Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisit työttömänä ja ystäväsi tarvitsee säännöllisesti apua. Autatko?

Vierailija
03.11.2014 |

Jos ystäväsi pyytäisi sinulta säännöllisesti apua, esim. lapsenvahdiksi kerran viikossa 1-2 tuntia. Auttaisitko? Ottaisitko maksua vai auttaisitko ilmaiseksi?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, mitä sen työttömän pitäisi tehdä? HAKEA TÖITÄ?!

Itse kun olen ollut työttömänä, olen vienyt lapset osaksi päivää hoitoon (en lopettanut hoitopaikkaa koska TIESIN kuitenkin tarvitsevani sitä pian, ja pitihän mun päästä haastatteluihin; laitoin vain vähän lyhemälle hoitoajalle).

Ja sitten istuin koko sen lasten hoitopäivän koneella ja tein hakemuksia kaikkiin mahdollisiin, kävin tarkkaan joka päivä monsterin, oikotien, molin, pidin listaa hakemistani paikoista, soittelin perään niihin mihin oli järkevää jne.

Ja tulihan niitä haastattelukutsujakin, sitten kävin niissä.

Ei mennyt montaa kuukautta kun työllistyin.

Jos en olisi työllistynyt, niin tutkin myös vaihtoehtoja (työkkärin kurssit yms., jatko-opiskeluun lähtö jne.)

Vierailija
42/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin auttaa silloin kun se minulle sopii - en sitoutuisi järjestämään joka viikko menojani kaverin tarpeen mukaan. Mulla pitäisi työttömänä olla mahdollisuus mennä työhaastatteluihin ja kursseille lyhyelläkin varoitusajalla, ja esimerkiksi sairastaa rauhassa kotona, jos tulen kipeäksi. Toi keikka ei ole vain yksi tunti työttömän loputtomasta vapaa-ajasta, vaan vaatii muiden menojen suunnittelua niin, että on juuri silloin vapaa auttamaan. Ehkä joku haahuilee pääasiassa kotona, eikä se niin auttaisi, mutta jotkut ovat aktiivisia - kuntoilevat, parantavat kielitaitoa, opettelevat uusia taitoja kursseilla tai itsenäisesti jne. Mielestäni on myös hassu ajatus, että työttömän aika on jotain, mitä kuka tahansa voi hyödyntää - "nyt kun sulla on aikaa". Vähän sama kuin työtön ehdottaisi työssäkäyvälle, että sähän voisit alkaa tilata mulle hesaria, kun kerran saat palkkaa.

Itse olen nyt hoitovapaalla, ja hoidan mielelläni kavereiden lapsia jos tarvitsevat hoitoapua, mutta sellaisina ajankohtina kuin se sopii meidän päivärytmiin. Jotkut kaverit tuntuvat kuvittelevan, että meille voi tuoda lapset milloin vain olemattomalla varoitusajalla - esimerkiksi kampaajakäynti on varattu ja laskettu sen varaan, että meille voi kyllä tuoda, ilman että multa on etukäteen kysytty, sopiiko tiistai-iltapäivä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta tuollaiseen säännölliseen auttamiseen sitoutumisesta pitäisi saada kohtalainen korvaus, tyyliin 30 - 40 euroa kerta matkakulujen päälle. Se jopa tuntuisi hiukan työttömän rahavaroissa eli hän ei tuntisi itseään hyväksikäytetyksi. 

Anteeksi, mutta en jaksa pitää ongelmana sitä, jos se maksettaisiin pimeästi. (Kun kerran sen 300 saa tienata joka tapauksessa kuukaudessa niin miksipä tuollainen summa ei voisi tupsahtaa taskun pohjalle ihan pimeästi.) 

Ikävää tässä on se, että jos ystäväsi ei _halua_ sitoutua tuohon ja kokee sen velvollisuudekseen. 

Varmasti saat hommaan myös esim. jonkun pikku lisätienestejä tarvitsevan ihmisen. Se voisi olla paremoi vaihtoehto, jotta ystävyyteen ei tulisi säröjä.

Vierailija
44/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen ystäväni aika tarkkaan. Ystäviini ei koskaan kuuluisi ihmistä, joka ei arvosta toista ihmistä tai kunnioita. En ymmärrä aloittajan ajattelun logiikkaa pätkääkään.

Mutta ei tästä sen enemää.

Vierailija
46/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin jos auttaminen olisi vastavuoroista. Satunnaisesti lyhyet ajat, jotka sopivat omaan päivärutiinin, ilmaiseksi. Jos kyseessä on olisi viikottain tiettyyn kellonaikaan tapahtuva juttu, haluaisin siitä palkkaa kuitenkin, kun joutuisin fiksaamaan omat aikatauluni sen mukaan viikkojen ajan.

Vierailija
47/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan sitoutuisi mihinkään säännölliseen, satunnaisesti voisin kyllä auttaa ja olen auttanutkin työttömänä ollessani. Paljon vaikuttaa myös pyytäjän tarve ja asenne, oli paljon mukavampi auttaa kaveria joka tarvitsi vahtia lääkärikäyntiensä ajaksi, ei koskaan automaattisesti olettanut että minulle sopii ja oli ja aina ostanut runsaat eväät kaappiin ja tehnyt keikan mahdollisimman helpoksi (mm. vaihtoi vaipat lähtiessään) kuin toista, joka tarvitsi vahtia erilaisten brunssi- ja muiden ei-välttämättömien tapaamisten takia ja pyyntö tuli suunnilleen muodossa "pääsisitkö silloin ja silloin, tule vaikka sillä ja sillä bussilla, nähdään silloin" eli oletus oli että pääsen aina. 

Itselläni muuten meni runsaasti aikaa työnhakuun, itseni ammatilliseen kehittämiseen ym, että en tosiaankaan "makaillut sohvalla" kaikkia päiviä, vaikka ihan 8h/pvä nämä askareet eivät välttämättä vieneetkään. 

Vierailija
49/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä käyttäisin aikani uuden työpaikan etsimiseen, uusien taitojen opiskeluun, kursseihin ja koulutukseen. En valuttaisi aikaa hukkaan säännöllisesti tuttavien arkea edistämällä. Hätätilanteessa totta kai auttaisin hetken jos vain olisin lähettyvillä, muuten en missään tapauksessa. 

Vierailija
50/50 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:41"]

Jos ystäväsi pyytäisi sinulta säännöllisesti apua, esim. lapsenvahdiksi kerran viikossa 1-2 tuntia. Auttaisitko? Ottaisitko maksua vai auttaisitko ilmaiseksi?

[/quote]

Auttaisin,sillä edelletyksellä että se sopii muihin menoihini.En ottaisi maksua rahana,vaan toivoisin vastapalvelusta,jos itse tarvitsen apua jossain missä ystävä voi auttaa.