Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:

Vierailija
31.10.2014 |

Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:

Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.

Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.

Kommentit (563)

Vierailija
261/563 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:31"]

No vaikka sen, että Keski-Suomen murre on jotenkin "puhdasta". Ei se ole sen puhtaampaa kuin mikään muukaan murre.

[/quote]

Tämä on kyllä kielitieteilijöiden näkemys.. Tällä viitataan siihen, että murre on lähimpänä kirjakieltä kuin muut murteet. Keski-suomen peräkylissä tosin on murteita, mitkä eivät ole kovin puhtaita vaan sisältävä h-kirjainta kuin Lapissa konsanaan. 

Vierailija
262/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta. [/quote] Kiireellinen huostaanotto on kyllä olemassa... Vai mitä oikein tarkoitit? [/quote] Ei ole kiireellistä huostaanottoa.

[/quote]

Nääkin keskustelut ois paljon hedelmällisempiä, jos vastaajat vaivautuis edes pienesti avaamaan noita viestejään. Tässäkin tuo "Ei ole kiireellistä huostaanottoa." on sinänsä ihan oikein. Fiksumpaa ja informatiivisempaa olis toki ollut kertoa, että "Ei ole kiireellistä huostaanottoa, nykyään termi on kiireellinen sijoitus".

Vierailija
264/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:36"]

Että puolisot perivät toisensa lain mukaan.

[/quote]

Kerrotko vielä, että miten tää on myytti? Mä kun oon ymmärtäny, että lapsettoman avioparin kohdalla asia on just noin.

Vierailija
265/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:34"]

Kahvihan on diureetti, pissattaa ja kuivattaa. 

[/quote]

Tää on kans joku ihme myytti. Johan meikäläinenkin olis kuiva korppu, kun ainoa neste jota olen nauttinut 35v on kahvi.

Vierailija
266/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:15"]

Että suomalainen mies on suora ja rehellinen :'D - voi jumalauta, että miehet on moninkertaisesti kierompia kaikenlaisissa vakuutuspetoksissa ja vakuutuspetosten yrityksissä, siis tavalliset, keski-ikäiset suomalaiset miehet!!! Ja asiakkaina moninkertaisesti epäkohteliaampia ja käytöstavattomampia kuin samanikäiset naiset, kielenkäyttö on usein samanlaista kuin 14-vuotiailla koulupojilla.

[/quote] Verrataanko siis naista ja miestä vai suomalaista ja ulkkista?

Vierailija
267/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:37"]

"olen perinyt isältä/äidiltä huonot hampaat". Reikiintyminen johtuu bakteerista ja sen määrä suussa vaikuttaa reiniintymisalttiuteen. Reikiintyminen on kuitenkin aina estettävissä hyvällä hoidolla ja elintavoilla. Hammaskivi taas johtuu syljen koostumuksesta, toisille sitä tästä johtuen tulee enemmän toisille vähemmän. Ainut mikä hampaistossa on perinnällistä on jotkut purentavirheet.

[/quote]

Mites selität esim. mun miehen ja isänsä, jotka tuskin edes pesee eikä koskaan reikiä? Tai vastaavasti veljensä ja äitinsä, jotka samallaisella hoidolla ovat alvariinsa lääkärissä?

Vierailija
268/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koti on paras paikka asua"

No ei todellakaan, jos on psyykkisesti sairas, muistiongelmainen, vaikeasti liikuntarajoitteinen, yksinäinen, vuodepotilas, päihdeongelmainen, syömishäiriöinen tms.

Valtion taholta ajatus, että kaikki hoidetaan kotona ihan sinne loppuun asti, mutta me kuulemme jatkuvasti toiveita laitospaikasta, kun ihmiset eivät halua sairaana ja huonovointisena asua yksin kotona! Jos lähettää asiakkaan päivystyksen kautta hoitoon, niin usein on jo saman päivän aikana kotona samassa kunnossa kuin lähtiessäkin.

t.Kotihoidon lähihoitaja

Vierailija
269/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"] Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta. [/quote] Eikö punktiossa saada aika tarkasti nuo kromosomipoikkeavuudet kuitenkin näkyviin, vai millaiset jäävät huomaamatta? Jopa translokaatiot ja deleetiot pystyttiin näkemään lapsivesinäytteestäni parikymmentä vuotta sitten. [/quote] Hyvin paljon jää näkymättä.

[/quote]

Silloinkin, kun kaikki kromosomit tutkitaan, kuten minun kohdallani? Vai tarkoititko alunperinkin trisomia-PCR-tutkimusta? 

Lainaus väestöliiton sivulta: 

Kromosomitutkimuksen tulos on erittäin luotettava. Vain harvoin tulos on tulkinnanvarainen ns. kromosomimosaikismin vuoksi. Näissä tilanteissa harkitaan, olisiko napaverinäytteen kromosomitutkimuksesta apua tilanteen selvittämiseksi.

