äitini.
Toisilla on elämässä muutakin sisältö kuin työ, mä en ainakaan haluaisi olla aina tavoitettavissa tai miettiä työasioita, mitä moni korkeastikoulutettu joutuu tekemään (esim mun mies).
Tota noin. Mä en suostunut. Olen hakenut yliopistoon nyt jo viidennettä kertaa mutten ole vieläkään päässyt. Sillä aikaan elelen sossun rahoilla ja odotan seuraavaa hakukierrosta.
Hienoa nro 18 sitkeytesi palkitaan kunhan sinulla on malttia.
Moni tätä on ihmetellyt miksi toiset suostuvat... toi alapeukuttajien määrä kertoo minkälaista sakkia täällä on suurinosa: amiksia. Katos kun näitä asioita ei saisi sanoa ääneen, jollekkin voi tulla vaikka paha mieli.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 02:14"]
Samaa olen töissä ihmetellyt mitä ap täällä. Minkä ihmeen takia perushoitajat tai hoitajat yleensä vinkuvat palkasta ja työtehtävistä, ovat kateellisia lääkäreille vaikka heillä on sama mahdollisuus opiskella lääkäriksi muutamassa vuodessa... Voin olla kuinka yksinkertainen tahansa mutta selittäkäähän sivistyneesti niin että sen voi oikeasti ihminen ymmärtää.
[/quote]
Aika hiljaista on selitysten suhteen... mitähän siitä voi päätellä?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:18"]
Oletko ap noin yksinkertainen, todella?
Kun kaikki eivät pääse haluamiinsa korkeakouluihin/yliopistoihini, koska rahkeet eivät riitä! Esim. itselläni kielten opiskelu on tosi tuskaa, en vain muista niitä sanoja, enkä ymmärrä kielioppia. Lisäksi minulla huono matikkapää, en ymmärrä fysiikkaa ja kemiaa myöskään. Lukion olen suorittanut silti, vaikkakin kielet ovat a- ja b tasoa... Lyhyt matikka 5, fysiikka 5 ja kemia 6. Lisäksi joudun tekemään paljon töitä, että saan kiitettäviä reaaliaineissa.
Yksinkertaisesti, minulla ei ole tarvittavaa älykkyyttä ja muistia pärjätäkseni ja saadakseni koulutuspaikan yliopistossa tai korkeakoulussa. En pääsisi läpi kielten kursseista, enkä myöskään kursseista missä on vierakielisiä oppikirjoja.
Kaikki eivät ole yhtä älykkäitä tai lahjakkaita. Toiset taas ovat kiinnostuneita aloista, joita haluavat opiskella ja ottavat riskin siinä, että eivät ehkä työllisty valmistumisen jälkeen, mutta haluavat pelkästä mielenkiinnosta opiskella alaa, mikä kiinnostaa.
Ja tämän asian minä, vähemmän älykäs, pitää sinulle AP kertoa! Joten ei se älykkyys kaikkea kompensoi.
[/quote]
On selvää että aina osa porukasta on heikompaa ainesta ja ne siis tekevät nämä ns. raskaat työt mutta se ei ollut alkuperäinen kysymys. Kysymys oli että miksi joku menee vapaehtoisesti, voi lukea myös että miksi ihminen ei mene lukioon vaikka pääsisi sinne? tai miksi fiksu ihminen antaa periksi eikä taistele oman menestyksen eteen? Kannattaa lukea noi aloitukset ennen kuin kommentoi...
Eikö se ole pääasia että jokainen saisi tehdä sitä mistä nauttii?
Ja nyt tarkoitan että oikeasti nauttii, kavihuoneessa valittajia en ymmärrä. Aivan kaikilla on suomessa mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä jos nykyinen olotila ei ole hyvä niin sitä voi muuttaa. Tämä vain unohtuu monilta. Tähän kohtaan pakko todeta että omista kokemuksista matalamman koutuksen saaneilla kovempaa valitusta ja suurempaa tyytymättömyyttä omaa elämää kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:19"]
Amiksessa ja korkeakoulussa, tärkein asia on se että käydään koulu loppuun ja VALMISTUTAAN, se jos mikä on oikeasti hieno asia.
[/quote]
Kuka on niin hölmö että alapeukutta tätä ja miksi?
Eikö valmistuminen ole hieno asia?
Katos kun jonku pitää ne työt tehdä täällä suomessa, eikä vain olla.
Kait se esimerkki tulee monelle kotoa että mitä kuuluu tehdä peruskoulun jälkeen, sitten jäädään sille tielle. Luokkayhteiskunta suomi on, vaikka hyvin harva sitä haluaa nähdä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 05:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:19"]
[/quote]
Kuka on niin hölmö että alapeukutta tätä ja miksi?
Eikö valmistuminen ole hieno asia?
[/quote]
Ei, jos on hyviä syitä olla valmistumatta. Ei voida olettaa, että parikymppisinä kaikki tietävät soveltuvuutensa ja tarjonnan. Hakuammuntaa tapahtuu, ja siihen on oltava tilaa. Valmistumisen ihannointi on samaa juurta kuin tutkintojen yliarvostaminen muutenkin. Työuria pitäisi pidentää loppupäästä vuosi kaksi, ja asiasta käydään valtavaa poliittista vääntöä. Samaan aikaan uskotellaan nuorisolle, että on vain järkevää käydä neljä vuotta vielä tätä koulua vaikka tiedät että ala on väärä. Oletko kuullut hölmöläisten peitonpidentämisestä?
[/quote]
Pääasia on kaiketi että valmistutaan joksikin vaikka olisikin vaihtanut välillä linjaa...
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:24"]
Olen ollut toimistotyössä ja palkka oli hyvä mutta hitto kun oli tylsää.. Näpytellä kauniina kesäpäivänä tietokonetta sisällä.. Ei sopinut mulle yhtään joten lähdin amikseen ja luin itseni kirvesmieheksi. Toki työ on fyysisesti todella rankkaa ja talvet ankaria. Palkalla tulen ihan hyvin toimeen. Kesällä on niin ihana tehdä ulkona töitä ja työkaverit on maailman parhaita <3 Rakennusala kiinnostaa minua paljon ja aamuisin nautin töihin lähdöstä. Toki tarkoituksena on lukea vielä joku päivä mestariksi tai inssiksi koska iän myötä kuitenkin fysiikka alkaa pettää. Mutta vielä toistaiseksi aion nauttia monta vuotta pihalla häärimisestä :)
[/quote]
Toimisto töitä hyvällä palkalla ja silti menit amikseen? Tottakai. Eihän sun tarvii lukea enää yhtään mitään kun olet jo tehnyt niitä hyväpalkkaisia toimisto töitä etköhän palaa niihin kun se fysiikka pettää?
Tais sun logiikka pettää kun kirjoittelit löpinöitäsi, sori vaan.
Koska tää ala vaikutti sellaiselta josta voisin tykätä. Työpaikka on jo tiedossa, palkka tulee olemaan kohtuullinen ja työajat on just hyvät, eli 7-16. Kaiken lisäks mun kunto on kasvanut, kun aloitin amiksen. Olen älykäs ja pärjäsin hyvin koulussa, mutta tää kiinnosti enemmän.