Miten saan mun elämän kuosiin? :/
Nyt alkaa toden teolla masentaa. Mun elämä on niin p*skaa tällä hetkellä, että tekis mieli vaan luovuttaa. Oon 30v nainen.
-Olen ollut 2v työttömänä. Töitä ei löydy etsimisestä huolimatta. mt-ongelmien takia en saa haettua kuin hyvin rajattuja töitä: lähinnä sellaisia, joissa ei tarvitse olla asiakkaiden kanssa tekemisissä facetoface. Eli toimistoduunia tai jotain tuotehyllytystä, joihin on aina 200 hakijaa ja mua ei koskaan valita :( 8v ehdin tehdä töitä ja työharjoitteluja ennen tätä.
- Opiskelu kiinnostaa, mutta olen todella huono matikassa, enkä oikein keksi alaa jossa sitä ei tarvittaisi. (2 ammattikoulutusta ja lukio taustalla). Olen niin huono, että ei edes naurata. Jo helpotkin laskut saa multa pasmat ihan sekaisin. Mitään oppimisvaikeutta ei ole koskaan todettu ja matikan numero oli lukiossa 7.
-Ei ystäviä. Kaikki mun kaverit on hylännyt mun. Ne on vaan pikkuhiljaa hävinnyt tiehensä ja poistanut mut niiden elämästä. Mutta ei ihan kokonaan. Saan jatkuvasti esim. kuvia illanvietoista joihin mua ei oo kutsuttu ja somessa entinen bestis julkaisee kuvia milloin kenenkin "hanipöö paraskaveriever" kuvia. (KYLLÄ, hekin ovat n.30 vaikka ei uskoisi)
- Ne mt-ongelmat. En ole juurikaan niistä valittanut kellekään, eli se ei voi olla kaverikadon syynä. Päinvastoin, olen ulospäin iloinen ja hymyilevä ihminen. Sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja pakko-oireista häiriötä. Lisäksi epäilen, että taustalla saattaisi vaikuttaa jotain, mikä saa kanssakäymiseen vieraiden ihmisten kanssa, saaden sen tuntumaan todella ahdistavalta (esim. autismi tms.) Ahdistus on sitä luokkaa, että se vaikeuttaa jokapäiväistä elämääni ja olen nyt lähinnä eristäytyneenä kotiini.
En vaan jaksa enää. :( Mitä mun pitäisi tehdä? Tuntuu, että mulla ei oo enää yhtään mitään arvoa.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vaan ole tutustunut sopiviin ihmisiin, mutta kyllä maailmassa olisi sinullekin sopivia kavereita.
Ongelmasi vain estävät tutustumista, eli ensisijaisesti kannattaisi vaatia pääsyä neurologisiin tutkimuksiin ja sitä kautta apua?
Matikkaa ei tarvita kaikkialla, pärjäät seiskan lukiomatikalla korkeakouluissa vallan hyvin.Oisko korkeakouluun hakeutuminen seuraava askel?
Nyt talven haet apua ja keväällä kouluun hakeminen?
Sitä kautta voisit päästä taas työelämään kiinni ja saada opinnoista uusia ystäviä.Olen miettinyt korkeakouluunkin hakua mutta en usko että pärjäisin siellä. Pidän itseäni niin tyhmänä ja kelvottomana. Lukiossa mun ka oli 7,4 ja kirjoitin C:n paperit. Lukiosta hain röntgenhoitajaksi mutta sain vastauksen, että pisteeni eivät riitä edes sinne pääsykokeeseen.
Koronakeväänä mun mies haki korkeakouluun eräälle tekniikan alalle ja katsoin hänen olkansa yli kun hän teki kotona ensimmäisen vaiheen valintakokeen. Siinä oli kaikenmaailman palikkatestikysymyksiä joihin hän vastasi helposti mutta jotka menivät itseltäni aivan yli hilseen...
ap
Ei sun tekniikan alalle kannattaisikaan hakea.
