Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko omakotitalosta oikeasti paljon vaivaa?

Vierailija
20.09.2021 |

Mitkään perus ruohonleikkuut ja lumityöt eivät haittaa, mutta näin ummikkona mietin ihan talon itsensä huoltoa ja kaikenlaisia maksuja. Olen aina asunut kerrostalossa ja vieläpä vuokralla. Mikä omakotitalossa asumisessa on kaikkein hankalinta? Tuleeko paljon yllättäviä kuluja? Miten välttää homepommin?

Tuntuu että niin paljon on asioita, joita en osaa edes ajatella. Kaikki lämmityksestä salaojiin ja kattoremontteihin ja ties mihin. Olen kaupunkilaisjuntti enkä ollenkaan kätevä käsistäni, mutta okt on silti haaveissa joskus tulevaisuudessa....

Kommentit (202)

Vierailija
141/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannoin alkoi suihkun hana vuotamaan tiputellen. Ensin koitettiin saada joku paikallinen putkari apuun, kiirettä piti kuulemma kaikilla. Miehen kanssa yhdessä lopulta vaihdettiin (netistä varmistettiin ohjeet); vedet katki talosta, vanha hana pois ja uusi tilalle. Tais mennä n. 15 minuuttia tähän. Plussana n. 100-150€ säästö kun ei tarvittukaan putkaria!

Eli, mitä enemmän kiinnostusta opetella tekemään itse asioita, sen parempi. Tietysti isoimmat ja vaativimmat rempat on syytä jättää ammattilaisten asiaksi.

Tee-se-itse henkilönä peukku. Mutta ihan näin sivumainintana, että tuollaiset sekoittajien vaihdot kannattaa jättää putkareille siksikin, että JOS se alkaa jostain syystä vuotaa niin, että rakenteisiin pääsee vettä, niin vakuutusyhtiö alkaa voipi kysyä, että kuka sen vaihtoi. Sanoppa siihen, että "itte vaihdettiin", niin se on herkästi osittain tai kokonaan korvaukset evätty.

Ylipäätään mikään, missä on sähköä tai vettä, kannattaa jättää aina ammattilaiselle ja ottaa kuitti.

Toki, jos on pelinainen tai -mies, niin kerryttää ittelleen vähän reilumpaa puskuria ja tekee itse, ja korjailee sitten jos menee jotain pieleen. Mutta tällaista torppaa ei paljoa kannata alkaa myymään sitten kenellekään, kun myyjänä roikut aika kauan ns. löysässä hirressä oma tekemien remppojen ansiosta.

Et ole varmaan koskaan vaihtanut sekoittajaa? Vesiputket sekoittajaan tulevat seinästä(kaakelista)läpi suihkuhuoneeseen. Putket on massattu niin että vesi tulee seinästä putkia pitkin suihkuhuoneeseen. Ei siellä ole putken ja seinän välissä mitään rakoa mistä vesi menisi rakenteisiin :D 

Ei ole yhtään mitään syytä miksi ammattilaisen tulisi tehsä tuo 5 min. homma, jonka voi jokainen tehdä itsekin. Sitten jos puhutaan hanojen vaihdosta jossa katkotaan putkia, niin ollaan jo ihan eri asiassa. Kannattaa ottaa selvää mistä itse on puhumassa.

About jostain -70 luvulta eteenpäin: Putket päättyvät seinässä hanakulmarasiaan. Hanakulmarasia on itsessään vesitiivis aivan kuten siihen yhdistyvä putkikin. Hanakulmarasian läpivienti on tiivistetty siihen tarkoiteutulla vedeneristemasetilla laatoituksen alla olevaan seinän vedeneristeeseen. Hanakulmarasian jälkeen on sulkuventtiilit joihin hana kiinnitetään. Sulkuventiileillä voi siis katkaista veden tulon hanalle jolloin hanan voi irrottaa.

Et taida olla, kun väität ettei sekoittajaa kannata vaihtaa itse koska rakenteisiin voi päästä vettä :D

eri

Vierailija
142/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on salaoja?

Google auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutaloa en huolisi enää mistään hinnasta, vähän väliä saat huoltomaalata parvekkeiden, terassien kaiteet ja kymmenen vuoden välein koko talo.samoin terassit öljyttävä Pihassa on kova työ jos yhtään välittää sen ulkonäöstä, ruohonleikkuu on vain pieni osa,rikkaruohot,lannotukset,haravoinnit yms.lumityöt, jatkuvat rempat jos haluat että talon arvo säilyy on sitä fiksattava. Eli on oikeasti kova työ ja kallis omistaa. Kiinteistövero ja vakuutusmaksut nousevat jatkuvasti.

Oarasta on oma rauha, ei kuulu seinän takaa naapurin koristelut eikä kantaudu terassille naapurin hajut.

Alkoi naurattaa kovaäänisesti koristeleva naapuri :D Kilinkolin, joulukuuseen pallot, kräks pam!

Vierailija
144/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä -96 valmistunut omakotitalo, mieheni lapsuuden koti.

.

Minkäikäinen on miehesi?

Vierailija
145/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakoti asukeilla näköjään käy heti mielessä jostain rasahduksesta toisesta huoneesta että ei kai vaan...täällä ole kutsumattomia vieraita. Joku voi tunkeutua sisään jostain suunnasta milloin vaan

Meillä on niin korkea kivijalka ettei tänne pääse ilman tikkaita kuin ovesta murtautumalla, ja eteisessä nukkuu ilkeä ja rasahduksessta louskuttamaan alkava  koira.

Vierailija
146/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Minkäikäinen on miehesi?

25v jos on syntynyt samana vuonna kuin talo rakennettu.

Vierailija
147/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on salaoja?

Google auttaa.

Meillä 54 rakennettu talo eikä ole salaojia.

Vierailija
148/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästiin eroon yli200neliön talosta, luojan kiitos! Oli kallis työleiri. Seuraavana olisi pitänyt rempata kylppäri,lattiat(laminaatit ihan kulahtaneet)keittiö,kodinkoneet oli jo levinnyt aiemmin, talon ulkomaalaus,rappuset(sisä)terassit,pihakivetys,

Lista olisi ollut loputon,aina uutta lainaa. Järjetön urakka siivouksessa/ikkunan pesuista puhumatta. Piha oli työllistävä ja sen mallinen ja kokoinen että kolme robottia olisi tarvinut.

Nyt vietämme helppoa elämää rivarinpäädyssä ja rakastan tätä vaivattomuutta!

Juu sehän on tunnettu tosiasia, että rivariasunnossa ei tule koskaan kylppäriremontin tarvetta, lattiat ei kulu eikä kodinkoneet hajoa. Eikä ikkunoita tarvitse pestä.

Vierailija
149/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kerrostaloasuminen on vaivalloisempaa.

Koko ajan on oltava pienten lasten kanssa pihalla. Aina vahdittava, tuleeko pyörät varastoon. Kova työ pitää pienet varastotilat järjestyksessä, että saa tavarat mahtumaan sisään.

Koira pitää pissattaa jatkuvasti, eikä voi vain päästää ovesta.

Auto on talvella aina kaivettava ja putsattava lumen sisästä esiin, eikä voi vaan ajaa ulos tallista.

Renkaita ei voi vaihtaa eikä autoa pestä tai huoltaa omalla pihalla.

Kaikki tavarat, painavat ja hankalatkin, täytyy sisään ja ulos roudata portaiden tai hissin kautta, eikä voi vaan kantaa ovesta sisään tai nostaa vaikka terassille.

Vierailija
150/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jos ei ite tee siitä työleiriä.Istutukset on vapaaehtoisia.Kerrostaloasunnon vastikkeella tekee aikas paljon remppaa ja maksaa vakuutuksia vuodessa ok-taloon.

Vierailija
151/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakoti asukeilla näköjään käy heti mielessä jostain rasahduksesta toisesta huoneesta että ei kai vaan...täällä ole kutsumattomia vieraita. Joku voi tunkeutua sisään jostain suunnasta milloin vaan

ei minulla ainakaan käy mielessä. Lähinnä rasahduksen kuultuani kuuntelen onko ulkona kova tuuli ja mietin onko kasvihuoneen ovi auki vai kiinni, entä vajan. Jos kuulen tuulen ulvovan ulkona enkä ole varma oliko em. ovet kiinni, pakko nousta ylös katsomaan. Jos ei ole ulkona tuulta, lähinnä kohautan olkiani ja käännän kylkeä ja jatkan unia, koska tiedän, että ok-talossa voi kuulua kaikenlaisia rasahduksia. Meilläkin puurunko talossa ja kyllä se ääntelee, joten niihin outoihin ääniin vain tottuu. En pelkää kutsumattomia vieraita. Etuovi narisee ja tuulikaapin lattialankku niin ikään, kellarin ovea pitää riuhtoa kunnolla, jos sitä kautta aikoo sisälle ja kukaan kutsumaton ei takaovea saa auki, koska se ei ihan toimi perinteisellä logiikalla.

