Jos olisit työttömänä ja ystäväsi tarvitsee säännöllisesti apua. Autatko?
Jos ystäväsi pyytäisi sinulta säännöllisesti apua, esim. lapsenvahdiksi kerran viikossa 1-2 tuntia. Auttaisitko? Ottaisitko maksua vai auttaisitko ilmaiseksi?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:41"]Jos ystäväsi pyytäisi sinulta säännöllisesti apua, esim. lapsenvahdiksi kerran viikossa 1-2 tuntia. Auttaisitko? Ottaisitko maksua vai auttaisitko ilmaiseksi?
[/quote]
ei työttömäthän on tyhmää väkeä jotka kittaa kaljaa. Suomessa ollaantyöttömiä omaa typeryyttään ei olla tarpeeksi opiskeltu aikanaan, ollaan köyhästä sukutaustasta. Ei ole tarpeeksi kunnianhimoa. Ei olla tarpeeksi kovia yrittämään, ei ole tarpeeksi kunnnianhimoa.
ei työttömät ole menestyjiä. Siksi Nykyään heitä saa kohdella ivallisesti.
american dream we all are chasing. Muutoin myydään kaikki omat yrityket ulkomaille.
Suomalaisilta puuttuu kansallisidentiteetti, yhteisöllisyys.
ei mitään me henkeä.
sekin on oma syy jos sairastuu.
En lähtisi kuljettamaan kenenkään lapsia enkä sitoutuisi mihinkään säännölliseen, jos olisi työtön. Satunnaista tarvetta varten voisin katsoa hetken lapsen omassa kodissa, esim. äidin lääkärissäkäynnin tjsp. Kuljetusvastuu on jo isompi juttu. Eikä työtön saa tehdä tuollaista, mistä saa korvauksia, pimeää työtä.
Työtön ei ole sama asia kuin toimeton. Ei työttömällä automaattisesti ole aikaa vaikka muille jakaa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:41"]
Jos ystäväsi pyytäisi sinulta säännöllisesti apua, esim. lapsenvahdiksi kerran viikossa 1-2 tuntia. Auttaisitko? Ottaisitko maksua vai auttaisitko ilmaiseksi?
[/quote]Älkää edes ajatelko suostuvanne tuollaiseen! Jos hyvä tuuri käy niin menetätte työttömyyspäivärahan. Mitenkä oli se tapaus jossa joku oli tehnyt vapaaehtoistyötä jossain kirpparilla, siltähän lähti päiväraha kun työkkis sai selville?
Auttaisin ja olen erilaisissa asioissa auttanutkin nyt työttömänä. Mielelläni auttaisin enemmänkin :)
En auttaisi sinun tapauksessasi paitsi jos olisit auttanut minua joskus niin sitten auttaisin. Mulla lapset jo teinejä ja muistan tuon ajan pienten lasten kanssa ja ei kuule oikein nappaa. Ei ne muiden lapset oikein tunnu kuin rasitteelta vaikka sulle ne rakkaita ovatkin.
Pari kertaa olen auttanut ja toinen oli oikeutettu apuuni mutta hän toi lapsen meille ja haki pois. En lähtisi viemään jonkun lasta terapiaan, en todellakaan. Jotenkin vaan rasittaa kaikki alle 10v. lapset. Kivoja niin kaun ennen kuin en alkaa itkemään tai uhmailemaan ja sitähän ne pienet lapset tekee.
Satunnaisesti voisin auttaa ap:ta tuollaisessa tilanteessa. Mutta sitoutuminen jokaviikko tuohon tuntuisi aika rankalta ja turhan sitovalta.
Muutenkin, entäs sitten kun se työtön saa töitä? Mulla ainakin oli tilanne, että haastattelu keskiviikkona, seuraavana maanantaina töihin ja olen kuullut nopeammistakin tapauksista. Kyllä mä olisin niin raaka, että saattaisin soittaa vaikka tuntia ennen, että sorry, en voikaan tulla, sain töitä ja työt alkaa nyt heti. Se ei olisi siinä vaiheessa enää minun ongelmani, kuka lapsen kuljettaa.
