Elatusvelvolliset (miehet) lukekaa tämä!
Lapsia on neljä, yhteisesti hankittuja ja haluttuja. Ero tulee, miehen ainoa huoli on se, pitääkö myydä talo ja auto. Kun pitää, ex-vaimosta tulee vihollinen sillä uusi puoliso on työtön ja elintasosta pitää tinkiä.
Lasten harrastukset ex-mies hyväksyy, asuinpaikan ja koulut hyväksyy, lasten vakuutukset, sairaskulut, kaikki on ihan ok hänen mielestään. Kun näistä kuluista sitten lasketaan elatusmaksua, on mies valmis maksamaan 25%. Hänellä on niin paljon kuluja asumisestaan ja uudesta puolisostaan ja tämän lapsista. Hän näkee omia lapsiaan joka toinen tai joka neljäs viikonloppu sen mukaan, onko lapsiviikonloppuna muuta menoa, kesälomalla kokonaista 2 viikkoa, joululomalla kaksi päivää, hiihtolomat joka toinen vuosi. Ja muistaa aina mainita kuinka kallista on ruokkia neljä lasta.
Turha varmaan mainitakaan, että aina kun lapsille tulee ylimääräistä menoa - oli se sitten harrastuksiin tai terveyteen liittyvää - isältä on turha kysellä osallistumista. Koska on elatusmaksut. Myöskään isän puolen sukulaiset eivät ota lapsia luokseen muulloin kuin isäviikonloppuina, sillä he eivät halua "auttaa" äitiä.
Jos joku nyt muuta miettii, korjaan heti, että palkka on molemmilla vanhemmilla sama, asunnotkin saman kokoisia. Ainoa asia, mikä saa lasten isän hymyilemään, on vahingonilo siitä, että lasten äidin tulee ottaa palkatonta lomaa töistä ollakseen lastensa kanssa pitkällä kesälomalla.
Hyvää isänpäivää! Olkaa te parempia isiä lapsillenne - lapset ovat sen ansainneet.
Kommentit (127)
Ap, tavallaan ymmärrän sinua.
Mutta sitten taas en. Sinun pitää ymmärtää, että exäsi on mäntti. Se, että kulutat energiaasi asian märehtimiseen on sinulta itseltä pois. Sinusta tulee vihainen ja katkera.
Minun lasteni isä on muka työtön ja maksaa 40 €/kk/2 lapsesta. (Vaikkakin on aina töissä ja kiireinen). Ei ikinä osta lapsille mitään, osallistu harrastuksiin tms. Minä en viitsi välittää asiasta. Mäntti, mikä mäntti. Hankin lapsilleni ne välttämättömät asiat, mitä he tarvitsevat ja annan harrastaa. Itse en juurikaan hanki itselleni mitään, koska lasten tarpeet menevät edelleni. Kohta he ovat täysi-ikäisiä ja sitten tulee minun vuoroni hankkia itselleni kaikkea kivaa :).
Se on selvä, että minun lapsillani ei ole kaikkia hienouksia, mitä varmaan monella muulla on. Mutta ap, exäsi ei muutu. Älä kiltti kuluta energiaasi asian vatvomiseen. Se ei ole sen arvoinen.
Olen tuo 37 ja nyt kun luin nuo summat mitä saat, niin kysynpä vain: MITÄ IHMETTÄ SINÄ VALITAT??? Unohda viestini, sinä olet se mäntti.
Mielenkiinnosta kerron teille kuinka paljon lasten kasvattaminen maksaa Pääkaupunkiseudulla:
- 1200€/lapsi harrastusten kausimaksut ja lisenssit
- 400€/lapsi ruokaan
- 300€/lapsi jalkineisiin
- 600€/lapsi vaatteisiin
- 200€/lapsi lapsivakuutukseen
- 100€/lapsi muut lääke-, silmälasi-, terveyskulut
- 250€/lapsi matkakorttiin
Nämä siis vuositasolla. Lisäksi pitää asua jossain, maksaa autoa, polttoaineita, matkustaa lomilla, käydä harrastusleireillä ja pelimatkoilla... Asuminen on 18000€/vuosi eikä mukana ole vielä sähköä, kännyköitä, tietokoneita, telkkareita, pleikkareita, padeja ja podeja.
Elämä maksaa. Lapsilleen haluaa parasta ja onneksi omat arvot ovat kohdillaan. Lisäksi on ilmaiset harrastukset, luontoretket, vaellukset, mökkilomat, hiihto- ja luistelureissut, laskettelut.. ai niin, se ei ollutkaan enää ilmaista ;)
-ap-
Laske nyt ihmeessä tuohon se sun oma osuutesi lasten elatuksesta!
Joo-o, maksaahan se eläminen. On tässä keskustelussa myös meitä muita täältä Helsingistä isojen lastensa kanssa. Mutta silti...
Olet oikeassa, että elämä on arvojen mukaan elämistä. Ymmärräthän, että jos sinä elät arvojesi mukaan, niin myös exäsi saa elää omien arvojensa mukaan. Jos hän ei arvota xxx-ylimääräistä menoa, et voi vaatia häntä siitä maksamaan.
Ei niiden lasten kaikkea ole pakko saada. Eläisit mieluummin vaikka tulojesi mukaan. Minkä ikäiset lapset sulla on? 600€ vuodessa vaatteisiin ja 300€ kenkiin on mun mielestä todella paljon.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:51"]
Ap, tavallaan ymmärrän sinua. Mutta sitten taas en. Sinun pitää ymmärtää, että exäsi on mäntti. Se, että kulutat energiaasi asian märehtimiseen on sinulta itseltä pois. Sinusta tulee vihainen ja katkera. Minun lasteni isä on muka työtön ja maksaa 40 €/kk/2 lapsesta. (Vaikkakin on aina töissä ja kiireinen). Ei ikinä osta lapsille mitään, osallistu harrastuksiin tms. Minä en viitsi välittää asiasta. Mäntti, mikä mäntti. Hankin lapsilleni ne välttämättömät asiat, mitä he tarvitsevat ja annan harrastaa. Itse en juurikaan hanki itselleni mitään, koska lasten tarpeet menevät edelleni. Kohta he ovat täysi-ikäisiä ja sitten tulee minun vuoroni hankkia itselleni kaikkea kivaa :). Se on selvä, että minun lapsillani ei ole kaikkia hienouksia, mitä varmaan monella muulla on. Mutta ap, exäsi ei muutu. Älä kiltti kuluta energiaasi asian vatvomiseen. Se ei ole sen arvoinen.
[/quote]
Ihana <3
Ajattelen itse juurikin noin. En kerää katkeruutta, en yritä muuttaa exääni. Toki laitan hänelle tiedot lasten asioista, kyselen suostuisiko osallistumaan joihinkin pakollisiin ylimääräisiin kuluihin jne mutta toki tiedän myös vastauksen. Olen yhteydessä niin vähän kuin mahdollista.
Vietän lasteni kanssa paljon aikaa, kiertelemme yhdessä ihmettelemässä luontoa, harrastamme yhdessä, nauramme paljon. Lapseni ovat mahtavia persoonia enkä mistään hinnasta ottaisi exäni asemaa maksajana, vieraantujana, sivullisena. Harmittaa vaan lasten puolesta, ettei heidän isänsä tajua.
Ihanaa talven odotusta sinulle ja kiitos viestistäsi!
-ap-
Älä opeta isään panemaan. Osaan kyllä olla isän lapsilleni ilman sinun katkeraa tilitystä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:49"]Aloitusviestissä valitat, että isä ei suostu ottamaan osaa ylimääräisiin kuluihin. Jos minä olisin isä, ja olen isänä tehnyt ylläolevan laskelman, niin en takuulla suostuisi ottamaan osaa ylimääräisiin kuluihin.
[/quote]
Aloitusviestissä lukee myös, että isä HYVÄKSYY kaikki "ylimääräiset" kulut. Isä ei vain halua maksaa niistä kuin osan. Siinä on iso ero. Ikävä kuulla, että teitä on muitakin samoilla arvoilla varustettuja :( Ehkä on vain hyvä, ettet ole isä.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:49"]Aloitusviestissä valitat, että isä ei suostu ottamaan osaa ylimääräisiin kuluihin. Jos minä olisin isä, ja olen isänä tehnyt ylläolevan laskelman, niin en takuulla suostuisi ottamaan osaa ylimääräisiin kuluihin.
