Videoitu nainen joutui sata kertaa ahdistelluksi kymmenen tunnin aikana
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1414638506310?ref=tf_iHSnytboksi&jako=1918078e79f1bdf9986eb6bd0b1526bd
Kyseinen nainen kulki siis Nykin katuja kymmenen tuntia. Tavallisesti pukeutunut, ei todellakaan näy mitään, kun kuitenkin naisia aina syytetään tästä "oma vika"-tyyliin.
Kommentit (195)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 19:11"]
Suosittelen ihmisille matkustamista, niin tajuatte että tämä ei todellakaan ole mikään ongelma Suomessa. Käykää vaikka Intiassa, siellä oikeasti käydään suoraan tisseihin kiinni. Suomessa oikeasti on jo ihmeellistä, että naapuri jonka olet tuntenut 20 vuotta tervehtii.
[/quote]
Aha, vai hyvä vertailukohta sivistyneelle länsimaalle löytyy Intiasta? :D
Jep. Maassa jossa joukkoraiskauskin on ihan ookoo, siinäpä vertailukohtaa!
Intia on paremminkin syy siihen miksi tähän pitää puuttua ja herättää asia keskusteluun.
[/quote]
Tämä video oli kuvattu New Yorkissa, eikä Suomessa. 90% huutelijoista oli mustia ja muita värillisiä. Turha tehdä (tästäkin) suomalaisen miehen syytä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 19:24"]
Suosittelen ihmisille matkustamista, niin tajuatte että tämä ei todellakaan ole mikään ongelma Suomessa. Käykää vaikka Intiassa, siellä oikeasti käydään suoraan tisseihin kiinni. Suomessa oikeasti on jo ihmeellistä, että naapuri jonka olet tuntenut 20 vuotta tervehtii.
[/quote]
Aha, vai hyvä vertailukohta sivistyneelle länsimaalle löytyy Intiasta? :D
Jep. Maassa jossa joukkoraiskauskin on ihan ookoo, siinäpä vertailukohtaa!
Intia on paremminkin syy siihen miksi tähän pitää puuttua ja herättää asia keskusteluun.
[/quote]
Tämä video oli kuvattu New Yorkissa, eikä Suomessa. 90% huutelijoista oli mustia ja muita värillisiä. Turha tehdä (tästäkin) suomalaisen miehen syytä.
[/quote]
Kerrotko ihan rauhallisesti, miten tästä on tehty suomalaisen miehen syytä?
Tapahtui suomalaisessa pikkukaupungissa keskellä päivää, minuun kävi kadulla kiinni suunnilleen kolmikymppinen mies joka oli yksi viiden supisuomalaisen miehen ryhmästä jotka tulivat minua vastaan kevyen liikenteen väylällä. Olin vielä sen ikäisenä ihan lapsen näköinen enkä tosiaankaan mihinkään tiukkoihin tai paljastaviin vaatteisiin pukeutunut. Tyyppi puristeli minua sellaiset 10 sekuntia ennen kuin päästi irti, muu porukka NAURESKELI.
Siinä 13-vuotiaasta eteenpäin olen kokenut monta monta kertaa esim. konserteissa tuntemattoman taholta takaapäin takapuolen puristelua tai kiinni painautumista. Oksettavaa.
Vielä koittaa tuollekkin naiselle aika ettei paljoa perään vislailla.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:33"]
Kuitenkin Suomessa olevilta vaihtareita esim. Argentiinalaisilta, jenkeiltä, brasseilta saanut kuulla kuinka he tunsivat olleensa todella epäviehättäviä alussa Suomessa kun kukaan ei noteerannu heitä. Käytiin pitkiä keskusteluja kuubalaisen ja portugalilaisen tyttöjen kanssa siitä miten heitä hdisti se, ettei heitä huomattu ja miehet olivat "kylmiä."
[/quote]
Olen itse kuullut samanlaisia kommentteja, moni ulkomaalainen on todella ihmeissään aluksi.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:28"]
Hoitsuna saa kokea vähän väliä lääppimistä ja ahdistelua. Miespotilaat puristelevat, arvostelevat hyvin yksityiskohtaisesti ulkonäköä, ehdottelevat suoraan ja utelevat henkilökohtaisia asioita parisuhteesta tai seksistä. Se on työssäni niin normaalia, että jos jokaisesta häirinnästä tekisi ilmoituksen, niin ei muuta ehtisi tekemäänkään!
