Naurettavaa lässytystä nykyään peruskouluissa: ekaluokkalainen ei saa pyöräillä kouluun, vaikka koulumatka olisi 100 metriä
Kyllä minun ala-asteaikoinani (1980-luku) vaan pyöräiltiin jo sen ikäisinä. Ihme holhousmeininkiä nykyään!
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Syy on se että pyöräillessä nopeudet ovat suurempia kuin kävellessä ja reaktioaika lyhyempi jos jotain yllättävää tapahtuu liikenteessä.
Tämä. Vasta 10-vuotiaan aivot ovat niin kehittyneet että hän pystyy kattavasti havainnoimaan liikennettä. Siellä kun voi tapahtua monta asiaa yhtaikaa.
Kyllä minun ala-asteaikoinani (1980-luku) vaan pyöräiltiin jo sen ikäisinä. Ihme holhousmeininkiä nykyään!
Minun ala-asteaikoinani 1980-luvulla pyörällä sai tulla kouluun kolmannesta luokasta lähtien, eka- ja tokaluokkalaiset eivät saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät koulumatkan tavan. Koululla ei ole siihen mitään sanansijaa.
Koulu vakuuttaa lapset koulumatkojen ajaksi (eli kodista kouluun ja sieltä takaisin) joten kyllä heillä jotain sanottavaa asiasta on.
Tää ei ny oo kielipolliisi keskustelu. Mut ota altavistasta hakusanalla vastaus mite vastataan kielipollarille jokka käyttää :F naamoja viestien alusa.
Oikeesti lapset on erilaisia. Jos juuri sinä opetit lapsesi ajamaan pyörällä vasta 9-vuotiaana. Se on sun oma onkelmasi.
Lapset eivät saa juosta, ei kiipeillä, ei pukea itse, ei tehdä ruokaa, ei pyöräillä, ei ottaa itse vettä..
Ehkä lapset pitäisi vain jättää tekemättä, ettei heille satu mitään.
Lukiolaiset ei pääse kouluun, koska eivät uskalla matkustaa julkisilla. Eivät ole koskaan saaneet.
Mutta lisäähän se työpaikkoja, kun ihmiset pidetään infantiileina kehdosta hautaan.
Toki samalla kun muiden maiden lapset tekevät meidän vaatteet, elektroniikan, urheiluvälineet jne. Heidän turvallisuutensa taas on yhtä tyhjän kanssa, kunhan saa kuluttaa halvalla.
Jos reitti on turvallinen -> voi mennä pyörällä
Jos reitti on vaarallinen -> en antaisi pienen lapsen mennä pyörällä
Yksinkertaista.
Ei täällä ala-asteelle pyöräilty 70-luvullakaan. Missäpäin oli sellainen käytäntö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat päättävät koulumatkan tavan. Koululla ei ole siihen mitään sanansijaa.
Koulu vakuuttaa lapset koulumatkojen ajaksi (eli kodista kouluun ja sieltä takaisin) joten kyllä heillä jotain sanottavaa asiasta on.
Koululla ei ole määräysvaltaa kulkuvälineen valinnan suhteen eikä myöskään sen suhteen, että koulumatkan pitäisi tapahtua kodin ja koulun välillä.
Vierailija kirjoitti:
"Lastentarhaankaan" ei tänä päivänä voi enää mennä yksin eikä edes isonsisaren saattamana, vaan vanhemman (tai hänen valtuuttamansa) on saatettava lapsi hoitoon. Niin ne ajat muuttuvat. Lasten tapaturmat ovat dramaattisesti vähentyneet sitten 60-luvun, minusta se on hyvä asia.
Lain mukaan eskarilainen saa kulkea yksin päiväkotiin jos on siellä vain eskariajan.
Ison sisaren tms. saattamana saa tulla päiväkotiin jos vanhemmat ovat antaneet siihen luvan. Osa päiväkodeista kylläkin yrittää "kieltää" alaikäiset saattajat vaikka heillä ei ole siihen laillista oikeutta sen enempää kuin pyöräilykieltoihinkaan.
Miksi 100 metrin matka pitäisi pyöräillä? Nopeammin kävelee kun ei tarvitse hakea pyörää varastosta ja koulun pihassa etsiä paikkaa ja huolehtia lukitsemisesta.
Oikeasti pyöräilevä ekaluokkalainen on usein melkoinen riski.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 100 metrin matka pitäisi pyöräillä? Nopeammin kävelee kun ei tarvitse hakea pyörää varastosta ja koulun pihassa etsiä paikkaa ja huolehtia lukitsemisesta.
Oikeasti pyöräilevä ekaluokkalainen on usein melkoinen riski.
Meillä on noin 300 metriä koulumatkaa. Ekaluokkalainen ruinasi kovasti viime vuonna lupalappua kouluun pyöräilyyn, ja kieltäydyin juuri noista mainitsemistasi syistä. Lapsella on riittävästi haastetta, kun pitää huolta repusta ja kotiavaimista, siihen ei enää pyörää lukkoineen tarvita.
Nyt lapsi tokaluokkalainen, ja samoista syistä en vieläkään allekirjoita lupalappua. Pyöräillä lapsi kyllä on osannut 4-vuotiaasta asti, mutta se on toinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät saa juosta, ei kiipeillä, ei pukea itse, ei tehdä ruokaa, ei pyöräillä, ei ottaa itse vettä..
Ehkä lapset pitäisi vain jättää tekemättä, ettei heille satu mitään.
Lukiolaiset ei pääse kouluun, koska eivät uskalla matkustaa julkisilla. Eivät ole koskaan saaneet.
Mutta lisäähän se työpaikkoja, kun ihmiset pidetään infantiileina kehdosta hautaan.
Toki samalla kun muiden maiden lapset tekevät meidän vaatteet, elektroniikan, urheiluvälineet jne. Heidän turvallisuutensa taas on yhtä tyhjän kanssa, kunhan saa kuluttaa halvalla.
Outoa ajattelua. Nykyään nimenomaan kannustetaan lapsia juoksemaan, kiipeilemään ja pukemaan itse. Entisaikaan oltiin tarkempia siitä etteivät lapset sotkisi vaatteitaan.
Omat lapseni ovat saaneet jo kolmevuotiaana kaataa maitoa ja voidella leipiä päiväkodissa, kun minulle tehtiin kaikki valmiiksi. Eka luokasta saakka he ovat itse ottaneet ruokansa linjastolta, kun taas minulle opettaja annosteli kuudennelle saakka.
Luistimet lapseni ovat saaneet kolmevuotiaana, kun itse sain ensimmäiseni vasta koulussa.
Ja tosiaan, minäkin jouduin kävelemään kouluun kaksi ensimmäistä vuotta 1980-luvulla. Se liittyy koulumatkavakuutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan, minäkin jouduin kävelemään kouluun kaksi ensimmäistä vuotta 1980-luvulla. Se liittyy koulumatkavakuutukseen.
Ei liity koulumatkavakuutukseen. Pyöräilykielto on yksiselitteisesti laiton.
https://theworldnews.net/fi-news/moni-koulu-kieltaa-pyorailyn-ekaluokka…
Vierailija kirjoitti:
Alle 12- vuotiaat eivät kyllä saaneet pyöräillä koulumatkoja 80- luvulla.
Höpöhöpö. Kävin ala-asteen 80-luvulla, keskiksuuressa kaupungissa, ja taisin kävellä 1. ja 2. luokat koska koulu oli lähellä ja sinne pääsi metsäpolkua pitkin. 3. luokalta alkaen mentiin pyörällä. Talvella joskus hiihtäen jos oli liikuntatunnilla hiihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa jutussa Liikenneturvan edustaja sanoo: vanhemman kannattaa vakavasti miettiä, miksi tällainen suositus on annettu.
Eli onko nyt tärkeämpi ”minäminäjaminunoikeuteni” vai lapsen turvallinen koulutie?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 12- vuotiaat eivät kyllä saaneet pyöräillä koulumatkoja 80- luvulla.
Höpöhöpö. Kävin ala-asteen 80-luvulla, keskiksuuressa kaupungissa, ja taisin kävellä 1. ja 2. luokat koska koulu oli lähellä ja sinne pääsi metsäpolkua pitkin. 3. luokalta alkaen mentiin pyörällä. Talvella joskus hiihtäen jos oli liikuntatunnilla hiihtoa.
Sama jatkaa - siis 3. luokalta alkaen siirryttiin isompaan kouluun joka oli vähän kauempana, sinne pyöräiltiin.
Ja sitten ihmetellään miksi lasten yleiskunto laskee ja ylipaino lisääntyy.
Suurin vaara lapsille koulutiellä ei ole pyöräily vaan se, että he kävelevät nenä kiinni puhelimessa eivätkä näe mitään mitä ympärillä tapahtuu. Pyöräilyn kieltämisen sijasta pitäisi kieltää puhelimet. Kännykät voidaan jättää kotiin koulupäivän ajaksi ja opetetaan lapset katsomaan eteensä ja tarkkailemaan ympäristöä kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa jutussa Liikenneturvan edustaja sanoo: vanhemman kannattaa vakavasti miettiä, miksi tällainen suositus on annettu.
Eli onko nyt tärkeämpi ”minäminäjaminunoikeuteni” vai lapsen turvallinen koulutie?
Monissa kouluissa suurin osa ekaluokkalaisista pyöräilee kouluun.
voi tätä nykyajan ...jotain? Byrokratiaa? Cancel-kulttuuria, nuoria kenties?
Oikeasti meillä oli sama sääntö Meilahden kansakoulussa 60-luvulla. Selitys: lapset oli vakuutettu koulupäivän ajaksi ja koulumatkoille. Jo silloin. Vakuutusehdoissa kiellettiin pyöräily 1- ja 2-luokkalaisiltä ja tätä vanhemmillakin oli joku minimikilometrimäärä jonka piti ylittyä että lapsi sai tulla pyörälllä koulutuun. Erikoisluvalla.