Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
"Timantit ovat ikuisia." Eivät ole. Timantti on kemialliselta rakenteeltaan alkuaine hiiltä, jossa jokainen hiiliatomi on sitoutunut kovalenttisella sidoksella neljään muuhun hiiliatomiin. Tämä ei ole energeettisesti edullisin tapa sitoutua, joten pitkän ajan kuluessa timantti muuttuu grafiitiksi. Tosin tämä kestää normaalissa ilmanpaineessa ja huoneenlämpötilassa todella kauan, joten ihmisen näkökulmasta timantit voivat vaikuttaakin ikuisilta :)
t. kemian opiskelija (vaikkakin tää tieto löytyy jo lukion kirjoista)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:41"]
Että lotto on suora lähetys.
[/quote]
mitä?? eikö se muka ole??
[/quote]
Woooot? Elä viitti juksuttaa!
Jopa minä laiska ja lihava lähihoitaja tiedän, että diabetesta on useaa eri tyyppiä.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50056
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:56"]Jopa minä laiska ja lihava lähihoitaja tiedän, että diabetesta on useaa eri tyyppiä.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50056
[/quote]
Kiitos,kiitos,kiitos.
T. Yksi noista inttäjätappelijoista
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 13:28"]
naiset eivät kakkaa.
[/quote]
Mikäs sun duuni on? Vessavahti?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:41"] Että lotto on suora lähetys. [/quote] mitä?? eikö se muka ole?? [/quote] Woooot? Elä viitti juksuttaa!
[/quote]
Ei kannata luottaa kaikkeen mitä televisiossa näytetään. http://poliisirikollisena.com/2013/05/poliisijohto-pitaa-kiinni-lottotoistaan-se-on-suojatyopaikka-ammattitaidottomille-tyhmille-ja-avuttomille-poliisipoloisille/
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:49"]
Joo, mulle ei nouse koskaan kuume, tulee vain alilämpöä...:) AAAARGH!!!
[/quote]
Mulla nousee kuume vain influenssassa ja varmaankin myös muissa rajummissa taudeissa. Tavallisessa flunssassa kuume ei vaan nouse, vaikka olo on tosi kuumeinen. Normaalilämpöni on n. 36,5. Usein flunssassa tuntuu siltä, että no NYT mulla on kuumetta (hirveä vilu ja välillä hiki, lihaksia särkee, päässä sumuinen olo ym.). Mutta kun mittaan, niin lämpö on n. 35 astetta. En mä tuosta alilämmön käsitteestä tiedä, mutta se on fakta, että siinä missä toisille nousee lämpöä aina kipeänä, mulla nousee vain influenssan kaltaisissa pahemmissa taudeissa, joita mulla ei usein ole (ehkä 3 kertaa elämässäni on ollut influenssa). Lapsena nousi kuume tavallisissakin flunssissa, mutta nykyään ei koskaan.
[/quote]
Tähän liittyen haluaisinkin kuulla, että mikä tuossa on mahdotonta. Vai tarkoititko 502, että ongelma on tuo käsite alilämpö tai se, että sanotaan ettei koskaan tule kuumetta? Jos on asiantuntijoita paikalla niin kuulisin mielelläni mistä tuo mahdollisesti johtuu, että normaalissa flunssassa, vaikka olisi kuinka kipeä olo, ei nouse kuume vaan lämpö on jopa tavallista matalammalla. Vai oliko se nyt niin, että tuo ei ole joidenkin mielestä mahdollista?
503
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.
[/quote] Kiireellinen huostaanotto on kyllä olemassa... Vai mitä oikein tarkoitit?
Kaikki taiteilijat on työtä karsastavia juoppoja ja/tai hampuuseja. Niin kuultu.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 13:28"]naiset eivät kakkaa.
[/quote]
Onko tällaista myyttiä oikeassa elämässä olemassakaan? Ei kai kukaan täysjärkinen luule, että naiset eivät kakkaisi?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:47"]Myytti on se, että ruokvaliolla ei voisi parantaa syöpiä-
Myytti on myös se, että normaalit dödöt olisivat turvallisia ( eivät ole)
[/quote] Jos ruokavaliolla voi parantaa syövän, niin kerropa suuressa viisaudessasi miksi jotkut kuolevat syöpätauteihin? Jos ne olisivat kerran pelkällä ravinnolla hoidettavissa?
Usein villeillä ja käytöshäiriöisillä lapsilla on ADHD . Ei ole, itse asiassa aika harvalla se on. Yleensä syynä on huono kasvatus. Terv. psyk.sh
Että puolisot perivät toisensa lain mukaan.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:40"]
Se että jos on yrittjä jonka liikepaikka on kalliilla paikalla ja myy kalliita tuotteita niin yrittäjä takoo aivan varmasti hyvää voittoa eli toisinsanoen saa hyvän toimeentulon putiikistaan. Kyllä moni olisi yllättynyt jos olisi esim. oman yritykseni kirjanpitoa päässyt katsomaan ja houomannut kuinka vähän sinne viivan alle kulujen jälkeen loppujen lopuksi jäi.
[/quote]
Tämä. "Katteissa on ihan törkeästi ilmaa, kyllä ovat ahnetta porukkaa ne yrittäjät." Ihmiset eivät tajua, mihin kaikkeen sen myyntikatteen pitää riittää ennen kuin yrittäjä saa oman osansa.
Lisäksi yrittäjän tuntiveloitusta pyritään vertaamaan omaan palkkaan. Turhaa monestakin syystä:
1) Yrittäjän tuntiveloituksesta on vähennettävä paljon kaikenlaista ennen kuin päästään siihen todelliseen tuntipalkkaan. Ihan ensin siitä napsaistaan arvonlisävero, sitten ehkä isoimpana eränä eläkemaksut ja sitten ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat yrityksen kulut. (Ja itse asiassa työntekijän "todellinen palkka", eli se, millä summalla yrittäjä maksaa kaikkia hänen kulujaan, muun muassa sosiaaliturvamaksuja, on reippaasti suurempi kuin se palkkakuitissa lukeva bruttopalkka.)
2) Työntekijä saa tuntipalkkaa jokaikiseltä työtunnilta, ja lisäksi on palkalliset kesä- ja sairauslomat. Yrittäjä sen sijaan tekee paljon sellaista työtä, josta ei voi veloittaa, ja kesälomat ja sairastelut on rahoitettava omasta pussista, joten jos hän haluaa saada todelliseksi tuntipalkakseen vaikkapa 15 euroa, laskutettavan työtunnin hinta on laskettava niin, että siitä jää käteen reilusti enemmän.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:40"]
Se että jos on yrittjä jonka liikepaikka on kalliilla paikalla ja myy kalliita tuotteita niin yrittäjä takoo aivan varmasti hyvää voittoa eli toisinsanoen saa hyvän toimeentulon putiikistaan. Kyllä moni olisi yllättynyt jos olisi esim. oman yritykseni kirjanpitoa päässyt katsomaan ja houomannut kuinka vähän sinne viivan alle kulujen jälkeen loppujen lopuksi jäi.
[/quote]
Tämä. "Katteissa on ihan törkeästi ilmaa, kyllä ovat ahnetta porukkaa ne yrittäjät." Ihmiset eivät tajua, mihin kaikkeen sen myyntikatteen pitää riittää ennen kuin yrittäjä saa oman osansa.
Lisäksi yrittäjän tuntiveloitusta pyritään vertaamaan omaan palkkaan. Turhaa monestakin syystä:
1) Yrittäjän tuntiveloituksesta on vähennettävä paljon kaikenlaista ennen kuin päästään siihen todelliseen tuntipalkkaan. Ihan ensin siitä napsaistaan arvonlisävero, sitten ehkä isoimpana eränä eläkemaksut ja sitten ihan kaikki mahdolliset ja mahdottomat yrityksen kulut. (Ja itse asiassa työntekijän "todellinen palkka", eli se, millä summalla yrittäjä maksaa kaikkia hänen kulujaan, muun muassa sosiaaliturvamaksuja, on reippaasti suurempi kuin se palkkakuitissa lukeva bruttopalkka.)
2) Työntekijä saa tuntipalkkaa jokaikiseltä työtunnilta, ja lisäksi on palkalliset kesä- ja sairauslomat. Yrittäjä sen sijaan tekee paljon sellaista työtä, josta ei voi veloittaa, ja kesälomat ja sairastelut on rahoitettava omasta pussista, joten jos hän haluaa saada todelliseksi tuntipalkakseen vaikkapa 15 euroa, laskutettavan työtunnin hinta on laskettava niin, että siitä jää käteen reilusti enemmän.
[/quote]
Ja sitten on yrittäjiä, jotka eivät ole ymmärtäneet noita edellä mainittuja asioita! Joidenkin mielestä esim. alvin tilittäminen on valtion harjoittamaa riistoa yrittäjää kohtaan ja kaikki asiakkaalta laskutettu on omaa rahaa. Elämä yrittäjänä on paljon helpompaa kun tietää talouden lainalaisuudet.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.
[/quote] Kiireellinen huostaanotto on kyllä olemassa... Vai mitä oikein tarkoitit?
[/quote]
Ei ole kiireellistä huostaanottoa.
"olen perinyt isältä/äidiltä huonot hampaat". Reikiintyminen johtuu bakteerista ja sen määrä suussa vaikuttaa reiniintymisalttiuteen. Reikiintyminen on kuitenkin aina estettävissä hyvällä hoidolla ja elintavoilla. Hammaskivi taas johtuu syljen koostumuksesta, toisille sitä tästä johtuen tulee enemmän toisille vähemmän. Ainut mikä hampaistossa on perinnällistä on jotkut purentavirheet.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:41"]Että ihmiset syntyvät miehiksi ja naisiksi, tai että sukupuolia on vain kaksi. Näiden ulkopuolelle mahtuu melkoinen määrä muutakin.
T: Geneetikko
[/quote][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:41"]Että ihmiset syntyvät miehiksi ja naisiksi, tai että sukupuolia on vain kaksi. Näiden ulkopuolelle mahtuu melkoinen määrä muutakin.
T: Geneetikko
[/quote]Paskapuhetta, joka nojaa tulkinnanvaraisuuden tulkinnanvaraisuuden.
T:Astmaatikko
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:41"]
Että lotto on suora lähetys.
[/quote]
mitä?? eikö se muka ole??