Elatusvelvolliset (miehet) lukekaa tämä!
Lapsia on neljä, yhteisesti hankittuja ja haluttuja. Ero tulee, miehen ainoa huoli on se, pitääkö myydä talo ja auto. Kun pitää, ex-vaimosta tulee vihollinen sillä uusi puoliso on työtön ja elintasosta pitää tinkiä.
Lasten harrastukset ex-mies hyväksyy, asuinpaikan ja koulut hyväksyy, lasten vakuutukset, sairaskulut, kaikki on ihan ok hänen mielestään. Kun näistä kuluista sitten lasketaan elatusmaksua, on mies valmis maksamaan 25%. Hänellä on niin paljon kuluja asumisestaan ja uudesta puolisostaan ja tämän lapsista. Hän näkee omia lapsiaan joka toinen tai joka neljäs viikonloppu sen mukaan, onko lapsiviikonloppuna muuta menoa, kesälomalla kokonaista 2 viikkoa, joululomalla kaksi päivää, hiihtolomat joka toinen vuosi. Ja muistaa aina mainita kuinka kallista on ruokkia neljä lasta.
Turha varmaan mainitakaan, että aina kun lapsille tulee ylimääräistä menoa - oli se sitten harrastuksiin tai terveyteen liittyvää - isältä on turha kysellä osallistumista. Koska on elatusmaksut. Myöskään isän puolen sukulaiset eivät ota lapsia luokseen muulloin kuin isäviikonloppuina, sillä he eivät halua "auttaa" äitiä.
Jos joku nyt muuta miettii, korjaan heti, että palkka on molemmilla vanhemmilla sama, asunnotkin saman kokoisia. Ainoa asia, mikä saa lasten isän hymyilemään, on vahingonilo siitä, että lasten äidin tulee ottaa palkatonta lomaa töistä ollakseen lastensa kanssa pitkällä kesälomalla.
Hyvää isänpäivää! Olkaa te parempia isiä lapsillenne - lapset ovat sen ansainneet.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:13"]
Kuka kirjoitti nimensä siihen standardiin joka toisen viikonlopun tapaamissopimukseen?! Kuka omi erossa lapset automaattisesti itselleen?! Mutta noinhan se menee, että on juridisesti säädetty, että isän ainoa velvollisuus on maksaa niitä elautusmaksuja. Äitiys on valtion tukema oikeus ja isyys saadaan äidin armosta.
[/quote]
Ihan itse isä muutti 50km päähän, osti sieltä ison talon uudelle perheelleen kun ei pystynyt täällä jatkamaan samaa elintasoaan. Ihan itse valitsi tavata lapsia kerran-kaksi kuussa, vaikka alkuun soppari oli viikko-viikko. Ihan itse sanoi alkuun, että "lapsia sä et ainakaan vie" ja seuraavana vuonna tyrkytti ne äidille. Isälle on tarjottu yhtä harrasteiltaa viikossa poikien kanssa, kun hän itse harrastaa samaa ja on kuulemma kiinnostunut poikien harrastuksesta. Ei ehdi.
Mikä automaatio tuo "äiti ei anna isän tavata lapsiaan" on? Tai se, että saa asumistukea??? Olen työssäkäyvä, omillani toimeen tuleva ihminen enkä sossupummi. Rahaa on elämiseen, harrastamiseen ja matkustamiseenkin lomilla. Ainoa virheeni on se, että luulin isälläkin olevan jotain velvollisuuksia ja HALUA lastensa hyvinvoinnin parantamiseen. Tyypillinen luulo tuntuu olevan tuo, että elatusmaksut menee äidin menoihin ja omiin juttuihin - vaikka nimenomaan laskelmissa on näytetty toisin.
Ja ei - missä sanoin, että isyys mitataan elatusmaksuissa? Kommentoija 4 oli jostain tällaista lukenut.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:07"]
Noh, niin no. Äiti saa elatusavun, lapsilisät ja mahdollisesti myös asumistukea.
Mies maksaa elatusavun lisäksi vielä uuden puolison ja tämän lapsien kuluja.
En sano että olisi välttämättä oikein, mutta tuskin jää ylimääräistä hänellä.
Kurjaa koko hommassa on omien lasten näkeminen niin harvoin.
[/quote]
Voihan se isäkin ottaa ne lapset ja sillon äiti maksaa elareita. Mut fakta on se, että harvemmin isät edes haluavat ottaa niin paljoa vastuuta omista lapsistaan, ja kaikki jää äidille.
[/quote]
Haluaisin joskus tämän asian esitettävät toisin päin. On tavaton määrä isejä, joilla olisi tahtoa ja tunteita olla lastan kanssa enemmän, mutta äidin omiessa lapsen automaattisesti itselleen se on mahdotonta.
[/quote]
Näin on. Minunkin mieheni näkee lapsiaan vain pari tuntia viikossa. Koska äiti ei anna ennenkuin mies tekee xxx, josta ero johtui. Mies ei voi tehdä xxx, ja miettii lähteäkö oikeuteen vai ei. Mutta sekin prosessi tulee viemään vuosia.
Noh, niin no. Äiti saa elatusavun, lapsilisät ja mahdollisesti myös asumistukea.
[/quote]
No jos mies makselee mielummin uuden naisen lasten menoja kuin omiensa niin...
Luojan kiitos mun exällä on valoja päässä, omat lapset menee toisen naisen lasten kanssa edelle ja samalla viivalla, jos tiukkapaikka tulee, maksaa omien lasten harrastukset, ei uuden naisen lasten. Heilläkin katsos on se isä jossain..
[/quote]
Voihan se isäkin ottaa ne lapset ja sillon äiti maksaa elareita. Mut fakta on se, että harvemmin isät edes haluavat ottaa niin paljoa vastuuta omista lapsistaan, ja kaikki jää äidille.
[/quote]
Haluaisin joskus tämän asian esitettävät toisin päin. On tavaton määrä isejä, joilla olisi tahtoa ja tunteita olla lastan kanssa enemmän, mutta äidin omiessa lapsen automaattisesti itselleen se on mahdotonta.
[/quote]
Sinne vaan lastenvalvojalle sopimaan pelisäännöt. Sanoisin, että aika usein kyse on siitä isän omasta haluttomuudesta ottaa vastuuta. Toki on sitten niitäkin, kun äiti manipuloi kaikki uskomaan että isä on ihan kamala, mutta jos unohdetaan ne tapaukset hetkeksi.
Paljon sinä ap saat elareita ja lapsilisää yhteensä?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:08"]
Noh.... minä olisin tyytyväinen yhdestäkään elarimaksusta. Meillä on lapset vuoroviikkoina, toinen vanhempi saa toisen lapsilisän, toinen vanhempi toinen, eikä kumpikaan maksa elareita. Ihan kaikki lomat ja vaatteet maksan kahdelle lapselle omasta kukkarosta.
Eli en oikein osaa ottaa osaa ap:n tuskaan
[/quote]
Miksi suostut viikko vikko systeemiin. Lapsi parat kun ei sitä omaa kotia.. Olisitko itse valmis asumaan aina viikon eri paikassa? Otat vain vaatteesi jne mukaan..
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:00"]
Lapsia on neljä, yhteisesti hankittuja ja haluttuja. Ero tulee, miehen ainoa huoli on se, pitääkö myydä talo ja auto. Kun pitää, ex-vaimosta tulee vihollinen sillä uusi puoliso on työtön ja elintasosta pitää tinkiä.
Lasten harrastukset ex-mies hyväksyy, asuinpaikan ja koulut hyväksyy, lasten vakuutukset, sairaskulut, kaikki on ihan ok hänen mielestään. Kun näistä kuluista sitten lasketaan elatusmaksua, on mies valmis maksamaan 25%. Hänellä on niin paljon kuluja asumisestaan ja uudesta puolisostaan ja tämän lapsista. Hän näkee omia lapsiaan joka toinen tai joka neljäs viikonloppu sen mukaan, onko lapsiviikonloppuna muuta menoa, kesälomalla kokonaista 2 viikkoa, joululomalla kaksi päivää, hiihtolomat joka toinen vuosi. Ja muistaa aina mainita kuinka kallista on ruokkia neljä lasta.
Turha varmaan mainitakaan, että aina kun lapsille tulee ylimääräistä menoa - oli se sitten harrastuksiin tai terveyteen liittyvää - isältä on turha kysellä osallistumista. Koska on elatusmaksut. Myöskään isän puolen sukulaiset eivät ota lapsia luokseen muulloin kuin isäviikonloppuina, sillä he eivät halua "auttaa" äitiä.
Jos joku nyt muuta miettii, korjaan heti, että palkka on molemmilla vanhemmilla sama, asunnotkin saman kokoisia. Ainoa asia, mikä saa lasten isän hymyilemään, on vahingonilo siitä, että lasten äidin tulee ottaa palkatonta lomaa töistä ollakseen lastensa kanssa pitkällä kesälomalla.
Hyvää isänpäivää! Olkaa te parempia isiä lapsillenne - lapset ovat sen ansainneet.
[/quote]
surullista ettei isä voi rakastaa ehdoitta.
t. lähi-isä
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:08"]
Noh.... minä olisin tyytyväinen yhdestäkään elarimaksusta. Meillä on lapset vuoroviikkoina, toinen vanhempi saa toisen lapsilisän, toinen vanhempi toinen, eikä kumpikaan maksa elareita. Ihan kaikki lomat ja vaatteet maksan kahdelle lapselle omasta kukkarosta.
Eli en oikein osaa ottaa osaa ap:n tuskaan
[/quote]
Miksi suostut viikko vikko systeemiin. Lapsi parat kun ei sitä omaa kotia.. Olisitko itse valmis asumaan aina viikon eri paikassa? Otat vain vaatteesi jne mukaan..
[/quote]
Ensinnäkin isä halusi lapset viikko-viikko. Jos isä ei anna tästä asiasta periksi, niin miten ikinä minä olisin voinut saada lapset kokonaan itselleni? Millä perusteella oikeuslaitos määräisi lapset minulle pelkästään?
Toiseksi lapset ovat nyt jo yli 12-vuotiaita. Olen kertonut, että nyt he saavat itse valita asumispaikkansa. Molemmat haluavat jatkaa viikko-viikko.
Kolmanneksi lapseni eivät raahaa mukanaan mitään. Molemmissa paikoissa on eri vaatteet. Vain koulureppu kulkee mukana.
Neljänneksi minä itse elän tätä nykyä viikko-viikko -systeemillä myös. Vapaaviikolla asun uuden mieheni luona. En itse koe sitä ongelmalliseksi lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinne vaan lastenvalvojalle sopimaan pelisäännöt. Sanoisin, että aika usein kyse on siitä isän omasta haluttomuudesta ottaa vastuuta. Toki on sitten niitäkin, kun äiti manipuloi kaikki uskomaan että isä on ihan kamala, mutta jos unohdetaan ne tapaukset hetkeksi.
[/quote]
Niinhän se menee, että isät on auttamatta niitä sikoja, jotka kiusaa kilttiä ja ahkeraa äiti ja tekee siinä samalla lasten elämästä ihan kamalaa.
Olisi ihan mukavaa ap. kuulla, miten neuvottelit tapaamisista ja elatuksista lastenvalvojalla. Tuitko isää hakemaan laajempia tapaamisia jne. vai oliko se vaan alusta asti selvää, että se on standardi. Erossa tapahtuu kerralla niin paljon, että sitä ei välttämättä tunnista omaa arvoaan ja merkitystään. Kaikki sopimukset pitäisi tehdä määräaikaisina, tuntuu jotenkin hullulta, että sopimuksi tehdään jopa 18-vuodeksi kerralla.
Samaa mieltä erään kommentoijan kanssa, että viikko-viikko tekee lapsista kodittomia. Yksi koti on aina parempi ja ystäväpiirissä on muutama esimerkki kuinka se toimii kun molemmat vanhemmat haluavat jakaa kasvatusvastuun ja lasten kulut.
Elareita saan mahtavat 165€/lapsi kun ne lastenvalvojalla tehdyssä laskelmassa olivat 240€/lapsi jo toissavuonna. Lapsethan myös kasvavat ja heidän kulutuksensa nousee - tuotahan ei elareissa oteta huomioon muuten kuin pieninä indeksikorotuksina.
Ja on, ap:lla on ihana mies tällä hetkellä. Asumme tosin eri paikkakunnilla, mikä sopii perhetilanteeseeni oikein hyvin. Uutta miestä en ole hankkimassa lapsia elättämään - siihen heillä on jo hyvin tienaava isä - vaan aikuiseksi ihmiseksi rinnalleni, jakamaan tätä ihanaa elämää :)
-ap-
Kysyn uudestaan: Paljon neljästä lapsesta saa lapsilisää?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:33"]
[/quote]
Katso kelan sivuilta, siellä on kaikki tiedot. Pyöreästi satku/mukula.
[/quote]
Kyllä tuossa tukia tulee jo matala palkka-alalla työskentelevän käteen jäävä palkka.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:29"]
Olisi ihan mukavaa ap. kuulla, miten neuvottelit tapaamisista ja elatuksista lastenvalvojalla. Tuitko isää hakemaan laajempia tapaamisia jne. vai oliko se vaan alusta asti selvää, että se on standardi. Erossa tapahtuu kerralla niin paljon, että sitä ei välttämättä tunnista omaa arvoaan ja merkitystään. Kaikki sopimukset pitäisi tehdä määräaikaisina, tuntuu jotenkin hullulta, että sopimuksi tehdään jopa 18-vuodeksi kerralla.
[/quote]
Kuten aiemmin kerroin, alkuun oli viikko-viikko, sitten isä halusi tämän standardin - jossa käsittääkseni kuitenkin usein on yksi arki-iltakin, jolloin isä tapaa lapsiaan, mutta tätä isä ei missään nimessä halunnut. Ei myöskään voi pitää lapsia luonaan maanantaiaamuun saakka ja viedä aamulla kouluun, vaikka kulkee itse töihin muutaman kilometrin päähän. Käytännössä siis lapset ovat isällään 2vrk, pe-su ja melko usein jää viikonloppuja väliin joko heidän menojensa tai meidän perheen leirien tms matkojen vuoksi (ja näistä olen tarjonnut isälle mahdollisuuden korvaaviin vikonloppuihin tai pidennettyyihin lomiin, mutta ei hänelle koskaan sovi).
Määräaikaisudesta sen verran, että todellakin meillä oli määräaikainen elatussopimus, joka on päättynyt jo reilu vuosi sitten, kun ei isää saa enää lastenvalvojalle. Että se niistä määräaikaisten sopparien iloista...
-ap-
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:37"]
[/quote]
Katso kelan sivuilta, siellä on kaikki tiedot. Pyöreästi satku/mukula.
[/quote]
kela sivuilta: 750 euroa neljästä lapseta.
Lisäksi ap saa elareita 650 euroa.
yhteensä hän saa 1400 euroa käteen lapsista.
Mitä ihmettä ihminen tekee lastensa kanssa, jos vuodessa ei 17 000 euroa riitä heidän elättämiseensä???
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:41"]
kela sivuilta: 750 euroa neljästä lapseta.
Lisäksi ap saa elareita 650 euroa.
yhteensä hän saa 1400 euroa käteen lapsista.
Mitä ihmettä ihminen tekee lastensa kanssa, jos vuodessa ei 17 000 euroa riitä heidän elättämiseensä???
[/quote]
Saanko kysyä, mitä ihmettä ihminen tekee aivoillaan, jos ei ymmärrä lukemaansa? Kuka on sanonut, ettei rahat riitä lasten elättämiseen??? Mistä teitä oikein sikiää???
Saat siis noin 1400 euroa nettona elareita ja lapsilisiä yksärikorotuksella kuukaudessa, siihen lisäksi sinun osuutesi lapsien elatuksesta, tuo sama kuin exälläsi 660 euroa eli yhteensä 2050 euroa ja se ei riitä neljän lapsen elatukseen/kk?
Sinun ja sinun lasten pitää vaan oppia elämään isän itse määrittelemän roolin kanssa. Lastan tullessa ikään, jossa voivat sopia ja neuvotella isän kanssa itse tapaamiset yms sopimaan siihen ihan omaan arkeen ja aikatauluihin niin se helpottuu huomattavasti.
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt miksi tapaamisten pitää olla yön yli, kun tavata voi ihan muutenkin sellaisen tekemisen merkeissä, josta kaikki tykkää. Kai jokaisella lapsella on tahto nukkua yönsä omassa sängyssä.
[/quote]
[/quote]