Juu en olisi hakemassakaan. Mutta tosiaan, toi oli vaan todiste siitä, että mun looginen päättelykyky ja ilmeisesti sitämyöten äo on sama kun jollain voikukalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Muuta yhteen ukrainalaismiehen kanssa?
Mielenkiintoinen ehdotus :D Oma mies ei ehkä tykkäisi.
ap
Eli siis sinulla on mies ja ystäviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistoon yhteys ja pyydät tapaamista ammatinvalintapsykologin kanssa. Voi auttaa löytämään sinulle sopivan työn.
Oon harkinnut sitä kyllä. Mutta haluaisin, että itselläni olisi edes jokin haju siitä, että mitä haluaisin.
Moni ammatti kyllä kiinnostaa mutta niihin on liian vaikea päästä mun lahjoillani tai sitten ne sisältävät todellisuudessa liikaa sosialisointia. :/ Oon yrittänyt lääkärissä nostaa esiin mun vaikeuksia joita on sosiaalisten ongelmien lisäksi myös keskittymisessä mutta kukaan ei oo jaksanut tarttua niihin.
Ei se velvoita mihinkään. Käy juttelemassa, tee testit ja sillä hyvä. Älä vain lupaudu mihinkään jos työkkäri jotain ehdottaaa. Sano vain että mietit asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vaan ole tutustunut sopiviin ihmisiin, mutta kyllä maailmassa olisi sinullekin sopivia kavereita.
Ongelmasi vain estävät tutustumista, eli ensisijaisesti kannattaisi vaatia pääsyä neurologisiin tutkimuksiin ja sitä kautta apua?
Matikkaa ei tarvita kaikkialla, pärjäät seiskan lukiomatikalla korkeakouluissa vallan hyvin.Oisko korkeakouluun hakeutuminen seuraava askel?
Sitä kautta voisit päästä taas työelämään kiinni ja saada opinnoista uusia ystäviä.Olen miettinyt korkeakouluunkin hakua mutta en usko että pärjäisin siellä. Pidän itseäni niin tyhmänä ja kelvottomana. Lukiossa mun ka oli 7,4 ja kirjoitin C:n paperit. Lukiosta hain röntgenhoitajaksi mutta sain vastauksen, että pisteeni eivät riitä edes sinne pääsykokeeseen.
Koronakeväänä mun mies haki korkeakouluun eräälle tekniikan alalle ja katsoin hänen olkansa yli kun hän teki kotona ensimmäisen vaiheen valintakokeen. Siinä oli kaikenmaailman palikkatestikysymyksiä joihin hän vastasi helposti mutta jotka menivät itseltäni aivan yli hilseen...
ap
Juu en olisi hakemassakaan. Mutta tosiaan, toi oli vaan todiste siitä, että mun looginen päättelykyky ja ilmeisesti sitämyöten äo on sama kun jollain voikukalla.
ap
Ei ole. Älä vertaile mieheesi, jonka vahvuudet ovat ilmeisesti muualla kuin sinulla?
Olet nyt jumittanut siihen, että koska et ole matemaattisesti lahjakas, olet sitten pölvästi joka ei pärjää missään?
Vierailija kirjoitti:
Eli siis sinulla on mies ja ystäviä
Mies on. Ystäviä on pari. Heitä tapaan ehkä kerran vuodessa.
Viestitellään kyllä usein, mutta he eivät koskaan jaksa nähdä. Jaksavat nähdä vain muita kavereitaan.
ap
Haluaisin auttaa sinua ja olla ystäväsi.
Onks sulla vaan tosi huono itsetunto? Se vaikeuttaa sosiaalisia suhteita. Sun koulumenestys ei viittaa mihinkään isoihin ongelmiin. En minäkään osaa matikkaa 7 kummoisemmin ja silti olen tohtori.
Kolmannen sektorin puolelta kannattaa etsiä jotain tukea myös. Esim nepsy-aikuisia ja autismin kirjolla olevia, sekä näitä vasta epäileviä, voidaan tukea eri tavoin ihan ilmaiseksi. Jonoa noihinkin voi olla, mutta monen diagnoosi on alkanut selviämään tuota kautta.
Tohditko kertoa, mistä olet, niin voisin ehkä vinkata jotain tarkempaakin..?
Ja tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Ei ole. Älä vertaile mieheesi, jonka vahvuudet ovat ilmeisesti muualla kuin sinulla?
Olet nyt jumittanut siihen, että koska et ole matemaattisesti lahjakas, olet sitten pölvästi joka ei pärjää missään?
Olen jumiutunut siihen sen takia, että sitä tarvitaan ihan joka paikassa.
Paljonhan on kritisoitu sitä, miksi nykyään alalla kun alalla saa parhaimmat pisteet pitkästä matikasta. Matemaattista lahjakkuutta pidetään myös "sinä oikeana älykkyytenä" vaikka tiedän toki, että älykkyyttä on monenlaista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onks sulla vaan tosi huono itsetunto? Se vaikeuttaa sosiaalisia suhteita. Sun koulumenestys ei viittaa mihinkään isoihin ongelmiin. En minäkään osaa matikkaa 7 kummoisemmin ja silti olen tohtori.
On. Mua on kiusattu koulussa. Ja työpaikoillakin on ollut aina vähintään 1 henkilö, jonka hampaisiin olen joutunut.
ap
Varmaan typerä kysymys, mutta olisiko niiden sukulaisten kautta mahdollista löytää jotain työtä, edes jotain osa-aikaista paskaduunia CV:n täytteeksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen sektorin puolelta kannattaa etsiä jotain tukea myös. Esim nepsy-aikuisia ja autismin kirjolla olevia, sekä näitä vasta epäileviä, voidaan tukea eri tavoin ihan ilmaiseksi. Jonoa noihinkin voi olla, mutta monen diagnoosi on alkanut selviämään tuota kautta.
Tohditko kertoa, mistä olet, niin voisin ehkä vinkata jotain tarkempaakin..?Ja tsemppiä!
Asun Tampereella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Varmaan typerä kysymys, mutta olisiko niiden sukulaisten kautta mahdollista löytää jotain työtä, edes jotain osa-aikaista paskaduunia CV:n täytteeksi? :D
Valitettavasti ei ole. Olen kyllä yrittänyt tiedustella, mutta kellään ei oikein ole tarjota mitään. :/
Ja siis suurin osa sukulaisistani on eläkkeellä.
ap
Psykiatriina kirjoitti:
Haluaisin auttaa sinua ja olla ystäväsi.
Kiitos. Se jo auttaa kun kirjoitat tähän ketjuun <3
ap
Viihdyt siis itseksesi ja toimistotöissä, asut Tampereella?
Mites joku tietojenkäsittelytiede? Tampereen yliopistolla, ei vaikea päästä.
Kestätkö siis asiakkaita puhelimessa tai lyhyinä kontakteina, kerran olet röntgenhoitajaa miettinyt?
Työkkärillä on netissä ammatinvalintatesti. Kyllä se ainakin omalle lähipiirilleni näyttää suuntaa antavasti oikein. Millaisia ammatteja se sinulle ehdottaa? https://asiointi.mol.fi/avo/responsive/self-evaluation.xhtml
AMK-valintakokeessa on lähes kaikille aloille pakollinen yläasteen matikkaosio sekä kaikille aloille pakollinen enkun osio. Sujuuko enkku? Se kompensoisi hyvin matikkaosiota.
Kysy työkkäristä jos pääsisit paja-toimintaan mukaan. Ainakin eräs tuttu kävi siellä ja ohjaaja toimi suosittelijana kun haki töitä.
Vierailija kirjoitti:
Viihdyt siis itseksesi ja toimistotöissä, asut Tampereella?
Mites joku tietojenkäsittelytiede? Tampereen yliopistolla, ei vaikea päästä.
Kävin tutustumassa ja laskin pisteeni todistusvalintaan. Sain alle 50pistettä ja maksipistemäärä oli 136.
Tässä myös tarvitaan matikkaa.
ap
Muuta yhteen ukrainalaismiehen kanssa?