Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko omakotitalosta oikeasti paljon vaivaa?

Vierailija
20.09.2021 |

Mitkään perus ruohonleikkuut ja lumityöt eivät haittaa, mutta näin ummikkona mietin ihan talon itsensä huoltoa ja kaikenlaisia maksuja. Olen aina asunut kerrostalossa ja vieläpä vuokralla. Mikä omakotitalossa asumisessa on kaikkein hankalinta? Tuleeko paljon yllättäviä kuluja? Miten välttää homepommin?

Tuntuu että niin paljon on asioita, joita en osaa edes ajatella. Kaikki lämmityksestä salaojiin ja kattoremontteihin ja ties mihin. Olen kaupunkilaisjuntti enkä ollenkaan kätevä käsistäni, mutta okt on silti haaveissa joskus tulevaisuudessa....

Kommentit (202)

Vierailija
181/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein karmein ajatus olisi omistaa joku rintamamiestalo. Romanttisia, juu mutta aivan hirveitä rahareikiä ja harakanpesiä.

Vierailija
182/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakoti asukeilla näköjään käy heti mielessä jostain rasahduksesta toisesta huoneesta että ei kai vaan...täällä ole kutsumattomia vieraita. Joku voi tunkeutua sisään jostain suunnasta milloin vaan

ei minulla ainakaan käy mielessä. Lähinnä rasahduksen kuultuani kuuntelen onko ulkona kova tuuli ja mietin onko kasvihuoneen ovi auki vai kiinni, entä vajan. Jos kuulen tuulen ulvovan ulkona enkä ole varma oliko em. ovet kiinni, pakko nousta ylös katsomaan. Jos ei ole ulkona tuulta, lähinnä kohautan olkiani ja käännän kylkeä ja jatkan unia, koska tiedän, että ok-talossa voi kuulua kaikenlaisia rasahduksia. Meilläkin puurunko talossa ja kyllä se ääntelee, joten niihin outoihin ääniin vain tottuu. En pelkää kutsumattomia vieraita. Etuovi narisee ja tuulikaapin lattialankku niin ikään, kellarin ovea pitää riuhtoa kunnolla, jos sitä kautta aikoo sisälle ja kukaan kutsumaton ei takaovea saa auki, koska se ei ihan toimi perinteisellä logiikalla.

Meinasin olla kommentoimatta kun on Just Niin Perus hyväuskoisen tarinaa ja samat tulisi jokaiselta samalta. Mutta kun on olemassa Oikeasti hämärä tyyppejä jotka tekee ihan sarjassa murtoja taidolla ja varasteluja pihoilta ja siinä sinun kultaisella tiellä. Ne ei aina tule edes lehtien otsikoihin. Mutta makoile sinä siellä ilman stressiä 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin olla kommentoimatta kun on Just Niin Perus hyväuskoisen tarinaa ja samat tulisi jokaiselta samalta. Mutta kun on olemassa Oikeasti hämärä tyyppejä jotka tekee ihan sarjassa murtoja taidolla ja varasteluja pihoilta ja siinä sinun kultaisella tiellä. Ne ei aina tule edes lehtien otsikoihin. Mutta makoile sinä siellä ilman stressiä 😊

Juu ja kadulla kävellessäkin voi tulla ryöstetyksi tai pahoinpidellyksi ja ja autoillessa voi päätyä kolariin. Murtoja tehdään myös rivareihin ja kerrostaloihin. Siitä huolimatta elän elämääni stressaamatta kaikesta mahdollisesta pahasta mitä voi tapahtua :)

Vierailija
184/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille vinkiksi; hankkikaa / rakennuttakaa omakotitalo, jossa vain Oraksen hanoja. Niihin on saatavilla varaosia hyvin, meillä esim. eilen sanoi keittiön yli 20 vuotta vanha hanan kahva itsensä irti ja ei muutakuin Bauhausista uusi kahva tilalle, 1 minuutti tais kulua asennukseen.

Oraksen todella hyvä puoli tuo varaosien saatavuus!

Vierailija
185/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo best!

Vierailija
186/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-vuotiaat valittavat, että he eivät jaksaisi siivota enää omakotitaloa ja hoitaa pihaa, mutta jos myy niin on 5 vuoden vastuu.

Vierailija
187/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-vuotiaat valittavat, että he eivät jaksaisi siivota enää omakotitaloa ja hoitaa pihaa, mutta jos myy niin on 5 vuoden vastuu.

Kodinhoitajat ei siivoa, eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen, jos omaiset ei siivoa.

Vierailija
188/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodinhoitajat ei siivoa, eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen, jos omaiset ei siivoa.

Kuinka moni haluaa alkaa siivoamaan säännöllisesti vanhempiensa isoa omakotitaloa?

Vierailija
189/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä -96 valmistunut omakotitalo, mieheni lapsuuden koti.

Ostopäätöstä helpotti, kun talon historia tiedossa alkua myöden, mieheni isä & isoisä mm. olleet rakentamassa tätä.

Paljon sitä oppii tekemään itse, kun omakotitaloon asettuu. Ylläpitotöitä tulee eteen jonkin verran, esim. terassin öljyämistä, kaiteiden maalailua jne. Taannoin alkoi suihkun hana vuotamaan tiputellen. Ensin koitettiin saada joku paikallinen putkari apuun, kiirettä piti kuulemma kaikilla. Miehen kanssa yhdessä lopulta vaihdettiin (netistä varmistettiin ohjeet); vedet katki talosta, vanha hana pois ja uusi tilalle. Tais mennä n. 15 minuuttia tähän. Plussana n. 100-150€ säästö kun ei tarvittukaan putkaria!

Eli, mitä enemmän kiinnostusta opetella tekemään itse asioita, sen parempi. Tietysti isoimmat ja vaativimmat rempat on syytä jättää ammattilaisten asiaksi.

Yllättäviä menoja saattaa tulla, kuten kaikissa elämän asioissa. On tämä silti niin palkitsevaa ja ihanaa. Saa tehdä sekä talosta että pihasta juuri omanlaisensa, omaa rauhaa enemmän jos nyt vertaa siihen kerrostaloasumiseen, tilaa piisaa, jne.

En vaihtaisi pois! Kiitollinen tästä kodista.

Minä vaihdan tiivisteet jos hana tippuu vettä. Helppo homma. Juuri vaihdoin apukeittiöön viime viikolla. Muuten ok-talo on paras asumismuoto. N71

Miten vaihdat suihkusekoittajaan tiivisteen? 😬

Käännän sulut kiinni, irroitan hanan, poistan vanhat tiivisteet, uudet tilalle, ruuvaan hanan kiinni paikalleen ja avaan sulut.

Vierailija
190/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, on paljon vaivaa. Kaikki täytyy hoitaa itse joko alusta loppuun tai sitten etsiä joku joka hoitaa asian rahaa vastaan.

Työlästä, aikaa vievää, aina muistettava ja seurattava mitä seuraavaksi.

Erittäin tylsää puuhaa, ei oo mun juttu.

Vierailija
191/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostopäätöstä helpotti, kun talon historia tiedossa alkua myöden, mieheni isä & isoisä mm. olleet rakentamassa tätä.

Paljon sitä oppii tekemään itse, kun omakotitaloon asettuu. Ylläpitotöitä tulee eteen jonkin verran, esim. terassin öljyämistä, kaiteiden maalailua jne. Taannoin alkoi suihkun hana vuotamaan tiputellen. Ensin koitettiin saada joku paikallinen putkari apuun, kiirettä piti kuulemma kaikilla. Miehen kanssa yhdessä lopulta vaihdettiin (netistä varmistettiin ohjeet); vedet katki talosta, vanha hana pois ja uusi tilalle. Tais mennä n. 15 minuuttia tähän. Plussana n. 100-150€ säästö kun ei tarvittukaan putkaria!

Eli, mitä enemmän kiinnostusta opetella tekemään itse asioita, sen parempi. Tietysti isoimmat ja vaativimmat rempat on syytä jättää ammattilaisten asiaksi.

