Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko omakotitalosta oikeasti paljon vaivaa?

Vierailija
20.09.2021 |

Mitkään perus ruohonleikkuut ja lumityöt eivät haittaa, mutta näin ummikkona mietin ihan talon itsensä huoltoa ja kaikenlaisia maksuja. Olen aina asunut kerrostalossa ja vieläpä vuokralla. Mikä omakotitalossa asumisessa on kaikkein hankalinta? Tuleeko paljon yllättäviä kuluja? Miten välttää homepommin?

Tuntuu että niin paljon on asioita, joita en osaa edes ajatella. Kaikki lämmityksestä salaojiin ja kattoremontteihin ja ties mihin. Olen kaupunkilaisjuntti enkä ollenkaan kätevä käsistäni, mutta okt on silti haaveissa joskus tulevaisuudessa....

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutaloa en huolisi enää mistään hinnasta, vähän väliä saat huoltomaalata parvekkeiden, terassien kaiteet ja kymmenen vuoden välein koko talo.samoin terassit öljyttävä Pihassa on kova työ jos yhtään välittää sen ulkonäöstä, ruohonleikkuu on vain pieni osa,rikkaruohot,lannotukset,haravoinnit yms.lumityöt, jatkuvat rempat jos haluat että talon arvo säilyy on sitä fiksattava. Eli on oikeasti kova työ ja kallis omistaa. Kiinteistövero ja vakuutusmaksut nousevat jatkuvasti.

Kiinteistövero ja vakuutukset koskevat kaikkia asumuksia. Minulla on terassit Siperian lehtikuusta, ei niitä öljytä. Robotti leikkaa noren, Suomessa nure kasvaa pari kuukautta, eipä ole vielä rasittanut. Lumet auraan mönkijään etulevyllä. Lannoitemääriä keväällä, meniköhän aikaa vartti, ehkä. Lehtiä emme haravoi, kun ne ajetaan silpuksi, lannoittaa.

Talomme on maalattu viimeksi 26 vuotta sitten, eipä näytä uusimista kaipaavan, maali olikin parasta ja vissiin hiukan kalliimpaakin. Yhtään kukkapenkkien ole eikä kasvimaata. Kukkia kyllä on, kesäkukat amppeleissaan ja ruukuissaan. Istutus alkukesästä vie tunnin korkeintaan, sitten kastelen iltaisin helleaikaan. Syksyllä roskasäkkiin, aikaa kuluu ehkä tunti.

Oarasta on oma rauha, ei kuulu seinän takaa naapurin koristelut eikä kantaudu terassille naapurin hajut.

Asun kivitalossa mutta julkisivussa on lähinnä koristeaiheina puuosia mitkä on maalattu Tikkurilan Ultralla n. 20 vuotta sitten. Pesun jälkeen edelleen kuin uudet.

Vierailija
122/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suihkuhuoneeseen laittaa suihkukaapin, niin ei mene juuri mitään vettä lattialle ja seiniin, vaan kaikki menee altaasta putkella turvallisesti suoraan viemäriin. Tämä nyt ainakin on yksi konsti hallita kosteutta vanhassa talossa. Suihkukaapin saa tonnilla.

Suihkukaappi on kuin pystyynnostettu ruumisarkku kylpyhuoneessa.

Toki saat tehdä täyden kylppäriremontin vesieristeineen, jos rahaa on paljon. Tämä vinkki oli sellaiselle, joka tietää, että vesieristeitä ei sen ajan kylppärissä ole, eikä halua lorotella vettä mielin määrin lattialle, ja isompi raha menee ainakin toistaiseksi muihin kohteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästiin eroon yli200neliön talosta, luojan kiitos! Oli kallis työleiri. Seuraavana olisi pitänyt rempata kylppäri,lattiat(laminaatit ihan kulahtaneet)keittiö,kodinkoneet oli jo levinnyt aiemmin, talon ulkomaalaus,rappuset(sisä)terassit,pihakivetys,

Lista olisi ollut loputon,aina uutta lainaa. Järjetön urakka siivouksessa/ikkunan pesuista puhumatta. Piha oli työllistävä ja sen mallinen ja kokoinen että kolme robottia olisi tarvinut.

Nyt vietämme helppoa elämää rivarinpäädyssä ja rakastan tätä vaivattomuutta!

Laiskalla ihmisellä elämä on rankkaa. Eikö sitä rivaria siivota ja pestä ikkunoita sekä hoideta ainakin sitä omaa pihaa?

Taidat puhua paskaa? Eikö äiti opettanut, että valehteleminen on rumaa? Ainakaan noista roboteista et tiedä mitään.

Vierailija
124/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5v vanha okt. Oikeastaan ainoa työ mikä poikkeaa vaikka kerrostalosta on nuo pihatyöt. Ja mä rakastan niitä joten nekään ei ole ongelma.

Ruoho on leikattu tänäkesänä 6x, trimmerillä siistitty reunat samoin. Molemmat välineet 25v vanhat. Nurmikkoa 100m2. Meilä on suurin osa pihaa kukkapenkkeinä, kasvimaana ja kasvihuoneena.

Ikkunat pestään kerran vuodessa kuten kaikissa asumismuodoissa, sisällä siivotaan ihan normisti jne. Asumisen kulut 240m2 talossa 380e/kk, lisäksi vakuutus on kalliimpi ja kiinteistövero maksetaan kerran vuodessa (as oy:ssa tuo maksetaan vastikkeessa)

Vierailija
125/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä -96 valmistunut omakotitalo, mieheni lapsuuden koti.

Ostopäätöstä helpotti, kun talon historia tiedossa alkua myöden, mieheni isä & isoisä mm. olleet rakentamassa tätä.

Paljon sitä oppii tekemään itse, kun omakotitaloon asettuu. Ylläpitotöitä tulee eteen jonkin verran, esim. terassin öljyämistä, kaiteiden maalailua jne. Taannoin alkoi suihkun hana vuotamaan tiputellen. Ensin koitettiin saada joku paikallinen putkari apuun, kiirettä piti kuulemma kaikilla. Miehen kanssa yhdessä lopulta vaihdettiin (netistä varmistettiin ohjeet); vedet katki talosta, vanha hana pois ja uusi tilalle. Tais mennä n. 15 minuuttia tähän. Plussana n. 100-150€ säästö kun ei tarvittukaan putkaria!

Eli, mitä enemmän kiinnostusta opetella tekemään itse asioita, sen parempi. Tietysti isoimmat ja vaativimmat rempat on syytä jättää ammattilaisten asiaksi.

Yllättäviä menoja saattaa tulla, kuten kaikissa elämän asioissa. On tämä silti niin palkitsevaa ja ihanaa. Saa tehdä sekä talosta että pihasta juuri omanlaisensa, omaa rauhaa enemmän jos nyt vertaa siihen kerrostaloasumiseen, tilaa piisaa, jne.

En vaihtaisi pois! Kiitollinen tästä kodista.

Minä vaihdan tiivisteet jos hana tippuu vettä. Helppo homma. Juuri vaihdoin apukeittiöön viime viikolla. Muuten ok-talo on paras asumismuoto. N71

Vierailija
126/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista tärkeintä on muistaa pitää huolta talotekniikasta (siis vesi,lämpö, ilma, paloturvsallisuus jne)

sitten vuosittain tarkistaa talo (netistä löytyy tähän listat)

putkien liitokset on hyvä tarkastaa myös säännöllisesti (esim. meillä juuri vaihdettiin keittiön lavuaavurin alla olevat vesihanojen kumitiivisteet, kun näyttivät haurastuneilta. Sitähän ne olivatkin. Jos ei oltaisi tarkastettu säännööllisesti, olisi tuollainen voinut helposti jäädä huomaamatta, joka johtaisi siihen, että joskus ne alkaisi vuotaa ja jos vuoto olisi pientä, se voisi aika huomaamatta valua rakenteisiin ja homehduttaa ne.)

ps. huoltokirja on lain mukaan pakollinen vain uudisrakennuksille. tämä laki tuli voimaan vuonna 2000. vanhoille taloille se ei ole pakollinen, joskin onhan se selvää, että on hyödyllinen.

kaikkea tuollaista pientä tulee omakotitalossa, mutta noita ei tarvitse pelätä: äkkiä niihin oppii.

ja kun on itse vastuussa koko talosta, niin kyllä se vastuu näkyy siinä, että sitten pitää huolta: jos jättää kaiken ränsistymään tai odottamaan sitä yllättävää hajoamista, niin varmasti menee enemmän rahaa kuin siinä, että tarkastaa säännööllisesti itse ja sen mukaan sitten pääsee suunnittelemaan huoltoaikavälejä ja korjauksia. Siinä säästää rahaa, kun on aikaa kilpailuttaa.

