Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut huomauttelevat toisten iho-ongelmista?

Vierailija
01.11.2014 |

Lähipiiriini kuuluu kaksi n. kolmekymppistä ystävää ja yksi vanhempi sukulaistäti, jotka ovat kaikki muuten normaaleja, hyväkäytöksisiä ja kohteliaita ihmisiä, mutta joilla on yksi kummallinen tapa: toisten ihmisten finneistä huomauttelu. Jokainen heistä on tätä harrastanut niin kauan kuin muistan.

Minulla on vielä aikuisenakin ongelmallinen iho, ja säännöllisin väliajoin saan "ilokseni" aivan valtavia, tulehtuneita ja ärhäkän punaisia finnejä. Ulkonäöltään nämä muistuttavat enemmän jotain paiseita kuin finnejä, ja on varmaan sanomattakin selvää, että en ole ihan sinut asian kanssa eikä tuollaisina päivinä tekisi mieli mennä ulos ollenkaan.

Sitten on nämä edellämainitut ihmiset, jotka kokevat tarpeelliseksi aivan joka kerta huomauttaa, että "sulla on tossa valtava finni". Äänensävy ei ole ilkkuva, ei säälivä, vaan toteava. Sinulla on järkyttävä finni kasvoissasi. Kiitos, en ollutkaan huomannut! Erityiskiitos siitä, että teit selväksi että minun lisäkseni sen huomaavat myös kaikki muut. Nyt tekeekin mieli lähteä kauppaan tai töihin tai muuten vaan ihmisten ilmoille. 

Jos olisin rohkeampi ihminen, sanoisin suoraan että tuollainen huomauttelu tuntuu oikeasti aivan hemmetin pahalta. Oikeasti. Asia on minulle oikeasti hävettävä ongelma, enkä voi käsittää miten jonkun mielestä voi olla ok erikseen huomauttaa siitä. En minäkään menisi sanomaan kenellekään että hei, olet lihava, tukkasi on rasvainen, tai henkesi haisee. Koska hienotunteisuus, ja armollisuus muiden ihmisten virheitä kohtaan. 

Oletteko törmänneet samaan, ja häiritseekö asia muita kuin minua? Ihmettelen, miten joillekin ihmisille tuo on oikeasti pitkäaikainen tapa.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 20:21"]

Lähipiiriini kuuluu kaksi n. kolmekymppistä ystävää ja yksi vanhempi sukulaistäti, jotka ovat kaikki muuten normaaleja, hyväkäytöksisiä ja kohteliaita ihmisiä, mutta joilla on yksi kummallinen tapa: toisten ihmisten finneistä huomauttelu. Jokainen heistä on tätä harrastanut niin kauan kuin muistan.

Minulla on vielä aikuisenakin ongelmallinen iho, ja säännöllisin väliajoin saan "ilokseni" aivan valtavia, tulehtuneita ja ärhäkän punaisia finnejä. Ulkonäöltään nämä muistuttavat enemmän jotain paiseita kuin finnejä, ja on varmaan sanomattakin selvää, että en ole ihan sinut asian kanssa eikä tuollaisina päivinä tekisi mieli mennä ulos ollenkaan.

Sitten on nämä edellämainitut ihmiset, jotka kokevat tarpeelliseksi aivan joka kerta huomauttaa, että "sulla on tossa valtava finni". Äänensävy ei ole ilkkuva, ei säälivä, vaan toteava. Sinulla on järkyttävä finni kasvoissasi. Kiitos, en ollutkaan huomannut! Erityiskiitos siitä, että teit selväksi että minun lisäkseni sen huomaavat myös kaikki muut. Nyt tekeekin mieli lähteä kauppaan tai töihin tai muuten vaan ihmisten ilmoille. 

Jos olisin rohkeampi ihminen, sanoisin suoraan että tuollainen huomauttelu tuntuu oikeasti aivan hemmetin pahalta. Oikeasti. Asia on minulle oikeasti hävettävä ongelma, enkä voi käsittää miten jonkun mielestä voi olla ok erikseen huomauttaa siitä. En minäkään menisi sanomaan kenellekään että hei, olet lihava, tukkasi on rasvainen, tai henkesi haisee. Koska hienotunteisuus, ja armollisuus muiden ihmisten virheitä kohtaan. 

Oletteko törmänneet samaan, ja häiritseekö asia muita kuin minua? Ihmettelen, miten joillekin ihmisille tuo on oikeasti pitkäaikainen tapa.

[/quote]

Moukkia, anna sana sanasta. 

Vierailija
2/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan käsittämätöntä, uskomattoman epäkohtelistasta. Mulla myös ongelmallinen iho, tunnen tuskasi. Onneksi mulle ei ole kuin kerran sanottu. Uudella työpaikalla tutustuttiin toisiimme ja arvuuteltiin toistemme ikiä. Tämä yksi älykkö arvelee ikäni alemmaksi kuin onkaan, koska "sulla on tollanen tosi huono ja finninen iho". Teki mieli heittää vastaan, että sä taas taidat olla 5-vuotias koska et osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja, mut toisaalta varmaan aika vanha koska sulla on noin levee perse! Joo, voi olla, että otin liikaa itseeni, mutta kun toi iho vaan välillä vetää mielen tosi matalaksi...ihan sama miten syö, liikkuu tai hoitaa, ongelma pysyy. Ikääkin alkaa olla jo niin paljon, että hävettää aina vaan enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluvat samaan kategoriaan kuin ihmiset, jotka toteavat sinulle aamulla ensimmäisenä kun saavut työpaikalle, että oletpas väsyneen näköinen. Vittumaisia ääliöitä.

Vierailija
4/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole opettanut heille kunnollisia käytöstapoja. Lisäksi haluavat saada olosi epämukavaksi.

Vierailija
5/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ylipäätään kommentoi millään tavalla toisen ulkonäköä tai olemusta...en tiiä

Vierailija
6/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Minulla on ollut kasvoissani vesirokonarpia, joita olen hoidattanut ihotautilääkärillä. Onneksi ihoni on nyt parempi. Sain kuulla lukuisia kertoja arvistani tyyliin: Sulla on näköjään ollut paha vesirokko. Onpa nuo arvet pahannäköisiä. Oletko koskaan ajatellut kokeilla yhtä tosi hyvää voidetta? (Kokeilin kyllä kaikki maailman arpi-, silikoni- ja etenavoiteet ennen ihotautilääkärin hoitoja.)

En tosiaan tiedä, että miksi ihmisillä oli tuollainen tapa. Ehkä he ajattelivat olla kovinkin hyväätarkoittavia.

Vierailija
7/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lemppari on "Oi, ootpas sä kalpee!" lausuttuna marraskuun viimeisellä viikolla.

Vierailija
8/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tuttu juttu täälläkin. Atooppinen iho välillä aivan järkyttävässä kunnossa niin, että todella hävettää joutua lähtemään ulos ihmisten ilmoille. Siellä sitten kuuluu just tällaisia yksinkertaisen toteavia kommentteja, että "onpa sulla kuiva iho". No kiitos huomautuksesta, ettei vaan multakaan totuus unohdu ;) Tosiaan välillä ihmetyttää vain se, että mitä porukka hakee noilla kommenteilla takaa? Luuleko ne tosissaan ettei iho-ongelmien omistaja itse niitä huomaa? :D Tapaan nykyään vaan vastata näihin juttuihin vähän lakoniseen sävyyn että juu kiitos, olen huomannut. Eipä sille mitään voi :)

Vierailija
9/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että eipä ole kehumista itsessäsikään, sulla ei ole varaa arvostella ketään, mokomakin paksukainen, tms.

Vierailija
10/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vittumaisia tonttuja, joiden sosiaalinen äly on about samalla tasolla, kuin kehitysviivästeisellä mangustilla. Jostain avaimenreiästäkin pitää tursottautua paikalle ja kertoa, että minulla on paha akne. No tattis enpä itse laittanut asiaa merkille, kun lärviäni maalasin aamulla. 

Vierailija
11/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa sellainen kommentti takaisin, että loppuu arvostelu. Kuule, kyllä sun pitäisi ihan tosissaan harkita laihdutusleikkausta, on tuota painoa sen verran, ja aijai tuota kaksoileukaa. Kommentointi loppuu, aivan varmasti.

Vierailija
12/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota ittees. Ei ihmiset ajattele, en aina itsekään älyä mitä olen möläyttänyt.

Vierailija
13/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä tuttavallani on 12-vuotias tytär, joka huomauttelee ihostani. En tiedä, että mitä pitäisi sanoa. Ehkä pitäisi vaan todeta, että toivottavasti oma ihosi tulee aina pysymään hyvässä kunnossa.

Vierailija
14/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sattui kerran olemaan _yksi_ finni naamassa, ja eräs "kaverini" huomautti tästä heti ja muisti vielä ylistää, että onneksi hänellä on niin hyvä iho, ettei tule finnejä. Raivostuttavaa...

Vierailija
15/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lääkitystä mun psoriasis-ihottuma oli näkyvillä hiusrajassa ja kulmakarvojen alla sekä yläselässä. Yllättävän moni kommentoi joka kerta läiskät nähdessään, että: "Oletko kokeillut rasvata ihoasi? Aika pahan näköinen toi on, en kyllä ite vois elää tollasen kanssa." Sukulaisia nää useimmiten oli mut oikeesti, jos ihmisellä on ollut yli puolet elämästään psoriasis niin oiskohan käyny ikinä mielessä rasvata ihoa?! Onneksi nyt solunsalpaajilla ihottuma on muisto vain...

Vierailija
16/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu on koettu. Ajattelen silloin ko ihmisestä: "moukka mikä moukka"

Vierailija
17/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 20:52"]Älä ota ittees. Ei ihmiset ajattele, en aina itsekään älyä mitä olen möläyttänyt.
[/quote]
Mulla on ystävä, joka loukkaantui siitä, kun arvostelin hänen uuden asuntonsa pohjaratkaisua toiselle ystävälle. Olin aivan ihmeissäni siitä, että suuttui tuollaisesta, koska eihän se itse sitä kämppää ollut suunnitellut. Olen varmaan kusipää sitten minäkin. :/

Vierailija
18/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asiat ovat jostain syystä "sallittuja" kommentoinnin aiheita. Kuten tuo iho ja esim. pituus. Rintojen koko. Hiukset ja kynnet (jep, pureskelen kynsiäni, yritän päästä tavasta eroon jatkuvasti epäonnistuen, ja kynsien ulkonäkö joskus hävettää kun pitää sormilla jotain osoittaa tms.) Sitten on niitä asioita, joista ei ole sopivaa mainita. Hengityksen haju, paino... Miksi näin? Jaa'a.

Vierailija
19/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 20:52"]Älä ota ittees. Ei ihmiset ajattele, en aina itsekään älyä mitä olen möläyttänyt.
[/quote]
Mulla on ystävä, joka loukkaantui siitä, kun arvostelin hänen uuden asuntonsa pohjaratkaisua toiselle ystävälle. Olin aivan ihmeissäni siitä, että suuttui tuollaisesta, koska eihän se itse sitä kämppää ollut suunnitellut. Olen varmaan kusipää sitten minäkin. :/
[/quote]

Hän kuitenkin oli valinnut sen asunnon kodikseen. Harva nyt haluaa kuulla arvosteluita itselleen tärkeistä asioista.

Vierailija
20/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 20:39"]

Mun lemppari on "Oi, ootpas sä kalpee!" lausuttuna marraskuun viimeisellä viikolla.

[/quote]

Itsehän saan kuulla tuota ympäri vuoden. Mitä siihenkin pitäisi sanoa, pyydellä anteeksi että satun luonnostani olemaan kalpea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan