Huolestuttaako teitä muita suomen kielen rappio?
Nyt jotkut suomalaiset nuoret eivät keksi suomenkielisiä sanoja. "Omg mä oon niin confused!"
Kommentit (136)
Keski-ikäiset akat taas vauhdissa. :D Nope. Ei vois vähempää kiinnostaa. Plus, englanti on paljo monipuolisempi, nii sitä ny tulee vaa käytettyy.
Neuvo boomereille, maailma muuttuu, jote muuttukaa mukana. N21
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kun tuntuu että nykyään sanotaan usein, että "kuulostaa hyvälle" eikä "kuulostaa hyvältä".
Eri asia.
Omaan tekstiini huomautan vielä että onhan se virallisesti oikein käyttää näistä kumpaa tahansa muotoa. Itsellä vaan jotenkin särähtää korvaan, koitan kestää ☺️
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoret varmastikin keksivät ja tietävät suomalaiset sanat, mutta luulevat olevansa siistejä ja jännittäviä, kun sekoittavat puheeseensa englantia. Sitä nämä tollukat eivät tajua, että oman äidinkielen osaamattomuus nimenomaan ei ole siistiä vaan noloa.
Muistankin kun aikoinaan lukiossa jotkut sönköttivät finglishiä, koska olivat kuulemma puhuneet jo niin paljon englantia, että oli helpompi käyttää englanninkielistä termiä kuin miettiä mikä se olisi suomeksi. Me muut härmäläiset olimme siinä sitten huuli pyöreenä. Kellekään vaan ei tullut mieleen että oikeasti kielet tunteva tietää saman käsitteen monilla eri kielillä...
Toinen finglishiä suoltava ryhmä on keski-ikäiset, keskivartalolihavat insinöörit ja muut keskiportaan tyypit, jotka haluavat vaikuttaa kansainvälisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset akat taas vauhdissa. :D Nope. Ei vois vähempää kiinnostaa. Plus, englanti on paljo monipuolisempi, nii sitä ny tulee vaa käytettyy.
Neuvo boomereille, maailma muuttuu, jote muuttukaa mukana. N21
Oikein näppärä esimerkki taas yllä siitä, miten ei osata käyttää omaa äidinkieltä: "englanti on paljo monipuolisempi". Monipuolisempi miten? Maana, kielenä? Tarkoitit varmaan, että "englanninkieli on paljon monipuolisempaa". Mikä on sinänsä hauska väite, koska suurin osa teistä puhuu sanallisesti ihan yhtä köyhää englantia kuin suomea.
Tätä ongelmaa ei olisi, jos suomalaiset käyttäisivät ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen luontainen muuttuminen ajan myötä ja kieliopin tarkoituksellinen raiskaaminen/väheksyminen ovat kaksi täysin eri asiaa.
Olen erittäin huolissani suomen kielen tulevaisuudesta ja siitä, miten kieliopista ei saa edes puhua joutumatta juuri näiden kirjoitustaidottomien vihan kohteeksi. Joidenkin mielestä on ilmeisesti erityisen hienoa olla osaamatta omaa äidinkieltään.
Tämä. Kirjoitusvirheistä ei saa huomauttaa, koska "omg, ei se nyt oo niin tarkkaa!!!". On se. Mun mielestä on helvetin noloa jos ei osaa omaa äidinkieltään edes perustasolla.
Lasten ja nuorten puhe on ihan hirveää kuultavaa, sanajärjestykset on mitä sattuu ja sanoja taivutellaan miten huvittaa. Sanavarasto on köyhää ja puheen joukkoon on tullut kaikkia turhia täytesanoja (niinku, sillee, tieksä jne.).
Lukeminen olisi yksi helpoimpia ja varmaan mielekkäimpiä tapoja kerryttää paitsi sanavarastoa myös oppia käyttämään kieltä monipuolisemmin, mutta siihenkään ei oikein kannusteta missään enää.
Niinku, sillee ja tieksä ovat kaiken ikäisten käyttämiä täytesanoja. Nuorisoa on turha syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoret varmastikin keksivät ja tietävät suomalaiset sanat, mutta luulevat olevansa siistejä ja jännittäviä, kun sekoittavat puheeseensa englantia. Sitä nämä tollukat eivät tajua, että oman äidinkielen osaamattomuus nimenomaan ei ole siistiä vaan noloa.
Noloa on keski-iän ylittäneet täti-ihmiset selittämässä nuorille mikä on siistiä ja noloa.
Ilmiannettu ikärasismista ja nuoriin kohdistuvasta suorasta ja epäsuorasta vihasta
Onneksi oma faijani puhuu vanhaa stadin slangia. Täällä narisevista harva ymmärtäisi sitä. Sellaista puhui entisaikojen turmeltunut nuoriso.
Itseäni häiritsee perinteisten yhdyssanavirheiden lisäksi jostain syystä eniten ilmaisut "mahalteen" tai "selälteen" ym. vastaavat. Ihan aikuiset ihmiset käyttää noin huonoa kieltä!
Olen syntynyt 90-luvun lopulla, joten muistan vielä kaunokirjoitusajat peruskoulusta ja luin paljon kaunokirjallisuutta lapsena. Facebook yleistyi olessani yläasteella ja siitä rappion tie alkoi mielestäni niin itselläni kuin muillakin. En pysty enää keskittymään lukemaani pitkään tekstiin kuin ennen ja luulen syyn olevan somessa, vaikken itse edes käytä sitä juurikaan. Yleinen (some)kommunikaatio on typistynyt mahdollisimman lyhyisiin pätkiin ja kieli kuihtuu. Suomi on todella kaunis kieli, jota käytetään nykyään rumasti.