Mieshoitajille tilanne on helpompi ja ovat sen itsekin myöntäneet. Hekään eivät kuitenkaan säästy päihtyneiden miesten väkivallalta, etenkään ensiavussa.
[/quote]
Tästä on tehty tutkimuksiakin. Omalla kohdallani huomasin, että vanhetessa kiinnikäymiset ovat vähentyneet ja muuttuneet enemmän seksuaalissävytteisiksi haukkumisiksi. Huorittelu on tosi yleistä, etenkin jos muutenkin vihainen potilas joutuu odottelemaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:23"]
[/quote]
Tavallinen tervehtiminen on aivan eri asia kuin videolla kuvatut "cat call" tilanteet. Ja kylla seksuaalinen hairinta on ongelmana myos Suomessa, ei vain ja ainoastaan ulkomailla. Olen itse asunut niin Latinalaisessa Amerikassa kuin Aasiassa ja myos New Yorkissa toideni vuoksi ja kohdannut videon esineellistavaa suhtautumiseta siella mutta myos Suomessa. Aasiassa tilanne oli vahiten selva silla en usein ymmartanyt paikallista kielta.
Suomessa hairintaa kokee erityisesti nuoret naiset, itsekin paljon silloin 15-19 vuotiaana ja lahes aina 40-50 vuotiaiden (tai vanhempien) osalta. Tilanteet eivat koskaan ole mukavia naiselle, lahinna ne ovat tuollaista eraanlaista vallankayttoa mita jotkut miehet harjoittavat.
[/quote]
Ei Suomessa ole mitään ongelmaa, pelkkää räyhäfeministien fantasiaa. Ongelma on päinvastainen, kuulen sitä päivittäin naisilta, moni heistä on pettynyt kun miehet eivät lähesty tai huomaa heitä mitenkään. Tämä syö monia naisia tosi pahasti.
[/quote]
Mikäs perkele sä luulet olevasi mitätöidessäsi lähes kaikkien tähänkin ketjuun kirjoittaneiden naisten kokemukset? Häh? "Kuulet päivittäin naisilta", no vittu niin varmaan, missä nää päivittäiset avautumiset tapahtuu? Entä nää meidän avautumiset? Mitä sä luulet tietäväsi naisten arjesta? Vittu sä oot paska mulkku, jus sitä miesten paskakastia. Toivottavasti satakiloiset karvaiset rekkamiehet puristelisivat ja huutelisivat sun perään päivittäin "kohteliaisuuksia" niin saattaisit oppia jotain elämästä.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että tietynsävyinen huutelu on vain loukkaavaa ja halventavaa, jopa pelottavaa? Kohteliaisuuksia voi muuten antaa myös tyylillä ja niin, että siitä tulee hyvä mieli. Itselleni tuli kerran mies kadulla kommentoimaan, hän pysähtyi kohdalleni, sanoi "anteeksi", pysähdyin itsekin ja kysyin "niin?", jolloin mies sanoi: "on vain pakko sanoa, että sulla on tosi hieno tyyli, näytät todella upealta!"
TUOSTA tuli hyvä ja imarreltu olo. Kohtelias ja kunnioittava mies ja kauniisti lausuttu kohteliaisuus. Vertaa siihen, että joku huutaa ohi ajaessaan "HYVÄ PERSE!" Jos et pysty näkemään valovuosien eroa tämänkaltaisten tilanteiden välillä, kuulut siihen ilmeisesti valitettavan isoon kastiin miehiä, jotka eivät tajua muiden (tai no, naisten) kunnioittamisesta paskan vertaa. Ero on täysin sama kuin sillä, ojennatko toiselle ihmiselle esineen kauniisti vai viskaatko sen täysillä päin tämän naamaa. Esine vaihtaa omistajaa, lopputulos sinänsä sama, mutta toinen tilanne on ystävällinen ja toinen väkivaltainen. Toimisko tällainen konkreettinen esimerkki putkiaivoäijälle? Vaikka provohan sä varmaan oletkin. Pisteet sulle, provosoiduin, huolella. Miesviha nousee taas parilla pykälällä, täytyy toivoa että kohteliaita miehiä taas sattuisi kohdalle vastapainoksi. ettei miesviha ottaisi valtaa. Tai sitten se on oikeutettua vihaa.
Kyllä Suomessa joutuu kokemaan ihan samaa, ehkä hieman pienemmässä mittakaavassa (siis ehkei 10 tunnin aikana sentään sataa kertaa). Esimerkiksi ulkonäön kommentointia ("vautsi mikä nainen" -tyyppisiä kommentteja kun kävelee ohi) itse joudun kuuntelemaan todella usein. Myös tollaset random moikkailut on hieman ahdistavia, kun kulkee kaupungilla yksin. Lisäksi ennen työskentelin kaupan kassana, ja siinä vasta saikin kuulla kaikenlaista ehdottelua.
Eli ihan paskapuhetta sanoa, että tätä tapahtuisi vain jossain kaukana ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:45"]
Kyllä Suomessa joutuu kokemaan ihan samaa, ehkä hieman pienemmässä mittakaavassa (siis ehkei 10 tunnin aikana sentään sataa kertaa). Esimerkiksi ulkonäön kommentointia ("vautsi mikä nainen" -tyyppisiä kommentteja kun kävelee ohi) itse joudun kuuntelemaan todella usein. Myös tollaset random moikkailut on hieman ahdistavia, kun kulkee kaupungilla yksin. Lisäksi ennen työskentelin kaupan kassana, ja siinä vasta saikin kuulla kaikenlaista ehdottelua.
Eli ihan paskapuhetta sanoa, että tätä tapahtuisi vain jossain kaukana ulkomailla.
[/quote]
Uskotaan, oot niin hyvän näkönen et sua niinku ahistaa et kaikki miehet haluu mua. Iiiiiiiiiiik, se sano moi tai vow.
Tiedän tunteen ja tuota tapahtuu Suomessakin. Inhottaa kävellä yksin miesten ohi kun joskus ne jotain huutelevat esim viikonloppu iltaisin. Porukassa jos liikun,Se ei niinkään ahdista:) lisäksi baareissa tullaan kähmimään ja puristelemaan ja ängetään seuraan,hyi! Olen ihan nätti laittautuneena mutta tätä tapahtuu myös kavereilleni,jotka ovat ulkonäöltään tavallisen kauniita-tosi kauniita. Ei tykätä:( miehet huom! Kiva hymy toimii paremmin,huomaat kyllä heti saatko vastakaikua ja voit lähestyä kohteliaasti ja usko jos ei kiinnosta!!!!
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:40"]
Vielä koittaa tuollekkin naiselle aika ettei paljoa perään vislailla.
[/quote]
Kuule, meistä naisista melko moni odottaa innolla sitä päivää kuin kuuta nousevaa.
[/quote]
Mä sain opiskeluaikana Citymarketin kassana työskennellessä stalkkereita perääni. Eräskin varmasti mielenterveysongelmainen mies kehitti musta jonkun pakkomielteen ja täytti asiakaspalautelappuihin kehuja minusta yhteystietoineen. Aika usein tuli myös ehdotuksia, kommentteja ulkonäöstä ja jotkut kirjoittivat puhelinnumeronsa kuittiin ja tyrkyttivät sitä sitten. Olin 19-vuotias ja suurin osa noista ehdottelijoista oli reilusti keski-ikäisiä miehiä. Inhottavimpia tapauksia ne, jotka tulivat kauppaan joka päivä kyttäämään ja työaikoja seuraamaan, sitten parkkipaikalta bongasivat kyselemään treffiseuraksi.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:33"]
Kuitenkin Suomessa olevilta vaihtareita esim. Argentiinalaisilta, jenkeiltä, brasseilta saanut kuulla kuinka he tunsivat olleensa todella epäviehättäviä alussa Suomessa kun kukaan ei noteerannu heitä. Käytiin pitkiä keskusteluja kuubalaisen ja portugalilaisen tyttöjen kanssa siitä miten heitä hdisti se, ettei heitä huomattu ja miehet olivat "kylmiä."
[/quote]
Olen itse kuullut samanlaisia kommentteja, moni ulkomaalainen on todella ihmeissään aluksi.
[/quote]
Joo, musta tuntuu, että tohon liittyy paljon se millaisessa ympäristössä kasvaa. Jos tottuu saamaan päivittäin vakuuttelua kauneudestaan ja söpöydestään (ei pelkästään pojilta vaan esim. äidiltä ja isältä, sukulaisilta jne) niin tulee orpo olo ilman. Portugalilainen ajatteli muuttuneensa yhtäkkiä rumaksi (ei kyllä viihtynyt muutenkaan, sanoi että ilmapiiri, pimeys ja ruoka olivat huonoja ja oli muutenkin vähän sellanen valittaja) ja koki suomalaisten miesten olevan töykeitä ihan ilkeyteen saakka. Esim. ei annettu kantoapua isojen matkalaukkujen kanssa, ei small-talkattu jne. toi koettiin epäkohteliaisuudeksi minkä itse koen vaan oman tilan kunnioittamiseksi. Kuulemma miehet olivat "totally unattractive" vielä siihen päälle, että en tiedä miksi niitä kehuja janosi jos kerran tarjonta ei miellyttänyt.
Mutta toisaalta, hänen suostuttelu mökkireissulla veneestä laiturille astumisessa ilman miehen tarjoamaan kättä (oltiin ihan wtf muut tässä) kesti kauan. Kuulemma piti olisi pitänyt olla urospuolinen henkilön tassu tukena, että hän uskaltaa astua puolen metrin matkan laiturille. Naiset eivät kelvanneet tähän. :D Nauratti suomalaisia ja pohjoismaalaisia tyttöjä.
Toi naisten ahdistelukokemuksia vähättelevä miesasiamies vahvistaa vain sitä tosiasiaa, että ahdisteluun taipuvat miehet eivät ole pätkääkään kiinnostuneita naisten tunteista, eikä siitä millaista ahdistusta seksuaalinen ahdistelu naisissa herättää.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:50"]
[/quote]
Uskotaan, oot niin hyvän näkönen et sua niinku ahistaa et kaikki miehet haluu mua. Iiiiiiiiiiik, se sano moi tai vow.
[/quote]
Mun ulkonäöllä ei oo mitään tekemistä koko asian kanssa. En kaipaa kenenkään tuntemattomien arvioita ulkonäöstäni, etenkin kun ne esitetään minua esineellistäen. Näen komeita miehiä päivittäin, mutten tunne mitään tarvetta suhista "huhhuh mikä adonis" heidän kulkiessaan ohitseni. Ja kuten 69 kommentissaan totesi, jos ajattelee kommenttinsa piristävän jonkun päivää, voi sen esittää positiivisella ja hyvällä tavalla, ei alistamalla ja esineellistämällä.
Itseäni on kohdeltu noin 12-vuotiaana pikkutyttönä ja yli kolmikymppisenä tuulipuvussa ollessani selvästi raskaana ja toki sinä aikana noiden välissä, vaatteista riippumatta. Ihan Suomessa. Miehet kyllä tietää ettei naiset ota näitä kohteliaisuutena. Jos nainen kuullessaan tuollaista nopeuttaa askeliaan, katsoo maahan, eikä puhu mitään, niin täytyy olla melko idiootti jos kuvittelee aiheuttaneensa naiselle mukavan olon. Eikähän miehet edes kuvittele, tietävät kyllä että naiset ei ota näitä kohteliaisuutena, mutta tekevät tuota silti. Kaikenlaista paskaa tässäkin ketjussa jauhetaan. Varmaan raiskauskin on jonkun mielestä kohteliaisuus.
Kyllä. Lapsesta, n. 10v lähtien olen joutunut kokemaan ahdistelua miesten taholta. Aluksi pedofiilien jotka tykkäsivät esitellä pikkutytölle penistään, sellaisissa tulanteissa ettei lähistöllä ollut aikuisia. Joskus n.14v kohdalla tilanne muuttui ja miehet alkoivat ihan julkisesti huudella perään, riisua katseellaan jne. Nyt olen jo päälle kolmenkymmenen ja onneksi tuota ei enää juurikaan tapahdu. Mutta kyllä, noiden nuoruusvuosien aikana mielikuvani suomalaisista miehistä kehittyi hyvin hyvin negatiiviseksi, ja ihan vain noiden muutamien idioottien vuoksi. Onneksi nykyään rinnallani on mies joka ei todellakaan hyväksy minkäänlaista ahdistelua, vaan halveksuu juuri sellaisia naisia ahdistelevia miehiä hyvinkin avoimesti. On jopa muutaman kerran jollekin julkisesti asiattomuuksista huomauttanutkin. Kunpa mieheni kaltaisia arjen sankareita olisi useampia!
Valtaosa miehistä olisi tyytyväisiä, jos saisivat edes yhtenä päivänä elämässään vastaavaa huomiota. (Ei toki mitään häiriintynyttä vieressä kävelyä, vaan "hey handsome!" -tyylisiä heittoja).
En kaipaa seksistisiä huuteluja ulkonäöstäni tuntemattomilta. Ulkonäköni ei ole julkista riistaa, vaikka olenkin nainen. Juttelemaan saa tulla ja kehujakin esittää, mutta sillä on väliä, miten sen tekee. En esimerkiksi halua kuulla kehuja pepustani tai rinnoistani, mutta kivasta takista tai pukevista hiuksista kyllä.
Onhan tossa hippanen sellasta jenkkiruikuttamisen makua, MUTTA iso osa totuutta! Välillä tuntuu kyllä, että jenkit vääntävät tikusta asiaa mistä sit kaikki voi olla hirveen offended ja loukkaantuneita ja taivastella kaikkea järkyttävää.
Itseäni ei noi ohimennen huikatut have-a-nice-day ja beautifulit haittaisi lainkaan (hehheh, Suomessa ei ole pelkoa noista) mutta noi kylkeen liimautuvat numeroiden inttäjät ovat todella pelottavia. Onkohan pk-seudulla yhtäkään alle 60v naista jonka seurassa ei olisi sitkeästi roikkunut joku tummempi herrasmies, jonka reaktiota ei voi arvata kun kieltäytyy numeron antamisesta/puhumisesta. Viimeksi viime viikolla kävelin kotiin kaupasta ja tuntematon mua about 10 v vanhempi tumma mies alkoi jankuttaa (englanniksi, niinkuin aina) siitä, kuinka voi kantaa kauppakassini puolestani, kuinka suomalaiset naiset ovat kauniita, haluisi mennä syömään kanssani etiopilaista ruokaa ja lässynlää. Mun vähäpuheisuus ja selvä ärtyisyys ei haitannut lainkaan. Lopulta jätti mut rauhaan, HUOM. vasta kun sanoin kipakasti, että mulla on poikaystävä (mitä ei oikeasti ole.) Noi on aina todella rasittavia, varsinkin kun on pimeää ja toinen ei vaan ymmärrä.. Eniten loukkaa se, että se että MINÄ en halua puhua hänen kanssaan tai MINUA ei kiinnosta hänen seuransa ei hätkäytä suuntaan eikä toiseen, vaan se, että mulla on poikaystävä on se maaginen kortti jolla jankuttajan saa liukenemaan. Toisin sanoen, ainoastaan toista miestä voi kunnioittaa.
Toisaalta myös Ranskassa asuessani toi jatkuva vislailu ja kommentointi ulkonäöstä on todella väsyttävää. Toi saattaa kyllä kuulua myös kulttuurieroihin, koska olen ttotunut Suomessa siihen, että mulla on oikeus olla rauhassa ja sellainen kuin olen ilman kommentointia. Kuitenkin Suomessa olevilta vaihtareita esim. Argentiinalaisilta, jenkeiltä, brasseilta saanut kuulla kuinka he tunsivat olleensa todella epäviehättäviä alussa Suomessa kun kukaan ei noteerannu heitä. Käytiin pitkiä keskusteluja kuubalaisen ja portugalilaisen tyttöjen kanssa siitä miten heitä hdisti se, ettei heitä huomattu ja miehet olivat "kylmiä." Mun mielestä suomalaiset miehet on kunnioittavia ja kohteliaita, kun eivät sikaile ja itselleni tollanen limaisuus on totaallinen turn off. Sori meni vähän jorinaksi, mutta kuitenkin, hauska pohtia tätä :D