Vierailija
152/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päästiin eroon yli200neliön talosta, luojan kiitos! Oli kallis työleiri. Seuraavana olisi pitänyt rempata kylppäri,lattiat(laminaatit ihan kulahtaneet)keittiö,kodinkoneet oli jo levinnyt aiemmin, talon ulkomaalaus,rappuset(sisä)terassit,pihakivetys,

Lista olisi ollut loputon,aina uutta lainaa. Järjetön urakka siivouksessa/ikkunan pesuista puhumatta. Piha oli työllistävä ja sen mallinen ja kokoinen että kolme robottia olisi tarvinut.

Nyt vietämme helppoa elämää rivarinpäädyssä ja rakastan tätä vaivattomuutta!

Laiskalla ihmisellä elämä on rankkaa. Eikö sitä rivaria siivota ja pestä ikkunoita sekä hoideta ainakin sitä omaa pihaa?

Taidat puhua paskaa? Eikö äiti opettanut, että valehteleminen on rumaa? Ainakaan noista roboteista et tiedä mitään.

Kyllä minä kirjoittajaa ymmärrän. OKTssa asuessa oli usein stressi ihan perus pihahommista tai jostain ikkunanpesuista. Ollaan viikonloput paljon mökeillä tai harrastuksissa niin kotihommille jäi sitten vain arki-illat aikaa. Lisäksi stressasin uudessakin talossa jatkuvasti, että jotain menee / on rikki, ilmavesilämpöpumppua pitikin toistuvasti korjata tai virittää. Aamuisin oli kiistaa kuka siivoaa ajoväylän lumesta.

Nyt kun jälkikäteen mietin niin vastuun paino taisi olla se suurin stressin aihe. Nyt on rivarissa vain jonkun kympin yli 200eur vastike ja se on pieni raha tietystä huolettomuudesta.

Vierailija
153/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostopäätöstä helpotti, kun talon historia tiedossa alkua myöden, mieheni isä & isoisä mm. olleet rakentamassa tätä.

Paljon sitä oppii tekemään itse, kun omakotitaloon asettuu. Ylläpitotöitä tulee eteen jonkin verran, esim. terassin öljyämistä, kaiteiden maalailua jne. Taannoin alkoi suihkun hana vuotamaan tiputellen. Ensin koitettiin saada joku paikallinen putkari apuun, kiirettä piti kuulemma kaikilla. Miehen kanssa yhdessä lopulta vaihdettiin (netistä varmistettiin ohjeet); vedet katki talosta, vanha hana pois ja uusi tilalle. Tais mennä n. 15 minuuttia tähän. Plussana n. 100-150€ säästö kun ei tarvittukaan putkaria!

Eli, mitä enemmän kiinnostusta opetella tekemään itse asioita, sen parempi. Tietysti isoimmat ja vaativimmat rempat on syytä jättää ammattilaisten asiaksi.

Yllättäviä menoja saattaa tulla, kuten kaikissa elämän asioissa. On tämä silti niin palkitsevaa ja ihanaa. Saa tehdä sekä talosta että pihasta juuri omanlaisensa, omaa rauhaa enemmän jos nyt vertaa siihen kerrostaloasumiseen, tilaa piisaa, jne.

En vaihtaisi pois! Kiitollinen tästä kodista.

Minä vaihdan tiivisteet jos hana tippuu vettä. Helppo homma. Juuri vaihdoin apukeittiöön viime viikolla. Muuten ok-talo on paras asumismuoto. N71

Onneksi olkoon. Meille ei ollut nyt ongelma vaihtaa kerralla koko hanaa nykyaikaisempaan, 25 vuotta palveli se edellinen.

On muuten tuollaiseen keittiön hanaan pikkusen verran helpompi vaihtaa tiiviste, kuin suihkun hanaan. Siinä olis voinut käydä vahinko, kun olis alkanut säätämään sen kanssa.

Olen sitten varmaan onnekas ollut, kun vaihtelen tiivisteitä myös lavuaarien alla. Ulkohanan olen tehnyt vesiletkulle itse. Ei ole 35 vuoteen mitään vahinkoa sattunut. Tuo lavuaarien alla mahallaan makoileminen sattuu kyllä nykyään nivelrikon takia mutta kun laittaa tyynyn tai pari polvien alle niin johan luistaa yli 70 vuotiaaltakin vielä. Säästämisestä tässä ei ole kyse, vaan minua kiinnostaa tietää mikä vika ja avaan ja katson ja jos pystyn, korjaan. Joskus naapurilta tai veljeltä puhelimessa kyselen myös neuvoja, mutta ihan hyvin pärjännyt yksin ok-talon hommien kanssa aina. 