Yllättäviä menoja saattaa tulla, kuten kaikissa elämän asioissa. On tämä silti niin palkitsevaa ja ihanaa. Saa tehdä sekä talosta että pihasta juuri omanlaisensa, omaa rauhaa enemmän jos nyt vertaa siihen kerrostaloasumiseen, tilaa piisaa, jne.

Minä vaihdan tiivisteet jos hana tippuu vettä. Helppo homma. Juuri vaihdoin apukeittiöön viime viikolla. Muuten ok-talo on paras asumismuoto. N71

Käännän sulut kiinni, irroitan hanan, poistan vanhat tiivisteet, uudet tilalle, ruuvaan hanan kiinni paikalleen ja avaan sulut.

😂😂😂

Juu, noin vaihdetaan esim. keittiön hanaan tiivisteet. Etkö tiedä millainen hana suihkussa on? Ei sellainen perinteinen lavuaarin vieressä oleva, vaan seinäkiinnitteinen ja pikkuisen monimutkaisempi korjattava.

Vierailija
192/202 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂

Juu, noin vaihdetaan esim. keittiön hanaan tiivisteet. Etkö tiedä millainen hana suihkussa on? Ei sellainen perinteinen lavuaarin vieressä oleva, vaan seinäkiinnitteinen ja pikkuisen monimutkaisempi korjattava.

VOITTEKO TEHDÄ SIITÄ SUIHKUSEKOITTAJASTANNE OMAN KETJUN, EI KUULU TÄHÄN KETJUUN.

Vierailija
193/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakoti asukeilla näköjään käy heti mielessä jostain rasahduksesta toisesta huoneesta että ei kai vaan...täällä ole kutsumattomia vieraita. Joku voi tunkeutua sisään jostain suunnasta milloin vaan

Meillä on niin korkea kivijalka ettei tänne pääse ilman tikkaita kuin ovesta murtautumalla, ja eteisessä nukkuu ilkeä ja rasahduksessta louskuttamaan alkava  koira.

Koiran voi ampua

Vierailija
194/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi omakotitaloa omistaneena voin sanoa että on, ja paljon. Onneksi tehtiin vuosia sitten vihdoin päätös luopua omakotiasumisesta, elämä helpottui aivan käsittämättömän paljon kun kaikki asumiseen liittyvä stressi ja yllättävät kustannukset ovat tipotiessään.

Mökistä luovuttiin myös, ja nyt ei tarvitse lomallakaan stressata pihatöistä, korjauksista ja muista ikävistä velvollisuuksista vaan voidaan rentoutua.

Asumisosakeyhtiössä kerätään vastiketta mm. Huoltaja ja tulevia korjauksia varten. Omakotitalossa kannattaa myös laittaa joka kuussa syrjään tietty rahasumma niitä ”yllättäviä” kustannuksia varten. Itse olen ulkoistanut kauan sitten mm. ruohonleikkuut ja rännien putsaukset talotalkkarille.

Vierailija
195/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin korkea kivijalka ettei tänne pääse ilman tikkaita kuin ovesta murtautumalla, ja eteisessä nukkuu ilkeä ja rasahduksessta louskuttamaan alkava  koira.

Koiran voi ampua

Mene hoitoon hullu.

Vierailija
196/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeloisilla on varaa maksaa itse omat siivouksensa. Omaisilla ei ole mitään velvollisuutta siivota tai toimia remontoijina. Saa toki tehdä jos tykkää, muttei ole pakko.

Vierailija
197/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei minulla ainakaan käy mielessä. Lähinnä rasahduksen kuultuani kuuntelen onko ulkona kova tuuli ja mietin onko kasvihuoneen ovi auki vai kiinni, entä vajan. Jos kuulen tuulen ulvovan ulkona enkä ole varma oliko em. ovet kiinni, pakko nousta ylös katsomaan. Jos ei ole ulkona tuulta, lähinnä kohautan olkiani ja käännän kylkeä ja jatkan unia, koska tiedän, että ok-talossa voi kuulua kaikenlaisia rasahduksia. Meilläkin puurunko talossa ja kyllä se ääntelee, joten niihin outoihin ääniin vain tottuu. En pelkää kutsumattomia vieraita. Etuovi narisee ja tuulikaapin lattialankku niin ikään, kellarin ovea pitää riuhtoa kunnolla, jos sitä kautta aikoo sisälle ja kukaan kutsumaton ei takaovea saa auki, koska se ei ihan toimi perinteisellä logiikalla.

Jos noin kovasti pelottaa, voi hankkia taloonsa hälytysjärjestelmän ja jatkaa stressittömänä makoilua :)

Vierailija
198/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, on paljon vaivaa. Kaikki täytyy hoitaa itse joko alusta loppuun tai sitten etsiä joku joka hoitaa asian rahaa vastaan.

Työlästä, aikaa vievää, aina muistettava ja seurattava mitä seuraavaksi.

Erittäin tylsää puuhaa, ei oo mun juttu.

Sitten sellainenkin pieni asia, että jos lukitsee itsensä ulos, pitää tilata lukkoseppä. = Kallista. Tai kylvää vara-avaimiaan paikkoihin, joista myös varkaat osaa niitä ensin etsiä. = Vakuutus ei korvaa.

Vierailija
199/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaat vanhan 150 neliön okt:n kuluja uudehkon kerrostalokaksion kuluihin, okt asuminen on takuulla kalliimpaa. Mutta jos lähtee vertaamaan saman koko- ja kuntoluokan asuntoja keskenään niin kyllä se okt halvempi on, kun ei tarvitse joka lipunnostosta, haravan heilautuksesta ja naapurin vuotavasta hanasta maksaa, isännöintikuluista puhumattakaan. Vaivaa tietysti on enemmän kun pitää itse selvittää putkimiehen puhelinnumero jos se hana alkaa vuotaa, tai sitten opetella tekemään itse ja säästää rahaa. Piha-ja huoltohommia on, mutta jos haravointi, lumityöt ja nurmikon leikkuu ei haittaa niin tuskin rännien putsaus ja iv-koneen suodattimien vaihtokaan kovin paljon rasittaa, ne tehdään kerran vuodessa. Roskien lajittelu on vähän työläämpää, kun pitää kuskata ne muovit ja metallit ekopisteelle taloyhtiön roskiksen sijaan, ja käyttää kompostoria, mutta toisaalta siinäkin säästää kun ei tarvi maksaa jäteastian tyhjennyksestä.

Kokonaisuutena okt sopii parhaiten niille, joita ei puuhastelu haittaa. Siinä saa enemmän omaa rauhaa ja mahdollisuuden päättää itse kotinsa asioista, ja vaikuttaa myös niihin kustannuksiin.

Ensikertalaiselle ummikolle omakotitalon ostaminen on muuten sitten myös aika työläs prosessi, suorastaan työläämpi kuin itse asuminen, jos haluaa välttyä siltä homeloukulta. Minulla ainakin meni ihan tuhottomasti aikaa lukiessa kaikenlaisia eri aikakausien riskirakenteita ja talojen kuntokartoitusraportteja ja kierrettiin kymmenissä näytöissä ennen kuin sopiva löytyi. Itse asuminen on ollut mukavaa ja stressitöntä ainakin tähän asti :)

Vierailija
200/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen he, jotka väittävät että omakotitalosta ei ole paljon vaivaa ovat valehtelijoita. Riittää yksi pienikin rakennus-/remppavirhe ja talo alkaa homehtumaan hetkessä. Moni elelee omakotitalossa vailla huolen häivää, koska ei uskalleta kohdata totuutta talon kunnosta (koska se tarkoittaa valtavaa rahanmenoa ja talon arvon romahtamista.) On helppoa sanoa, ettei ole mitään huolta eikä vaivaa, jos sulkee pois mielestä kaikki todelliset asiat ja keskittyy tekemään pihahommia ja puhdistamaan rännit silloin tällöin.

Haluan kyllä itsekin takaisin omakotitaloon, mutta vielä se ei ole mahdollista. Ja sitten kun se on mahdollista, pidän huolen, että muutan sitten kun uskallan kohdata talon todellisen kunnon. En aio asustella ilman huolta huomisesta ja uskotella, että talo korjailee itse itsensä ajan kanssa.