Vierailija
127/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea rivitaloasunnossa sitten on? Siinä yhdistyy kaikki kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet.

Minulle ainakin sopii hyvin. Omistin ison talon isolla tontilla, lapset maailmalle ja olisi alkaneet isot remontit, mitä ihmettä teen yksin 198 neliöllä ja 2000 neliön tontilla? En mitään.

Siis talo rahoiksi ja ostin eläkeasunnokseni uuden rivarin päätyneliön 96 m2. Tämä talo on porrastettu niin, ettei naapurin pihaan näe, yhteistä seinää naapurin kanssa noin metri. Kaikki hoituu yhtiövastikkeella. Nurmikon leikkaa robotti minun omalta pihalta, Minulla on iso terassi, osin lasitettu, joten leikattavaa ei ole suuria alueita.

Kerrostalossa pahimmassa tapauksessa naapuri on ylä ja alapuolella sekä kahdella sivulla, joku saattaa polttaa (meillä on savuton talo), parvekkeelle kuuluu naapurin puhe ja näkyy naapurin naama.

Muutoinkaan en tykkää päällekkäin asumisesta.

Meillä on pieni yhtiö, talo on tilauksesta meille rakennettu ja yhtiöllä on säännöt, esim. voin lunastaa naapuriasunnon, jos se tulee myyntiin. Niin teenkin jos elossa olen silloin.

Kerrostaloon minua risaa edes rahalla.

Jos löytäisin kivan tontin näin hyvältä paikalta kuin tämä nykyinen on, niin ostaisin ja tilasin itselleni n. 100 m2 talon. Tontteja ei niin vain keskustasta löydy hyvältä paikalta.

Vierailija
128/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostopäätöstä helpotti, kun talon historia tiedossa alkua myöden, mieheni isä & isoisä mm. olleet rakentamassa tätä.

Paljon sitä oppii tekemään itse, kun omakotitaloon asettuu. Ylläpitotöitä tulee eteen jonkin verran, esim. terassin öljyämistä, kaiteiden maalailua jne. Taannoin alkoi suihkun hana vuotamaan tiputellen. Ensin koitettiin saada joku paikallinen putkari apuun, kiirettä piti kuulemma kaikilla. Miehen kanssa yhdessä lopulta vaihdettiin (netistä varmistettiin ohjeet); vedet katki talosta, vanha hana pois ja uusi tilalle. Tais mennä n. 15 minuuttia tähän. Plussana n. 100-150€ säästö kun ei tarvittukaan putkaria!

Eli, mitä enemmän kiinnostusta opetella tekemään itse asioita, sen parempi. Tietysti isoimmat ja vaativimmat rempat on syytä jättää ammattilaisten asiaksi.

Yllättäviä menoja saattaa tulla, kuten kaikissa elämän asioissa. On tämä silti niin palkitsevaa ja ihanaa. Saa tehdä sekä talosta että pihasta juuri omanlaisensa, omaa rauhaa enemmän jos nyt vertaa siihen kerrostaloasumiseen, tilaa piisaa, jne.

Minä vaihdan tiivisteet jos hana tippuu vettä. Helppo homma. Juuri vaihdoin apukeittiöön viime viikolla. Muuten ok-talo on paras asumismuoto. N71

Samoin, ei tuputtamisen takia kannata koko hana vaihtaa, hullun hommaa sellainen.

Vierailija
129/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Tosiaan nuo ylimääräiset puuhat eivät haittaa, eikä pieni epäsiisteyskään, sellaiset joiden tekemisessä ei voi aiheuttaa vakavaa tuhoa. Piha saa olla villiintynyt eikä pintojen tarvitse olla uusinta uutta. Enemmän mietin noita isompia remontteja ja että mistä edes huomaan onko vaikka vesieristeet vielä kunnossa tai vuotaako jostain jotain tai mitä jos onkin hometta. Yhtäkkiä joutuukin ottamaan hirveän remonttilainan tai vakuutus ei korvaakaan jotain...

Ap

Itseasiassa, moni asia riippuu naapureista. Naapurit ei välttis tykkää, jos pihasi on villiintynyt, pensasaita leikkaamatta, omenat maassa rottien järsittävänä, lehdet haravoimatta ja talo rapistuneen näköinen.

Joudut pian naapureiden silmätikuksi. Ympäristön paine.

Talo sisältä saa olla vaikka kuinka siivoton, koska sinne ei kukaan näe, kunhan puutarha ja julkisivu pidetään siistinä ja esittelykelpoisena.

Viihtyisyys riippuu paljon naapureista. Voit saada naapuriksi maailman mahtavimmat tyypit, joiden kanssa on hauska tehdä yhdessä juttuja ja "parantaa maailmaa" kesäiltoina puutarhassa kahvitellen tai sitten ne on niitä "ikäviä ihmisiä" joiden mielestä sinä et tee ikinä mitään oikein siellä puutarhassasi ja puutarhasi on oikea rytö heti kun et ole leikannut ruohoa viikkoon ja talosi uusi väri on ruma ja vaahterasi ravistaa lehtensä heidän puolelleen...

Omakotiasujat, paradoksaalista kyllä, suhtautuvat apinanraivolla villiintyneisiin puutarhoihin. Joudut heti silmätikuksi ja "alimpaan kastiin", jos et ole puutarhoinesi niin kuin "kunnon ihmiset".

Kun kuljet omakotitalojen ohi kauniina kesäiltoina niin hämmästyt, kuinka tyhjiltä ja autioilta niiden kauniit unelmapuutarhat näyttävät. ketään ei huvita mennä ulos, kun ei jaksa tavata naapureita.

Ihmiset kyttäävät että äh! siellä on nyt naapurin äijä ulkona. menis se nyt jo sisälle että mä pääsen puutarhaani oleen rauhassa.

Lisäksi nämä omakotitalokyttääjät ovat yhtä pahoja kuin kerrostalokyttääjät.

julkisivulautakunta tms. kiertelee paikkoja ja huomauttelee herkästi, jos pihaasi on jäänyt rakennusmateriaalia tai pensasaitasi on hoitamattoman näköinen.

Julkisivulautakunta antaa kierroksillaan siistimiskehotuksia todella törkeille tapauksille, esim viisi autonraatoa ja palaneen talon jäänteet monta vuotta.

Voikukat ja ylikasvaneet sireenit ei kiinnosta julkisivulautakuntaa.

Naapuria ne saakin kiinnostaa sitten, jos sieltä tulee etanoita, rottia ja jättipalsamia muiden tonteille.

Vierailija
130/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakoti asukeilla näköjään käy heti mielessä jostain rasahduksesta toisesta huoneesta että ei kai vaan...täällä ole kutsumattomia vieraita. Joku voi tunkeutua sisään jostain suunnasta milloin vaan

Vierailija
131/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästiin eroon yli200neliön talosta, luojan kiitos! Oli kallis työleiri. Seuraavana olisi pitänyt rempata kylppäri,lattiat(laminaatit ihan kulahtaneet)keittiö,kodinkoneet oli jo levinnyt aiemmin, talon ulkomaalaus,rappuset(sisä)terassit,pihakivetys,

Lista olisi ollut loputon,aina uutta lainaa. Järjetön urakka siivouksessa/ikkunan pesuista puhumatta. Piha oli työllistävä ja sen mallinen ja kokoinen että kolme robottia olisi tarvinut.

Nyt vietämme helppoa elämää rivarinpäädyssä ja rakastan tätä vaivattomuutta!

Eikö rivitaloissa tarvitse rempata kylppäriä tai uusia laminaattilattioita ikinä? Ihan samalla tavalla tarvitsee tehdä keittiöremppaa ja laittaa sisäpintoja uusiksi asui minkälaisessa asunnossa tahansa! Kerrostalossa, rivitalossa tai omakotitalossa voi olla täsmälleen samanlainen keittiö joka uusitaan täsmälleen yhtä usein.