[/quote]

Silloinkin kun kaikki tutkitaan. Kaikkia ei kuitenkaan voida tutkia tai nähdä. Osa muutoksista on niin pieniä, että niitä varten pitäisi tehdä kalliita erikoistutkimuksia eikä sellaiseen tietenkään ole mahdollista. Tähän asti tunnettuja muutoksiakin on niin paljon. Uusia ennen tunnistamattomia kromosomimuutoksia myös löytyy. On selvää, ettei siis kaikkia voida etsiä ns. normaaleissa tutkimuksissa.

[/quote]

Kyllä löytyivät nämä uudet ja ennen tunnistamattomat kromosomimuutokset. 

Sitten taas jos kyse on geenien muutoksista niin siihenhän lapsivesitutkimus ei kaiketi ole tarpeeksi tarkka tai tutkimukset ovat pitkällisempi prosessi. Geenit ja koromosomit eivät kuitenkaan ole sama asia. Mutta en tietysti ole asiantuntija, kumma että Väestöliiton sivulla tuollaista lukee. 

[/quote]

Kromosomitutkimuksessa selviää kaikkien kromosomien lukumäärä tarkasti ja luotettavasti. Kromosomitutkimuksessa tehdään ns. G-raita-värjäys, jonka avulla voidaan tarkastella myös kaikkien kromosomien rakennetta karkeasti. Kromosomitutkimuksella ei kuitenkaan ilmene pienikokoiset kromosomiaineksen puutokset ja ylimäärät. Myöskään mitkään geenitason muutokset eivät ilmene kromosomitutkimuksella. http://verneri.net/yleis/kromosomitutkimus

[/quote] Ihana, kerrankin kunnon teksti tästä ainaisesta väännöstä. Mulle sanotiin että kaikki tutkitaan, mutta kaikista puutoksista ei tiedetä mihin ne vaikuttaa.  t: ohis

Vierailija
270/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:03"]

Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:

Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.

Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.

[/quote]

Hauska idea tämä avaus! Mutta tämä myytiksi väittämäsi ei kyllä kokonaan ole puppua. Ette te tietenkään valmiiksi pilaantuneita lihoja siellä pakkaa marinadiin, mutta fakta on että päiväykset niissä laitetaan myöhemmäksi kuin marinoimattomassa lihassa, juuri siitä syystä että hieman vanhahtava maku peittyy siihen marinadiin kuitenkin (terveyshaittaa ei tule, kunhan asiakas noudattaa päiväystä). Samoin marinoitavaksi tarkoitettu liha-aines voi joskus olla laadultaan heikompaa kuin marinoimattomaksi aiottu, samasta syystä.

Ette te siellä "liukuhihnalla" ihan kaikkea työhönne liittyvää tiedä. Myös tuo lihan liimaaminen, josta aiempi kirjoittaja kysyy, on ihan totta ja sitä harrastetaan tietääkseni myös Suomessa einesteollisuudessa.
[/quote]

Mistä sinä nämä faktat tiedät?

Vierailija
271/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:23"]

Että kannattaa maksaa esim. Kalliista yövoiteesta montakymmentä euroa, koska se on parempi laatuista, kuin marketeissa myytävät rasvat. Ei kannata. Vaikutus on lähinnä plasebo- vaikutus ja marketeissa myytävä rasva ajaa saman asian. t: biokemisti

[/quote] kannattaako silmänympärysvoidetta käyttää? Meille biologiassa opetettiin jo yläasteella että kaikki voiteet on turhia, sillä päälliskerros on käytännössä kuollutta solukkoa. Kuitenkin nyt 33-vuotiaana huomaan, että silmäni on turvonneet (aamulla ainakin pari tuntia!) ja näyttäisin muuten jotain parikymppiseltä, mutta silmäni on kuin nelikymppisen silmät.

Vai pitäskö noihin kurkkusiivut laittaa?

Vierailija
272/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:01"]

[/quote]

Tää on kans joku ihme myytti. Johan meikäläinenkin olis kuiva korppu, kun ainoa neste jota olen nauttinut 35v on kahvi.

[/quote]

No oot varmasti aika kuiva. Kokeilepa alkaa juoda esim 3 litraa vettä päivässä, kyllä varmasti yleinen virkeystaso (henkinen ja fyysinen), ihon ja muun elimistön kunto jne kasvaa. Ja aineenvaihduntakin alkaa toimia ihan eri tavalla.

Vierailija
273/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaiset (tai lääkärit) ovat jumalia! No eivät ole ihan ihmisiä nekin ovat.

Vierailija
274/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:23"]

Että kannattaa maksaa esim. Kalliista yövoiteesta montakymmentä euroa, koska se on parempi laatuista, kuin marketeissa myytävät rasvat. Ei kannata. Vaikutus on lähinnä plasebo- vaikutus ja marketeissa myytävä rasva ajaa saman asian. t: biokemisti

[/quote]

Näin periaatteessa mutta asiaan vaikuttaa ihon kunto, ihotyyppi sekä tuotteen ainesosat. Eli ei voida sanoa noin suoraviivaisesti, että kalliimmat tuotteet ovat saman laatuisia kuin halvemmat tuotteet. Tuotteen tiomivuus riippuu niin monesta asiasta, jopa ilman suhteellisesta kosteudesta!

