Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusvelvolliset (miehet) lukekaa tämä!

Vierailija
06.11.2014 |

Lapsia on neljä, yhteisesti hankittuja ja haluttuja. Ero tulee, miehen ainoa huoli on se, pitääkö myydä talo ja auto. Kun pitää, ex-vaimosta tulee vihollinen sillä uusi puoliso on työtön ja elintasosta pitää tinkiä.

Lasten harrastukset ex-mies hyväksyy, asuinpaikan ja koulut hyväksyy, lasten vakuutukset, sairaskulut, kaikki on ihan ok hänen mielestään. Kun näistä kuluista sitten lasketaan elatusmaksua, on mies valmis maksamaan 25%. Hänellä on niin paljon kuluja asumisestaan ja uudesta puolisostaan ja tämän lapsista. Hän näkee omia lapsiaan joka toinen tai joka neljäs viikonloppu sen mukaan, onko lapsiviikonloppuna muuta menoa, kesälomalla kokonaista 2 viikkoa, joululomalla kaksi päivää, hiihtolomat joka toinen vuosi. Ja muistaa aina mainita kuinka kallista on ruokkia neljä lasta.

Turha varmaan mainitakaan, että aina kun lapsille tulee ylimääräistä menoa - oli se sitten harrastuksiin tai terveyteen liittyvää - isältä on turha kysellä osallistumista. Koska on elatusmaksut. Myöskään isän puolen sukulaiset eivät ota lapsia luokseen muulloin kuin isäviikonloppuina, sillä he eivät halua "auttaa" äitiä.

Jos joku nyt muuta miettii, korjaan heti, että palkka on molemmilla vanhemmilla sama, asunnotkin saman kokoisia. Ainoa asia, mikä saa lasten isän hymyilemään, on vahingonilo siitä, että lasten äidin tulee ottaa palkatonta lomaa töistä ollakseen lastensa kanssa pitkällä kesälomalla.

Hyvää isänpäivää! Olkaa te parempia isiä lapsillenne - lapset ovat sen ansainneet.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:55"]

Olen tuo 37 ja nyt kun luin nuo summat mitä saat, niin kysynpä vain: MITÄ IHMETTÄ SINÄ VALITAT??? Unohda viestini, sinä olet se mäntti.

[/quote]

Siis rahako minusta nyt teki mäntin. Surullista. Kateutta?

Ainakin olen mäntti, joka tekee kaikkensa lastensa eteen ja siitä olen ylpeä.

-ap-

[/quote]

Keskenkasvuinen kakara sinä olet, joka kiukuttelee kuin pikkulapsi jolta on viety kaikki lelut ja karkin, jos kaikki mene niin kuin sinä haluat. 

Vai pitäisikö isän edelleen käyttää kaikki rahansa ja aikansa sinun perheelle ja unohtaa nykyinen elämä. Keskity omaan elämääsi lapsille riittää kyllä yksi kyllin hyvä vanhempi! Ei ole mitään ihanne maailmaa, jossa kaikki menisi aina tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Hyväksy se!

[/quote]

Sitä on taas luettu viestiä asenteella jo valmiiksi ja päätetty olla ymmärtämättä mitä ap kirjoittaa? 

Ja onhan sekin ok että on tosiaan se yksi hyvä vanhempi ja siinä on helppo olla hyvä kun toinen on huono luonnostaan, ei tarvitse edes nähdä vaivaa oman hyvyyden eteen. 

Mutta kun niitä vanhempia on vielä lapsilla kaksi, niin miksi ei saa lähtökohtaisesti olettaa että lapsilla on eronkin jälkeen edelleen kaksi vanhempaa, eikä vain sitä yhtä. Miksi pitää vain tyytyä siihen, eikä taistella lasten paremman puolesta? Se, että "niin on muillakin" ei oo mitenkään hyvä selitys, se on alistumista ja etävanhemman vastuustaan päästämistä.

Ehkä sun pitäisi hyväksyä se.

[/quote]

Siinä taistelussa saattaa vaan käydä niin, että isä kääntää kokonaan selkänsä entiselle perheelle. Äidin tiedostamattaan provosoiden tilanteen siihen pisteeseen. Miten lapsen paremman puolesta voidaan taisella. Vaatimalla lisää elatusmaskuja ja osallistumaan kuluihin, joihin isällä ei ole varaa. Mitä lapsi tekee vanhemmalla joka ei ole aidosti läsnä vaan pakotettu rooliin, johon hänestä ei ole. Ja osaako lapsi kaivata poissaolevaa, jos siitä ei tehdä kokoajan numeroa.

(Tämä on vain mielipiteen testaamista muilla ei mitään selittelyä, kuin muilllakin on. Tai mitään mikä minun pitäisi hyväksyä. Eli puhdasta provokaatiota, jota ei pidä sotkea provoon.)

Vierailija
82/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:54"]

Eli veit mieheltä lapset, auton, asunnon, rahat ja nyt ihmettelet miksi hän pitää sinua vihollisena?

Aukotonta naisten logiikkaa.

[/quote]

Vein asunnon? Muutin omakotitalosta vanhaan rivarikämppään.

Vein auton? Jätin hänelle autonsa, jonka halusi ja otin perheen kakkosauton.

Vein lapset? Täällä me asutaan edelleen, lähellä entistä kotia, mutta missä asuu hän?

Vein rahat? Vaadin elareita vasta kun vikko-viikko -järjestely vaihtui viikonloppuisän elämään.

Muista myös, että elarit on lapsille - ei heidän äidilleen/isälleen. Muista myös, että vahingoittamalla lastensa äitiä, mies vahingoittaa omia lapsiaan. Sellaisiako ihmisiä sinä arvostat?

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt paljonko ne kulut on, mistä miehesi maksaa 25%?. Miehesi on isänä täysi nolla, siitä olen samaa mieltä.

Vierailija
84/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:44"]

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? mitä harrastavat? miten asutte? tuntuu kamalan isolta nuo kulut mitä listasit esim vaate,kenkä,matkustus yms.

[/quote]

Lapset esiteinejä pääosin, kouluikäisiä kaikki ja pääkaupunkiseudulla asutaan. Kunnolliset talvikengät maksaa helposti 130€, ei nämä enää kuomilla kulje. Lisäksi tarvitaan erilaisia monoja (laskettelu, hiihto) ja luistimet sekä erikseen harrastusjalkineita. Ne ostan pääosin käytettynä ja kierrätän, mutta aina ei voi. Kesäläl sandaalit, lenkkarit, juoksutossut, kumpparit, sisäpelikengät...

Vaatteisiin menee myös, harrastamme paljon ulkoliikuntaa ja retkeilyä, niissä pitää olla toimivat vaatteet. Kouluun ei lapset mene UFF-vaatteissa, hupparit, t-paidat, farkut, shortsit, takit, alusvaatteet, sukat - kaikki maksaa ja ikävä kyllä kun jotain joskus unohtaa jonnekin, se yleensä myös katoaa ja pari lapsista on ollut melkoisia unohtelijoita. Pyyhkeitä, uikkareita, uimalaseja, jumppahousuja ja sisäpelikenkiä on jouduttu ostamaan useita ja osa on kadonnut isänsäkin luona mutta minä ne uudet kuitenkin aina joudun ostamaan. Onpa luistimetkin unohtuneet kouluun ja kypäriäkin menee (luistelu, pyöräily) melko lailla myös turvallisuuden takia, mutta myös muodin muuttumisen.

Kyllä kulujen laskeminen ja listaaminen yllätti itseänikin! Mielestäni en ostele liikoja, tai siis lapset eivät saa kaikkea, mutta teietnkin kun kaikkea tarvitaan aina monet niin...

-ap-

Vierailija
85/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta laitoit alkuaankin virheellisen valintamiehen kanssa johon ei henkistä yhteyttä? Luulitko, että vuotava vene korjaantuu lisälastilla?Hohhoijaa, niele nyt soppasi!

Vierailija
86/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan tavallista näppärämmältä provoltahan tämä juttu vaikuttaa, mutta kommentoinpa nyt silti.

Miksi, ap, olet hankkinut ja halunnut NELJÄ lasta sellaisen miehen kanssa, johon ei ole henkistä yhteyttä eikä kai suurempaa tunneyhteyttäkään (kerroit avioliiton olleen taloudellinen asia)? Ymmärtäisin tuon, jos miehesi olisi miljonääri, mutta ei ilmeisesti ole. Tarkoitan nyt sitä, että miljonäärin kanssa voisi tehdä kunnollisen avioehtosopimuksen jo ennen ensimmäisenkään lapsen syntymää. Ja niinhän järkevät ihmiset toimivatkin, jotta lasten elintaso turvataan eron sattuessa.

Jos ymmärsin oikein, ero on tulossa miehesi aloitteesta ja (ainakin yhtenä) syynä joku uusi nainen? Joka on vielä, herranjestas, työtön tuilla elävä yksinhuoltaja? Näyttää nyppivän aika pahasti sinua kunnollista työssäkävijää :D

Lähes joka kommentissasi kerrot kuinka SINÄ maksat, teet, hoidat, uhraat sitä ja tätä lastesi eteen. Ja esim. miehen puolen sukulaiset ovat valmiita ottamaan lapsia luokseen vain miehen vuoroilla. Tiedät varmaan, ettei heillä, kuten ei sinunkaan sukulaisillasi, ole mitään lakisääteistä velvollisuutta hoitaa sinun ja miehesi lapsia?

Joo...liikaa tarinaa ja käänteitä uskottavaksi tositarinaksi.

Vierailija
87/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä harrastus maksaa yli 1000€ vuodessa per lapsi?

Vierailija
88/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 jatkaa; jos saat elareita 165,-/lapsi, tarkoittaa se sitä, että yhden lapsen kustannukset on 660,-/kk, eli neljän lapsen kulut on 2640,-/kk. Haluaisin olla kenkäkauppias, kun ostat kaikille kengät, mitkä helposti maksaa 130,-....joo, teillä ei todellakaan Kuomilla kuljeta!

Vierailija
89/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe tuli mieleen kun mun lapseni isä laski että jos hän kerta maksaa elatusapua 200 € ja valtio lapsilisää 150 € ja minä laitan myös saman verran omista rahoista kuin hän eli 200 € niin lapsella on yhteensä 550 €/kuukausi että ei voi ainakaan olla lapsella mistään pulaa. Näinhän se menee, kaikki talouden rahat on lasta varten..

Vierailija
90/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:26"]

Kerro nyt paljonko ne kulut on, mistä miehesi maksaa 25%?. Miehesi on isänä täysi nolla, siitä olen samaa mieltä.

[/quote]

Tällä hetkellä on isänä paljon toivomisen varaa, kyllä. Ihan nollaksi en silti tituleeraisi. Enkä varsinkaan miehekseni...

Kokonaisharrastuskulut on / lapsi laskettu vuosittain, eli kausimaksu on 1000-1200€. Kyseessä salibandy, eli ei mikään eliittilaji. Lisäksi tulee pelimatkat, välineet sen mukaan kuinka kalliita on valmis ostamaan, kuljetukset jne. Leirejäkin olisi, jos haluaisi ja niissä hinnat liikkuu 120-300€ välimaastossa/lapsi/leiri.

Lisäksi harrastamme koko perhe yhdessä, mutta niitä kuluja en ole edes elatuslaskelmiin laittanut sillä ne ovat meidän juttumme enkä niihin ole sponsoria vailla. Niissä leireilemme useita kertoja vuodessa koko perheenä ja harrastammekin läpi vuoden. Tämä harrastus on tullut eron jälkeen.

Laskelmien mukaan lapsen tarve on hiukan päälle 600€/kk, vaihdellen hiukan eri lapsilla. Onko tuo sinusta kohtuuton summa puolittaa? Siitä on jo vähennetty lapsilisän osuus, eli kokonaissumma on päälle 700€.

Käytännössähän kun isä maksaa 25%, minä maksan 75%. Ilmaisia lounaita kun ei ole.

-ap-

Vierailija
91/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:08"]

Noh.... minä olisin tyytyväinen yhdestäkään elarimaksusta. Meillä on lapset vuoroviikkoina, toinen vanhempi saa toisen lapsilisän, toinen vanhempi toinen, eikä kumpikaan maksa elareita. Ihan kaikki lomat ja vaatteet maksan kahdelle lapselle omasta kukkarosta.

Eli en oikein osaa ottaa osaa ap:n tuskaan

[/quote]

Miksi suostut viikko vikko systeemiin. Lapsi parat kun ei sitä omaa kotia.. Olisitko itse valmis asumaan aina viikon eri paikassa? Otat vain vaatteesi jne mukaan..

[/quote]

Ensinnäkin isä halusi lapset viikko-viikko. Jos isä ei anna tästä asiasta periksi, niin miten ikinä minä olisin voinut saada lapset kokonaan itselleni? Millä perusteella oikeuslaitos määräisi lapset minulle pelkästään?

Toiseksi lapset ovat nyt jo yli 12-vuotiaita. Olen kertonut, että nyt he saavat itse valita asumispaikkansa. Molemmat haluavat jatkaa viikko-viikko.

Kolmanneksi lapseni eivät raahaa mukanaan mitään. Molemmissa paikoissa on eri vaatteet. Vain koulureppu kulkee mukana.

Neljänneksi minä itse elän tätä nykyä viikko-viikko -systeemillä myös. Vapaaviikolla asun uuden mieheni luona. En itse koe sitä ongelmalliseksi lainkaan.

[/quote]

Eli lasten isä kuitenkin ostaa vaatteet ja tarvikkeet sinne, ja jos on jotain lomia niin kustantaa ne kuitenkin. Hieman eri asia kuin se, että sinä maksat kaiken ja vaatteet isänkin luokse yms.

Vierailija
92/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:49"]Aloitusviestissä valitat, että isä ei suostu ottamaan osaa ylimääräisiin kuluihin. Jos minä olisin isä, ja olen isänä tehnyt ylläolevan laskelman, niin en takuulla suostuisi ottamaan osaa ylimääräisiin kuluihin.

[/quote]

Aloitusviestissä lukee myös, että isä HYVÄKSYY kaikki "ylimääräiset" kulut. Isä ei vain halua maksaa niistä kuin osan. Siinä on iso ero. Ikävä kuulla, että teitä on muitakin samoilla arvoilla varustettuja :( Ehkä on vain hyvä, ettet ole isä.

-ap-

[/quote]

juu, en ole isä, mutta olen edelliseltä sivulta se vuoroviikkoäiti, joka ei saa yhtään elareita ja joka saa vain yhden lapsilisän.

[/quote]

Niin. Elämä on. TArviiko niitä lapsia tehdä, jos ei ole varaa... Ja jokatoinen viikkohan sulla menee vähemmän rahaa, kun lapset on isällään. 

[/quote]

En ole sanonut, etteikö minulla varaa olisi vaan sitä, että sympatiani eivät riitä ap:lle.

Ja juu, joka toinen viikko säästän ruokakulut ja vastaavat, kuten vessapaperit tai hieman sähkölaskussa. Mutta se on pientä: joudun etäviikkoinakin maksamaan isompaa asuntoa, ostamaan kaikki vaatteet, tietokoneet ja pelit lapsille vaikka eivät ole täällä.

[/quote]

Majoittaako isä sitten kaikki lapset vuoroviikkonsa aikana jossain yksiössä, ettei hänen tarvitse maksaa asumisesta isommassa asunnossa myös etäviikolla?

Vierailija
93/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:34"]

Minun exä ei ole maksanut latin latia elatusmaksuja.. Hirveintä on kuitenkin se kuinka hän "facessa" elvistelee lapsilleen omaisuudellaan ja jatkuvasti.

[/quote]

Onko lastenvalvojalla katsottu että isä on elatuskyvytön vai sinulla niin hyvät tulot? Jos isä on elatuskyvytön niin sittenhän kela maksaa elarit.

Vierailija
94/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:07"]

Noh, niin no. Äiti saa elatusavun, lapsilisät ja mahdollisesti myös asumistukea.

Mies maksaa elatusavun lisäksi vielä uuden puolison ja tämän lapsien kuluja.

En sano että olisi välttämättä oikein, mutta tuskin jää ylimääräistä hänellä.

Kurjaa koko hommassa on omien lasten näkeminen niin harvoin.

[/quote]

Tämä on niin totta. Uskon, että isällä ei yksinkertaisesti ole ylimääräistä rahaa. Hän maksaa elareita palkastaan jo vähintään 600 euroa, sen päälle vuokrat ja laskut sum muut - niin ei sitä rahaa vain oikein ole. Sitten kun isä alkaa miettiä, että äiti saa 600 elareita + 1000 lapsilisiä (vai paljon ne lisät ovat?) + asumislisää .... niin isä huomaa äidin käteen jäävän rahamäärän olevan moninkertainen omaansa nähden. Ja siksi ei ole halukas maksamaan ylimääräistä.

Näin minä ainakin ajattelisin. Vaikka nainen olenkin.

[/quote]

Tuotahan ei av mammat tajua. Elatustuet on oikeasti monesti niin sairaan isoja että ei mitään järkeä. samaan aikaan lastenkuluihin ei emen kuin murto-osa tästä. Loput käyttää lähihuoltaja monesti äiti. Samaan aikaan äiti saa vielä lapsilisät, asumistuet ja monesti vielä sossutukeakin. Eli sillä lapsella oikeasti tienaa. 

Vierailija
95/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:54"]

Eli veit mieheltä lapset, auton, asunnon, rahat ja nyt ihmettelet miksi hän pitää sinua vihollisena?

Aukotonta naisten logiikkaa.

[/quote]

Vein asunnon? Muutin omakotitalosta vanhaan rivarikämppään.

Vein auton? Jätin hänelle autonsa, jonka halusi ja otin perheen kakkosauton.

Vein lapset? Täällä me asutaan edelleen, lähellä entistä kotia, mutta missä asuu hän?

Vein rahat? Vaadin elareita vasta kun vikko-viikko -järjestely vaihtui viikonloppuisän elämään.

Muista myös, että elarit on lapsille - ei heidän äidilleen/isälleen. Muista myös, että vahingoittamalla lastensa äitiä, mies vahingoittaa omia lapsiaan. Sellaisiako ihmisiä sinä arvostat?

-ap-

[/quote]

Äidin Ei pidä hyötyä elareista mitenkään. Yhtä ainoaa euroa ei pidä jäädä äidin omiin ostoksiin koskaan. Äidin pitäisi myös aina maksaa vähintään yhtä paljon kuin isän lapsen kuluista. Niihin ei lukeudu tuet vaan omaa työllä ansaittua rahaa. 

Jos isä ei asu teidän kanssa ei hänen tarvitse teidän asumista maksaa. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka äidillä ei olisi kuin koirankoppi asuttavanaan kunhan lapsilla on asiat hyvin. Jos äiti ei kykene omia asioitaan maksamaan niin hän ei ole kykenevä huolehtimaan lapsistaan

Vierailija
96/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:35"]

Miksi, ap, olet hankkinut ja halunnut NELJÄ lasta sellaisen miehen kanssa, johon ei ole henkistä yhteyttä eikä kai suurempaa tunneyhteyttäkään (kerroit avioliiton olleen taloudellinen asia)?

....

Jos ymmärsin oikein, ero on tulossa miehesi aloitteesta ja (ainakin yhtenä) syynä joku uusi nainen? Joka on vielä, herranjestas, työtön tuilla elävä yksinhuoltaja? Näyttää nyppivän aika pahasti sinua kunnollista työssäkävijää :D

Lähes joka kommentissasi kerrot kuinka SINÄ maksat, teet, hoidat, uhraat sitä ja tätä lastesi eteen. Ja esim. miehen puolen sukulaiset ovat valmiita ottamaan lapsia luokseen vain miehen vuoroilla. Tiedät varmaan, ettei heillä, kuten ei sinunkaan sukulaisillasi, ole mitään lakisääteistä velvollisuutta hoitaa sinun ja miehesi lapsia?

Joo...liikaa tarinaa ja käänteitä uskottavaksi tositarinaksi.

[/quote]

Totuus on tarua ihmeellisempi. En ole mistään velvollisuudesta puhunutkaan, minusta vaan isovanhemmat voisivat joskus jopa haluta olla lapsenlapsiensa kanssa, en miellä sitä välttämättä "auttamiseksi". Lisäksi jos lapset ovat kesälomastaan 2 viikkoa isällään ja 8 viikkoa äidillään, niin kenen etu on se, että heillä olisi esim mökkiviikkoja isovanhempien kanssa sen sijaan, että notkuisivat tyhjässä kodissa kun äiti käy töissä? Minunko? Vai olisiko sittenkin lasten. Huomaan, että sinäkin miellät lapset minun lapsikseni ja kaikki apu on minulle. Vittuilkaa vaan minulle, mutta olkaa hyviä lapsilleni - sitä näiltä katkeroituneilta ex-sukulaisilta toivoisin.

Mitä tulee parin valintaan, niin mitä voi odottaa 22v tytöltä, jonka oma isä on jurottava, mutta kaikin puolin muuten kunnollinen suomalainen perusmies? Tämän hetken kokemuksellani valitsisin toisin ja nykyinen mieheni onkin ihan toista maata. Kunnollinenhan tuo ex-mies oli paperilla: ei juo, ei käy vieraissa, käy töissä, tienaakin ihan hyvin... huonomminkin olisi voinut valita. Onneksi olkoon kaikille, jotka ovat osanneet valita itselleen sielunkumppanin puolisokseen! Muistelen jo nuorempana kun toiset kaverit hehkuttivat moisella ja minä mietin, että ei sellaista olekaan.

Mitähän vielä... joo ei, eron syynä ei ollut toinen nainen eikä se edes tullut miehen aloitteesta vaan minun. Mies oli reissussa viikon verran ja sinä aikana tuntui kuin taakka olisi pudonnut harteilta ja tiesin, että haluan erota. Vapauduin niin, että äitinikin ihmetteli olemustani.

En tiedä, kaikkihan me olemme lapsuutemme ja perheemme kanssa muovautuneita sellaisiksi kuin olemme. Ja tietenkin myös ulkomaailman. Ihanaa olla aikuinen nainen, joka tietää mitä haluaa ja etenkin, mitä EI halua.

-ap-

Vierailija
97/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:44"]

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? mitä harrastavat? miten asutte? tuntuu kamalan isolta nuo kulut mitä listasit esim vaate,kenkä,matkustus yms.

[/quote]

Lapset esiteinejä pääosin, kouluikäisiä kaikki ja pääkaupunkiseudulla asutaan. Kunnolliset talvikengät maksaa helposti 130€, ei nämä enää kuomilla kulje. Lisäksi tarvitaan erilaisia monoja (laskettelu, hiihto) ja luistimet sekä erikseen harrastusjalkineita. Ne ostan pääosin käytettynä ja kierrätän, mutta aina ei voi. Kesäläl sandaalit, lenkkarit, juoksutossut, kumpparit, sisäpelikengät...

Vaatteisiin menee myös, harrastamme paljon ulkoliikuntaa ja retkeilyä, niissä pitää olla toimivat vaatteet. Kouluun ei lapset mene UFF-vaatteissa, hupparit, t-paidat, farkut, shortsit, takit, alusvaatteet, sukat - kaikki maksaa ja ikävä kyllä kun jotain joskus unohtaa jonnekin, se yleensä myös katoaa ja pari lapsista on ollut melkoisia unohtelijoita. Pyyhkeitä, uikkareita, uimalaseja, jumppahousuja ja sisäpelikenkiä on jouduttu ostamaan useita ja osa on kadonnut isänsäkin luona mutta minä ne uudet kuitenkin aina joudun ostamaan. Onpa luistimetkin unohtuneet kouluun ja kypäriäkin menee (luistelu, pyöräily) melko lailla myös turvallisuuden takia, mutta myös muodin muuttumisen.

Kyllä kulujen laskeminen ja listaaminen yllätti itseänikin! Mielestäni en ostele liikoja, tai siis lapset eivät saa kaikkea, mutta teietnkin kun kaikkea tarvitaan aina monet niin...

-ap-

[/quote]

Kengät ei todellakaan maksa 130 euroa. Koskaan en ole itselle ostanut tuon hintaisia kenkiä ja samoilla kengillä liikun kesät talvet. Lapsilla ei todellakaan tarvitse olla useita eri kenkäpareja. 

Lapset eivöt tarvitse maksullisia harrastuksia. Tuossa ei ole mitään järkeä että ostat lapsille suksia, monoja jne.  Ei ihme että rahat ei riitä. 

Muodin takia EI ikinä osteta vaatteita koskaan. EI IKINÄ!

Tuhlaat rahaa aivan järjettömästi turhaan. 

Vierailija
98/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:36"]

[/quote]

Monikin. Siihen vielä varusteet päälle. Mutta mitään järkeä sellaisiin harrastuksiin ei ole mennä

Vierailija
99/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:31"]

Neljä lasta laitoit alkuaankin virheellisen valintamiehen kanssa johon ei henkistä yhteyttä? Luulitko, että vuotava vene korjaantuu lisälastilla?Hohhoijaa, niele nyt soppasi!

[/quote]

Mukavaa talven odotusta myös sinulle ja kiitos mielipiteestäsi :)

-ap-

Vierailija
100/127 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:36"]

[/quote]

Monikin. Siihen vielä varusteet päälle. Mutta mitään järkeä sellaisiin harrastuksiin ei ole mennä

[/quote]

Ai jaa. Mieluummin lapset notkumaan Mäkkärille? Pleikkarikin on parempi? Herää ennen kuin on liian myöhäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän