Miksi jotkut huomauttelevat toisten iho-ongelmista?
Lähipiiriini kuuluu kaksi n. kolmekymppistä ystävää ja yksi vanhempi sukulaistäti, jotka ovat kaikki muuten normaaleja, hyväkäytöksisiä ja kohteliaita ihmisiä, mutta joilla on yksi kummallinen tapa: toisten ihmisten finneistä huomauttelu. Jokainen heistä on tätä harrastanut niin kauan kuin muistan.
Minulla on vielä aikuisenakin ongelmallinen iho, ja säännöllisin väliajoin saan "ilokseni" aivan valtavia, tulehtuneita ja ärhäkän punaisia finnejä. Ulkonäöltään nämä muistuttavat enemmän jotain paiseita kuin finnejä, ja on varmaan sanomattakin selvää, että en ole ihan sinut asian kanssa eikä tuollaisina päivinä tekisi mieli mennä ulos ollenkaan.
Sitten on nämä edellämainitut ihmiset, jotka kokevat tarpeelliseksi aivan joka kerta huomauttaa, että "sulla on tossa valtava finni". Äänensävy ei ole ilkkuva, ei säälivä, vaan toteava. Sinulla on järkyttävä finni kasvoissasi. Kiitos, en ollutkaan huomannut! Erityiskiitos siitä, että teit selväksi että minun lisäkseni sen huomaavat myös kaikki muut. Nyt tekeekin mieli lähteä kauppaan tai töihin tai muuten vaan ihmisten ilmoille.
Jos olisin rohkeampi ihminen, sanoisin suoraan että tuollainen huomauttelu tuntuu oikeasti aivan hemmetin pahalta. Oikeasti. Asia on minulle oikeasti hävettävä ongelma, enkä voi käsittää miten jonkun mielestä voi olla ok erikseen huomauttaa siitä. En minäkään menisi sanomaan kenellekään että hei, olet lihava, tukkasi on rasvainen, tai henkesi haisee. Koska hienotunteisuus, ja armollisuus muiden ihmisten virheitä kohtaan.
Oletteko törmänneet samaan, ja häiritseekö asia muita kuin minua? Ihmettelen, miten joillekin ihmisille tuo on oikeasti pitkäaikainen tapa.
Kommentit (62)
Mulle tulee aina joka talvi muutamia isoja finnejä, kun iho kuivuu. Yks kaveri sitten jaksaa aina päivitellä että onpas sulla kyllä kamala akne, voi hirveetä, mikset tee tolle mitään. Voi helvetti, ei yks finni aknea tarkota!
Sama tyyppi myös huomauttelee mun vanhoista, lähes näkymättömistä finniarvista. Kiva kun muistutit, rumia ovat.
Jotkut vaan on herkkänahkaisia. Toisaalta jotkut on myös kusipäitä.