Sanonpa vaan että toinen lapseni on kehitysvammainen niin en kyllä muiden lapsia hoida. Monella on jonkinlaista väsymystä ja se oma koti ja omat lapset hoidettavana niin ei sitä jaksa muiden lapsia hoidella vaikka ei valittaisikaan. Yleensä se työtön hoitaa koko kodin, kun mies käy töissä. Niin ei sitä apua siksi saa, kun monikaan ei jaksa auttaa vaan kaikki se energia menee omaan perheeseen.
Apua saa rahalla tai sen lastensuojelun kautta tai sitten ihan niiltä isovanhemmilta. 26
Voisin auttaa joskus. Mihinkään viikottaiseen juttuun en sitoutuisi, jollei siitä sitten saisi ihan asiallista korvausta. työtönhän saa tienata sen 300 euroa kuussa, joten pimeänä ei tarvitse tehdä.
Kuten joku sanoi, työtön ei ole sama kuin toimeton. Minulla on kiireinen elämä ja paljon hommaa vaikka ei vakituista päivätyötä.
Huomaa ap myös, että työttömyys on henkisesti raskasta. Silloin ei helposti jaksakaan tuollaista ylimääräistä, varsinkin jos toinen sen alentuvasti osoittaa tehtäväksi "sinä kun olet työtön".
Mistähän muuten joillekin tulee tämä "Sinä kun olet työtön..." asenne päälle? Minusta on aika härskiä, kun jonkun työttömäksi jäädessä se tietty porukka oivaltaa, että "Sinähän voisitkin vahtia meidän Maijaa" tai "sinähän voisit tulla meille tiistaisin lemmikkivahdiksi, kun kerran joudat". Joskus tuota perustellaan auttamisenhalulla ja sillä, että avokätinen tarjous (jotakin nimellistä korvausta vastaan parhaimmassa tapauksessa) reipastaisi tai piristäisi työttömän päivää ja vähän tukisi tiukkaa taloutta. Minä myönnän, että minä en tarvitse edes työttömänä ihan tuollaista holhoamista. Ja useimmiten se sitäpaitsi tuntuu pikemminkin hyväksikäytöltä ja ajattelemattomuudelta kuin aidolta auttamisenhalulta.
Itse olen ollut tilanteessa, jossa eräs sukulainen teki talouteemme lähestulkoon tupatarkastuksia, ilmoitti päivän tehtävän ja tuli aamutuimaan ikään kuin tarkistamaan, että varmasti olen hereillä ja varmasti teen jotakin. Ja sanoisinko, että se oli hyvin, hyvin loukkaavaa. Osaan ihan hyvin aikuisena ihmisenä jäsennellä päiväni siten, että kaikki tarpeellinen tulee tehdyksi.
Totta kai voisin auttaa. Jos olisi kuusi päivää aikaa maata kotona toimettomana, voisin aivan hyvin kerran viikossa viedä lapsesi terapiaan. Ei olisi iso vaiva. Vaikka kuljen kokopäivätöissä, autan nytkin naapureita esimerkiksi, jos he apua tarvitsevat.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:42"]
Totta kai voisin auttaa. Jos olisi kuusi päivää aikaa maata kotona toimettomana, voisin aivan hyvin kerran viikossa viedä lapsesi terapiaan. Ei olisi iso vaiva. Vaikka kuljen kokopäivätöissä, autan nytkin naapureita esimerkiksi, jos he apua tarvitsevat.
[/quote]
Tule kertomaan sitten joskus työttömänä, onko mieli muuttunut. :) Terv. työtön, joka ei makoile toimettomana.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:26"]
Toisaalta puhutaan väsyneistä vanhemmista ja miten nykyään ei saa apua mistään mutta eihän sitä kehtaa edes pyytää kun työtön ei viitsi kerran viikossa liikauttaa sormeaan muiden hyväksi. Inhoan sitä, millaisia meistä on tullut. Onneksi voit sitten kuolinvuoteella iloita, ettet sekuntiakaan tuhlannut muitten rääkyviin kakaroihin ja käytit kaiken aikasi ja potentiaalisi itsesi hyväksi.
[/quote]
pöh, kyllä moni työtön auttaa ja myös moni työssäkäyväkin auttaa toisia. Kyse on siitä, millainen asenne sinullakin on työttömiin, hyvin alentuva.
Kyllähän sitä mielellään auttaa apua tarvitsevia ja käyttää aikaansa hyvään vapaaehtoistyöhön. Mutta jos joku, jolla olisi varaa maksaa lastenhoidosta palkkaa, alkaakin pitää päivittäisenä ilmaisapuna säästääkseen omiin hurvituksiinsa enemmän rahaa, kyse on hyväksikäytöstä ja siitä ettei arvosta työtöntä ystäväänsä eikä omia lapsiaan... työtön ystävä laitetaan orjan asemaan ja lapset ovat jätettä joka kipataan pois omista jaloista vähempiarvoisen kontolle...
Arvostamaltaan ihmiseltä ei odota jatkuvaa ilmaispalvelua ilman että haluaa antaa myös itsestään jotain takaisin... Tämä on minulle ainakin ilmiselvää. Sairaana asia on eri, silloin ei pysty antamaan itsestään asioita, kuten normitilanteessa. Mutta työssäkäyvä, varoissaan oleva ihminen voi varmasti keksiä tavan palkita ystävänsä (pyyteetönkin) apu jollain tavalla...tai esim. ihan sanallisesti luvata, että minä olen sitten vuorostani käytettävissä jos sinulla tulee tiukka paikka eteen. Että olen tästä kiitollinen ja toivon joskus voivani tehdä vastapalveluksen. Mutta jos töykeästi vaan käy asiaan "että kun nyt olet työtön, niin voit hoitaa meidän mussua joka ti ja pe 3h ja tulla bussilla tänne 45 min sitä varten ja palkaksi saat syödä mussun kanssa jugurtit meidän jääkaapista, niin kyllä on no no no, keksin parempia hyväntekeväisyys- kohteita kuin töykeän kermaperseen.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:46"]
[/quote]
Tule kertomaan sitten joskus työttömänä, onko mieli muuttunut. :) Terv. työtön, joka ei makoile toimettomana.
[/quote]
No miten sinä sitten palkkatyössä ehdit kulkea, jos elämäsi on työttömänä niin kiireistä?
Ja kyllä, olen ollut työttömänä 10 vuotta sitten 8 kuukautta ja aikaa oli todella paljon. Oli oikein mukava taas päästä töihin.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:26"]
Toisaalta puhutaan väsyneistä vanhemmista ja miten nykyään ei saa apua mistään mutta eihän sitä kehtaa edes pyytää kun työtön ei viitsi kerran viikossa liikauttaa sormeaan muiden hyväksi. Inhoan sitä, millaisia meistä on tullut. Onneksi voit sitten kuolinvuoteella iloita, ettet sekuntiakaan tuhlannut muitten rääkyviin kakaroihin ja käytit kaiken aikasi ja potentiaalisi itsesi hyväksi.
[/quote]
pöh, kyllä moni työtön auttaa ja myös moni työssäkäyväkin auttaa toisia. Kyse on siitä, millainen asenne sinullakin on työttömiin, hyvin alentuva.
Kyllähän sitä mielellään auttaa apua tarvitsevia ja käyttää aikaansa hyvään vapaaehtoistyöhön. Mutta jos joku, jolla olisi varaa maksaa lastenhoidosta palkkaa, alkaakin pitää päivittäisenä ilmaisapuna säästääkseen omiin hurvituksiinsa enemmän rahaa, kyse on hyväksikäytöstä ja siitä ettei arvosta työtöntä ystäväänsä eikä omia lapsiaan... työtön ystävä laitetaan orjan asemaan ja lapset ovat jätettä joka kipataan pois omista jaloista vähempiarvoisen kontolle...
Arvostamaltaan ihmiseltä ei odota jatkuvaa ilmaispalvelua ilman että haluaa antaa myös itsestään jotain takaisin... Tämä on minulle ainakin ilmiselvää. Sairaana asia on eri, silloin ei pysty antamaan itsestään asioita, kuten normitilanteessa. Mutta työssäkäyvä, varoissaan oleva ihminen voi varmasti keksiä tavan palkita ystävänsä (pyyteetönkin) apu jollain tavalla...tai esim. ihan sanallisesti luvata, että minä olen sitten vuorostani käytettävissä jos sinulla tulee tiukka paikka eteen. Että olen tästä kiitollinen ja toivon joskus voivani tehdä vastapalveluksen. Mutta jos töykeästi vaan käy asiaan "että kun nyt olet työtön, niin voit hoitaa meidän mussua joka ti ja pe 3h ja tulla bussilla tänne 45 min sitä varten ja palkaksi saat syödä mussun kanssa jugurtit meidän jääkaapista, niin kyllä on no no no, keksin parempia hyväntekeväisyys- kohteita kuin töykeän kermaperseen.
[/quote]
No jopas kiihdyit :D
Ap kyllä tarvitsi apua kerran viikossa ja siihen ei nyt olisi montaa tuntia mennyt.
Mutta toki työttömän pitää saada levätä, kun töitä tekemättömyys ja koneella surffailu ja toisten veroeuroilla eläminen on niin raskasta. Muut tekevät töitä, että osa porukasta saa olla väsynyt raskaasta työttömyydestä ja elävät heidän rahoillaan.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:46"]
[/quote]
[/quote]
No miten sinä sitten palkkatyössä ehdit kulkea, jos elämäsi on työttömänä niin kiireistä?
Ja kyllä, olen ollut työttömänä 10 vuotta sitten 8 kuukautta ja aikaa oli todella paljon. Oli oikein mukava taas päästä töihin.
[/quote]
Monesti työttömänä ollessa, ja edelleenkin, mietin, että toivottavasti näin mustavalkoisesti ajattelevat ihmiset eivät ole kovin vaativassa työssä. Minäkin olen entinen työtön ja mulla on poissa elämästä tällä hetkellä mm. työhaastattelut ja työnhaku. Enkä käy enää työttömille tarkoitetuilla kursseilla. Esimerkiksi tähän sen päivänsä sai kulumaan. Työttömänä pitää olla valmis nopeasti; esim. kursseilta voi vapautua paikka ja sinne pitää silloin mennä heti. Kaverin lapsen hoidon tarve ei ole pätevä syy kieltäytyä. Tein myös paljon vapaaehtoistyötä, mutta vain sellaista, mikä ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Syy: Halusin olla valmis lähtemään töihin heti.
Ap, ja muut, vastakysymys: Olisitko sinä valmis katsomaan kaverisi lasta vaikkapa hänen työhaastattelunsa ajaksi silloin tällöin, olettaen, että kaverilla on lapsia?
Kaikkea muuta apua voisin tarjota, jopa ilman korvausta, mutta ei ikinä lapsenhoitoa.
No jopas kiihdyit :D
Ap kyllä tarvitsi apua kerran viikossa ja siihen ei nyt olisi montaa tuntia mennyt.
Mutta toki työttömän pitää saada levätä, kun töitä tekemättömyys ja koneella surffailu ja toisten veroeuroilla eläminen on niin raskasta. Muut tekevät töitä, että osa porukasta saa olla väsynyt raskaasta työttömyydestä ja elävät heidän rahoillaan.
[/quote]
olen auttanut elämässäni ihmisiä ja aion vastakin (valitsen kyllä autettavat itse, kukaan ei voi käskyttää minua auttamaan juuri itseään, autan jos koen jonkun olevan avun tarpeessa tai pidän ihmisestä). Töissäkin on ihan kiva kulkea, mutta kyllähän tyhmien pölöt ajatukset kiihdyttää, ei voi mitään. Jos joku kuvittelee voivansa määräillä työtöntä vain sillä perusteella että toinen on työtön. Järkyttävää käytöstä, eikä siedäkään apua saada.
2