Finglish on tulevaisuuden kieli Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen luontainen muuttuminen ajan myötä ja kieliopin tarkoituksellinen raiskaaminen/väheksyminen ovat kaksi täysin eri asiaa.
Olen erittäin huolissani suomen kielen tulevaisuudesta ja siitä, miten kieliopista ei saa edes puhua joutumatta juuri näiden kirjoitustaidottomien vihan kohteeksi. Joidenkin mielestä on ilmeisesti erityisen hienoa olla osaamatta omaa äidinkieltään.
Tämä. Kirjoitusvirheistä ei saa huomauttaa, koska "omg, ei se nyt oo niin tarkkaa!!!". On se. Mun mielestä on helvetin noloa jos ei osaa omaa äidinkieltään edes perustasolla.
Lasten ja nuorten puhe on ihan hirveää kuultavaa, sanajärjestykset on mitä sattuu ja sanoja taivutellaan miten huvittaa. Sanavarasto on köyhää ja puheen joukkoon on tullut kaikkia turhia täytesanoja (niinku, sillee, tieksä jne.).
Lukeminen olisi yksi helpoimpia ja varmaan mielekkäimpiä tapoja kerryttää paitsi sanavarastoa myös oppia käyttämään kieltä monipuolisemmin, mutta siihenkään ei oikein kannusteta missään enää.
Niinku, sillee ja tieksä ovat kaiken ikäisten käyttämiä täytesanoja. Nuorisoa on turha syyttää.
Mitä köyhempi sanavarasto, sen enemmän tarvitaan täytesanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia ei laiteta lukemaan enää? Sillä tämäkin ongelma korjattaisiin.
Kokoomuslaisen koulutuspolitiikan kiroja tämäkin. Oppikirjat piti vaihtaa älypuhelimiin ja tabletteihin. Ei lueta enää. Ei osata. Eikä varsinkaan ymmärretä, mitä luetaan. Kirjoittaa ei osaa suomen kieltä monikaan.
Suomalainen koulusysteemi menee päin helvettiä. Kielelliset taidot kuihtuvat. Kiitos, Kokoomus.
Oletko sinä ihan täysi taukki? Ei niitä oppikirjoja ole vaihdettu älypuhelimiin ja tabletteihin. Kyllä kouluissa on vielä paljonkin kirjoja käytössä, mutta on täysin luonnollista näinä aikoina, että käytetään myös sähköisiä järjestelmiä. Koulun pitää valmistaa aikuisuuteen ja työelämään eikä se maailma ole enää sinun miekan ja kilven aikakauttasi. Suksi museoon horisemaan.
Siis kos on so super koolii spiikaa sil tapaa
Jotkut eivät näköjään kykene erottamaan kielen rappiota kielen kehityksestä. Itseäni ärsyttää eniten se, että kirjaimellisesti joka toinen sana nuorten puheessa on vit tu. Minun nuoruudessa 95-05 tuo vit un osuus oli vielä ehkä 25%. Nuorten sanavarasto kutistuu kiihtyvällä tahdilla.
Jostain syystä aika moni sanoo tämän esimerkkilauseen "Make alkoi pelata" muodossa "Make alkoi pelaa". Ei, ei, ei!!! Se on PELATA, ei PELAA. Voi luoja että tuo saa aivoissa risahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieli elää ja muuttuu, eikä aloittaja paljon itke latinan tai aramean perään. Mikä suomesta tekisi näitä arvokkaamman?
Trollihan tämä, mutta esitetään kysymys tosissaan oleville "mutku kieli muuttuu" -ääliöille: miksi kielen pitäisi muuttua paskaksi?
Kuka senkin määrittelee, että mikä on "paskaa"?
Sinäkö?Minä ja muut, jotka oppivat lukemaan ja kirjoittamaan ennen 2000-lukua.
PS. Vaikka tuo "kuka määrittelee?" -argumentti oli vielä ala-asteella suoranainen retoriikan taidonnäyte, on se nykyään pikemminkin nolo. Juu nou, samaa sarjaa kuin "noku kaikki muutkin" -perustelu.
Jos sen kielen määrittelee kaltaisesi museohorinoitsijat, peli on täysin menetetty jo.
Ketään ei kiinnosta, ulise vaikka maailman tappiin
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä aika moni sanoo tämän esimerkkilauseen "Make alkoi pelata" muodossa "Make alkoi pelaa". Ei, ei, ei!!! Se on PELATA, ei PELAA. Voi luoja että tuo saa aivoissa risahtamaan.
Arvaappa paljonko kiinnostaa se, että sinun korvien välissä naksuu? Aivan, eihän se kiinnotsakaan.
Ehkämä mä meen pelaa kans.
Kieli rappeutuu, jos sitä ei ylläpidetä. Ymmärrätkö? Se ei pysy laadukkaana itsestään.
Kertoo hieman nykynuorison sivustystasosta, kun ilmeisesti luulevat että suomen tai muun kielen kirjakieli on taivaasta tippunut. Ei ihme että Viro ja muut maat menevät Pisa-tuloksissa ohi.