Ainoa ero on, että omakotitalossa saa remonteista päättää kokonaan itse. Asunto-osakeyhtiössä asuessa voi olla, että yhtiökokous päätää puolestasi. Remontti tulee silloin kun yhtiön enemmistö haluaa.

Vierailija
132/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin leskeksi ja kolmen koululaisen kanssa asustamaan okt:oon.  Sinänsä työnmäärä ei yllättänyt, kun tässä on jo vuosia asuttu. Kun kaikki työt kasaantuvat yhdelle aikuiselle, niin kaikkea en ehdi tekemään. Monessa asiassa olisi kyllä avuksi ihan miehen fyysinen voima. Taloudellinen tilanne on hyvä ja voin tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua. Yllätys on ollut, että esim jonkin ala osaajia on todella vaikea saada ja toisaalta se, että yrittäjissä on kyllä jos jonkinmoista heilujaa. Kun lapsille on nimetty edunvalvojan sijainen ja dvv antaa myyntiluvan, lähtee tämä talo myyntiin ja siirrymme kerrostaloon. 

Minä erosin ja talo jäi minulle. Ei mitään ongelmaa. Kerrostaloon minä en lähde, se ei ole ihmisen paikka. Hyi!

Mies muutti kerrostaloon, lapset ei halua mennä isälleen, kun asuu siellä.

Jäätyäni leskeksi vaihdoin ison 300 neliötä ok-talon pienempään, 120 neliötä. Ei mitään vaikeuksia hoitaa hommat, korjautin pikkutalon perusteellisesti ennen muuttoa. Uudet kylpyhuoneet, sähköt, putket, oh, ruokahuone keittiö uudet kivilattiat ym. katto ja rännit oli kaksi vuotta aiemmin uusittu. Betonikuutioon en ikinä suostu muuttamaan. 

Vierailija
133/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottua ostin 120 neliön, kymmenen vuotta vanhan talon. Hyvin se tässä on hoitunut naiseltakin. Olisihan se helpompi, jos olisi toinenkin aikuinen tekemässä, mutta nyt ei parane vain olla niin kunnianhimoinen jonkun kukkapenkin kanttausten kanssa. Vähempi pilkunviilaus saa riittää.

Olen itse maalannut sisältä yhden jos toisen huoneen mieleiseksi, se on aika kivaa puuhaa. Ulkomaalauksen ja jotain raskaampia pihatöitä olen teettänyt. Kodinkoneita olen tilannut asennettuna, kun en jaksa nostaa.

Puiden ja ruohon leikkuut ja lumityöt menee itsekin, samoin jonkun piharakennuksen maalaaminen, jossa ei tarvitse kummoisia telineitä.

Vierailija
134/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Meille ei ollut nyt ongelma vaihtaa kerralla koko hanaa nykyaikaisempaan, 25 vuotta palveli se edellinen.

On muuten tuollaiseen keittiön hanaan pikkusen verran helpompi vaihtaa tiiviste, kuin suihkun hanaan. Siinä olis voinut käydä vahinko, kun olis alkanut säätämään sen kanssa.

Vierailija
135/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkukaappi, ei sitten kamalampaa keksintöä ole - vieläkö niitä muka tehdään.

Tottakai tehdään ja niitä löytyy isoja ja pyöreitäkin. Olet nähnyt vain niitä halvimpia tekeleitä. Ovat käytännöllisiä ja hyvän näköisiä. Suomessa taitaa kylpyhuoneet olla aina niin pieniä ja ikkunattomia, ettei sinne mitään kunnon suihkukaappia saa mahtumaankaan.

Vierailija
136/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vaihdat suihkusekoittajaan tiivisteen? 😬

Vierailija
137/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän pennin säästää remonteissa, jos hakee Virosta remppatarvikkeita. Meillä tuotiin kodinhoitohuoneen ja wc:n remppaa varten vesieristeet ja laatat sieltä. Tapetit ovat Virossa kauniita ja edullisia myös.

Vierailija
138/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Tosiaan nuo ylimääräiset puuhat eivät haittaa, eikä pieni epäsiisteyskään, sellaiset joiden tekemisessä ei voi aiheuttaa vakavaa tuhoa. Piha saa olla villiintynyt eikä pintojen tarvitse olla uusinta uutta. Enemmän mietin noita isompia remontteja ja että mistä edes huomaan onko vaikka vesieristeet vielä kunnossa tai vuotaako jostain jotain tai mitä jos onkin hometta. Yhtäkkiä joutuukin ottamaan hirveän remonttilainan tai vakuutus ei korvaakaan jotain...

Ap

Itseasiassa, moni asia riippuu naapureista. Naapurit ei välttis tykkää, jos pihasi on villiintynyt, pensasaita leikkaamatta, omenat maassa rottien järsittävänä, lehdet haravoimatta ja talo rapistuneen näköinen.

Joudut pian naapureiden silmätikuksi. Ympäristön paine.

Talo sisältä saa olla vaikka kuinka siivoton, koska sinne ei kukaan näe, kunhan puutarha ja julkisivu pidetään siistinä ja esittelykelpoisena.

Viihtyisyys riippuu paljon naapureista. Voit saada naapuriksi maailman mahtavimmat tyypit, joiden kanssa on hauska tehdä yhdessä juttuja ja "parantaa maailmaa" kesäiltoina puutarhassa kahvitellen tai sitten ne on niitä "ikäviä ihmisiä" joiden mielestä sinä et tee ikinä mitään oikein siellä puutarhassasi ja puutarhasi on oikea rytö heti kun et ole leikannut ruohoa viikkoon ja talosi uusi väri on ruma ja vaahterasi ravistaa lehtensä heidän puolelleen...

Omakotiasujat, paradoksaalista kyllä, suhtautuvat apinanraivolla villiintyneisiin puutarhoihin. Joudut heti silmätikuksi ja "alimpaan kastiin", jos et ole puutarhoinesi niin kuin "kunnon ihmiset".

Kun kuljet omakotitalojen ohi kauniina kesäiltoina niin hämmästyt, kuinka tyhjiltä ja autioilta niiden kauniit unelmapuutarhat näyttävät. ketään ei huvita mennä ulos, kun ei jaksa tavata naapureita.

Ihmiset kyttäävät että äh! siellä on nyt naapurin äijä ulkona. menis se nyt jo sisälle että mä pääsen puutarhaani oleen rauhassa.

Lisäksi nämä omakotitalokyttääjät ovat yhtä pahoja kuin kerrostalokyttääjät.

julkisivulautakunta tms. kiertelee paikkoja ja huomauttelee herkästi, jos pihaasi on jäänyt rakennusmateriaalia tai pensasaitasi on hoitamattoman näköinen.

Julkisivulautakunta antaa kierroksillaan siistimiskehotuksia todella törkeille tapauksille, esim viisi autonraatoa ja palaneen talon jäänteet monta vuotta.

Voikukat ja ylikasvaneet sireenit ei kiinnosta julkisivulautakuntaa.

Naapuria ne saakin kiinnostaa sitten, jos sieltä tulee etanoita, rottia ja jättipalsamia muiden tonteille.

Omenat meillä käy keräämässä hevostalliyrittäjä ja metsästäjät myös, vievät niitä metsään. Eipä ole rottia näkynyt kolmeenkymmeneen vuoteen. Kai ne jokainen jaksaa itsekin poimia jos nyt ei kymmeniä puita ole. Miten laiskaa sakkia te oikein olette?

Vierailija
139/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on salaoja?

Vierailija
140/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakoti asukeilla näköjään käy heti mielessä jostain rasahduksesta toisesta huoneesta että ei kai vaan...täällä ole kutsumattomia vieraita. Joku voi tunkeutua sisään jostain suunnasta milloin vaan

Olen 66-vuotias, asunut omakotitalossa aina, jopa opiskellessani. Yhtään kertaa ei ole kukaan tunkeutunut. Kerrostalotuttavilla on, jopa parvekkeen kautta kun ovi oli helteellä auki, ystävä raiskattiin. Vähän väliä joku talon mummoista kuulema soittelee ovikelloa ja kyselee sitä sun tätä. Samoin saa kuunnella rappukuilun meteliä yölläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän