Voi minua yksinkertaista.
Kertokaahan te viisaammat minulle asia jota en ymmärrä. Miksi joku suostuu menemään vapaehtoisesti amikseen ja sen vuoksi tekemään raskaampaa työtä, pienemmällä palkalla, huonommilla ehdoilla ja työajoilla? Kun siihen paremman koulutuksen hankkimiseen menisi vain muutama vuosi. Työura on kuitenkin kymmeniä vuosia. Toki on aloja joissa amis tienaa hyvin mutta ne ovat äärimmäisen harvinaisia, näidenkin alojen työajat ja olosuhteet eivät ole kadehdittavia.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:37"]
Täällä sitä ollaan ja tehdään kiinteistönhoitotehtäviä insinöörin koulutuksella
[/quote]
Sama vika.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:26"]
Ylipainoinen naismaisteri ilmoittautuu. Ja olen alallani hyvin arvostettu. "Läskiys" on suoraa seurausta masennuksesta. Inhottaa Ap:n ja nro 58:n kaltaiset sivistyksen kaapuun verhoutuneet juntukat. Avatkaa silmät pojat niin kyllä se teidänkin maailmankatsomuksenne avartuu.
[/quote]
Harvinainen olet allalsi, tervetuloa huomenna Raflaan syömään ja katsomaan minkänäköistä porukkaa opiskelee kauppakorkeassa. T:Kauppatieteiden ylioppilas
[/quote]
Haha, kiitos mutta ei kiitos. Toiset meistä käyvät töissä.
Sain lapsen nuorena likkana ja tahdoin ammatin, jotta voin elättää perheeni ja olla jotain muuta kuin sossun elätti. Valmistuin ja sain heti vakityöpaikan. Lapsi meni nyt kouluun ja seuraavaksi tahtoisin lähteä opiskelemaan lisää. Se kyllä on mahdollista nyt kun talous on vakaa ja mies myös töissä. Olen vasta 25, talo on hankittu ja kaikki ok. Pidän työstäni. Ja ajtuksenani on käydä kouluttautumassa lähinnä huvikseni. Aijon silti todennäköisesti jatkaa tässä ammatissani, en tiedä mitään muuta työtä joka tuntuisi omalta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:19"]
Amiksessa ja korkeakoulussa, tärkein asia on se että käydään koulu loppuun ja VALMISTUTAAN, se jos mikä on oikeasti hieno asia.
[/quote]
Kuka on niin hölmö että alapeukutta tätä ja miksi?
Eikö valmistuminen ole hieno asia?
[/quote]
Ei, jos on hyviä syitä olla valmistumatta. Ei voida olettaa, että parikymppisinä kaikki tietävät soveltuvuutensa ja tarjonnan. Hakuammuntaa tapahtuu, ja siihen on oltava tilaa. Valmistumisen ihannointi on samaa juurta kuin tutkintojen yliarvostaminen muutenkin. Työuria pitäisi pidentää loppupäästä vuosi kaksi, ja asiasta käydään valtavaa poliittista vääntöä. Samaan aikaan uskotellaan nuorisolle, että on vain järkevää käydä neljä vuotta vielä tätä koulua vaikka tiedät että ala on väärä. Oletko kuullut hölmöläisten peitonpidentämisestä?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:12"]
Taidan minäkin olla tyhmä, kun en tajua mistä kaikille korkeasti koulutetuille löytyy koulutusta vastaavaa työtä. Entä kuka sitten siivoaa, auraa tiet, tyhjentää roskasäiliöt, jakaa lehdet, toimittaa tavarat jne. Ai mutta se menee varmaan sitten niin, että akateemiset muuttaa Amerikkaan ja suoritavan työn tekijät tuodaan Aasiasta.
[/quote]
On selvää että kaikkia meitä tarvitaan.