[/quote]
Aloitusviestissä lukee myös, että isä HYVÄKSYY kaikki "ylimääräiset" kulut. Isä ei vain halua maksaa niistä kuin osan. Siinä on iso ero. Ikävä kuulla, että teitä on muitakin samoilla arvoilla varustettuja :( Ehkä on vain hyvä, ettet ole isä.
-ap-
[/quote]
juu, en ole isä, mutta olen edelliseltä sivulta se vuoroviikkoäiti, joka ei saa yhtään elareita ja joka saa vain yhden lapsilisän.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:51"]
Ap, tavallaan ymmärrän sinua. Mutta sitten taas en. Sinun pitää ymmärtää, että exäsi on mäntti. Se, että kulutat energiaasi asian märehtimiseen on sinulta itseltä pois. Sinusta tulee vihainen ja katkera. Minun lasteni isä on muka työtön ja maksaa 40 €/kk/2 lapsesta. (Vaikkakin on aina töissä ja kiireinen). Ei ikinä osta lapsille mitään, osallistu harrastuksiin tms. Minä en viitsi välittää asiasta. Mäntti, mikä mäntti. Hankin lapsilleni ne välttämättömät asiat, mitä he tarvitsevat ja annan harrastaa. Itse en juurikaan hanki itselleni mitään, koska lasten tarpeet menevät edelleni. Kohta he ovat täysi-ikäisiä ja sitten tulee minun vuoroni hankkia itselleni kaikkea kivaa :). Se on selvä, että minun lapsillani ei ole kaikkia hienouksia, mitä varmaan monella muulla on. Mutta ap, exäsi ei muutu. Älä kiltti kuluta energiaasi asian vatvomiseen. Se ei ole sen arvoinen.
[/quote]
Ihana <3
Ajattelen itse juurikin noin. En kerää katkeruutta, en yritä muuttaa exääni. Toki laitan hänelle tiedot lasten asioista, kyselen suostuisiko osallistumaan joihinkin pakollisiin ylimääräisiin kuluihin jne mutta toki tiedän myös vastauksen. Olen yhteydessä niin vähän kuin mahdollista.
Vietän lasteni kanssa paljon aikaa, kiertelemme yhdessä ihmettelemässä luontoa, harrastamme yhdessä, nauramme paljon. Lapseni ovat mahtavia persoonia enkä mistään hinnasta ottaisi exäni asemaa maksajana, vieraantujana, sivullisena. Harmittaa vaan lasten puolesta, ettei heidän isänsä tajua.
Ihanaa talven odotusta sinulle ja kiitos viestistäsi!
-ap-
[/quote]
Toi ylempi käski jo sun Ap unohtaa viestinsä, kun näki sun tukien summan ja oli sitä mieltä, että sä Ap olet se MÄNTTI. Joten turhaan kiittelet viestistä :D (ohis)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:15"]
[/quote]
-ap-
[/quote]
juu, en ole isä, mutta olen edelliseltä sivulta se vuoroviikkoäiti, joka ei saa yhtään elareita ja joka saa vain yhden lapsilisän.
[/quote]
Niin. Elämä on. TArviiko niitä lapsia tehdä, jos ei ole varaa... Ja jokatoinen viikkohan sulla menee vähemmän rahaa, kun lapset on isällään.
[/quote]
-ap-
[/quote]
[/quote]
En ole ap mutta mikä sinun ongelma vuoroviikkotilanteessa on? Jos ap:n lapset olisi vuoroviikkosysteemillä ja mies maksaisi puolet menoista niin näyttäisi siltä että aplla ei olisi ongelmaa. Jos omat tulot on hyvin paljon alhaisemmat kuin miehellä, niin toki silloin varmasti se että lapsiin liittyvät menot ja tulot on tasan puoliksi, on hankala tilanne pienituloisemmalle. Silloin varmaan neuvotellaan, maksaako paremmin tienaava esim. harrastuskuluista isompaa osaa vai jääkö ne harrastukset pois jne.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:04"]
Joo-o, maksaahan se eläminen. On tässä keskustelussa myös meitä muita täältä Helsingistä isojen lastensa kanssa. Mutta silti...
Olet oikeassa, että elämä on arvojen mukaan elämistä. Ymmärräthän, että jos sinä elät arvojesi mukaan, niin myös exäsi saa elää omien arvojensa mukaan. Jos hän ei arvota xxx-ylimääräistä menoa, et voi vaatia häntä siitä maksamaan.
[/quote]
En voi vaatia en, ja elätän toki lapseni niin hyvin kuin omilla tuloillani voin. Harmittaa vaan lasten puolesta, että minä olen ainoa joka heille mitään järjestää. He olisivat ansainneet enemmän. Enkä tarkoita pelkästään rahallista kivaa vaan ajan antamista, arvostamista ja sen osoittamista. Ilmaiset asiatkin ovat upeita ja en tosiaankaan valittaisi yhtään, jos isä olisi läsnä ja osllistuisi lasten elämään. Tai vähän valittaisin silti ;)
Kiitos vastauksestasi!
-ap-
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:19"]
[/quote]
-ap-
[/quote]
[/quote]
Niin. Elämä on. TArviiko niitä lapsia tehdä, jos ei ole varaa... Ja jokatoinen viikkohan sulla menee vähemmän rahaa, kun lapset on isällään.
[/quote]
En ole sanonut, etteikö minulla varaa olisi vaan sitä, että sympatiani eivät riitä ap:lle.
Ja juu, joka toinen viikko säästän ruokakulut ja vastaavat, kuten vessapaperit tai hieman sähkölaskussa. Mutta se on pientä: joudun etäviikkoinakin maksamaan isompaa asuntoa, ostamaan kaikki vaatteet, tietokoneet ja pelit lapsille vaikka eivät ole täällä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:49"]
Sinun ja sinun lasten pitää vaan oppia elämään isän itse määrittelemän roolin kanssa. Lastan tullessa ikään, jossa voivat sopia ja neuvotella isän kanssa itse tapaamiset yms sopimaan siihen ihan omaan arkeen ja aikatauluihin niin se helpottuu huomattavasti.
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt miksi tapaamisten pitää olla yön yli, kun tavata voi ihan muutenkin sellaisen tekemisen merkeissä, josta kaikki tykkää. Kai jokaisella lapsella on tahto nukkua yönsä omassa sängyssä.
[/quote]
Näin varmasti. Hyviä pointteja. Olisikin hienoa, jos lapset voisivat tavata isäänsä sopimuksen ulkopuolella - sopimuksethan ovat lasten oikeuksien turvaamiseksi ja vanhempien itse tekemiä. Omia lapsiammehan he ovat eivätkä yhteiskunnan! Heidän isänsä vaan tuntuu olevan sopimuksen orja mitä tulee ylimääräisiin tapaamisiin, mutta surutta silti laistaa tapaamisista omien menojansa mukaan. Tästäkin lastenvalvoja on minua ohjeistanut, ettei niin saisi tehdä sillä kyseessä on nimenomaan lapset etu tavata isäänsä.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:19"]
[/quote]
-ap-
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole sanonut, etteikö minulla varaa olisi vaan sitä, että sympatiani eivät riitä ap:lle.
Ja juu, joka toinen viikko säästän ruokakulut ja vastaavat, kuten vessapaperit tai hieman sähkölaskussa. Mutta se on pientä: joudun etäviikkoinakin maksamaan isompaa asuntoa, ostamaan kaikki vaatteet, tietokoneet ja pelit lapsille vaikka eivät ole täällä.
[/quote]
niin joutuu se toinenkin vanhempi...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:41"]
kela sivuilta: 750 euroa neljästä lapseta.
Lisäksi ap saa elareita 650 euroa.
yhteensä hän saa 1400 euroa käteen lapsista.
Mitä ihmettä ihminen tekee lastensa kanssa, jos vuodessa ei 17 000 euroa riitä heidän elättämiseensä???
[/quote]
Saanko kysyä, mitä ihmettä ihminen tekee aivoillaan, jos ei ymmärrä lukemaansa? Kuka on sanonut, ettei rahat riitä lasten elättämiseen??? Mistä teitä oikein sikiää???
[/quote]
Aloitusviestissä valitat, että isä ei suostu ottamaan osaa ylimääräisiin kuluihin. Jos minä olisin isä, ja olen isänä tehnyt ylläolevan laskelman, niin en takuulla suostuisi ottamaan osaa ylimääräisiin kuluihin.