Huolestuttaako teitä muita suomen kielen rappio?
Nyt jotkut suomalaiset nuoret eivät keksi suomenkielisiä sanoja. "Omg mä oon niin confused!"
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää suunnattomasti ketä -sanan väärä käyttö. Erityisesti tubettajilla ei ole yhtään hallussa milloin tulee kuka ja milloin ketä.. Toinen on sitten päivämäärien merkitseminen, näyttää olevan ihan mahdottoman hankalaa laittaa myös sen kuukauden perään piste.
Näin turkulaisena se on äärettömän vaikea tietää kumpaa käyttää, koska omaan korvaan se ei koskaan kuulosta väärältä. Ketä tietää ja kuka tietää kuulostaa ihan yhtä hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, että palstalaiset ovat näin kiinnostuneita omasta äidinkielestään.
En kuitenkaan ole huolissani. Kieli muuttuu aina. On olemassa havaittavissa olevat lainalaisuudet, joita "paskaa"-kommentit eivät muuta. Tiukatkin kielioppisäännöt muuttuvat joskus ja kieleen tulee uusia sanoja. Siitä vain keksimään ja levittämään parempia uudissanoja englanninkielisten tilalle!
Kieli rappeutuu, jos sitä ei ylläpidetä. Ymmärrätkö? Se ei pysy laadukkaana itsestään.
Kertoo hieman nykynuorison sivustystasosta, kun ilmeisesti luulevat että suomen tai muun kielen kirjakieli on taivaasta tippunut. Ei ihme että Viro ja muut maat menevät Pisa-tuloksissa ohi.
Ymmärrän. Kielen rappiosta oltiin huolestuneita jo 1800-luvulla.
1800- luvulla kieltä vasta rakennettiin. Kova työ tehtiin sen eteen, että suomesta tuli hallinnon, virkakoneiston ja opetuksen kieli ja tuo oli merkittävä tekijä myös Suomen itsenäistymisen kannalta.
Oppe nyt wanha / ia noori /
joilla ombi Sydhen toori.
Jumalan keskyt / ia mielen /
iotca taidhat Somen kielen.
Laki / se Sielun hirmutta /
mutt Cristus sen tas lodhutta.
Lue sijs hyue Lapsi teste /
Alcu oppi ilman este.
Nijte muista Elemes aina /
Mikael Agricola
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia ei laiteta lukemaan enää? Sillä tämäkin ongelma korjattaisiin.
Lapsia ja nuoria on "tuhottu" ainakin koko 2000-luvun ajan kukkahattujen toimesta. Kaikilla pitäisi olla koko ajan kivaa eikä vastoinkäymisiä tai negatiivisia tunteita saisi koskaan tulla. Jos sellaisia tulee, niin heti ollaan hankkimassa terapeuttia ja tekemässä lasua.
Vierailija kirjoitti:
Kieli elää ja muuttuu, eikä aloittaja paljon itke latinan tai aramean perään. Mikä suomesta tekisi näitä arvokkaamman?
Älä viitsi esittää tyhmempää kuin olet.
Kyllä hiukan harmittaa laiska ääntäminen, esim. tv:n ruokaohjelmassa kuuluu "hianoa, viaraat, ruaka, eniten ehkä sana Suami-ruakaa. Miten se on niin vaikeaa?
Ei huoleta ollenkaan. Pärjään ihan hyvin ruotsiksi ja englanniksi, saksaakin osaan auttavasti. Eli olisi mulle ihan sama, jos suomenkieli korvattaisiin vaikkapa ruotsilla tänä iltana, tai englannilla huomenna.
Kyllä meitä suomen kieltä puhuvia nuoria vielä löytyy. Itse pyrin lukemaan niin paljon kirjallisuutta kuin jaksan ja kykenen. Itsekin yllätyin miten nopeasti oma kielitaito alkaa parantumaan ja miten ajatuskin kulkee nopeammin. Sääli että nykyään nuoremmat puhuvat englantia ja suomea sekoittaen. Sorrun tähän itsekkin aina silloin tällöin, mutta pyrin puhumaan suomea suomalaisten kanssa ja englantia muiden kanssa.
N19
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meitä suomen kieltä puhuvia nuoria vielä löytyy. Itse pyrin lukemaan niin paljon kirjallisuutta kuin jaksan ja kykenen. Itsekin yllätyin miten nopeasti oma kielitaito alkaa parantumaan ja miten ajatuskin kulkee nopeammin. Sääli että nykyään nuoremmat puhuvat englantia ja suomea sekoittaen. Sorrun tähän itsekkin aina silloin tällöin, mutta pyrin puhumaan suomea suomalaisten kanssa ja englantia muiden kanssa.
N19
Hienoa. Tuosta on sulle vielä paljon hyötyä elämässä, ennustaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska se korreloi sosiaaliluokan kanssa. Hyvä yleiskieli on tulevaisuudessa merkki yhteiskuntaluokasta, samoin kuin tuollainen sekava setti osoittaa saman mutta sieltä portaan alapäästä. Meininki etenee kohti brittejä.
Tähän se voi mennä. Pieni eliitti hallitsee kielen hyvin. Minkä tahansa kielen. Loput puhuu kummallista finglishiä ja kielten sekasotkua. Ei osaa kirjoittaa ja kysyy kaiken tekoälyltä. Eriarvoistuminen on valmis.
Ei huolestuta, sillä onneksi on edelleen taitavia kielenkäyttäjiä. Sen sijaan vähän huolestuttaa tuo, etteivät kaikki enää osaa kunnolla äidinkieltään.
Vierailija kirjoitti:
N19
Puhuthan kuitenkin suomea uussuomalaisten kanssa. Heille harjoittelu natiivien kanssa on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset akat taas vauhdissa. :D Nope. Ei vois vähempää kiinnostaa. Plus, englanti on paljo monipuolisempi, nii sitä ny tulee vaa käytettyy.
Neuvo boomereille, maailma muuttuu, jote muuttukaa mukana. N21
Missä mielessä englanti on paljon monipuolisempi? Ei se ainakaan vivahteikkaampaa ole.
turha kieli minulle kirjoitti:
Ei huoleta ollenkaan. Pärjään ihan hyvin ruotsiksi ja englanniksi, saksaakin osaan auttavasti. Eli olisi mulle ihan sama, jos suomenkieli korvattaisiin vaikkapa ruotsilla tänä iltana, tai englannilla huomenna.
Sinulle se voi olla aivan sama, koska sinulla ei selvästikään ole minkäänlaista suomalaista identiteettiä. Suurella osalla meistä sellainen on.
Minä ainakaan en kykene ilmaisemaan itseäni lähestulkoonkaan yhtä värikkäästi ja vivahteikkaasti millään muulla kiellä kuin suomella.
En itke suomenkielen perään. Luen ja kuuntelen kirjat englanniksi. En katso tai kuuntele mitään suomalaiseen kulttuuriin kuuluvaa.
Se on meidän kieli?