Vierailija
154/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Minkäikäinen on miehesi?

Mihin tarvitset kyseistä tietoa??

Vierailija
155/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tuollaisia kokemuksia? Minulla on aasi joka hirnuu ja rääkyy niin julmasti ettei kukaan tuntematon uskalla päivälläkään tulla lähelle taloani. Aasin nimi on Viljami. 

Vierailija
156/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka avuttomia ihmiset ovat? Eikai kukaan vakavissaan ajattele, ettei nainen pärjäisi omakotitalossa yksin? Miksi ei? Minulla ja muutamalla ystävälläni (Naisia kaikki) on vanhat omakotitalot, joissa asumme lapsinemme. Siis jokaisella oma talo, osin eri paikkakunnillakin. Ihan mainiosti meiltä kaikilta luonnistuu pienet remontit, polttopuiden teot, lumityöt ym.

Eikä omakotitaloakaan nyt jatkuvaati rempata, vai oikeastikko porukka vaihtelee lattioita ja tapetteja ja keittiönkalusteita vuosittain?

Vierailija
157/202 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka avuttomia ihmiset ovat? Eikai kukaan vakavissaan ajattele, ettei nainen pärjäisi omakotitalossa yksin? Miksi ei? Minulla ja muutamalla ystävälläni (Naisia kaikki) on vanhat omakotitalot, joissa asumme lapsinemme. Siis jokaisella oma talo, osin eri paikkakunnillakin. Ihan mainiosti meiltä kaikilta luonnistuu pienet remontit, polttopuiden teot, lumityöt ym.

Eikä omakotitaloakaan nyt jatkuvaati rempata, vai oikeastikko porukka vaihtelee lattioita ja tapetteja ja keittiönkalusteita vuosittain?

Eiks tää just oo tätä "pinnat pitää uusia".

Vierailija
158/202 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös siitä, mitä vaatii talolta. Jos vähän kuluneemmat pinnat ja alkeellisemmat olot kelpaavat, ei remontteja tarvitse tehdä kuin niiltä osin, mitä talo vaatii pysyäkseen terveenä: katto tai putket eivät saa vuotaa, ilmanvaihdon ja salaojituksen pitää toimia jne.

Itse asun 60-luvun talossa ja kyllä voisin laittaa remontteihin niin paljon rahaa kuin sielu sietää, mutta teen pala kerrallaan ja siedän pientä epämukavuutta, koska ei ole rahaa remontoida kaikkea kerralla eikä varsinkaan niitä juttuja, jotka edelleen toimii, mutta ehkä näyttää jo kuluneelta. . Mulle on tärkeintä oma rauha, ei se, että kaikki on uutta ja kiiltävää :-)

Tämä on hyvin totta, jos ei ole rikki niin ei ole tarvetta korjata. 50-luvun taloon tuli itsellä pakollinen betonisen pääviemärin sukitus ja kun siinä piti avata laatoitusta niin siinä tuli sykäys tehdä paljon muutakin kerralla, nyt menee taas joitain vuosikymmeniä sillä remontilla, kylppärit ja saunat on ihan uusinta uutta nyt

Vierailija
159/202 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä, ei ole pakko rempata jos on 50-luvun keittiö joka on pintarempattu joskus vuonna 79-81, sen kanssa pystyy elämään kun perusasiat toimii.

Vierailija
160/202 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on uudehko talo, niin ei siinä ihan heti yleensä mitään isompaa tule. Mutta jos on ihan ummikko, eikä ketään asioista ymmärtävää sukulaista tai tuttavaa tukena, niin ehkä voi vaikka välivaiheena asua hetken rivitalossa, niin siinä saa jo vähän käsitystä, vaikka ei itse olekaan vastuussa kaikesta.

"asioista ymmärtävää sukulaista tai tuttavaa tukena"

Tämä on pahin painajainen ystävä- ja sukulaispiireissä, kun ostetaan okt ja oletetaan jonkun toimivan talonmiehenä ja kiinteistönhoitaja 24/7 ilmaiseksi.

Meidän naapurissa asuu kaltaisesi perhe, jos vesivaraaja menee rikki, soitto heti aamulla, mikä on tai jos lattialämmitys ei toimi.

Eikä puhuttavaa, että raottaisi kukkaron nyöriä ja vielä kehuu kuinka halvaksi okt asuminen on, kun jatkuvasti ruinaa muiden palveluita ja käyttää muita hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan