Missä työssä tienaa muka 3000€/kk ilman korkeakoulutusta?
Täällä oli vastikään keskustelu, jossa kysyttiin nettopalkkaa ja asumiskuluja kuukaudessa. Käytännössä juuri kukaan ei omien sanojensa mukaan tienannut nettona alle 2000 euroa kuussa ja suurin osa palkoista oli välille 2200-2600€/kk nettona. Tarkoittaa siis kolmen tonnin bruttopalkkaa kuukaudessa.
Silti suurin osa työntekijöistä ei ole käynyt korkeakouluja tai ei tee esim vuorotyötä. Silti kaikki tuntuu tienaavan ainakin tuon kolme tonnia kuussa. Mitä oikein teette työksenne, kun tienaatte noin hyvin? Minä en tiedä ketään korkeakoulua käymätöntä ja vuorotyötä tekemätöntä tyyppiä, joka tienaisi kolme tonnia kuukaudessa. Silti tällaisia ihmisiä on työvoimasta työpaikoilla suurin osa.
Kommentit (208)
Yks.pph. 3200e/kk. Ei koulutusta.
Nettoonhan liittyy kuuluuko liittoon...
kuuluuko kirkkoon... Jne
Kyllä brutto on parempi. Juu verot vähentää nettoa ja kasvattaa eläkettä!!
Brutto parempi
Luksusjahdilla hyttipalvelijana. Nää on ulkomailla, ja tietyt kurssit oltava, kalliita, plus lennot sinne....ei lomaa, ei vapaapäiviä paljon, 14h tunnit tai 10....
Roskakusi, likaviemäriautonkuski? En siis tiiä...
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukkuja puhelinmyyntiin? minä sain 3000 puhelinmyyjänä/ markkinoijana. Se vaatii että on hyvät myynti taidot, eli lähtökohtaisesti palkka ei oo noin korkea mutta jos saat myytyä niin on!
Puhelinmyyjät ansaitsee alapeukun.
Alapeukuta tätä viestiä, jos haluat puhelinsoittoja myyjiltä. Yläpeukuta, jos puhelinmyynti pitäisi lopettaa ja sallia vain silloin, kun asiakas itse ottaa yhteyttä.
Ammattikoulusta ICT-alan tiimipäälliköksi , 7200e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Veturinkuljettaja
Tekee kyllä vuorotyötä. AP:han kyseli töistä, joissa ei korkeakoulutus eikä vuorotyö.
Kiinteistönhoitaja pikku firmassa. 3200€/kk
Vierailija kirjoitti:
Reilusti ylitöitä tekemällä pääsen kolmen tonnin nettoon lähihoitajana. Tarkoittaa siis tosiaan ylitöitä ja pyhisin töiden tekemistä. Viime vuonna mun bruttotulot oli n.39 000€. Jos en olisi tehnyt ollenkaan ylitöitä, niin vuosiansio kolmivuorotyössä olisi ollut n.29 000€. Ihan turha olla kateellinen mun tuloista. Pari viime vuotta olen tehnyt siihen tahtiin töitä, että nyt alkaa olla voimat loppu ja pakko himmata. Tällekin vuodelle tulee vielä isommat tulot, mutta loppuvuoden ajattelin ottaa rauhallisemmin ja tehdä vain normaalin tuntimäärän.
Minulla viime vuonna 65 000. Rekryfirman kautta yötyö . Lähihoitaja
Jääkiekkoa pelaamalla ja mäkeä laskemalla, välillä hiihtelemällä.
Erilaisissa assarin tehtävissä n 3500€, myyntijohtajana ja yrittäjänä - nämä omia työtehtäviäni vuosien varrelta. Miehellä maajohtajana yli 100k€ vuositulot. Molemmat yo-merkonomeja.
IT-ala mainittukin jo. Ihan kuka tahansa voi opetella koodaamaan ilman koulutusta. Jos osaa käyttää Googlea niin sillä pärjää. Korkeakoulujen luennot toki auttavat siinä että opetus on järjestelmällistä, mutta ihan yhtä hyvin voi silti aloittaa vaikka hakusanoilla how to install python. Sen jälkeen get started with python. Ja kun sen lisäksi opettelee vielä termistöä (frontend, backend jne) ja vaikka JavaScriptin alkeet vastaavalla tavalla kuin pythonin, mielellään myös jonkin verran SQL:ää, niin valmiudet ovat jo hyvät.
IT-alalla on myös paljon sellaisia yrityksiä, joille koulutus ei merkitse ollenkaan niin paljon kuin oma innostuneisuus alaa kohtaan sekä tuollainen harrastuneisuus. Juniorina voi jo päästä 3000 euron kuukausiansioihin, ja siitä kun vähän kehittyy ja saa enemmän vastuuta niin palkka alkaa huidella 4000-5000 euron paikkeilla.
Kuitenkin on sanottava, että pelkkä raha on yksinään huono motivaattori alkaa koodariksi. Sopii parhaiten ihmiselle joka tykkää ratkoa matemaattis-loogisia haasteita. Matemaattisesti ei tarvitse olla superlahjakas, mutta jos tykkää älypeleistä (esim. sudokuista) niin silloin koodarin ura voi olla hyvä valinta.
Itselläni on maisterin paperit taskussa, mutta töihin pääsin jo ennen kuin oli edes kandi valmiina. Näen sen olleen pitkälti sen ansiota, että jaksoin opintojen ohessa opetella lisää koodaamista ja puskea omaa koodiani GitHubiin, josta sitä pystyi esittelemään tulevalle työnantajalle.
Rekkakuskina perusliksa noin 3000€/kk käteen. Sesonkina kesällä tonni lisää näppiin. Koulutus se että oon joskus 2004 ajanut c kortin ja myöhemmin e kortin.
Vierailija kirjoitti:
Software developer, ikiteekkari eli ylioppilas ja palkka noin 5400e. Koulunsa loppuun käyneet kolleegat vetävät toki pari tonnia kovempaa palkkaa.
Ei se ole tutkinnosta kiinni. Käy pyytämässä lisää.
Tehdastyössä. Oppisopimuksella voit opiskella. Palkka taitaa olla jopa 4000-5000€.
paperitehtaalla päivätöissä, 3200€/kk
Vierailija kirjoitti:
Reilusti ylitöitä tekemällä pääsen kolmen tonnin nettoon lähihoitajana. Tarkoittaa siis tosiaan ylitöitä ja pyhisin töiden tekemistä. Viime vuonna mun bruttotulot oli n.39 000€. Jos en olisi tehnyt ollenkaan ylitöitä, niin vuosiansio kolmivuorotyössä olisi ollut n.29 000€. Ihan turha olla kateellinen mun tuloista. Pari viime vuotta olen tehnyt siihen tahtiin töitä, että nyt alkaa olla voimat loppu ja pakko himmata. Tällekin vuodelle tulee vielä isommat tulot, mutta loppuvuoden ajattelin ottaa rauhallisemmin ja tehdä vain normaalin tuntimäärän.
Kai sinulla vapaapäiviä ja kesäloma on ? Minä tein yrittäjänä 35 v töitä todella fyysisellä alalla 7 pv viikossa. Koko aikana lomia ja vapaapäiviä n. 3 kk
Ajelin aikanaan taksia, 2 pv kurssi, vuositulot 44000 €.
Suunnittelija. Yo-pohja. Toimistoajat ja 3000e/kk.