Alkuperäinen kysymys oli kuitenkin että "Miksi joku haluaa amikseksi vaikka muutaman vuoden opiskelulla loppuelämä olisi helpompaa, paremmalla palkalla?"
[/quote]
Sadoilletuhansille suomalaisille tämä selvyys alkaa olla historiaa. Emme tosiaankaan koe itseämme tarpeellisiksi muuten kuin runkkumateriaalina köyhienvihaajille. Tämäkin aloitus on vaikeaa olla lukematta samaan sarjaan.
Ihan hyvä että maastamme löytyy muitakin ammattikuntia kuin akateemisia.
Kyllähän se on aika selvä juttu että hyvä koulutus auttaa parempaan elämään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:42"]
Toisilla on elämässä muutakin sisältö kuin työ, mä en ainakaan haluaisi olla aina tavoitettavissa tai miettiä työasioita, mitä moni korkeastikoulutettu joutuu tekemään (esim mun mies).
[/quote]
Tässä meni niin oikein. Moni korkeastikoulutettu joutuu tekemään enemmän kuin vain sen työajan niitä hommia. Työasioita joutuu miettimään, pohtimaan tai etsimään tietoakotonakin, palkatta. Tavoitettavuutta ei vaadita olevan työsopimuksen mukaan = ei korvausta. Käytännössä kuitenkin oletetaan, että on tavoitettavissa olipa lomalla, koulutuksessa tai sairaana. En tajunnut korkeakouluun mennessäni kuinka paljon työ sitoo, kun on vaativa duuni. Olin aiemmin sairaanhoitaja ja siinä työt jäi osastolle, kun oven sulki ja seuraava jatkoi hommia. Ei tarvinnut kotona miettiä, pohtia ja etsiä ratkaisuja asioihin, jotka seuraavana päivänä töihin mennessä on vastassa.
Ohis, mutta osui kerrankin niin oikeaan.
Täällä sitä ollaan ja tehdään kiinteistönhoitotehtäviä insinöörin koulutuksella
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 02:14"]
Samaa olen töissä ihmetellyt mitä ap täällä. Minkä ihmeen takia perushoitajat tai hoitajat yleensä vinkuvat palkasta ja työtehtävistä, ovat kateellisia lääkäreille vaikka heillä on sama mahdollisuus opiskella lääkäriksi muutamassa vuodessa... Voin olla kuinka yksinkertainen tahansa mutta selittäkäähän sivistyneesti niin että sen voi oikeasti ihminen ymmärtää.
[/quote]
Aika hiljaista on selitysten suhteen... mitähän siitä voi päätellä?
[/quote]
Ihana ketju, hiljaista tosiaankin...
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:56"]
Entä jos haluaa tehdä juuri sitä työtä mihin voi valmistua amiksesta? Katsos kun kaikki eivät ole valettu samasta muotista ja halua samoja asioita.
[/quote]
ja se on?
[/quote] Hopeaseppä, esimerkiksi, ainakin minun kohdallani
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:43"]
Ei raha ole kaikille kaikki kaikessa. Eikä se että on joku hieno titteli tai tutkinto. Toisille on perhe ja siihen liittyvät asiat paljon tärkeämpiä kuin ura. Todennäköisesti lapsetkin valitsevat taloudellisesti tiukemman mutta rakkauden täyteisen lapsuuden. Ei rahaa vaan rakkautta.
[/quote]
Miten korkeakoulutus (hieno titteli tai tutkinto) sulkee pois perheen tärkeyden?
"Todennäköisesti lapsetkin valitsevat taloudellisesti tiukemman mutta rakkauden täyteisen lapsuuden. Ei rahaa vaan rakkautta."
Miten taloudellinen menestys sulkee pois rakkauden? Onkohan tällä kirjoittajalla kaikki mutterit paikallaan? Mä luulen että lapset valitsevat sekä rakkauden ja taloudellisen menestyksen? Tarpeeksi fiksu vanhempi voi tarjota molemmat...