[/quote]

Ja koska tämä on jostain käsittämättömästä syystä saanut alapeukkuja niin täytyy vielä lisätä, että kallis tuote voi olla parempi kuin halpa tuote tai halpa tuote voi olla parempi kuin kallis tuote. Asia riippuu täysin voiteen ainesosista. Se, että haluaako maksaa enemmän on sitten jokaisen oma päätös eikä liity voiteen hoitovaikutukseen sinällään. T: kosmetiikka alalla työskentelevä

[/quote]

Yllätys, että "kosmetiikka-alalla työskentelevä" yrittää potkaista tätä vastapalloon. Onhan se omasta bisneksestä pois, jos ihmiset ostavat rasvansa marketista halvalla.

[/quote]

No itseasiassa minulla on korkein koulutus kosmetiikka-alalta, mitä euroopassa voi opiskella. Biokemistin opintoihin tuskin liittyy kovin paljon kosmetiikan raaka-ainekoulutusta?

[/quote] reps, etkö tajua että ns. ammattikouluala on bisnestä eli teidät AIVOPESTÄÄN uskomaan näiden kemikaalien paremmuus. Biokemia on kuitenkin tiedettä, jossa kritiikittömästi tutkitaan yksittäisten ainesosien (molekyylien) paremmuus ja vaikuttavuus kuhunkin kohteeseen. SIIS PUOLUEETONTA tutkitumusta.

Vierailija
275/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:33"]

Että Suomessa olisi valtiokirkko. Huvittaa ja ärsyttää aina, kun joku meuhkaa, että valtiokirkko-systeemi pitäisi purkaa. Meuhkaa nimittäin 150 vuotta myöhässä: se purettiin jo 1850-luvulla!! Meillä on kansankirkko, ei valtiokirkko.

Samoin aiheuttaa huokauksia kasteilmoitukset "Sai kasteessa nimen..." Ei saanut. Kasteessa ei saa nimeä. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja kristillisen uskon mukaan Jumalan lapseksi. Sillä ei ole mitään tekemistä nimen antamisen kanssa. Lapsella on nimi sillä hetkellä, kun vanhemmat ovat sen päättäneet. Meillä on vain kumma tapa pantata nimeä ristiäisiin asti. Toki sillä nimellä lapsi rekisteröidään kirkon kirjoihin, mutta kaste ei ole nimenanto-juhla.

[/quote] Valitettavasti vain vanhemmat voivat tietää lapsen nimenantohetken. Se voi jopa olla kasteessa =)

Vierailija
276/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:55"]

"Joutua teholla hengityskoneeseen" on jotain niin kamalaa että mielummin kuolee: "Minä en mihinkään hengityskoneeseen suostu, kuolen mielummin". Ai vaikka pahan keuhkokuumeen vuoksi olisit pari päivää nukutettuna ja hengityskoneessa ja sen jälkeen toipuisit täysin ennallesi. Juu, ei kysytä kyllä haluamisia tässä vaiheessa.

Samoin nämä "Minua ei minnekkään letkuihin laiteta". Mihin letkuihin? Muutama nesteytysletku menee suoneen jotta saadaan nesteytettyä ja antibiootit tiputettua. Ei kummempaa.

Terv. sh teholta

[/quote] Hei SH ei noita niin kirjaimellisesti tarvitse ottaa, ne lähinnä tarkoittavat sitä että ihminen ei halua olla vihannes lopun elämäänsä.

Vierailija
277/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:51"]En nyt enää löydä sitä kohtaa, mutta parasta tässä ketjussa oli se, että läskit ei oo läskejä vaan niillä on vain isot luut:D [/quote] Mää oon kans joskus kuullu tän selityksen joskus

[/quote] Ja taas se kuultiin, eikä edes lihavan suusta. Huoh!

Vierailija
278/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:08"]

Että kukaan mies pitäisi läskeistä naisista, isossa firmassa ja pelkkiä miehiä töissä.. kaikki kavahtaa läskejä ämmiä, jos ei ole hoikka on oksettava

[/quote] Juu, ikuinen myytti.

Vierailija
279/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:01"]

[/quote]

[/quote]

No oot varmasti aika kuiva. Kokeilepa alkaa juoda esim 3 litraa vettä päivässä, kyllä varmasti yleinen virkeystaso (henkinen ja fyysinen), ihon ja muun elimistön kunto jne kasvaa. Ja aineenvaihduntakin alkaa toimia ihan eri tavalla.

[/quote] En uskalla edes kokeilla. Mitä se sen jälkeen sitten ollenkaan olisikaan =D

Vierailija
280/563 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ketään ei siirretä heräämöön ilman, että on käynyt hereillä. Toki siitä hereilläkäymisestä juuri kukaan nukutetuista ei muista mitään, mutta se on silti totuus."

Tästä tuli mieleen, kun olin "herännyt" nukutuksesta ja kysyin hoitajalta mitä kello on, hän kertoi sen ja totesi, että olin kysynyt samaa jo ennemmin.
Olin aivan ihmeissäni. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän