Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut huomauttelevat toisten iho-ongelmista?

Vierailija
01.11.2014 |

Lähipiiriini kuuluu kaksi n. kolmekymppistä ystävää ja yksi vanhempi sukulaistäti, jotka ovat kaikki muuten normaaleja, hyväkäytöksisiä ja kohteliaita ihmisiä, mutta joilla on yksi kummallinen tapa: toisten ihmisten finneistä huomauttelu. Jokainen heistä on tätä harrastanut niin kauan kuin muistan.

Minulla on vielä aikuisenakin ongelmallinen iho, ja säännöllisin väliajoin saan "ilokseni" aivan valtavia, tulehtuneita ja ärhäkän punaisia finnejä. Ulkonäöltään nämä muistuttavat enemmän jotain paiseita kuin finnejä, ja on varmaan sanomattakin selvää, että en ole ihan sinut asian kanssa eikä tuollaisina päivinä tekisi mieli mennä ulos ollenkaan.

Sitten on nämä edellämainitut ihmiset, jotka kokevat tarpeelliseksi aivan joka kerta huomauttaa, että "sulla on tossa valtava finni". Äänensävy ei ole ilkkuva, ei säälivä, vaan toteava. Sinulla on järkyttävä finni kasvoissasi. Kiitos, en ollutkaan huomannut! Erityiskiitos siitä, että teit selväksi että minun lisäkseni sen huomaavat myös kaikki muut. Nyt tekeekin mieli lähteä kauppaan tai töihin tai muuten vaan ihmisten ilmoille. 

Jos olisin rohkeampi ihminen, sanoisin suoraan että tuollainen huomauttelu tuntuu oikeasti aivan hemmetin pahalta. Oikeasti. Asia on minulle oikeasti hävettävä ongelma, enkä voi käsittää miten jonkun mielestä voi olla ok erikseen huomauttaa siitä. En minäkään menisi sanomaan kenellekään että hei, olet lihava, tukkasi on rasvainen, tai henkesi haisee. Koska hienotunteisuus, ja armollisuus muiden ihmisten virheitä kohtaan. 

Oletteko törmänneet samaan, ja häiritseekö asia muita kuin minua? Ihmettelen, miten joillekin ihmisille tuo on oikeasti pitkäaikainen tapa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis joo. Mun iho on finninen, täynnä tummia arpirykelmiä entisistä finneistä, couperoottinen, niin kuiva, että siitä hilseilee välillä isoja iholaattoja, silti kiiltelee rasvaisen tahmeana. Siis kaikki paska samassa naamassa.

Oon kuullut noista siitä lähtien kun olin 8v. Siitäkin on jo 20 vuotta...

Vierailija
22/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt mieleen, kun yläasteella eräs kaverin kaveri tuijotti minua ja totesi: "Sulla on kyllä tosi paljon finnejä otsassa." Vastasin tuohon, että olipa todella epäkohtelias kommentti ja että olen kyllä itsekin aivan tietoinen finneistäni. Tyyppi oli tosi yllättynyt, että pahoitin mieleni... Joillakin ei vain ole laisinkaan sosiaalista pelisilmää.
.
Eräs entinen työkaverini sanoi monessa yhteydessä, että minulla on pitkä selkä. Ei selkäni edes ole mitenkään erityisen pitkä, ja minulla on myös pitkät jalat joten olen mielestäni mittasuhteiltani melko tasapainoinen. Alkoi kuitenkin noin viidennen kerran jälkeen todella ärsyttää tuo kommentointi, koska selän sanominen pitkäksi ei nyt yleensä ole mikään kehu. Minä en silti ikinä sanonut mitään negatiivista hänen ulkonäöstään, en esim. kommentoinut ylipainoa tms. Kaikkein oudointa on, että tuo työkaveri oli muuten tosi mukava ja sosiaalisesti taitava, mutta tuo ulkonäön kommentointi oli ärsyttävä poikkeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 20:52"]Älä ota ittees. Ei ihmiset ajattele, en aina itsekään älyä mitä olen möläyttänyt.
[/quote]
Mulla on ystävä, joka loukkaantui siitä, kun arvostelin hänen uuden asuntonsa pohjaratkaisua toiselle ystävälle. Olin aivan ihmeissäni siitä, että suuttui tuollaisesta, koska eihän se itse sitä kämppää ollut suunnitellut. Olen varmaan kusipää sitten minäkin. :/
[/quote]

Hän kuitenkin oli valinnut sen asunnon kodikseen. Harva nyt haluaa kuulla arvosteluita itselleen tärkeistä asioista.
[/quote]
Ai... musta aika pikkusieluista loukkaantua jostain noin turhasta. Yleensä ihmisten sanomisista kyllä kuulee (äänensävystä) onko tarkoitus loukata vai ei. Eri asia toki arvostella toisen ulkonäköä.

Vierailija
24/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaan aina "Well, thank you for sharing this information with us" tuon tyyppisiin kysymyksiin ja toteamuksiin.

Vierailija
25/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:31"]Minä vastaan aina "Well, thank you for sharing this information with us" tuon tyyppisiin kysymyksiin ja toteamuksiin.
[/quote]
Englanniksi? :O

Vierailija
26/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tapailemani mies tuppasi joka helvetin päivä huomauttamaan ihoni kunnosta ja aina päivitteli minulle, kuinka mun pitäisi tehdä jotain tälle mun iholle...
Aihe oli mulle silloin todella arka, koska kaikista hoitoyrityksistäni huolimatta, ihoni kunto pysyi järkyttävänä.
Noh, kerran hänen taaaas todetessaan, että "sun kyllä pitäis tehdä jotain tolle sun iholle", heitin vastakysymyksen. Mitä sinä ehdottaisit että seuraavaksi kokeilen? Olen näet kokeillut jo *loppumaton lista voiteista hoitoihin*.
Mies meni hiljaisen mietteliääksi ja lopulta sopersi "en mä tiedä".

Vierailija
27/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseinen mies edelleenkin miesystäväsi?

Vierailija
28/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:31"]Minä vastaan aina "Well, thank you for sharing this information with us" tuon tyyppisiin kysymyksiin ja toteamuksiin. [/quote] Englanniksi? :O

[/quote]

Kyllä, tukkii suut ja laittaa ihmiset miettimään mitä oikein tuli sanottua. Oliko sen tiedon jakaminen oikeasti välttämätöntä. Jos kerran sillä mitä sanoo ei ole merkitystä,loukkako vai ei, niin miksi sillä pitäisi olla mitään merkitystä, millä kielellä sitä vastaa?

Vierailija
29/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:31"]Minä vastaan aina "Well, thank you for sharing this information with us" tuon tyyppisiin kysymyksiin ja toteamuksiin. [/quote] Englanniksi? :O

[/quote]

Kyllä, tukkii suut ja laittaa ihmiset miettimään mitä oikein tuli sanottua. Oliko sen tiedon jakaminen oikeasti välttämätöntä. Jos kerran sillä mitä sanoo ei ole merkitystä,loukkako vai ei, niin miksi sillä pitäisi olla mitään merkitystä, millä kielellä sitä vastaa?
[/quote]
Ehdotan, että vaihtelet kieliä aina välillä! Virkistää kivasti.

Vierailija
30/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen työkaveri jolla oli tapana aamulla tökätä pitkällä rakennekynnellään työkavereiden silmäpussiin ja kommentoida että oho siinä on melkoinen pussukka tmv.
Raivostuttava.

Vierailija
31/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että vaan kateelliset huomauttelee tollasista asioista. Muistan kun olin nuori ja kaunis (ja epävarma) ja sain kuulla mm. "ootko harkinnu et kävisit hampaiden valkaisussa?", "ootko huomannut että sun iho on aika huonossa kunnossa?" "sä näytät kyl tosi väsyneeltä!" etc.

Vierailija
32/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:15"]Joo siis joo. Mun iho on finninen, täynnä tummia arpirykelmiä entisistä finneistä, couperoottinen, niin kuiva, että siitä hilseilee välillä isoja iholaattoja, silti kiiltelee rasvaisen tahmeana. Siis kaikki paska samassa naamassa.

Oon kuullut noista siitä lähtien kun olin 8v. Siitäkin on jo 20 vuotta...
[/quote]

Täysi kohtalotoveri. 28v minäkin! Plussana vielä kalpeaakin kalpeampi ihon sävy, josta näkyy kaikki!

Vierailija
33/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12-v ja kaverini isoisä(!!) kommentoi huonoa ihoani, ettei saisi syödä pelkkää suklaata kun on tuollainen näppylä naama. En varmaan ole ikinä toipunut kommentista täysin. Enkä todellakaan syönyt silloin suklasta tai muutenkaan epäterveellisesti.

Nämä kommentoijat ovat aivan käsittämättömiä moukkia.

Vierailija
34/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen törmännyt samaan ja ihmetellyt ihmisten tahdittomuutta. Olen atoopikko ja ihon pahenemisvaiheessa kyllä kuulee näitä "onpa sun ihosi huonossa kunnossa" -kommentteja. Ihan kun tosiaan ei itse tietäisi!!!

Vierailija
36/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 22:11"]Olin 12-v ja kaverini isoisä(!!) kommentoi huonoa ihoani, ettei saisi syödä pelkkää suklaata kun on tuollainen näppylä naama. En varmaan ole ikinä toipunut kommentista täysin. Enkä todellakaan syönyt silloin suklasta tai muutenkaan epäterveellisesti.

Nämä kommentoijat ovat aivan käsittämättömiä moukkia.
[/quote]

Omasta lapsuudestani muistan myös vastaavanlaisia törppöjä. Oma mummoni saattoi alkaa vertailemaan minun ja siskoni ihoa. Siskoni ihoa hän kehui todella hyväksi ja sitten saattoi taivastella minun ihoni huonoa kuntoa. Siskoni oli siis viisi vuotta nuorempi, joten kun itse kärsin teini-iän iho-ongelmista, ei siskollani murrosikä ollut vielä alkanut. Ainakaan tuolloin 80-luvulla ei vanhemmillenikaan tullut mieleen laittaa minua ihotautilääkärille, vaan asenteena oli "kyllä se ohi menee".

Vierailija
38/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Vielä ärsyttävämpää on kun henkilö kommentoi naamassa olevaa näppyä: "Mikä sulla on tossa?", vaikka on täysin selvää että no finnihän se siinä perkele sentään. Moukkamaista.

Vierailija
39/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuivuu kädet talvikaudella ihan kamaliksi, vaikka niitä kuinka hoitaisi. Työkaveri kerran suureen ääneen ihmetteli, että onpas sulla kuivat kädet. Oho, kas niinpä onkin, enpä ole huomannut! 

Vierailija
40/62 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi