Voi minua yksinkertaista.
Kertokaahan te viisaammat minulle asia jota en ymmärrä. Miksi joku suostuu menemään vapaehtoisesti amikseen ja sen vuoksi tekemään raskaampaa työtä, pienemmällä palkalla, huonommilla ehdoilla ja työajoilla? Kun siihen paremman koulutuksen hankkimiseen menisi vain muutama vuosi. Työura on kuitenkin kymmeniä vuosia. Toki on aloja joissa amis tienaa hyvin mutta ne ovat äärimmäisen harvinaisia, näidenkin alojen työajat ja olosuhteet eivät ole kadehdittavia.
Kommentit (92)
Ei raha ole kaikille kaikki kaikessa. Eikä se että on joku hieno titteli tai tutkinto. Toisille on perhe ja siihen liittyvät asiat paljon tärkeämpiä kuin ura. Todennäköisesti lapsetkin valitsevat taloudellisesti tiukemman mutta rakkauden täyteisen lapsuuden. Ei rahaa vaan rakkautta.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:43"]
Ei raha ole kaikille kaikki kaikessa. Eikä se että on joku hieno titteli tai tutkinto. Toisille on perhe ja siihen liittyvät asiat paljon tärkeämpiä kuin ura. Todennäköisesti lapsetkin valitsevat taloudellisesti tiukemman mutta rakkauden täyteisen lapsuuden. Ei rahaa vaan rakkautta.
[/quote]
Miten korkeakoulutus (hieno titteli tai tutkinto) sulkee pois perheen tärkeyden?
"Todennäköisesti lapsetkin valitsevat taloudellisesti tiukemman mutta rakkauden täyteisen lapsuuden. Ei rahaa vaan rakkautta."
Miten taloudellinen menestys sulkee pois rakkauden? Onkohan tällä kirjoittajalla kaikki mutterit paikallaan? Mä luulen että lapset valitsevat sekä rakkauden ja taloudellisen menestyksen? Tarpeeksi fiksu vanhempi voi tarjota molemmat...
[/quote]
Oma käsitykseni on se että nämä kaikkein surkeimmin koulutetut ja paskaduuneja tekevät ovat myös niitä kaikkein huonoimpia vanhempia, rööki palaa ja kalja maistuu niin ja lapsiin ei ole varaa satsata yhtään...
Suomi= maailman ainoa maa jossa arvostetaan enemmän tutkintoa kuin työpaikkaa.
Mitä ihmeellistä siinä on ettei kaikki satsaa itseensä? jos kaikki satsaisivat itseensä niin olisiko läskejä? tai sossupummeja? tai muuten vain vässyköitä? Itseäni ihmetyttää se kaikkein eniten että ihmisen painoindeksi kertoo lähessuoraan sen mitä hän tekee? Läski on tyhmä amis ja hoikka korkeammin koulutettu... Sori vaan jos loukkas mutta näin se on. Menkää vaikka katsomaan yliopistoihin, kauppakorkeaan tai teknillisiin korkeakouluhin siellä on äärimmäisen vähän läskejä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:29"]
[/quote]
Niin no tutkinto yleensä kertoo ihmisestä enemmän kuin se että on töissä... ja tutkinnolla aukeaa monia ovia...
Duunarikaverini saavat parempaa liksaa kuin minä, ulkomaillakin asunut KTM. Ovat normi päiväduunissa. Että se siitä palkkauksesta ja työajoistakin.
Mulla oli ysillä keskiarvo ysin pintaan ja olisin päässyt heittämällä lukioon mutta en halunnut (ja siitä väännettiin äitini kanssa useasti). Sen sijaan pääsin amikseen ja kouluttauduin ravintolakokiksi, joka on ollut lapsesta lähtien haaveammattini.
Palkka ei päätä huimaa mutta tykkään työstäni. Palkka riittää elämiseen ja säästöönkin jää ihan kivasti.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:29"]
[/quote]
Niin no tutkinto yleensä kertoo ihmisestä enemmän kuin se että on töissä... ja tutkinnolla aukeaa monia ovia...
[/quote]
Niin jos alalla on yleensäkään töitä. Tiesitkö myös sen että ihminen jolla ei ole tutkintoa voi myös olla parempi ja osaavampi työtekijä kuin se tutkinnon omaava? Suomessa todellakin arvostetaan tutkintoja aivan liikaa, pitäisi ennemminkin siirtyä tai palata enemmän mestari/kisälli järjestelmään.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:40"]
Mulla oli ysillä keskiarvo ysin pintaan ja olisin päässyt heittämällä lukioon mutta en halunnut (ja siitä väännettiin äitini kanssa useasti). Sen sijaan pääsin amikseen ja kouluttauduin ravintolakokiksi, joka on ollut lapsesta lähtien haaveammattini.
Palkka ei päätä huimaa mutta tykkään työstäni. Palkka riittää elämiseen ja säästöönkin jää ihan kivasti.
[/quote]
Tää on tätä seliseli meininkiä. Jokaisen pikkupojan haave on olla rekkakuski tai jotain mutta kuka sitä sitten aikuisten oikeasti haluaa tehdä? Kotonasi voit harrastaa ruuan laittoa kyllätymiseen saakka ja helpottaa elämääsi opiskelemalla hyvä ja arvostettu ammatti, ai rahkeet eivät riittäneetkään... SORI. Oli pakko kun kaltaisiasi selittäjiä riittää, mä en luule vaan tiedän että kun olet lähempänä eläke ikää niin olet moneen kertaan katunut sitä ettet mennyt lukioon...
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:29"] Suomi= maailman ainoa maa jossa arvostetaan enemmän tutkintoa kuin työpaikkaa. [/quote] Niin no tutkinto yleensä kertoo ihmisestä enemmän kuin se että on töissä... ja tutkinnolla aukeaa monia ovia... [/quote] Niin jos alalla on yleensäkään töitä. Tiesitkö myös sen että ihminen jolla ei ole tutkintoa voi myös olla parempi ja osaavampi työtekijä kuin se tutkinnon omaava? Suomessa todellakin arvostetaan tutkintoja aivan liikaa, pitäisi ennemminkin siirtyä tai palata enemmän mestari/kisälli järjestelmään.
[/quote]
Totta moni kortiton ajaa autoa paremmin kuin moni jolla on kortti mutta se kortti onkin osoitus siitä että henkilö on osoittanut kykenevänsä ajamaan sitä autoa. Sama pätee tutkinnoissa, ilman mitään tutkintoa työnantajalla jää aika paljon arvailujen varaan...
Mä en ymmärrä, miten joidenkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kaikki voi olla lääkäreitä, lakimiehiä, ekonomeja ja insinöörejä. Koulutus ei vielä kerro siitä millainen ihminen on. Toki joitain yleistyksiä lienee mahdollista tehdä, mutta miksi pitäisi? Miksei kohdattaisi ihmisiä ihan yksilöinä eikä yritettäisi heti kättelyssä luokitella ja saada mahtumaan johonkin ahtaaseen muottiin.
T. Lääkisläinen (joka on tosi onnellinen, että oma unelma-ammatti ollut selvillä iät ja ajat, ja päässyt vielä opiskelemaan sitä)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:00"]
Mä en ymmärrä, miten joidenkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kaikki voi olla lääkäreitä, lakimiehiä, ekonomeja ja insinöörejä. Koulutus ei vielä kerro siitä millainen ihminen on. Toki joitain yleistyksiä lienee mahdollista tehdä, mutta miksi pitäisi? Miksei kohdattaisi ihmisiä ihan yksilöinä eikä yritettäisi heti kättelyssä luokitella ja saada mahtumaan johonkin ahtaaseen muottiin. T. Lääkisläinen (joka on tosi onnellinen, että oma unelma-ammatti ollut selvillä iät ja ajat, ja päässyt vielä opiskelemaan sitä)
[/quote]
Lukutaidoton lääkisläinen, toivottavasti minusta ei tule sinun potilasta.
Ei kyse ollut siitä että kaikkien pitäisi olla jotain vaan siitä että miksi toiset suostuvat amikseen ja amis duuneihin pienemmällä plakalla ja heikommilla ehdoilla...
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 13:43"]
[/quote]
Miten korkeakoulutus (hieno titteli tai tutkinto) sulkee pois perheen tärkeyden?
"Todennäköisesti lapsetkin valitsevat taloudellisesti tiukemman mutta rakkauden täyteisen lapsuuden. Ei rahaa vaan rakkautta."
Miten taloudellinen menestys sulkee pois rakkauden? Onkohan tällä kirjoittajalla kaikki mutterit paikallaan? Mä luulen että lapset valitsevat sekä rakkauden ja taloudellisen menestyksen? Tarpeeksi fiksu vanhempi voi tarjota molemmat...
[/quote]
Oma käsitykseni on se että nämä kaikkein surkeimmin koulutetut ja paskaduuneja tekevät ovat myös niitä kaikkein huonoimpia vanhempia, rööki palaa ja kalja maistuu niin ja lapsiin ei ole varaa satsata yhtään...
[/quote]
Entä, jos ei ole kouluttautunut ollenkaan ja työtkin loppuneet? Pitääkö ruveta ryyppäämään, polttamaan ja laiminlyömään lapsia. Jälkikasvu kielipainotteisessa opetuksessa ihan mukavilla numeroilla, vaikka mamma nyt ei olekaan satsannut tuohon sivistykseen.
Ap se on sulle kerrottu jo moneen kertaa mutta kun ei uppoa kaaliin..
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:30"]
Mitä ihmeellistä siinä on ettei kaikki satsaa itseensä? jos kaikki satsaisivat itseensä niin olisiko läskejä? tai sossupummeja? tai muuten vain vässyköitä? Itseäni ihmetyttää se kaikkein eniten että ihmisen painoindeksi kertoo lähessuoraan sen mitä hän tekee? Läski on tyhmä amis ja hoikka korkeammin koulutettu... Sori vaan jos loukkas mutta näin se on. Menkää vaikka katsomaan yliopistoihin, kauppakorkeaan tai teknillisiin korkeakouluhin siellä on äärimmäisen vähän läskejä.
[/quote]
Hah, minä kyllä tunnen todella läskin maisterin. Ei saanut töitä ja kouluttautui uudestaan sellaiseen todella vähän vaativaan ammattiin ja on saanut töitäkin. Ja läski on edelleen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:30"]
[/quote]
Voi luoja kun olet yksinkertainen, mitä yleistyksiä ja rimanalituksia. Tuo otsikon "Voi minua yksinkertaista" taisi vetää sinut tähän ketjuun. Toivottavasti et ole yliopistossa itse. Hävettää ihan puolestasi!
Ylipainoinen naismaisteri ilmoittautuu. Ja olen alallani hyvin arvostettu. "Läskiys" on suoraa seurausta masennuksesta. Inhottaa Ap:n ja nro 58:n kaltaiset sivistyksen kaapuun verhoutuneet juntukat. Avatkaa silmät pojat niin kyllä se teidänkin maailmankatsomuksenne avartuu.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:50"]
Olen ihmetellyt samaa kuin ap. Peruskoulusta amikseen menevät ruikuttajat pysyvät samalla linjalla myös aikuisena ja ruikuttavat töissä. Vaikea ymmärtää miten toisilla voi olla aina vain "rankkaa". Itse olen sitä mieltä että kaikilla on yksi elämä ja jokainen takoo itse onnensa, valitettavasti sen eteen pitää nähdä vaivaa.
[/quote]
Niin tai sitten jotkut menevät peruskoulusta ammattikouluun ja alkavat yrittäjiksi, jolloin tienaavatkin sitten saman tai enemmän kuin ne yliopistosta valmistuneet. Koulutus on ihan hyvä asia, mutta eikö pääasia ole että on vaihtoehtoja erilaisille ihmisille että jokainen voisi löytää alan josta pitää? Ehkä joku pitää hiusten laitosta ja siitä että työllä tienaa enemmän kuin moni akateeminen, miksi se olisi jotenkin väärin? Elämään voi olla tyytyväinen vaikka ei olisikaan korkeasti koulutettu, sehän ei älykkyydestä kerro mitään. On useita syitä miksi kaikki eivät kouluttaudu korkeasti, jos tuollaista asiaa ei ymmärrä niin ei taida olla kovinkaan sivistynyt. "Jokainen takoo oman onnensa" on kyllä tietyn ihmistyypin lause joka kertoo aika paljon ymmärrystasosta. Ihminen on kokonaisuus, ei samantasoinen robottikone kaikkien muiden ihmisten kanssa, joten kaikilta ihmisiltä ei samat asiat onnistu johan sen jo ymmärtää yksinkertainenkin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 12:43"]
Itse olin töissä paikassa, jossa rakennusinsinööri teki varastomiehen hommia. Ei ollut oman alan töitä. Ei se opiskelu aina takaa työpaikkaa :)
[/quote]
Tilanne on varmasti väliaikainen: heti kun ajat paranetvat niin insinööri lähtee parempiin hommiin mutta se amis-varastomies jää sinne varastoon.